Vitutusketju

  • 10 535 970
  • 56 130

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kai se osaavalta immeiseltä onnistuis ihan iteki tuo renkaan vaihto, mutta kun ei ole oikein paikkaa eikä välineitä ja peukalo on keskellä kämmentä.

Selityksen makua. Itse ratkaisin paikkaongelman niin, että irrotin pyörästä renkaan pyöräkellarissa, kannoin vanteen sisälle kämppään ja suoritin vaihdon ihan tässä sohvalla. Ei se oikeasti ole kovin vaikeaa.

Ensin laitat uuden nakin toiselta puolelta vanteen sisälle. Sitten sisäkumiin pari pumppausta ilmaa, venttiili paikalleen ja eikun pujottamaan sisäkumia sille kuuluvalle paikalle. Rengasraudat ovat oiva apuväline, mikäli ei halua ottaa ruuvarin kanssa riskiä, että upouusi sisäkumi menee rikki. Siinä sitten sisäkumia paikalle äheltäessäsi samalla nostelet renkaan reunaa vanteen sisään. Ennen kuin huomaatkaan, on rengas paikallaan. Pumppaat sen täyteen ilmaa, vääntelet ja kääntelet ulkokumia varmistaaksesi, ettei sinäänsä epätodennäköisiä sisäkumin kiertymiä tule. Sitten vain nakki kiinni polkukoneeseen ja taas mennään.

Enpä tuota osannut minäkään ja ihan yrityksen ja erehdyksen kautta sen kuitenkin opin. Ei ole mikään amerikantemppu, etkä kummempia työkalujakaan tarvitse. Periaatteessa jakoavain ja rengasraudat riittävät.

*edit*

Jaa, jos kyseessä on takarengas, saatat jonkinlaista meisseliä tarvita irrottaaksesi mahdollisen vaihdevaijerin. Siitäkään jos et muuten selviä, niin ota vaikka valokuvia purkuvaiheesta ja lunttaa niistä asennus. Helppoa ja hauskaa kuin lapsen lyö... siis heinänteko.


Ja olipa myös joku kusipää kaatanut pyöräni ja pinna katkennut.

Yhden pinnan katkeamisella on melkeinpä pelkästään kosmeettinen merkitys. Vanne kyllä menee kieroksi ennen pitkää, mutta vain yhden pinnan puuttuessa se kestää kovin kauan. Vähän kun muistaa vielä varoa, eli ei lataa täysillä hyppyihin tai pomppuihin, niin kyllä se kestää. Lisäksi, ei koko vannetta tarvitse vaihtaa, käyt pyöräliikkeessä kysymässä, että saakohan tästä vielä toimivan jos asentaisivat uuden pinnan.
 
Viimeksi muokattu:

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Selityksen makua.
Ehkä vähän on selittelyä joo. Kesällä vaan oli niin kiire tuon homman kanssa ettei viitsinyt alkaa yrityksen ja erehdyksen kautta laittamaan kuntoon, pyörä osaavalle ihmiselle ja äkkiä menopeli takaisin käyttöön. Ja sehän tässä enemmänkin vituttaa että silloin maksoi kalliin huollon ja nyt olisi sama homma edessä tai opeteltava itse. Tosin, kävin tässä välissä jo tutkimassa vähän tarkemmin pyörää ja vaikutti että renkaan venttiili oli aika löysällä. Nyt pitäisi olla paremmin kiinni, katsotaan johtuiko tyhjentyminen siitä vai onko rengas oikeasti puhki.

Kiitoksia kuitenkin ohjeista, katotaan onko tarvetta vai selvisinkö helpommalla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Sori nyt vaan, mutta sinun ongelma on siis polkupyörän kumin paikkaaminen?? Homma on yksinkertainen, jos olet ensikertalainen etsi netistä vaikka ohjeet ja opettele!

Ei tuollainen asia voi vituttaa elämässä, hommaan menee vartista puoleen tuntiin aikaa ja maksaa pari euroa kun ostaa paikkaustarvikkeet lähikaupasta. Nykynuoriso... Sitten vastaa vituttaa kun olohuoneesta palaa lamppu ja se pitää vaihtaa...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Yhden pinnan katkeamisella on melkeinpä pelkästään kosmeettinen merkitys. Vanne kyllä menee kieroksi ennen pitkää, mutta vain yhden pinnan puuttuessa se kestää kovin kauan. Vähän kun muistaa vielä varoa, eli ei lataa täysillä hyppyihin tai pomppuihin, niin kyllä se kestää. Lisäksi, ei koko vannetta tarvitse vaihtaa, käyt pyöräliikkeessä kysymässä, että saakohan tästä vielä toimivan jos asentaisivat uuden pinnan.

Riippuu kyllä täysin vanteesta ja pinnojen määrästä, mutta yleisesti kyllä varmasti noin.
Omasta pyörästä meni kyllä vanne välittömästi mutkalle, kun yksi pinna katkesi ja korjaus onnistuu laittamalla ehjä pinna tilalle.

Vituttaa kyllä se kuinka paljon vuoden aikana menee fillarin huoltamiseen rahaa, mutta tuleehan sillä kyllä paljon ajettuakin.
Vielä enemmän varmasti vituttaisi, jos omistaisin auton ja sen huoltoja pitäisi maksaa.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sori nyt vaan, mutta sinun ongelma on siis polkupyörän kumin paikkaaminen?? Homma on yksinkertainen, jos olet ensikertalainen etsi netistä vaikka ohjeet ja opettele!

Ei tuollainen asia voi vituttaa elämässä, hommaan menee vartista puoleen tuntiin aikaa ja maksaa pari euroa kun ostaa paikkaustarvikkeet lähikaupasta. Nykynuoriso... Sitten vastaa vituttaa kun olohuoneesta palaa lamppu ja se pitää vaihtaa...

Kuka enää paikkaa kumeja? Uusi sisärengas maksaa jossain halpakaupassa sen 2-3 euroa, niin ei paljo kannata paikkojen kanssa tuhertaa.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Sori nyt vaan, mutta sinun ongelma on siis polkupyörän kumin paikkaaminen?? Homma on yksinkertainen, jos olet ensikertalainen etsi netistä vaikka ohjeet ja opettele!

Ei tuollainen asia voi vituttaa elämässä, hommaan menee vartista puoleen tuntiin aikaa ja maksaa pari euroa kun ostaa paikkaustarvikkeet lähikaupasta. Nykynuoriso... Sitten vastaa vituttaa kun olohuoneesta palaa lamppu ja se pitää vaihtaa...
Anteeksi nyt ihan hirveästi, jos oli väärin vitutettu. TosiMies toki tekee tuon homman vaikka silmät kiinni alle viiden minuutin. Minä sen sijaan en ole ennen pyörän kumia joutunut vaihtamaan, joten ei ole ennestään mitään käsitystä onko miten vaikeaa tai aikaavievää puuhaa ja jonkinlaiset ohjeet olisi oltava. Kai minua nyt saatana sentään saa vituttaa ylimääräinen työ, kun vasta kesällä jouduin käyttämään kalliissa huollossa pyörän. Voi olla, että jälkeenpäin naureskelen itsekin että tulipa vittuunnuttua pienestä asiasta. Mutta saa kai minua silti vituttaa, että uusi kumi kesti vain puoli vuotta kun edelliset kesti n. 7 vuotta.

Nyt tosin vituttaa enemmänkin tuommoiset saatanan yleistäjät kuin pyörän korjaaminen. Yhtä hommaa kun et osaa tai et ole aiemmin tehnyt niin heti aletaan yleistämään lampun vaihtoon yms. Juu, isi mulle käy lamput vaihtamassa ja taulut kiinnittämässä. Jos on joku tosi monimutkainen hommeli, kuten vaikkapa valaisimen kiinnittäminen, palanut sulake tai vaikkapa sohvan kasaaminen niin sitten soitan jo ihan ammattilaisen paikalle. Ei yksi pieni ihminen voi kaikkea osata.

Asiasta toiseen, olisiko jollain hyviä ohjeita rautalangan vääntämiseen? On semmoinen fiilis, että saattaa vielä olla tarpeen...
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Mutta saa kai minua silti vituttaa, että uusi kumi kesti vain puoli vuotta kun edelliset kesti n. 7 vuotta.

Ymmärrän vitutuksen hyvin, puoltoista vuotta sitten olin kesän ajan ilman autoa, joten tuli päivittäin ajettua pyörällä n. 30-40 kilometriä töiden ym. takia. No, en osaa sanoa oliko syy pyörässä vai ajomäärässä, mutta tuon kesän aikana meni rengas puhki muistaakseni neljä kertaa. Pieni asia, mutta harvinaisen vittumainen ihmiselle, joka jatkuvasti tarvitsee pyörää.

Mutta se vaihtaminen on tosiaan erittäin helppo homma, eli älä ihmeessä sen takia vie pyörää kalliille ammattilaiselle huollettavaksi. Homma menee juurikin niin kuin Trenchtown kertoi, alla olevassa linkissä vielä samat ohjeet kuvien kera. Ensimmäisen kerran jälkeen tuohon ei tosiaan mene sitä varttia pidempään.

http://www.fit.fi/liikunta/kuntotieto/ulkolajit/_a93592/nain+vaihdat+pyoran+kumin/ (pyörän kumin vaihto-ohjeet linkissä)
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ainahan näitä tosimiehiä löytyy, joiden mielestä kaikki askareet pitää miehen hoitaa itse ja jos ei osaa, niin ottaa selvää tai kokeilee niin kauan, että oppii.

Itse en ainakaan osaa enkä jaksa mitään pyörän kumeja todellakaan vaihtaa ja auton renkaiden vaihdotkin tasan hoidan huoltamossa, jos auton joskus hommaan. Tuskin sitäkään hommaa enää osaisin, kun sen kerran jossain autokoulussa 10 vuotta sitten tein. Kukas näidenkin liiketoiminnan sitten kustantaisi, jos kaikki tekisivät nuokin hommat itse.

Eli ihan semisti vituttavat suomalaiset tosimiehet.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse en ainakaan osaa enkä jaksa mitään pyörän kumeja todellakaan vaihtaa ja auton renkaiden vaihdotkin tasan hoidan huoltamossa, jos auton joskus hommaan. Tuskin sitäkään hommaa enää osaisin, kun sen kerran jossain autokoulussa 10 vuotta sitten tein.

No autonrenkaan vaihtohan on jo ihan käytännön syistä hyvä osata, mikäli sattuu tienpäällä kumit puhkeemaan.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No, en osaa sanoa oliko syy pyörässä vai ajomäärässä, mutta tuon kesän aikana meni rengas puhki muistaakseni neljä kertaa.

Veikkaan, että syy ei ollut kummassakaan, vaan käyttäjässä. Kun pitää renkaissa reilusti ilmaa, eikä ajele rotvallin reunoihin täydellä vauhdilla ja painolla, niin ei polkupyörän rengasta pitäisi kovinkaan usein saada rikki.

Kyllähän polkupyörän päälikumin tosimies irrottaa ja laittaa paikoilleen vaikka pimeässä parin kymmenen asteen pakkasessa ilman työkaluja pelkillä sormillaan, mutta prätkän renkaan irrotus ja takaisin laitto vaatii jo hieman praktiikkaa.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Holhousyhteiskuntako

Ei vittu! En tiedä olisiko ollut enemmän itkeä vai nauraa ketjun asiaa, mutta linkin artikkeli kyllä saa aikaan sanoinkuvaamattomia tunteita. Vittu jengi juo itsensä humalaan vahingossa. Ei saatana. Mitä seuraavaksi. Kaikille alkoholinkäyttäjille asennetaan sisäinen alkometri..Joko mä olen nuija ja ahdasmielinen, mutta jotenkin kyseinen idea sai veren kiehumaan. Eikö jumalauta parempaa tekemistä ole kun pitää keksiä tommosia asioita.

Linkki vie siis Iltalehden uutiseen ja käsittelee sitä, kuinka ihminen voi humaltua vahingossa. Kerran vielä sanon VITTU!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010121712881350_uu.shtml
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vituttaa ihmiset, jotka kertovat, että mitkä asiat saavat vituttaa ja mitkä eivät.

Tosiaankin vituttaa tuollainen. Jos joku asia vituttaa niin se sitten vituttaa ja se tilanne ei muuksi muutu vaikka joku vitun apina tulisi väittämään että "ei tollanen voi vituttaa".
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Veikkaan, että syy ei ollut kummassakaan, vaan käyttäjässä. Kun pitää renkaissa reilusti ilmaa, eikä ajele rotvallin reunoihin täydellä vauhdilla ja painolla, niin ei polkupyörän rengasta pitäisi kovinkaan usein saada rikki.

En muuten edes tajunnut, että jätin kaikkein todennäköisimmän vaihtoehdon. Siis todennäköisesti meikäläinen tuossa suurin syy oli, mutta enpäs vain tiedä mitä tein väärin. Renkaat täytin vaihtaessani, ja pidin silloin tällöin silmällä. Rotvallin reunojen kanssa olin myös tarkkaavainen, koska niissähän nuo renkaan eniten kärsivät.

No, oli miten oli. En ole tuota jäänyt sen enempää murehtimaan. Ja aina nuo renkaat sai kuitenkin vaihdettua.
 

Makopide

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo FOREVER, Liverpool
Vituttaa tuo Taijin japsikylän nk. "kalastajien" jokavuotinen delfiinien teurastus. 23.000 delfiiniä julmasti hengiltä joka vuosi..Taisi osua Hiroshiman pommi väärään paikkaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vituttaa tuo Taijin japsikylän nk. "kalastajien" jokavuotinen delfiinien teurastus.

Pisti kanssa vituttamaan ja veti hiljaiseksi, kun katsoin tämän videon Färsaarelaisista teurastamassa delfiinejä. Eipä paljon raaemmaksi voisi meininki enää mennä.

Huom. Tähän voisi lätkäistä K-18, tai ainakin K-15 -leiman. Ei heikkohermoisille.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli ihan semisti vituttavat suomalaiset tosimiehet.

Käsitinkö oikein, että sain tuon "tosimiehen" maineen kirjoittamalla mielestäni varsin selkeät ohjeet renkaan vaihtamiseen? Se kun ei todellakaan vaikeaa ole, vaikka eka kerta opetellessa menisikin. Ja onpa tuo muutenkin hyödyllinen taito, jos paljon fillaria käyttää. Yritin viestiini (pl. tuo alun "selityksen makua" -puolivittuilu) saada sellaisen sävyn, että nakin vaihtaminen onnistuu käytännössä keneltä tahansa ja säästäähän siinä pitkässä juoksussa melkoisesti rahaakin.

Ei mulla ole mitään sitä vastaan, jos joku tuon ammattilaisella hoidattaa. Rahaa kuitenkin säästyy ja onnistumisen kokemuksia tulee, kun opettelee hoitamaan tuollaiset "pikkuhommat" itse. Ja onhan se pidemmällä reissulla kätevää osata itse, jos sattuu rengas puhkeamaan. Sitä pyöräliikettä kun ei välttämättä jokaisesta niemestä ja notkelmasta löydy.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ainahan näitä tosimiehiä löytyy, joiden mielestä kaikki askareet pitää miehen hoitaa itse ja jos ei osaa, niin ottaa selvää tai kokeilee niin kauan, että oppii.

Itse en ainakaan osaa enkä jaksa mitään pyörän kumeja todellakaan vaihtaa ja auton renkaiden vaihdotkin tasan hoidan huoltamossa, jos auton joskus hommaan. Tuskin sitäkään hommaa enää osaisin, kun sen kerran jossain autokoulussa 10 vuotta sitten tein. Kukas näidenkin liiketoiminnan sitten kustantaisi, jos kaikki tekisivät nuokin hommat itse.

Eli ihan semisti vituttavat suomalaiset tosimiehet.
Miten sun renkaanvaihtokäyttäytyminen tähän liittyy? Kaverilla oli paalu loppu, jolloin annettiin ohjeita miten sen saa hoidettua itsekin. Ihme, että mukana tuli kevyttä kv:ta, kun kaveri manaa renkaan puhkeamista puolen vuoden päivittäisen ajelun jälkeen ja kertoo että ei ole oikein paikkaa homman suorittamiseen, jotain nosturipaikkaako se meinasi siihen tarvittavan. Tsygän renkaan vaihtamiseen tarvittaneen peukaloa, mutta onnistuu kyllä, jos se ei sijaitse perseessä.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten sun renkaanvaihtokäyttäytyminen tähän liittyy? Kaverilla oli paalu loppu, jolloin annettiin ohjeita miten sen saa hoidettua itsekin.

No varmaan yhtä paljon kuin "ei tuollainen voi vituttaa, voivoi nykynuorisoa" -kommentointi? Eiköhän sen nyt kaikki jo muutenkin tiedä, että joka ikisen asian voi itse nikkaroida kuntoon ja KVG ja silleen.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No varmaan yhtä paljon kuin "ei tuollainen voi vituttaa, voivoi nykynuorisoa" -kommentointi? Eiköhän sen nyt kaikki jo muutenkin tiedä, että joka ikisen asian voi itse nikkaroida kuntoon ja KVG ja silleen.
Itse näen, että vitutuksen oikeutuksen kommentointi kuuluu ainakin jossain määrin keskustelupalstan vitutusketjuun. Ja nykynuoriso voivottelukin on paikallaan, jos yli 15-vuotias ei osaa paikata itse tsygän kumia tai vaatii hommaan TI-hallia. Itse vetäisin ennemmin yhtäläisyysmerkit olohuoneen lampunvaihdon ja kumin paikkaamisen, kuin kumin paikkaamisen ja joka ikisen asian välille, joten ei tässä nyt joka asiaa olla itse tekemässä ja Zorba ei ilmeisesti tätä mahdollisuutta tiennyt, kun vitutusketjuun kirjoittamisen kynnys ylittyi.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On se saatana ku ei firma ymmärrä, että mää irtisanouduin... Kaikki asiat hoidettu päin vittua niitten toimesta, mm palkanmaksu. Nyt kun irtisanouduin, niin se on väärin tehty ja mun täytys jatkaa. Täytys lähtee jonnekin 400-500 mailin päähän istuun ja jutteleen miten saatas asiat hoidettua. Nyt tarjottiin 10% palkankorotusta ja ollaan tosi pahoillaan ku asiat on tähän jamaan menny. Olis saatana tehny asioiden eteen jotain eikä istunu siellä perse homeessa.

Jos olis sovituista asioista kiinni pidetty, niin ei olis ongelmaa...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No varmaan yhtä paljon kuin "ei tuollainen voi vituttaa, voivoi nykynuorisoa" -kommentointi? Eiköhän sen nyt kaikki jo muutenkin tiedä, että joka ikisen asian voi itse nikkaroida kuntoon ja KVG ja silleen.

Jos ajaa päivittäin pyörällä, eikä ole rahaa, sinä paikkaat/ vaihdat sisäkumin itse. En todellakaan ymmärä tuollaista vitutuksen aihetta. Siinä ajassa kun käveli takaisin sisään tietokoneelle kirjoittamaan Jatkoajan vitutusketjuun viestin, olisi jo hoitanut homman. Erikoista, että nykyään jokaiseen pikku homman tarvitaan joko vitutus tai ostettu palvelu. Auton renkaiden vaihtoon (siinä ruuvataan muttereita ensin vastapäivään ja sitten myötäpäivään...) tai pyörän renkaan paikkaukseen ei tarvita osaamista, vain vähän ahkeruutta ja puoli tuntia aikaa.
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
Vituttaa taas vaihteeksi aivan kaikki. Ja siihen päälle kaikki jouluhössötys, joka ei voisi vähempää kiinnostaa. Onneksi on kaljaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös