Vitutusketju

  • 10 553 967
  • 56 140

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Otin Klosen vaihdosta kentälle ja kaveri kiitti luottamuksesta keltaisella kortilla. Voi veljet.

Vituttaa kun sukat haisee hirvittäville ja pitää kohta lähteä taas töihin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Otin Klosen vaihdosta kentälle ja kaveri kiitti luottamuksesta keltaisella kortilla.
Joo-o, paskempi mäihä Miroslavilla. No, mulla taasen oli kentällä Serbialta Jovanovic (maali) ja Krasic (maalisyöttö), mutta toki myös Saksalta Lahm ja Mertesacker. Eiliseen en sen sijaan voi olla ihan tyytyväinen, koska unohtui ottaa vaihtopenkiltä kentälle eräs Forlan...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vituttaa vanhukset auton ratissa ja kaupan kassalla. Saatanan etuilijat ja vinkujat. Tien päällä ajetaan siitä mistä halutaan ja aivan pokkana. Pappat ja mummot pois ratista sekä käyttäytymiskouluun siitä, miten kohdellaan kanssaihmisiä kodin ulkopuolella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vituttaa vanhukset auton ratissa ja kaupan kassalla.

Tuosta tulikin mieleen että on saatanan mukavaa kun paikallisessa marketissa siirryttiin jokunen viikko sitten tähän uuteen kassajärjestelmään jossa kortilla maksaessa pitää itse näpytellä se tunnusluku siihen päätteeseen. Eihän tämä tietenkään onnistu näiltä käiveröiltä vaan tuloksena on se että nyt myyjät, sen sijaan että nopeasti höyläisivät sen kortin, neuvovat näitä vanhuksia mitä heidän pitää tehdä ja siitä seurauksena koko ajan ihan järjettömät jonot kassoilla. No, tuosta tietysti käy syyttäminen enemmän tuota järjestelmää kuin itse näitä käiveröitä mutta vitutus on silti sama kun odottelet siellä jonon hännillä kun myyjä yrittää kymmenettä kertaa neuvoa käiveröä mitä seuraavaksi pitää tehdä ja miten päin se kortti siihen päätteeseen laitetaan.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Salmonella-tutkimus. Vituttaa. Ja kun en ole lääkärissä käynyt neuvola-aikojen jälkeen, on kehittynyt pelko kaikenlaisia tutkimuksia kohtaan, siis ihan kaikenlaisia. Pelkkä näytteen "purkittaminen" kuulostaa ihan liian vaikealta. Olen varmaan terapian tarpeessa. En enää ikinä lähde ulkomaille.

Niin ja puheen pitäminen kolmannella kotimaisella on aika hirveetä. Mutta ehkä se enemmän pelottaa kun vituttaa.
Pistä se purkki housuihin puheen ajaksi niin hoituu edes toinen noista kammottavista koitoksista ikäänkuin huomaamatta.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt ovat nuo helvetintorvet saapuneet Suomeenkin, 3.divarin matsissa sai sitä vuvuzela-mölyä kuunnella eikä ollut mitään suodattamia avuksi.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt ovat nuo helvetintorvet saapuneet Suomeenkin, 3.divarin matsissa sai sitä vuvuzela-mölyä kuunnella eikä ollut mitään suodattamia avuksi.

No voi helvetti. Yhden ottelun ajattelin käydä tällä kaudella katsomassa, mutta enpä nyt käy sitäkään. Varmuuden vuoksi vain. Pitää katsoa se kauden ainut KuPSin matsi sitten Veikkauksen streamista.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vaikken Englanti-fani olekaan, niin vituttaa rankasti joukkueen saamattomuus tämäniltaisessa ottelussa.

Putoisivat paskat jatkosta.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Nyt kyllä vituttaa ja ihan huolella.

Lähdin Föglön saarelle Ahvenanmaalle töihin tuossa viikko-pari sitten ja nyt olen ollut viikon verran töissä eräässä vieraskodissa täällä.

Tänään sitten pomoni kertoi minulle, että hän ei tarvitse minua enää. Syyksi sanoi, etten osaa riittävän hyvin ruotsia. Osaan toki jonkin verran, mutta en kuulemma niin paljoa että pärjäisin kyseisen paikan keittiössä töissä. Sain aikaa lähteä lätkimään työsuhdeasunnosta maanantaille- tiistaille...

Enpä tiedä mitä nyt pitäisi tehdä. En ensinnäkään tiedä oliko irtisanominen laillinen? Saako kielitaidon takia ketään irtisanoa? Minä en hakiessani tänne tiennyt minkälainen paikka on kyseessä ja kuinka hyvin täällä täytyy hallita ruotsin kieli. Työpaikkailmoituksessakaan ei ollut tuosta merkintää. Pomoni oli tietoinen siitä, etten järin hyvin ruotsin kieltä hallitse, silti hän teki kanssani työsopimuksen. Minulla on työsopimuksesta kopio olemassa. Mistään erillisestä koe-ajasta ei ole myöskään sovittu.

