Amerikan paketeista suurin osa tulee siististi läpi, mutta loput jäävät tulliin. Kaikki tulliin jääneet ovat olleet sellaisia, jotka olisi pitänyt hakea postista. Ja jokaisen olen joutunut avaamaan tullissa, riippumatta päälle kirjoitetusta arvosta. PayPal- tai luottokorttikuitti on ollut minulla aina mukana siltä varalta että paketin sisällä ei kuittia ole. Muutaman kerran olen pieniä summia maksanut, ja itse asiassa alv on ollut tullia suurempi.
Enpä usko kusetuskuittien useinkaan menevän tullista läpi, sen verran tarkkoja ainakin Vantaan lentokentän lähellä ollaan.
Kuriirien toimittamia paketteja en ole ikinä joutunut tullista hakemaan. Paksuja postin jakamia kirjeitä en myöskään, vaikka noissa on joskus ollut arvokastakin omaisuutta.
Australiasta, Sveitsistä tai Norjasta en enää ikinä tilaa mitään, kun nuo tuntuvat aina päätyvän tullattaviksi.
Keräilyharrastuksen takia minulle tulee rutosti paketteja ja kirjeitä, ja niitä myös itse paljon lähetän.
Tuommoisen SamSpaden kertoman välimiesfirman tiedän toimineen/toimivan Rotterdamissa. Kanadalaisen kauppiaan paketit tulivat aikoinaan aina sitä kautta, eivät koskaan menneet tullattaviksi. Mitään merkintää ei koskaan ollut Kanadasta jäljellä.