Vitutusketju

  • 10 549 333
  • 56 138
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Oliko Janne "Ookkonää oololaane" Niinimaa todellakin paskempi puolustajana kuin kommentaattorina? Epäilen vahvasti.

Aivan hirvittävää kuunneltavaa!
 

Ralph

Jäsen
Oliko Janne "Ookkonää oololaane" Niinimaa todellakin paskempi puolustajana kuin kommentaattorina? Epäilen vahvasti.

Ei todellakaan. Maanantaina ottelun katselin ilman ääniä, tänään pitäisi varmaan taas. Innostuin jo, kun alussa Niinimaata ei kuulunut että nytkö se on poissa, mutta ei.

Mutta mitäpä sitten kuuntelisi, jos ei peliä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Oululaisen korvaan Janne kuulostaa mahtavalta. Kerrankin siellä puhutaan oikeaa kieltä eikä mitään rauman mongerrusta tai jotain tampereen murretta ylämummoineen ja hauki rannasta -höpinää. Tai sitten jotakin tsä-mä-helsinkiä.

Ihanaa. Onnellisuusketjuun tämä olisi pitänyt kirjoittaa, mutta kommentoin aiempia tänne.

Kummasti HPK-faneja nuo, joita Janne juilii...

E. Olen antanut tämän Teille anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kummasti HPK-faneja nuo, joita Janne juilii...
Lienee perusteltua painottaa, että kritiikkini kohdistui vain nimeltä mainitsemaani yksittäistapaukseen eikä ollut missään nimessä ajatusrik... vihapuhetta, jonka kohteena olisivat olleet oululaiset kollektiivisesti; Janne juilii, kyllä, mutta Kärpät, Oulu ja oululaiset eivät.

Oulu, sä oot jee jee!
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Suomen nykytilanne. Verot nousee, työtätekevä kansanosa maksaa. Mitään parempaa et saa vastikkeena. Työttömyys kasvaa ja maksajien määrä pienenee. Kieltoja, määräyksiä ja byrokratiaa lisätään. Kaikki uudet asiat torpataan jollain pikkudetaljilla. Ei ole edes näkyvissä, että se kuuluisa iso kuva muuttuisi parempaan suuntaan ja olisi valoa tunnelin päässä. Täällä todellakin tarvitsee sen lottovoiton.

Veroista voi olla montaa mieltä. Meikäläisellä todettiin nuoruusiän diabetes tuossa vähän reilu vuosi sitten. Pariviikkoa sitten kävin taas ostamassa noin kolmen kuukauden annoksen insuliinia. Laskun loppusumma olisi ollut n. 400e, eli tästä tulisi noin 1600e vuodessa. Koko loppuelämäni ajan noin 70 vuotta, tekisi yhteensä siis 112000e. Itse maksoin satsista 6e. Ajatteleppa omalle kohdalle, maksaisitko silloin mieluummin korkeampia veroja? Näitä samanlaisia verovalituksia on saanut lukea nyt viime aikoina aika paljonkin esimerkiksi facebookista. Vituttaa siis tämmöiset.

Edit. Vitutuspäissäni tartuin tietenkin vain ensimmäiseen kohtaan viestissäsi, joten anteeksi tästä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veroista voi olla montaa mieltä. Meikäläisellä todettiin nuoruusiän diabetes tuossa vähän reilu vuosi sitten. Pariviikkoa sitten kävin taas ostamassa noin kolmen kuukauden annoksen insuliinia. Laskun loppusumma olisi ollut n. 400e, eli tästä tulisi noin 1600e vuodessa. Koko loppuelämäni ajan noin 70 vuotta, tekisi yhteensä siis 112000e. Itse maksoin satsista 6e. Ajatteleppa omalle kohdalle, maksaisitko silloin mieluummin korkeampia veroja? Näitä samanlaisia verovalituksia on saanut lukea nyt viime aikoina aika paljonkin esimerkiksi facebookista. Vituttaa siis tämmöiset.

Toki aina valitetaan, mutta kyllä minä jaan Turderin vitutuksen. Miten sinun tilanteesi eroaisi jos sinulla olisikin itse otettu vakuutus, joka kattaisi sairautesi menot? Muiden kannalta tässä olisi erona, että esim. sinun tarpeellista hoitoasi, jonka rahoitukseen itsekin osallistun mielelläni tietäen että sama tilanne voisi osua kohdalleni, rahoittaessa ei tulisi samalla tuettua kaikenmaailman asioita, joihin valtio on nähnyt tarpeelliseksi sekaantua rahaa antamalla. Tässä maassahan on suurinpiirtein ihmisoikeus, että jokaisella on kotona laajakuvatelevisio ja nopea netti.

Tsemppiä sairauden kanssa elämiseen ja hienoa että osa verorahoista vielä löytää sinne minne kuuluu.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Toki aina valitetaan, mutta kyllä minä jaan Turderin vitutuksen. Miten sinun tilanteesi eroaisi jos sinulla olisikin itse otettu vakuutus, joka kattaisi sairautesi menot? Muiden kannalta tässä olisi erona, että esim. sinun tarpeellista hoitoasi, jonka rahoitukseen itsekin osallistun mielelläni tietäen että sama tilanne voisi osua kohdalleni, rahoittaessa ei tulisi samalla tuettua kaikenmaailman asioita, joihin valtio on nähnyt tarpeelliseksi sekaantua rahaa antamalla. Tässä maassahan on suurinpiirtein ihmisoikeus, että jokaisella on kotona laajakuvatelevisio ja nopea netti.

Tsemppiä sairauden kanssa elämiseen ja hienoa että osa verorahoista vielä löytää sinne minne kuuluu.

Boldattu kohta on se oleellinen. Ameriikan mallissahan jokainen hoitaa omalla vakuutuksellaan sairautensa hoidot yms. Vakuutus maksaa rahaa. Minun tilanteessani varmasti olisikin vakuutus joka kattaa kaikenmaailman sairastelut sunmuut, mutta kaikilla ei ole keskituloisia vanhempia. Ei kaikilla ole varaa ostaa näitä kalliita kaikenkattavia vakuutuksia.

Väittäisin, ilman tarkempaa tietoa, että suurin osa meidänkin verovaroista menee sinne minne kuuluu, työttömyystukiin, opintotukiin, kirjastoihin semmosiin. Voisimmehan asua vaikkapa maassa jossa verovarat käytetään lähinnä armeijan varusteluun.

Haluaisinkin kysyä, millä tavalla itse rahoittaisitte edellä mainitut palvelut ja valtion budjetin alijäämän?

Niin ja kiitokset tsempistä!
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire

Rambonator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning, Porin Ässät
Vittu, onnistuin sitten tiputtamaan lumialaiseni täydelle kiisselilautaselle... Ihme kyllä muuten toimii, mutta kuulokereikä meni paskaksi, plus kaiutin kuulostaa oudolta... Ei muuta kuin uutta ostamaan... Saatana...
 

Tuamas

Jäsen
Toki aina valitetaan, mutta kyllä minä jaan Turderin vitutuksen. Miten sinun tilanteesi eroaisi jos sinulla olisikin itse otettu vakuutus, joka kattaisi sairautesi menot?

Todettakoon, että vaikka Amerikan ihmemaassa moni asia on hienosti, ei terveydenhuollon järjestäminen kuulu niihin.

Sairausvakuutukset ovat järjettömän hintaisia ja ilman niitä et saa kunnon hoitoa, jos sairastut jäät myös todella helposti ilman uutta vakuutusta tai maksat moninkertaisesti suhteessa aiempaan.

Se homman kluu on kuitenkin se, että Amerikassa terveydenhuolto maksaa yhteiskunnalle ja yksilöille todella merkittävästi enemmän kuin vaikkapa Suomessa.

Otetaan ihan vain muutama luku.
Terveydenhuollon kustannusten osuus BKT:sta,
Suomi 9,0 % vs. USA 17,6 %.
Terveydenhuollon kustannukset per vuosi per lärvi
Suomi 3374 $ vs. USA 8508 $.

Näen noin älyttömän tehottoman ja kalliin systeemin käyttöönoton pelkästään ideologisien syiden takia (maksat oman osuutesi) aivan älyttömänä ja jopa kommarien hapatuksia pahempana puusilmäisyytenä.

Miksi otettaisiin käyttöön systeemi joka
A) maksaa ~100 % enemmän B) eriarvoistaa yhteiskuntaa.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Voi vitun vittu. Ollaan tammikuusta asti asuttu tämmöisessä short term-accommodation ratkaisussa, miten ton nyt sit kääntäisikään. Halvempi kuin hotelli, kalliimpi kuin normi vuorkamestat mutta kun täällä ei saa alle 6kk ajaksi vuokrattua mitään oikeeta paikkaa. 5 huoneen soluasunto, yhteinen keittiö/olohuone.
Naapurihuoneessa asuu aivan helvetin raivostuttava, loputtomasti molottava, pilvenkatkuinen hullu ranskalaismuikkeli mutta se ei ole nyt suurin vitutuksenaiheeni vaan tuo eazycork-lafka joka tätä hommaa pyörittää. Tarkoitus oli että lähdetään 3.4 pois tästä kämpästä joten kämppis kävi tänään sitten siellä toimistolla kyselemässä tästä. Selvisi että meiltä molemmilta puuttuu heidän mukaan joku maksu, 90e per naama siis. Selviteltiin ja mulla piti olla puhtaat paperit mutta sitten ne jostain keksi että mulla puuttuu tammikuusta joku maksu. Siis mitä vittua? Ei ne sillon vaan mitään ilmoittaneet. Tässä kun oon tarkistellut tiliotteita niin ei kyllä pitäisi puuttua yhtään mitään maksuja mutta kun tuolla on tuo kirjanpito vähän mitä on niin tässä alkaa haiskahtaa vahva urean leimahdus. Sinänsä hienoa että kämppiksellä ei ole rahaa todellakaan maksaa tuota 90e joten mun on vähän pakko maksaa se sitten, pahimmassa tapauksessa joudun näin reissun loppuun jostain keksimään 180e ja se tarkoittaisi että kesään asti olisi sitten enää pari sataa euroa. Vittu että voi vituttaa tommonen, no tässä on tämä päivä ja huominen aikaa keksiä mitä tehdään ja selvittää että onko se vika siellä päässä, niinkuin se todennäköisesti on, ollaan aikas tarkkaan koitettu maksella noi vuokrat ajallaan. Vittumaista säätöä silti. Hyvin menee vapaapäivä tälläisene, vituttaa sekin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Vittu, onnistuin sitten tiputtamaan lumialaiseni täydelle kiisselilautaselle...
Mietin ihan oikeasti hetken, mitä ihmeen lilliputteja olet palkannut tekemään lumityöt alaisuudessasi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
hienoa että osa verorahoista vielä löytää sinne minne kuuluu.

Eipä olisi meikäläiselläkään mitään mahdollisuuksia lääkkeisiin, jos ne kaikki joutuisi itse maksamaan. Kelan maksukattosysteemin ansiosta tänä vuonna joutui omista laittamaan 610 euroa, loppuvuoden reseptilääkkeet sitten omavastuun (1,5 euroa) hinnalla. Mulla kuukauden lääkkeet maksavat sen karvan verran alle kaksi tonnia, ei kai tuohon olisi pidemmän päälle juuri kenelläkään varaa.

Että vaikka Kela usein saakin ansaittua paskaa niskaansa, niin kyllä tässä maassa yhteiskunta pitää sairaista huolta, tai näin ainakin omalla kohdallani. Tätäkään ei tullut juurikaan pohdittua ennen sairastumista, sen jälkeen kyllä useinkin ja melkoisen nöyränä sekä kiitollisena.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Haluaisinkin kysyä, millä tavalla itse rahoittaisitte edellä mainitut palvelut ja valtion budjetin alijäämän?

Vähentämällä ensisijaisesti valtion menoja, eli esimerkiksi leikkaisin kehitysavusta, valtion palkkamenoista (YT:t olisi poikaa valtion byrokratiakoneistolle kautta linjan), sosiaaliturvaa heikentäisin, asumistukia alentaisin/poistaisin, joitain verovähennysoikeuksia pudottaisin pois, yritystukiakin voisi tarkastaa ja varmaan löytyisi muitakin kohteita. Osa noista osuisi omaankin nilkkaan, joten omia etuja en olisi ajamassa. Yleisestihän tilanne on kestämätön jos menot kasvaa jatkuvasti suuremmaksi kuin on tuloja, joten menoihin on puututtava. Veronmaksajilta ja yrityksiltä ei voi lypsää rahaa loputtomasti.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
valtion palkkamenoista (YT:t olisi poikaa valtion byrokratiakoneistolle kautta linjan)

Tässä on omat ongelmansa. En tunne valtion puolta, mutta erään kaupungin asioista tiedän melko paljon. Por...siis tämän kaupungin tapauksessa henkilöstöä on tietyissä paikoissa liikaa, mutta samaan aikaan monet työt jäävät tekemättä. Toimintatavat ja organisaaatiokulttuuri ovat tuulahdus 80-luvulta, eikä tätä ongelmaa poisteta sillä, että porukasta potkitaan osa pois, vaan tällöin hommat jäävät yksinkertaisesti tekemättä.

Irtisanomisissa on myös se ongelma, että kuka niistä päättäisi. Politiikka toimisi tanssin vievävä osapuolena, ja organisaatioon jäisivät tällöin juuri ne poliiittisilla kytköksillä ja päätöksillä töihin päässeet. Ne ihmiset, jotka on valittu jonkun muun asian perusteella, saisivat todennäköisesti lähteä, varsinkin jos ovat ansioituneet näiden vanhojen toimintatapojen kritisoijana.

Porissa on myös ongelmana, ainakin tietyillä aloilla, henkilöstön keski-ikä, joka pyörii 50+ tietämillä. Irtisanomisten tapauksessa keski-ikä todennäköisesti vain kasvaisi, koska ne vähäisetkin nuoret potkittaisi viimeisenä tulleina ensimmäisenä pois. Toisaalta ikäjakauma toimii tässä myös pelastajana, koska eläköitymisiä on todella paljon lähitulevaisuussa, mutta ennen tätä pitää keksiä uudet toimintatavat, jotta palvelut pystytään tuottamaan pienemmällä henkilöstöllä. Näiden uusien toimintatapojen läpivienti onkin sitten asia erikseen, koska tiedän tapauksia, joissa on poliittisella päätöksellä perustettu tietyille henkilöille päälliköiden paikkoja, joten tällaisilla henkilöillä on organisaatiossa poliittisen päätäntäelimen luomat vapaat kädet, eli he saavat periaatteessa toimia kuten huvittaa (eikä heidän tavoitteensa ole yhteinen etu).
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Kun sitä tuskin edes voi aavistaa unissaan, kuka saa ja kenelle annetaan.
Ja miten raukkamaisesti onnen anti täällä jaetaan. Se vituttaa ei saa
Sut vaikka kantapaikasta kannetaan ulos asti rauhoittumaan, kun hakemalla syitä haetaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Katupölyn, hiekoitushiekan ja maantiesuolan yhdistelmä, tuo hienojakoinen lentävä harmaa paska. Sitä riittää. Joka paikkaan se tunkee. Rannikkokaupungissa kun vielä tuulee lähes jatkuvasti, niin vaikutus on melkoinen. Sitten nämä kiinteistöhuoltojen mulkut vielä ajavat harjaavalla traktorilla katuja (Ilman vettä), puhaltavat sitä lehtipuhaltimella. Saatana. Vaikka molemmat ovat nimen omaan kielletty kaupungin toimesta.
Silmiä kirvelee, valuvat vettä, aivastuttaa ja kun niistää niin tulee mustaa tököttiä.
Astmaatikkona vielä tuplasti hauskempaa.
 

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Nyt vituttaa. Vituttaa eräs ammattiryhmä "ihmisiä", jotka saavat luonnevikoineen kiusata yhteistyöhaluisia kansalaisia.

En nimittäin ole koskaan enkä missään tavannut niin ylimielistä, halveksuvaa, vittumaista ammattiryhmää kuin ulosottomiehet. Nuo valtion virastorotat toteuttavat kyllä pyhää tehtäväänsä pilkuntarkasti, todennäköisesti tuntevat kihelmöivän jännää kutinaa kotonansa saunan ja konjakin jälkeen.

Olen ihan tosissani miettinyt, että pitääkö ko. ammattiin halajavien olla syntyjään vittumaisia ja ylimielisiä ihmisiä? Hiovatko he lapsuutensa ja nuoruutensa aikana nuo jalot taidot huippuunsa, jotta haaveammattiinsa päästyään pystyisvät ylisuorittamaan tehtävänsä ilman armoa?

Vai onko asia kenties niin, että nuo taidot voi oppia myös työn kautta. Vai kysytäänkö ulosottomiehen työhaastattelussa että "No, Pentti, meriittisi ovat huikeat. Mutta kerropa vielä, kuinka vittumainen olet? Löytyisikö sinulta käytännön esimerkkejä? Oletko saanut päiväkotitädin itkemään? Nakkikioskinmyyjän romahtamaan??"

Luulen kylläkin, että noita taitoja voi vielä hioa työn kautta. Onhan ulosottovirasto työpaikka muiden joukossa. Kaikki haluavat kehittyä, myös virkamiehet, ja sen takia järjestetään koulutuspäiviä ja kansainvälisiä konferensseja. Osaan jo kuvitella tuon armottoman virkamiehen Tampere-talon aulassa kuopiolaisen kollegansa kanssa vaihtaen mielipiteitä Hotelli Rosendalin aamupalasta ja minibaarin sisällöstä.

199 euron puku kiristäen tutkitaan päivän teemoja:

Klo 10-12 Vittumaisuuden jatkokurssi. Kouluttajana V. Itun Kurppa Saarijärveltä

Klo 12-14 Kostea lounas Tammelan Voimassa.

Klo 15-16 Being an asshole. A short introduction by R. Ectum von Pissenhof. Järkeistämispäällikkö Berliinin valtiollisesta Kansan ja yleisten velallisten alistuskomissiosta

Klo 17 Loppukahvit ja leikkimielinen vittuiluleikki eri kihlakuntien välillä. Voittajajoukkueelle yllätyspalkintoja: jaossa Kuksugare-lautapeli ja toiseksi tulleille Reijo Mäen uusi huippujännittävä jänniystromaani "Ulosottomies ja vittumaiset salakuljettajat".

Turvallista kotimatkaa kaikille ulosottomiehille!
 

Kaarle6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Eisbären Berlin
No heitetään tekstiä tänne, niin saa edes joten purettua vitutustaan.

Olen tässä nyt valehtelematta hakenut 3 kuukauden ajan koneinsinöörin duunia, sitä ensimmäistä duunia jossa pääsisi kehittymään. Opinnot siinä vaiheessa, että enää työharjoittelut sekä oppari jäljellä.

Kuitenkin toistaiseksi on tullut nyt vastauksia 'kiitos, mutta ei kiitos'. On sentään ollut yksi haastattelu, ja yksi tuloillaan ensi viikolle, mutta tänään tuli juuri tuosta toisestakin paikasta viesti, että 'valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun'. Alkaa vituttaa ja itsetunto tippua kun tuntuu ettei meinaa kelpaa työelämään. Vaikka tiedän, että nyt pitäisi vaan pitää spirit yllä ja olla masentumatta noista viesteistä. On haettu myös vähän laajemmalta, asun täällä PK-seudulla ja hakuja on laitettu Tampereelle asti.

Huoh, toivottavasti nyt saisi jostain niin ei tarvis stressata turhia ja ruveta mietiskelemään että tuliko tätä nyt opiskeltua 4 vuotta vain sen takia, että pääsee työttömyysputkeen ja uudelleenkoulutukseen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Boldattu kohta on se oleellinen. Ameriikan mallissahan jokainen hoitaa omalla vakuutuksellaan sairautensa hoidot yms. Vakuutus maksaa rahaa. Minun tilanteessani varmasti olisikin vakuutus joka kattaa kaikenmaailman sairastelut sunmuut, mutta kaikilla ei ole keskituloisia vanhempia. Ei kaikilla ole varaa ostaa näitä kalliita kaikenkattavia vakuutuksia.

Okei, ilmeisen moni ehti ymmärtää minun ihannoivan jenkkien systeemiä. Siitä ei suinkaan ole kyse. En kuitenkaan näe tässä kirjoittamassasi ylipääsemättömiä ongelmia. Ensinnäkin Suomessa laitetaan niin paljon rahaa kaikkeen mahdolliseen turhaan, että jos arvostaa omaa terveyttään, löytyy suurimmalla osalla rahat tällaiseen vakuutukseenkin. Ehkä sitten ostetaan halvempi auto tai telkkari, mutta en näe sitä minään suurena tappiona. Toiseksi, kyllähän se verotaakan keveneminen vapauttaa rahaa käytettäväksi esim. juuri vakuutuksiin. Lisäksi kyllähän tuon voi vähävaraisten osalta hoitaa lakisääteisenä vakuutuksena, johon tietyn tulotason alle jäävälle tarjotaan rahoitus.

Väittäisin, ilman tarkempaa tietoa, että suurin osa meidänkin verovaroista menee sinne minne kuuluu, työttömyystukiin, opintotukiin, kirjastoihin semmosiin. Voisimmehan asua vaikkapa maassa jossa verovarat käytetään lähinnä armeijan varusteluun.

Haluaisinkin kysyä, millä tavalla itse rahoittaisitte edellä mainitut palvelut ja valtion budjetin alijäämän?

Tästä olisi helppo aloittaa pitkä keskustelu, sillä minusta suuri osa verorahoista kuuluisi mennä nimenomaan poliisille ja maanpuolustukseen. Tämä johtuen ihan siitä, että noihin asioihin yksittäinen kansalainen ei voi omilla toimillaan vaikuttaa. En voi suojautua vieraan vallan hyökkäykseltä omilla toimillani, mutta työttömyydeltä (tai sen vaikutuksilta) kylläkin.

Tässä muuten hauska sivu, josta voi katsella maksettujen verojen kohdentumista: Oma verokuitti maksamistasi veroista

Mutta yhtä kaikki terveydenhuolto on maassamme kohtalaisesti toimiva asia, vaikka parempaankin olisi varaa (halvemmalla). Ja kuten sanoin, kyllä minä sen rahoittamiseen osallistun mielelläni. Mutta kuten voi huomata, verovaroja menee aika hemmetisti muihinkin kohteisiin, eikä veronkorotusten vastustaminen ole sama asia kuin kannattaa ilmaisen terveydenhuollon alasajoa.
 

chubster

Jäsen
Vituttaa ripuli. Jatkuvasti saa ravata vetisellä räjähdyspaskalla. Matkalla töihin meinas tulla housuun, ehdin töihin vessaan. Töissä meinas tulla housuun, ehdin vessaan. Kotimatkalla töistä meinas tosissaan tulla housuun, ehdin kotiin vessaan. Kotona olin n. 22.30 ja sen jälkeen jo ainakin 5 kerta paskalla. Alkaa perseeseenki sattumaan tämä saatana. Perse verillä. Vituttaa. Huomenna juon liikaa viskiä ja korjaan mahani.
 

Tuamas

Jäsen
Okei, ilmeisen moni ehti ymmärtää minun ihannoivan jenkkien systeemiä. Siitä ei suinkaan ole kyse. En kuitenkaan näe tässä kirjoittamassasi ylipääsemättömiä ongelmia. Ensinnäkin Suomessa laitetaan niin paljon rahaa kaikkeen mahdolliseen turhaan, että jos arvostaa omaa terveyttään, löytyy suurimmalla osalla rahat tällaiseen vakuutukseenkin. Ehkä sitten ostetaan halvempi auto tai telkkari, mutta en näe sitä minään suurena tappiona. Toiseksi, kyllähän se verotaakan keveneminen vapauttaa rahaa käytettäväksi esim. juuri vakuutuksiin. Lisäksi kyllähän tuon voi vähävaraisten osalta hoitaa lakisääteisenä vakuutuksena, johon tietyn tulotason alle jäävälle tarjotaan rahoitus.

Jenkit ainakin minä otin esiin, koska se on maa jossa tuota vakuutuksen kautta tapahtuvaa terveydenhuoltoa on laajimmin toteutettu.

Edelleen, miksi luoda systeemi jossa tehdään suora tulonsiirto yhteiskunnalta vakuutusyhtiöille ja terveydenhuoltopalveluita tarjoaville yhtiöille? Ja vain ideologisista syistä?
Näyttöä kun on lähinnä siitä että tällainen systeemi on
A) aivan järjettömän kallis (yli 100 % lisää Suomen järjestelmään nähden) B) kansalaisia eriarvoistava

Jos nyt yhtään laskuoppia osaat, niin ymmärrät että se että verotuksesta vapautuu keskimäärin 3000 € vuodessa ei hirveästi lohduta kun se aiheuttaa keskimäärin 7500 €:n lisäkulun.

Suomessa toki hieman samantyyppinen systeemi on jo käytössä työterveyshuoltojärjestelmän kautta.

Mutta yhtä kaikki terveydenhuolto on maassamme kohtalaisesti toimiva asia, vaikka parempaankin olisi varaa (halvemmalla). Ja kuten sanoin, kyllä minä sen rahoittamiseen osallistun mielelläni. ...

Todettakoon tähän, että Suomessa terveydenhuoltokulut ovat alle OECD-maiden keskiarvon (9,0 % BKT:sta) ja käytännössä kaikki EU-maat käyttävät terveydenhuoltoon enemmän kuin Suomi.

Suomessa terveydenhuollossa on toki ongelmia erityisesti työterveyshuollon ulkopuolella olevien perusterveydenhuollon palveluissa, mutta erityisesti vaativa erityissairaanhoito (joka on selvästi kalleinta) tuotetaan Suomessa kustannustehokkaasti ja laadukkaasti.

Eli vaikka varmasti terveydenhuoltopuolelta löytyy tehostamisvaraa (ja siihenhän SOTE-uudistus pyrkiikin), tuotetaan Suomessa keskimäärin kohtuullisen laadukkaita terveydenhuoltopalveluita halvemmalla kuin suurimmassa osassa muuta Eurooppaa ja alle puoleen hintaan siitä mitä jenkit käyttävät omaan systeemiinsä
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vituttaa ripuli. Jatkuvasti saa ravata vetisellä räjähdyspaskalla. Matkalla töihin meinas tulla housuun, ehdin töihin vessaan. Töissä meinas tulla housuun, ehdin vessaan. Kotimatkalla töistä meinas tosissaan tulla housuun, ehdin kotiin vessaan. Kotona olin n. 22.30 ja sen jälkeen jo ainakin 5 kerta paskalla. Alkaa perseeseenki sattumaan tämä saatana. Perse verillä. Vituttaa. Huomenna juon liikaa viskiä ja korjaan mahani.

Vituttaa suomalaiset mitkä eivät voi olla töistä poissa, koska ovat suomalaisia. Joku jääkiekko-ottelu jäisi väliin, kun eihän sinne sairaana viitsi mennä. Mutta työt. Ne pitää hoitaa.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Vanhempien sokki: 8-vuotiaan pelistä 7 000 euron lasku | Digiuutiset | Iltalehti.fi

Vituttaa että maailmassa on niin typeriä ihmisiä jotka luulee että omista teoista ei tarvitse ottaa mitään vastuuta tänäpäivänä. Jos opettaa lapsen ostamaan iPadilla pelejä niin pitäähän siitä saatana vieköön maksaakin sitten!

Iltalehden jutussa siis kerrotaan kuinka vanhemmat aikovat vaatia rahoja takaisin Applelta.
 

Tuamas

Jäsen
Vituttaa että maailmassa on niin typeriä ihmisiä jotka luulee että omista teoista ei tarvitse ottaa mitään vastuuta tänäpäivänä. Jos opettaa lapsen ostamaan iPadilla pelejä niin pitäähän siitä saatana vieköön maksaakin sitten!

Noniinno.

Sopimusoikeudellisesti melko haastava case.

Koska sopimuksen toinen osapuoli on tarinan mukaan 8-vuotias, jolloin hänen ilmaisemansa tahdonilmaisut eivät ole lain silmissä päteviä, koska hän ei ole oikeustoimikelpoinen. Tällöin myöskään tarjous - hyväksyntä mekanismi ei ole näiden kaupojen osalta ollut pätevä, jolloin periaatteessa kaikki sopimukset/kaupat ovat pätemättömiä.

Lopputulemaksi veikkaisin että Apple tulee vastaan tässä ja perhe maksaa kohtuullistetun osuuden Applelle.
Näkisin että tässä pätee myös osin samat notulit kuin kohtuuttomissa tiedonsiirolaskuissa kännykkäoperaattoreilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös