Vitutusketju

  • 10 556 269
  • 56 140

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Kun suomalainen hauki imaisee Rapalan kitusiin, saa sitä kaivaa puukon, kirveen ja pihtien kanssa sormet haavoilla vähintään vartin, ennen kuin viehe irtoaa luupään nielusta. Ameriikassa koukku lähtee aina nätisti irti yhdellä pikku nykäisyllä.

Ero on siinä, että siinä Rapalassa on kaksi tai kolme kappaletta väkäsillä varustettuja kolmihaarakoukkuja. Monissa maissa suositaan (johtuen osittain C&R-kalastusta suosivasta lainsäädännöstä) huomattavasti kevyempää koukkuarsenaalia. Luin taannoin, että kun Finlandia Uistin toimittaa Australiaan Nils Master -vaappuja, ne pitää varustaa yhdellä ainoalla yksihaarakoukulla, jossa ei saa olla väkästä.

Sinänsä pidän minäkin C&R-kalastusta jonninjoutavana pelleilynä. Meillä Suomessa kalastusharrastus on vahvasti kiinni vanhassa pyyntiperinteessä, eikä missään lordien välineurheiluhifistelyssä. Jotka ovat kalakannoista huolissaan, lopettavat kalastuksen siltä päivältä kun ruokakalat on otettu. Ei se sen vaikeampaa ole.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ero on siinä, että siinä Rapalassa on kaksi tai kolme kappaletta väkäsillä varustettuja kolmihaarakoukkuja. Monissa maissa suositaan (johtuen osittain C&R-kalastusta suosivasta lainsäädännöstä) huomattavasti kevyempää koukkuarsenaalia. Luin taannoin, että kun Finlandia Uistin toimittaa Australiaan Nils Master -vaappuja, ne pitää varustaa yhdellä ainoalla yksihaarakoukulla, jossa ei saa olla väkästä.

Sinänsä pidän minäkin C&R-kalastusta jonninjoutavana pelleilynä. Meillä Suomessa kalastusharrastus on vahvasti kiinni vanhassa pyyntiperinteessä, eikä missään lordien välineurheiluhifistelyssä. Jotka ovat kalakannoista huolissaan, lopettavat kalastuksen siltä päivältä kun ruokakalat on otettu. Ei se sen vaikeampaa ole.

Itsekin irroitan etenkin kolmella koukulla varustetusta uistimesta vähintään lähinnä uistimen "päätä" olevan koukun. Pienistä kaksikoukkuisista vaapuista aina. Lisäksi painelen väkäset pihdeillä tasaisiksi. Mutta valaistakseni hieman enemmän salaliittoteoriaani, on australialaisella tai amerikkalaisella vesipedolla koukku lähes aina kiinni huulessa tai suupielessä. Ani harvoin, jos koskaan, on kalastusohjelman kalalla uistin syvällä nielussa. Tiedä sitten onko sellaiset kohtaukset leikattu vain pois, mutta ainakin tv-ohjelmien perusteella suomalaisella ja amerikkalaisella hauella on erilaiset ruokailutavat.

Catch and releasea harjoitan tietenkin alamittaisten kohdalla, mutta jos saisin todella suuren hauen tai ahvenen, päästäisin senkin menemään. Syynä ei ole ison kalan puiseva maku, vaan se, että isot kalat ovat myös hyvin produktiivisia elikkoja. Kalan voi punnita ja mitata -vaakatasossa mikäli mahdollista - mutta sitten vain takaisin veteen. Eikä mitään kidustenhuilutteluja, kala kun kärsii siitä yleisen käsityksen vastaisesti.

Ja teille, parhaimmat merkkaamattomien verkkojen laskijat, annan kehotuksen vetää vittu päähän ja paeta vuorille.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Vituttaa ihmiset jotka eivät ymmärrä niin yksinkertaista asiaa kuin C&R kalastus (pyydä ja päästä/valikoiva kalastus). Teidän takianne on Suomesta jo moni suurhaukipaikka "kuollut".

Koukuista voi väkäsen katkaista sen vaikuttamatta sanottavasti kiinnijääntiin. Vanhaan ottipaikkaan/kohteeseen on paljon mukavampi palata kun on päästellyt osan saliista kasvamaan, saattaa tulla korkoineen siiman päähän.

