ifota kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut elämisestä?
Riippuu mitä tarkoitat elämisellä.
ifota kirjoitti:
Rahahan on tarkoitettu käytettäväksi eikä makaamaan tileillä.
Itse koen, että raha on tarkoitettu tuomaan elämään turvallisuudentunnetta sen lisäksi, että sitä voi käyttää. Jos minulla on rahaa osakerahastoissa ja korkotileillä esimerkiksi 20000 euroa, voin käyttää käyttötililläni olevaa rahaa melko huolettomasti. Minulle taloudellinen varakkuus on tärkeää, koska perheeni ei ollut koskaan rikas, joten olen oppinut arvostamaan rahaa ja sen tuomaa taloudellista turvaa. En pidä rahaa ja omaisuutta itsestäänselvyytenä ja siksi suhtaudun siihen kunnioittavasti.
ifota kirjoitti:
Yhteiskunnallekin on parempi kun antaa rahan kiertää.
Oma etu menee tässä tapauksessa yhteiskunnan edun edelle. Kohtuullisuus kuluttamisessa on myös eettinen valinta, koska se säästää luonnonvaroja ja luontoa.
ifota kirjoitti:
Itse ainakin investoin rahani ennemmin kokemuksiin kuin osakkeisiin.
Osakkeissa on se hyvä puoli, että ne tuottavat voittoa. Jos sijoitat rahaa 1000 euroa osakkeisiin, ja vuoden päästä sijoituksesi on tuottanut 30% voiton, on tuo 1000 euron pääoma lisääntynyt 1300 euron suuruiseksi. Voit halutessasi kotiuttaa tuon 300 euron voiton ja investoida sen kokemuksiin ilman, että alkuperäinen pääomasi vähentyy.
ifota kirjoitti:
Neuvoosi viitaten, sata euroa voi ehkä laittaa jollekin tilille jolle ei ole pankkikorttia, jos ei tosiaan pysty hallitsemaan rahan käyttöään. Mutta aika yhtä tyhjän kanssa noin pientä rahaa on mihinkään rahastoon tunkea, paljonko (euroja ei prosentteja) se tuottaa siellä enemmän (järkevällä riskillä) kuin normitilillä?
Mainitsin luvun 100 euroa siksi, koska kyseessä oli ihminen joka oli kuluttanut tilinsä nollille. Tuskin tällaisille kannattaa puhua tuhansien eurojen sijoituksista. 100 euroakin on hyvä alku pääomasijoituksille, kun puhutaan opiskelijoista tai työttömistä. Pienistä puroista ne isotkin virrat kasvavat.
100 euron sijoitus esimerkiksi kehittyvien markkinoiden rahastoihin voi poikia vuodessa yli 50% voiton, jolloin "sukanvarressa" olevaa rahaa on rahastossa jo 150 euroa. Jos kasvu jatkuu samanlaisena, niin kahden vuoden päästä rahaston arvo on jo 225 euroa. Tuo 50% on tietysti aika optimistinen arvio, tosin eräs Venäjälle sijoittava osakerahasto tuotti voittoa viime vuonna 45%. Riskitkin tosin ovat suuria, eli kannattaa katsoa mihin rahansa pistää.
Eivät nämä mitään pikkurahoja ole esim. opiskelijoille.
EDIT: Vielä lisään, että mielestäni on hölmöä sijoittaa lottoon ja muihin veikkauspeleihin rahaa rikastumisen toivossa, kun saman voi tehdä paljon varmemmin osakkeisiin ja rahastoihin sijoittamalla.