Nyt en todellakaan tiedä mitä pitäisi tehdä. Pakata kamat ja lähteä häntä koipien välissä takaisin kotiin vai pakata kamat ja lähteä pyörällä jonnekin muualle Ahvenanmaalle töihin? Laitoin jo viestiä Föglön toiseen ravintolaan, olisiko niillä tarvetta työntekijälle.

Vittu, että vituttaa.
 

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Nyt kyllä vituttaa ja ihan huolella...

Lue työsopimus huolella ja ole yhteydessä alasi liittoon tms. Ei tuo kuulosta ihan oikealta menettelyltä, jos mitään koeaikaakaan ei ole ja tuskin keittiön puolella kielitaidonkaan täytyisi aivan priimaa olla, jos sitäkään ei ole alunperin vaadittu. Mitä irtisanomisehtoja sopparissa on ja mitä alasi TES sanoo?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Salkkarien uusinnat poissa ja tilalla jotkut nönnönnöö häät. Miksi Sakkea ei ole kutsuttu ja miksi Sporde ei siunaa tätä liittoa?
 
Salkkarien uusinnat poissa ja tilalla jotkut nönnönnöö häät. Miksi Sakkea ei ole kutsuttu ja miksi Sporde ei siunaa tätä liittoa?

Eihän näitä vanhoja Salkkareiden jaksoja tule koskaan viikonloppuisin, ainoastaan arkipäivisin. Tänään on lauantai, nih! Mutta ei siinä mitään, kyllä minuakin nuo häät vituttaa, kun äsken sain tietää mistä on kyse.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän näitä vanhoja Salkkareiden jaksoja tule koskaan viikonloppuisin, ainoastaan arkipäivisin. Tänään on lauantai, nih! Mutta ei siinä mitään, kyllä minuakin nuo häät vituttaa, kun äsken sain tietää mistä on kyse.

Ihan sama! Ne olisi voinut olla Salkkarien tilalla (hymiö). Jonkun tilalle ne kuiten on...
 

Snagari

Jäsen
Se on vitun hienoa kun kaveri soittelee kännissä ja kertoo kuinka saatanan hyvä meininki on ja kuinka siellä on kaikkea mitä mä haluaisin, vaikka tietää aika pirun hyvin, että meikäläinen viettää tänään illan ihan rauhallisesti futiksen parissa. Pidä hauskaa, ei vaan, älä pidäkkään.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Vituttaa suunnattomasti moinen. Mistä näitä epäpäteviä ja ammattitaidottommia työntekijöitä löytyy jatkuvasti? Järkyttäviä kertomuksia ollut pitkin vuotta hätäkeskuksen toiminnasta.

Tämmöinen käytös, tilanteessa kuin tilanteessa on rankaistavaa. Luultavasti tämäkin työntekijä selviää huomautuksella. Tulos tai ulos meiniki vain. Ihmishenki on kuitenkin tärkeämpi.

Turha on selittää hätäkeskuksen toimintaa sillä, että ovat stressaantuneita ja poikki suurista työmääristä. Ei lääkäritkään voi siihen vedota leikkausta tehdessä.
Aika pieni määrä varmaan on näitä tapauksia. Monituhatkertainen määrä siihen nähden on taas niitä, joiden henki on pelastunut hätäkeskussoiton ansiosta, mutta eihän näitä lööppeihin paineta, vaikka syytä olisi. Iltapäivälehtien tehtävänä onkin juuri kirjoittaa skandaalihakuisia otsikoita, jotta ihmiset lukisivat uutisen ja pääsisivät työpaikan kahvipöydässä jeesustelemaan, kuinka huonosti kaikki asiat tässäkin maassa ovat.

Kyllä lääkäreillekin niitä virheitä tapahtuu. Jos tehdään loputon määrä jotain juttua, niin 100 % onnistuminen on mahdotonta, vaikka se jollekulle yllätyksenä tuleekin. Olen myös kuullut, että leikkauksissa on tehty virheitä, kuten on tehty joka ikisessä muussakin asiassa, mitä vain keksiä voi.

Mitä se auttaa, jos on tulos tai ulos -meininki? Otetaan kokematon päivystäjä tilalle? Silloinhan homma lähtisi rullaamaan saman tien täydellisesti, yhtäkään virhettä ei tule, vaikka henkilöllä ei olisi minkäänlaista kokemusta asiasta? Haluaisin löytää sen täydellisen ihmisen tästä maailmasta ja jos se löytyy, niin tuskin se ainakaan hätäkeskuspäivystäjänä toimisi.