Ruokakalat toki ylös mutta aika idioottimaiselta kuullostaa kalastuksen lopettaminen vaikkapa puoliltapäivin kun on ensin ihan omalla rahalla osallistunut mökin+veneen vuokraan ja bensoihin...
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ostin minulle ja kaverille yhteistä ruokaa juhannukseksi (leipää, juustoa, makkaraa ja levitettä... se oikeasti laski paljon se söi ja maksaa sen mukaan mulle. Sai hinnaksi 1€. Vittu mikä pihi paska!
 

J.Shelley#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP,Toronto Maple Leafs.
Mummolla todettiin rinnassa kasvaimen tapainen pesäke, mutta lääkärillä ei ollut vielä varmuutta mikä kyseinen klöntti siellä on.

Mutta arvaahan sen mikä se on....

ps. Pahoittelen epäsujuvasta tekstistä. Tunteellisuus sen aiheuttaa....
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Vituttaa ihmiset jotka eivät ymmärrä niin yksinkertaista asiaa kuin C&R kalastus (pyydä ja päästä/valikoiva kalastus). Teidän takianne on Suomesta jo moni suurhaukipaikka "kuollut".

Koukuista voi väkäsen katkaista sen vaikuttamatta sanottavasti kiinnijääntiin. Vanhaan ottipaikkaan/kohteeseen on paljon mukavampi palata kun on päästellyt osan saliista kasvamaan, saattaa tulla korkoineen siiman päähän.

Ruokakalat toki ylös mutta aika idioottimaiselta kuullostaa kalastuksen lopettaminen vaikkapa puoliltapäivin kun on ensin ihan omalla rahalla osallistunut mökin+veneen vuokraan ja bensoihin...
Joo, itsekin metsällä kulkiessani kannan vähintään yhden pelastushelikopterillisen romua mukana, jotta saan rakkaudella haavoittamani riistaeläimet elvytettyä takaisin elävien kirjoihin. Tapahtuneen johdosta mielensä nyrjäyttäneitä - ns. vakavia tapauksia - varten olen perustanut kriisiapukeskuksen paikan päälle...

Kalastajia on moneen junaan. Joku kalastaa syömistä varten, joku pelkästään kiusatakseen niitä toistamiseen. Itse olen onkimiehiä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ostin minulle ja kaverille yhteistä ruokaa juhannukseksi (leipää, juustoa, makkaraa ja levitettä... se oikeasti laski paljon se söi ja maksaa sen mukaan mulle. Sai hinnaksi 1€. Vittu mikä pihi paska!

Haha, tuo on jo aika hyvin!

Meikäläinen pyrkii aina maksamaan puoliksi jos jonkun kanssa kahdestaan jaetaan. Tosin tollainen tyyppi löytyy myös tuttavapiiristä...todella rasittavaa jos kaljaa on ostettu joku epämääräinen suuri määrä ja kaikki ovat siitä juoneet mitä ovat (ei kiinnosta monta kukin on juonu), niin tämä yksi tulee aamulla pätemään että hänelle kuuluu tasan niin monta kaljaa ja hän on syönyt sitä ja tätä niin ja niin paljon...huoh.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olenpa tuota "ohuen ohut" -leikkelepolitiikkaa itsekin ihmetellyt ja tullut siihen tulokseen, että gammaveitsellä pyyhkäisyelektronimikroskooppitekniikkaa hyväksikäyttäen siivutetut palaset muka lihottavat vähemmän. Aivan niinkuin normaali leike - joka sekään ei ole kovin paksu - lihottaisi. Painoa sellaisella ei liene gramman vertaa ja rasvaa kun niissä ei ole juuri ollenkaan eikä myöskään hiilareita. Lihajalostamoiden kusetusta, johon (hölmöt) kuluttajat lankeavat.
Tuoda tuoda... Jos pakkauskoko on esim. 200 grammaa, on ohuiden leikkeleiden pakkaus huomattavasti riittoisampi verrattuna normaaliin. Ja jos tuntuu siltä, että leikkele ei maistu riittävästi, voi niitä riipaista kaksin kappalein leivälle. Se on totta, että ei peruskinkkukaan kovin paha kaloripommi ole, mutta itse pidän ohuita riittoisampina ja mukavempina erilaisiin voileipäviritelmiin.
---

Mikähän C&R -kalastuksessa voi niin kovin risoa? Kalastaa voi ilman syömistäkin. Minä päästän kaikki kalani vapaaksi, kaverini tappaa kaikki ennen irroitusta ja tyrkyttää niitä sitten ympäri sukua. Kumpi on fiksumpi tapa, kun kummassakaan kalastaja ei lopulta syö saalista?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mikähän C&R -kalastuksessa voi niin kovin risoa? Kalastaa voi ilman syömistäkin. Minä päästän kaikki kalani vapaaksi, kaverini tappaa kaikki ennen irroitusta ja tyrkyttää niitä sitten ympäri sukua. Kumpi on fiksumpi tapa, kun kummassakaan kalastaja ei lopulta syö saalista?

Kaverisi tapa on fiksumpi, hän ei kiusaa eläimiä huvikseen. Miksi kalastaa enemmän kuin syö??
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, ja oli mulla omakin aihe. Areenalta ei löydy Ihmebatun viime lauantaista jaksoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksi kalastaa enemmän kuin syö??
Nimenomaan. Hän ei syö kalaa ollenkaan, mutta tappaa saaliinsa ja toivoo, että joku ne ottaisi. Aina ei ole ottanut. Mulla ei vastaavaa ongelmaa ole, kun päästän vahingoittumattomat spedet takaisin lätäkköön.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nimenomaan. Hän ei syö kalaa ollenkaan, mutta tappaa saaliinsa ja toivoo, että joku ne ottaisi. Aina ei ole ottanut. Mulla ei vastaavaa ongelmaa ole, kun päästän vahingoittumattomat spedet takaisin lätäkköön.

Miksi lähteä kalaan, jos ei syö kalaa?

Miksi lähteä kalaan, jos päästää saaliin vapaaksi?

Et sinä päästä yhtään vahingoittumatonta kalaa takaisin, jokainen kala kärsii sinun kyvyttömyydestäsi hallita alkukantaisia halujasi. Mitä tyydytät kun pyydystät kalan ja päästät sen takaisin?

Itse kalastan verkoilla, katiskalla ja virvelillä, lisäksi lapset onkivat, kaikki kalat menevät hyöty käyttöön.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksi lähteä kalaan, jos ei syö kalaa?

Miksi lähteä kalaan, jos päästää saaliin vapaaksi?
En tiedä, kai se on vain hauskaa. Miksi naida, jos ei halua lapsia?

Et sinä päästä yhtään vahingoittumatonta kalaa takaisin, jokainen kala kärsii sinun kyvyttömyydestäsi hallita alkukantaisia halujasi.
Ei se siitä halusta kärsi. Uistimesta voi kärsiäkin, mutta useimmiten ei. Jos kala vahingoittuu paljonkin, listin sen ja yritän etsiä syöjän. Kala voi muuten vahingoittua, vaikka tarkoitus olisi syödä se. Irtipäässeitä on varmasti sullakin.

Mitä tyydytät kun pyydystät kalan ja päästät sen takaisin?
No nyt menee aika perverssiksi. Kalastus kalastuksena. Sanotaan nyt kuitenkin, että en itseäni, enkä ainakaan siihen kalaan!

Itse kalastan verkoilla, katiskalla ja virvelillä, lisäksi lapset onkivat, kaikki kalat menevät hyöty käyttöön.
Hieno juttu. Mulla liki kaikki kalat menevät takaisin jatkamaan eloaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä, kai se on vain hauskaa. Miksi naida, jos ei halua lapsia?...

Niin, tärkeintähän on se omien mielihalujen tyydyttäminen.

Vietin kaikki lapsuuteni kesät saaressa ja vanhemmat ihmiset opettivat siellä elämän perusperiaatteita. Olen kalastanut pikkumukulasta alkaen ja aina joutunut perkaamaan kalat itse ja joko valmistamaan ne tai sopimaan äidin kanssa miten kalat valmistetaan. Joskus olen siivonnut verkosta toista sataa särkeä pois ja haudannut ne. Mutta perusidea on ollut, että ongella käydään vain tarpeeseen.

Sinä käyt kalastamassa "urheilun vuoksi". Miten sinun "kalastamisesi" eroaa esim. härkätaistelusta?? Jos et halua syödä kalaa, jää rannalle.
 

Nicke50

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinä käyt kalastamassa "urheilun vuoksi". Miten sinun "kalastamisesi" eroaa esim. härkätaistelusta?? Jos et halua syödä kalaa, jää rannalle.

Nyt taidat sotia liian isoa vastustajaa vastaan. Melkein voisin väittää että suurin tämänkin palstan lukijoista on juuri näitä "urheilukalastajia"... Itse kuulun myös niihin. Toki hyvänkokoiset ahvenet tuon kyllä kotiin, jos onki on mukana ja siihen muutama hyvä tarttuu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt taidat sotia liian isoa vastustajaa vastaan. Melkein voisin väittää että suurin tämänkin palstan lukijoista on juuri näitä "urheilukalastajia"... Itse kuulun myös niihin. Toki hyvänkokoiset ahvenet tuon kyllä kotiin, jos onki on mukana ja siihen muutama hyvä tarttuu.

Kysymys on ajatusmaailmasta. Itse en vaan ymmärrä sitä, että kalastetaan ja päästetään irti. Minun puolestani muut saavat olla mitä mieltä tahansa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joskus olen siivonnut verkosta toista sataa särkeä pois ja haudannut ne.
No niin, minä en ole noin montaa haukea ja ahventa kalastanut turhaan edes pariin vuoteen yhteensä. Ja niistäkin osa vielä elelee leppoisasti!

Sinä käyt kalastamassa "urheilun vuoksi". Miten sinun "kalastamisesi" eroaa esim. härkätaistelusta?? Jos et halua syödä kalaa, jää rannalle.
Jäänkin rannalle. Nimittäin enimmäkseen heittelen rannoilta, uistelua harrastan vain satunnaisesti. Turha sekoittaa minua siiliveneilijöihin. En minä urheile, minä rentoudun. Pikkusetillä heittely on rentouttavaa ja jo keskikokoinen ahven antaa kivan vastuksen.

Tarkistin C&R-kalastuksen määritelmää netistä ja voi olla, että olen mielummin valikoiva kalastaja. Keskityn syömään lähinnä jalokaloja, joten metsälampia kierrellessäni joudun päästämään pois jokaisen hauen ja ahvenen.
 

Mäyris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Voi vittu, että voi ihmistä vituttaa! Niska/hartiat on niin saatanan jumissa, ettei oo pystyny koko yönä nukkumaan kuin ehkä tunnin, koska sattuu niin vitun paljon. Pitäs varmaan vetästä viinalla kroppa puuduksiin, vaikka jussin jälkeen olikin pahin darra moneen vuoteen...
 

d2uce

Jäsen
Toivottavasti ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen tulee kohta kertomaan teille totuuden. Kalat tykkää, että niitä kalastetaan.

Nimim. Jääkoneenkuljettajan tavoin olen onkimiehiä, mutta en elvytä riistaa. Oma onkimiseni tosin on usein lähinnä kalojen ruokkimista.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Jumalauta pakki on sekaisin. Tuli istuttua tuossa tovi äsken paskalla. Tavaraa tuli ns.solkenaan ulos melkolailla ja kovaa ääntä tuli aina välillä. Homma polttikin melkoisesti ja nyt ei pysty kunnolla olemaan perkele. Vituttaa muutenkin olla töissä mutta katsotaan nyt.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ostin minulle ja kaverille yhteistä ruokaa juhannukseksi (leipää, juustoa, makkaraa ja levitettä... se oikeasti laski paljon se söi ja maksaa sen mukaan mulle. Sai hinnaksi 1€. Vittu mikä pihi paska!
Laske matkakulut kauppaan ja velota ne kaveriltasi.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Laske matkakulut kauppaan ja velota ne kaveriltasi.

Samaten jos olitte sinun luonasi / esim. jonkun sukulaisesi mökillä, laske päälle vielä tilavuokra. Ja totta kai astioiden käytöstä veloitat myös.
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Rupesi vituttamaan jo ennen kuin ehdin edes kertoa mikä vituttaa, kun etsin tätä ketjua vapaasta keskustelusta, vaikka olikin siirretty tänne.

No asiaan, vituttaa ihan suunnattomasti kun Puppeli-Jakke on klesana eikä pelaa Wimbledonin tennisturnauksessa. En pääse nauramaan ensimmäisen kierroksen tappiolle. Jarkko keskittynee vittuilemaan jossain kesämökin rauhassa faijallensa miten tämän sydän ei kestä suoraa rantasaunasta veteen hyppäämistä, kun taas faijansa vittuilee pojalleen miten kenenkään pään kesto voi olla yhtä heikolla tasolla. Voisit Jakke jo lopettaa lopullisesti sen urasi. Kaikki hauskuus tennistulosten seuraamisestakin on kadonnut tuhkana taivaalle, kun Puppelsin ranne on paskana. Ei kestä pää, ei kestä ranne, ei kestä vatsa.

Toinenkin asia vituttaa melkein yhtä paljon kuin tuo ylhäällä oleva, nimittäin vitunmoinen flunssa. Yöllä tuskin tuntiakaan nukuin ja kurkku ihan rikki. Töistä en silti ole pois, taistelen tuonne 14.30 asti vaikka väkisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös