Nyt on Anzi todella pihalla. Kyllä se olympiakulta on lähestulkoon kaikissa lajeissa se suurin ja kaunein. Poislukien Jalkapallo ja Baseball sekä jossain määrin pyöräily kesälajeista. Talvilajeista ei taidakkaan muita olla kun lumilautailu joka on lajinakin niin nuori että ei kunnon perinteitä ole muodostunut. Jääkiekkoilijat itse tuntuvat arvostavan olympiamitaleita ihan stanley cupin veroisina.
Miksi mun aina pitää kirjoittaa tälle foorumille kun se AINA johtaa tähän, että mä en pysty olemaan laittamatta replyjä näihin...ehkä tää todella sopiikin tähän Vitutus-ketjuun.
Kyllä joo ihan just joo ja silleen. Varmasti jossain painissa ja nykyaikaisessa viisiottelussa jne. jne. on edelleen perinteitä, että "Olympiakulta on se juttu". Näin oli myös vireenienvasaloidenmaaninkojen aikoihin kun Olympia-urheilu oli "amatööripohjaista", mitä se nyt ikinä mahtoikaan tarkoittaa sekään tässä Olympia-jutussa. Taisi vasta 22 vuotta sitten avautua portit Olympiakisoihin sekä nykyisille, että entisille (!) ammattilaisille.
Kyllä mä nyt vaan vakaasti uskon, että ammattilaispohjainen laji nykyään, niin kyllä siinä urheilijalla on pyrkimyksenä luoda pitkä ja menestyksekäs ammattilaisura. Olympiakisa on yksi kilpailu, jossa sattumalla on suuri sija. Ja mun on edelleen vaikea uskoa, että esim. tennispelaaja arvostaa olympiakultaa enemmän kuin Grand Slamia tahi jonkun tenniksen arvoturneen voittoa, eihän siitä ole kanssa kuin reilut parikymmentä vuotta kun tennis palasi olympialajiksi sitten jonkun 30-luvun. Ehkä yleisurheilussa kanssa olympialaisia osataan arvostaa Kultaisista liigoista yms. huolimatta, sillä jostain syystä olympialaiset yleisurheilut keräävät katsojia lehtereille, mitä ne eivät todellakaan tee esim. läheskään kaikissa Kultaisen Liigan tjsp. kisoissa.
Ja jos nyt olisin 12-18 lupaava urheilija, niin kyllä mun maali olisi hyvä, pitkä ja tuottoisa ammattilaisura. Olympiakisat olisivat ihan pari-kolme kertaa uralle ehkä osuva pieni piristävä lisä. Ja niihin osallistuisin jos:
a) Olisin sellaisessa kunnossa, että muu ura ei vaarannu
b) Mun leipälaji edes olisi olympiakisojen ohjelmassa. Nythän ne vaihtuu sitä mukaa mitä talous sanelee. Ja talouden sanelut on tietty hyvin arvaamattomia. KOK tahi oma lajiliitto voi katsoa, että toi ei nyt tuota enää riittävästi, joten ei olympialaisia.
Se mitä Suuri Maksava Yleisö Olympialaisista ajattelee ja miten ne on sille myyty ja markkinoitu, niin se on ihan oma asiansa.