Koska kukaan teistä muista matkustajista ei käy sanomassa: "Anteeksi, voisiko äänenvoimakkuutta laskea hieman?"
Voi sanoa myös konnarille asiasta, mikäli ei uskalla suoraan kohteelle ilmaista toivettaan. Vähän niin kuin mä pyysin lapsena naapurin Aria sanomaan viereisen taloyhtiön Marikalle että tykkään siitä.
Pitää vain toivoa että konnari on reilumpi kuin Ari, joka ei puhunut Marikalle tykkäämisestä mitään, sanoi vain että toi meidän Julle haluaa nähdä sun pimpin.
Nyt ollaan asian ytimessä. Kun vastaus kysymykseen "miksi nämä ihmiset pitävät meteliä" on "koska et mene hiljentämään niitä", oletetaan, että näille ihmisille oletustila on se meteli. Kyllä, minua ärsyttää myös se, että nämä ihmiset pitivät tuota tasaisen ärsyttävää lastenlaulukimaraa yllä vähintään Helsingistä Lappeenrantaan asti tauotta (jäin Lappeessa pois, voi olla, että jopa Helsingistä Joensuuhun) ymmärtämättä sitä, että useimpia varmaan riipii jo ihan kohtalaisesti, muttei niin paljoa, että tulisivat sanomaan. Ratkaisin ongelman muuten niin, että menin kahville ravintolavaunuun.
Enemmän minua ärsyttää se, että Suomen ulkopuolella varmaan joku 60% kulttuureista on sellaisia metelikulttuureita. Että ensinnäkin oletus on se, että täytyy pitää ääntä, ja lisäksi puheen äänenvoimakkuuden on oltava tasoa "aiheutan itse itselleni kuulovaurion pelkästään tuottamalla puhetta". Varmaan juuri tämän takia esimerkiksi espanjalaisilla on suuria vaikeuksia saada mitään työtä saatettua huolella alusta loppuun, kun ei siellä ole kukaan ehkä koskaan kuullut ajatuksiaankaan. "QUE? QUE? QUE? QUE? MOLO MOLO, HÖLÖ PÖLÖ, KÄLÄ KÄLÄ!!!!"
Ja sori ettei Marika lämmennyt :(