Tuskin nämäkään työntekijät sen enempää stressaantuneita tai vastaavaa ovat. Joka työssä tapahtuu virheitä, halusi tai ei. Sitä on vaan joskus vaikeampi hyväksyä.

Kyllä minuakin vituttaisi, jos jollekin läheiselle kävisi huonosti tämänkaltaisen toiminnan takia. Mutta ennen sitä luotan todennäköisyyksiin ja siihen, että hommat hoituvat hyvin. Ne harvat kerrat, mitä minulla on kokemusta hätänumeron kanssa, ovat sujuneet erinomaisesti. Toivottavasti niitä ei tule lisää.

Jeesustelu ja arvostelu kunniaan. Ilman niitä ei näitäkään keskustelupalstoja olisi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Lue työsopimus huolella ja ole yhteydessä alasi liittoon tms. Ei tuo kuulosta ihan oikealta menettelyltä, jos mitään koeaikaakaan ei ole ja tuskin keittiön puolella kielitaidonkaan täytyisi aivan priimaa olla, jos sitäkään ei ole alunperin vaadittu. Mitä irtisanomisehtoja sopparissa on ja mitä alasi TES sanoo?

Mitä enemmän olen asiaa yrittänyt sulatella ja tutkia niin kyllähän tämä yhä enevämmässä määrin alkaa haiskahtamaan laittomalta irtisanomiselta.

Kyseisessä paikassa todennäköisesti noudatetaan majoitus- ja ravitsemisalan työntekijöiden TESsiä. Siinä koe-ajasta on määrätty, että työnantaja ja työntekijä voivat erikseen siitä sopia. Ei ole sovittu.

PAMin sivuilla taas on tietoa, että koe-aika voi kuulua TESsin määräämänä automaattisesti työsopimukseen, mutta tällöin työnantajan on siitä kuitenkin tehtävä ilmoitus työntekijälle. Työnantaja ei ole tehnyt ilmoitusta. Kaiken lisäksi työsopimuksessa tämä kohta on jätetty kokonaan jopa tyhjäksi. Onneksi minulta löytyy kopio sopparista.

Näin ollen työsuhteeseen ei ole kuulunut koe-aikaa.

Ja kielitaito ei mielestäni ole siten riittävä peruste irtisanomiselle. Vielä kaiken lisäksi, kun työnantaja tiesi kuitenkin etukäteen etten niin sujuvasti ruotsia puhu. Ja kaiken lisäksi, kun työnantaja ei asettanut mitään kielitaitovaatimuksia etukäteen.

En myöskään näiden tekemäni viiden työvuoron aikana ehtinyt saamaan aikaan sellaista tuhoa tms. joka olisi ollut riittävä syy työsuhteen irtisanomiselle. Tai mitään muutakaan sellaista, mikä olisi ollut riittävä syy lailliselle irtisanomiselle.

Työsopimus on tehty kestämään 15.9 asti. Tällaisien asioiden takia kaiketi sitä jäsenmaksua liittoon maksetaan.

Luulenpa vain, että tuo kielitaito oli tekaistu syy. Ne ovat hankkineet toisen kokin, virolaisen ja sen takia minulle ei varmaankaan sitten olisi töitä riittänyt. Onko tämä virolainen sitten paremmalla kokemuksella varusteltu vai onko palkka pienempi?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei muuta kuin liittoon vaan yhteys ja sitä kautta selvittelemään. Kyllä tuo vähän siltä tosiaan haiskahtaa että vilperin pitäisi olla melko vahvoilla.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ei muuta kuin liittoon vaan yhteys ja sitä kautta selvittelemään. Kyllä tuo vähän siltä tosiaan haiskahtaa että vilperin pitäisi olla melko vahvoilla.
Täysin samaa mieltä. Nyt vaan asiaa rohkeasti eteenpäin, eikä tyydytä vain nuolemaan haavoja yksinään kotona, kuten varmasti suurin osa nuoremman polven työntekijöistä tekee.

Eli samat ohjeet täältäkin. Yksinään et paljon pysty tekemään, mutta täällä ammattiliittojen luvatussa maassa otat vain yhteyden liittoosi. Kuvittelisin, että tällaisessa tilanteessa auttavat mielellään ja lopulta aikojen päästä poistut ahvenanmaalta voittajana.

Tosin mun mielestä pitää osata ruotsia hyvin, jos ahvenanmaalle töihin lähtee ja joutuu olemaan tekemisissä paikallisten kanssa. Mutta tällä mielipiteellä ei ole mitään merkitystätässä casessa, jos asiasta ei ole sovittu etukäteen ja varsinkin kun pomosi jo etukäteen tiesi, ettei kielitaitosi ole täydellinen.
 

J.Petke

Jäsen
Itse tekisin luultavasti niin, että jos kyseessä on laiton irtisanominen niin sanoisin pomolle, että olen täällä niin kauan kunnes löydän uuden työn. Etsisin töitä samalla ja sitten kun tärppää niin lähtisin helvettiin siitä työpaikasta. Toki tuolta saarelta saattaa olla vaikea hakea töitä mutta ainahan voi yrittää.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tosin mun mielestä pitää osata ruotsia hyvin, jos ahvenanmaalle töihin lähtee ja joutuu olemaan tekemisissä paikallisten kanssa. Mutta tällä mielipiteellä ei ole mitään merkitystätässä casessa, jos asiasta ei ole sovittu etukäteen ja varsinkin kun pomosi jo etukäteen tiesi, ettei kielitaitosi ole täydellinen.

Tuosta minun tilanteestani saa varmaan sellaisen mielikuvan, etten osaisi ruotsia yhtään. Sekään ei kyllä ihan paikkaansa pidä. Olen täällä ihan ok tasolla kuitenkin ymmärtäneet mitä minulle on puhuttu ja yrittänyt myös niille vastailla. Se ei vaan sitten riittänyt tällaisessa hektisessä ympäristössä, missä on paljon asiakkaita ja tilauksia ja minä olisin ollut vissiin ainoa kokki. Se nyt ei tosin kaiketi ole kuitenkaan riittävä syy potkuille.

Tuskin kaikki muutkaan Ahvenanmaalle töihin lähteneet ovat ruotsia tämän paremmin osanneet. Tai muualle ulkomaille töihin lähteneet sitä maan paikallista kieltä. Kenties olisin voinut pärjätä paremmin jossain leirintäalueella täällä, mutta näin tällä kertaa.

Itse tekisin luultavasti niin, että jos kyseessä on laiton irtisanominen niin sanoisin pomolle, että olen täällä niin kauan kunnes löydän uuden työn. Etsisin töitä samalla ja sitten kun tärppää niin lähtisin helvettiin siitä työpaikasta. Toki tuolta saarelta saattaa olla vaikea hakea töitä mutta ainahan voi yrittää.

Niin. Tämä on kyllä käynyt mielessäni. Tai se, että pakkaisin tavarani ja lähtsin pyörällä pääsaarelta etsimään töitä. Tästä on kuitenkin pääsaarelle vain puolen tunnin lauttamatka. Ja Ahvenanmaalta saattaisi löytyä töitä helpostikin näin turismiaikaan.

Tosin siinä olisi se, että miten saan tavarani kuskattua? Mitään pyörälaukkua ei ole. Ja ei ole myöskään telttaa. Jos joutuisi mökissä yöpymään siihen asti, että saisi uuden työn jostain niin voisi tulla kalliiksi.
 

J.Petke

Jäsen
Tosin siinä olisi se, että miten saan tavarani kuskattua? Mitään pyörälaukkua ei ole. Ja ei ole myöskään telttaa. Jos joutuisi mökissä yöpymään siihen asti, että saisi uuden työn jostain niin voisi tulla kalliiksi.

Tai sitten yksi vaihtoehto on se, että sovit työnantajan kanssa jonkun summan millä lähdet ja pääset sitten sillä summalla etsimään niitä uusia töitä ja pystyt kustantamaan hieman elämistä ja yöpymistä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tosin siinä olisi se, että miten saan tavarani kuskattua? Mitään pyörälaukkua ei ole. Ja ei ole myöskään telttaa. Jos joutuisi mökissä yöpymään siihen asti, että saisi uuden työn jostain niin voisi tulla kalliiksi.

Ilmoitat työnantajalle, ettet hyväksy irtisanomista ja menet töihin normaalisti ja hoidat työvelvoitteet moitteettomasti, jottei työnantaja voi vedot myöhemmin niihin. Saattaa nimittäin olla niin, että mikäli jäät töistä pois, se voidaan tulkita irtisanomisen hyväksymiseksi.

Seuraavaksi otat puhelimitse yhteyttä liittoon ja selvität asian sinne, sieltä saat oikeaa tietoa, jonka perusteella voit tehdä ratkaisujasi.

Väittäisin, että olet vahvoilla, sillä määräaikaista työsopimusta ei käsittääkseni saa poikki millään, näin väitti ainakin oma työnantajani. Kun saat tähän vahvistuksen, voit mennä neuvottelemaan työnantajasi kanssa hinnasta millä suostut irtisanomiseen. Työsopimus -> 15.9. eli noin kolme kuukautta, kuukauden palkka ilman työvelvoitetta voisi olla hyvä korvaus... Jollei suostu, niin töihin vaan. Ja jos työpaikalla alkaa tämän jälkeen henkinen painostus ulos, niin sitten lääkäriin ja sairaslomalle...

Mutta nämä ovat ak:n mututietoa ja ajatuksen virtaa, liitosta saat oikeaa tietoa eli ole sinne yhteydessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös