Vituttaa niin, ettei veri kierrä!

  • 2 918 815
  • 13 924

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mr.Foxille:

Mietippä hetken, että jos asiat on hoidettu päin jotakin esim. Nurmisen, Kiprusoffin, Mal Davisin ja huhujen mukaan Tuomas Suomisen kanssa, niin joka ainoo näistä on sen jälkeen jollain tapaa ollut TPS:n kanssa tekemisissä?

Nurminen pelannu hyväntekeväisyysotteluita ja samoin Davis TPS-paita päällä, Kipper omistaa TPS:ää ja Suominen tuli tryoutille, Norrena pelaa meillä, Berg pelas meillä ja nyt huoltajana...
Kuten jo edellisessä (Vilander-) viestissäni kerroin: yleensä aikuisten ihmisten kesken aika parantaa haavat.

En mä nyt missään nimessä tarkoita, että jokaisen - jota TPS on joskus kohdellut kaltoin tai vähintäänkin arveluttavasti - tulisi olla vittuuntunut koko seuraan loppuelämänsä ajan. Aika parantaa haavat - kuten olen jo useastikin todennut. Mielestäni mielenkiintoista on vain se, että mitä tapahtuu tänä kyseisenä parantavana ajanjaksona.

Kun talvella/keväällä/kesällä joku yksittäinen pelaaja jätetään tylysti huomioimatta, ei edes aloiteta neuvotteluita tai annetaan täysin haista-paska-tarjouksia... Pelaaja tekee tästä omat johtopäätöksensä, hakee itselleen uuden seuran ja kaikki ovat tyytyväisiä, vai? Hyvin todennäköisesti joku TPS:n havittelema pelaaja on jossain vaiheessa kontaktissa tähän kyseiseen kaltoinkohdeltuun pelaajaan. Kysymys kuuluu vaikkapa... "Hei! Sähän pelasit aiemmin/vielä viime kaudella Tepsissä. Mä sain sieltä sopimustarjouksen ja toisen melkein vastaavan joltain toiselta seuralta. Miten siellä TPS:ssa hommat hoituvat?". Tällaisen kysymyksen tullessa sellaiseen aikaan, kun arvet ovat vielä umpeutumatta, niin minkälaisen vastauksen luulet tältä kaverilta tulevan? Todennäköisesti silloin tämän TPS:n tavoitteleman pelaajan valinta TPS:n ja sen toisen seuran välillä on hyvinkin helppo.

Eihän tämä siltikään tarkoita sitä, että kyseinen pelaaja olisi lopun ikäänsä vittuuntunut seuran toimintaan ja kaltoin kohteluunsa. Muutaman vuoden kuluttua voidaan olla hyvinkin valmiita palaamaan takaisin - joko pelaajaksi, valmentajaksi, huoltajaksi, hyväntekeväisyysotteluun tai vaikkapa omistajaksi. Voiko kuitenkin olla niin, että yhden huonon kohtelun johdosta TPS on hävinnyt tarjouskilpailun jostain toisesta pelaajasta juuri näiden sisäpiirijuttujen perusteella?

Esimerkki? Noh, vaikkapa tänä keväänä en mä usko, että tuo Petteri Nummelinin saama kohtelu ainakaan hankaloitti Ville Vahalahden päätöstä siirtyä Rauman Lukkoon. Missään nimessä en väitä, että Petun kohtelulla olisi ollut mitään suoraa tekemistä Vahan siirron kanssa. Mielenkiintoinen pointti on kuitenkin se, että JOS Nummelin olisi saanutkin sen kaksivuotisen sopimuksensa TPS:sta, niin OLISIKO Vahalahti siirtynyt yksinään Rauman Lukkoon? Tätä mä olen miettinyt ja pyöritellyt päässäni (päissäni?) useammankin yön.

Loppuun vielä pari mietelausetta:
- Hymyile, niin maailma hymyilee sinulle!
- Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!
- Hyvä kello kauas kuuluu, huono vielä kauemmas!
Kun hehkutit tuota haastatteluasi, niin kerroppa sitten että olisitko ollut missään tekemisissä haastattelun jälkeen kyseisten ihmisten kanssa, jos hommat olis ollu ihan jostain sieltä syvältä? Haluaisitko olla missään tekemisissä seuran kanssa, jotka haistattelee sulle pitkät?

Ite en ainakaan olis, jos asiat olis noin.. Totuus on varmaan jossain siellä puolitiessä, mutta täysin en jaksa uskoa että seurassa on vika, jos kuitenkin sen jälkeen ollaan jollain tapaa seuran kanssa tekemisissä..
Um... siitähän lienemme yksimielisiä, että Ville Vahalahtea ollaan kohdeltu TPS:n puolelta helvetin huonosti kevään 2013 aikana?

Tarkoittaako tämä siis sitä, että Ville Vahalahti ei tule enää missään vaiheessa olemaan minkäänlaisessa tekemisissä TPS:n kanssa? Itse en usko tähän. Ville Vahalahti tulee olemaan TPS:n kanssa tiivistikin tekemisissä - kenties jo alle vuoden kuluttua, kenties myöhemmin. Ainoa asia, joka on takuuvarmaa, että TPS:n ja Ville Vahalahden yhteistyö ei päättynyt täydellisesti kevääseen 2013. En usko myöskään siihen, että tuollainen yksittäinen kaltoinkohtelu olisi vaikuttanut Kai Nurmisen, Malcolm Davisin, Miikka Kiprusoffin tai vaikkapa huhujen mukaan Tuomas Suomisen haluun olla tulevaisuudessa jossain tekemisissä TPS:n kanssa.

Vastasinko kysymykseesi? Oletko edelleen sitä mieltä, että et itsekään haluaisi olla seuran kanssa missään tekemisissä, jos hommat ovat olleet kerran syvältä?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kari Harila lopetti kyllä uransa TPS-paidassa, mutta vasta keväällä 2000 eikä vielä nuorena poikana v. 1994. Muistaakseni Harila paukutti yhden maalin kevään 1995 ratkaisevassa finaalissakin.
Kari Harila lopetti jääkiekkoilijan uransa keväällä 1994 aloittaakseen koulutustaan (ekonomi?) vastaavat työt vasta 26-vuotiaana. Työnantaja oli muistaakseni TPS:n monivuotinen yhteistyökumppani Felix Abba. Kopon lopettamispäätöksen taustalla oli myös jotain selkävaivoja. Kauden 1994-95 aikana kaukaloiden kutsu kävi kuitenkin niin voimakkaaksi, että Harila pyörsi lopettamispäätöksensä ja palasi TPS:n riveihin seuraavan talven aikana.

(kaikkea ei sentään voi lukea suoraan tilastoista ja tietää pelkän Eliteprospectsin avulla... ;))

EDIT:

Jääkiekkolehti 6/1994 s.29

"Puolustaja Kari Harila, 26, teki kiekkoväkeä hämmästyttäneen ratkaisun. Hän päätti lopettaa uransa ja keskittyä työelämään. Harila sai houkuttelevan työtarjouksen Helsingistä. Saa nähdä, malttaako ekonomi pysyä poissa kaukaloista."

Jääkiekkolehti 10/1994 s.24-25

"Puolustaja Kari Harila, 26, palaa TPS:n liigamiehistöön reilun puolen vuoden tauon jälkeen. Harila lopetti kiekkoilun viime keväänä ja halusi keskittyä siviiliuransa luomiseen, mutta mieli muuttui syksyn pimetessä.
- Minun oli kerta kaikkiaan pakko palata, Harila sanoi.
TPS:n valmennusjohto otti Harilan ilomielin takaisin.
"
 
Viimeksi muokattu:

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vastasinko kysymykseesi? Oletko edelleen sitä mieltä, että et itsekään haluaisi olla seuran kanssa missään tekemisissä, jos hommat ovat olleet kerran syvältä?

Kyllähän kysymykseen tuli vastaus, mutta en pysty olemaan asiasta samaa mieltä. Vahan tapauksesta oon täysin samaa mieltä, ainakin sen osalta mitä oon asiasta kuullut. Mutta Nummelinia on tarvinnut todella pahasti sitten loukata, jos luet haastattelut joissa Nummelin hehkuttaa Tepsissä pelaamisesta yms ja sen jälkeen kuitenkin päätyy Lukkoon. Jos Nummelin enää koskaan on missään tekemisissä TPS:iin niin on pakko ihmetellä.

Jos mua kohdeltais jossain niin huonosti, että alkais kunnolla vituttaan, niin en enää koskaan olis missään tekemisissä kyseiseen firmaan. Miksi tarvisi olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka on mulkkuja sua kohtaan? Ite oon ollut ulkomailla töissä isossa firmassa ja hommat hoitu niin päin persettä, etten enää koskaan aio olla kyseisen firman/ihmisten kanssa tekemisissä vaikka esim palkka oli melkein tuplasti parempi, kuin mitä Suomessa kyseisestä työstä maksetaan.

Aika parantaa haavoja, mutta pienet on kismat jos niistä selviää vuodessa, kahdessa tai vaikka kolmessa vuodessa.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toivottavasti et nyt, Mr.Fox, kuvittele etten arvostaisi sinua kirjoittajana. En vain näe että katselisit tätä asiaa miltään muulta kuin tuosta yhdestä perspektiivistä tällä hetkellä. Vähän liikaa on näissä kommenteissasi mutkia suoriksi vetämistä ja ehdottomuutta.

Olet siis oikeasti sitä mieltä, että AUK ei olisi mahtunut Kai Suikkasen TPS:n kaudella 2010-11? Siellä oli aikaa sorvata puoli vuotta - kuusi kuukautta - jatkosopimus yhdelle Kai Suikkasen luottosenttereistä. Miksi tätä ei tehty? Toistan kysymykseni: ihan oikeastiko nyt väität, että AUK ei olisi mahtunut Kai Suikkasen TPS:n?

Heitän vielä muutamia päivämääriä, kun niitä kuitenkin alat kitistä:

Aikaa AUK:n jatkosopimuksen teolle Kai Suikkasen alaisuudessa oli siis joulukuu 2009, tammikuu 2010, helmikuu 2010, maaliskuu 2010, huhtikuu 2010 ja vielä pätkä toukokuutakin 2010... Silti kesäkuussa 2010 sanotaan, että AUK:n tulevaisuus on epävarma. TPS:n kauden 2010-11 valmentaja oli ollut tuossa vaiheessa jo yli puoli vuotta selvillä.

No mitä jos valmentaja ei halunnut että AUK:lle jatkoa sorvattaisiin? Ei seura tee päätöksiä ilman valmentajalta kysymistä. Valmentajan näköisiä jengejä nuo liigapomot lopulta kokoavat. Entäpä jos mies itse katseli siirtoa liigan sisällä muualle, niin tietääkseni aika moni tekee jos saavuttaa yhdessä jengissä mestaruuden. Haistelee uusia tuulia jne.

Pointtina, jos ei sulla ole mitään todisteita siitä että Uusikartanoa syrjittiin ja että mies savustettiin ulos tulevan kauden jengistä vastoin valmentajan tahtoa, niin älä jauha täällä sitä totuutena. Hillitse itsesi.

Aika hankalaa on tässä tapauksessa uskoa, etteikö AUK olisi mahtunut Kai Suikkasen suunnitelmiin. Tietysti tämä on vain omaa mutuani - mitään faktatietoa mulla ei ole - mutta aikamoista ripulipaskaa on myös väittää, että AUK ei olisi mahtunut Kai Suikkasen joukkuepalettiin kaudeksi 2010-11.Ei mulla näistä tapauksista ole mitään sisäpiirin tietoa eikä mitään muitakaan salaliittoteorioita. Sen tiedän, että jokainen mainitsemani pelaaja on antanut melkoisen katkeria kommentteja TPS:n liittyen välittömästi lähtönsä jälkeen (Rintasesta en edelleenkään ole varma/muista varmaksi). Toisin sanoen todisteet ja kaipaamasi faktatieto vihjailuistani löytyvät aina kyseisten pelaajien lähdön jälkeisistä Turun Sanomista. Ei ehkä heti seuraavan päivän numerosta, mutta viimeistään seuraavien parin-kolmen kuukauden ajalta - pelaajien kesähaastatteluiden yhteydessä.

Uskoa voi kirkossa ja mutuahan nämä nimenomaan on. Sitä suuremmalla syyllä ihmettelen miten kehtaat laukoa täällä noin ehdotonta kommenttia seuran suuntaan. Ei ole ripulipaskaa väittää etteikö AUK olisi mahtunut Suikkasen palettiin, etenkään kun ei ole ensi käden informaatiota asiasta. Mitä tulee noihin lukemiisi artikkeleihin, niin olen lukenut nuo kaikki samat artikkelit eivätkä suurin osa niistä ole mitään TPS:n vastaisia kirjoituksia ollenkaan. Ehkä muutaman rivin verran nämä pelaajat ovat kommentoineet sellaista, jonka perusteella voisi vetää johtopäätöksiä johonkin suuntaan. Niin sinä olet tehnyt.

Muiden täällä mainittujen pelaajien (ainakin Timo Nummelin, Malcolm Davis, Jukka Vilander) tapaukset on taltioitu sellaisinaan esim. TPS:n historiikkeihin, Nummelinin elämäkertaan jne. - toisin sanoen "koviin kansiin". Kyllä nämä ovatkin olleet isompia juttuja ja ovat syystäkin ansainneet paikkansa lehtien palstojen lisäksi myös kirjoissa. Omana veikkauksenani seuraavissa kirjoissa oman lukunsa saanevat myös Kai Nurmisen, Petteri Nummelinin ja Ville Vahalahden tapaukset. Näiden isojen juttujen lisäksi TPS:n historiasta löytyy lukuisia pienempiä tapauksia, joissa tapahtumien kulku on ollut... sanotaanko vaikkapa hieman epäselvä, ei johdonmukainen tai vähintäänkin tyylitön. Näitä nimiähän tuossa luettelin.

Epäselvä on juurikin oikea sana kuvailemaan noiden referoimiesi tapahtumien kulkuja. Epäselvää on suurinpiirtein kaikki niiden osalta. Osa noista nimistä eivät edes kuulu tuollaiselle listalle, mutta kirjoita vaan miten haluat. Totean taas kerran että vedät melko aggressiivisesti johtopäätöksiä ja niiden mukaan oiot aivan turhissa kohdissa. Yrität kirjoittaa tarinoita uudelleen, siten kun ne eivät välttämättä ole menneet.

Otetaan esimerkiksi vaikkapa Jussi Tapio. Mä väitin, että palstahuhujen mukaan hänen kanssaan sillat roihahtivat oikein komeastikin. Sä kerroit, että kyseessä oli vain ja ainoastaan Tapion liian korkea palkkapyyntö ("hinnoitteli itsensä ulos"). Asian tyylikkäästi hoitamalla molemmat osapuolet voisivat poistua neuvottelupöydästä hyvillä mielin, vaikka sopimusta ei oltaisikaan saatu aikaiseksi. Nyt näin ei ole käynyt! Mistä syystä? Miksi liian kova palkkapyyntö voi olla aiheena siltojen täydelliselle kärähtämiselle?

Jaakko tuossa toikin esiin, että Tapion ura nyt ei kovin hohdokas ole ollut. Jälkiviisaana voidaan siis todeta että tuo päätös päästää miehestä irti oli oikea. Tiedätkö mitä TPS tarjosi Jussille? Osaatko ottaa kantaa siihen oliko tuo tarjous luokkaa täysin naurettava? Ja oliko se sitä luokkaa Tapion itsensä mielestä vai oikeasti? Tarkoittaako se, että Tapio suivaantui, sitä että että tuo diili oikeasti oli luokaton, vai onko mahdollista että TPS tarjosi ihan ok sopimusta kaverille, jolta puuttui vielä kunnolliset näytöt?

Entä Teemu Ramstedt ja kehitys? Vaikeahan sitä on nuoren pelaajan - sentterin - kehittyä, kun pelipaikka (tuloskaudella 2007-08) oli lähinnä 13. hyökkääjä - välillä pelipaikka löytyi kolmosen vasemmasta laidasta, välillä kakkosen oikeasta laidasta - välillä istuttiin popcorn-katsomossa, kunnes lähetettiin Mestikseen. Kaudella 2008-09 Ramstedtin palattua pääkaupunkiseudulle hänen pelipaikkansa alkoi oikeasti löytyä hyökkäysketjun keskeltä - ja mikä oli lopputulos? Lisäksi aivan turhaa paskaa olisi tässä vaiheessa alkaa väittää, että TPS:n sentterikalusto oli kaudella 2007-08 niin kivikova, ettei Ramstedt yksinkertaisesti "mahtunut" luonnolliselle paikalleen. TPS:n kärkisenttereitä kyseisellä kaudella olivat mm. Markku Hurme ja David Lundbohm. Lisäksi eräs AUK saatiin HPK:sta ykkössentteriksi siinä vaiheessa, kun Ramstedt oli jo heivattu Kouvolaan.

TPS:n johtoko antaa valmennukselle signaalia missä roolissa mitäkin pelaajaa tulee peluuttaa? Edelleen, Ramstedt palasi kotikonnuilleen kun ei omaa peliään pystynyt kehittämään. En tiedä pitääkö tämäkin erikseen mainita, mutta jos olisi esiintynyt edukseen tasaisesti, olisi takuuvarmasti tuossa heiveröisessä jengissä saanut pelata isommassa roolissa. Hurme ja Lundbohm eivät toki kuullosta koville kavereille sentterihierarkiassa, mutta fakta on että kummatkin tekivät edes mukiinmenevästi pisteitä tuolla kaudella. Ramstedt ei ollut häävi, teki välillä näyttäviä harhautuksia mutta kokonaisvaltainen sentteröinti ei ollut hyvää. Tämä lienee osasyynä sille että pelasi myös laiturina. Esimerkiksi Valery-Trabucco oli todella heikko kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna ja Jukka Koivu teki hänestä omalla aikakaudellaan laiturin. Miksikö? Niinpä. Ramstedt koki muutenkin hyväksi itselleen palata omalle synnyinseudulleen pelaamaan, ja loppu onkin historiaa. TPS ei seurana objektiivisesti tarkasteltuna kussut myöskään Ramstedtin murokulhoon millään tavalla.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
epäonnistunut neuvottelu on se, jota muistelen vielä vuosienkin jälkeen hyvillä mielin. Miksi näin? Pystyykö HC TPS Oy samaan? Pystytäänkö siellä neuvottelemaan pelaajan/agentin kanssa asioista, jotka eivät johda haluttuun lopputulokseen? Siitä huolimatta pelaaja muistelee vielä vuosienkin päästä, että hoidettiinpa ne neuvottelut helvetin hienosti ja tyylikkäästi.Öh... kuten sanottua: mulla on se tieto päässäni, olen saanut sen sinne lukemalla ja ottamalla asioista selvää. Esimerkkini ovat suoraan Turun Sanomien sivuilta pelaajien haastatteluista. Seurahan ei ole oikeastaan koskaan ottanut minkäänlaista kantaa kariutuneisiin neuvotteluihin, joten tiedot jäävät väkisinkin yksipuolisiksi - ainoastaan pelaajan kertomaksi.

Esimerkkisi ja HC TPS:n toimet neuvottelupöydässä eroavat melko radikaalisti toisistaan. Toki ansiokkaasti kuvailit miten sinua kohdeltiin hyvin ja niin edelleen, mutta etkö ole vähän väärä henkilö kommentoimaan HC TPS:n liikkeitä neukkarissa jos et itse omaa ensi käden tietoa siitä miten hommat on hoidettu? En nyt halua suoraan diskreditoida pelaajien sanomisia, vaikka ne ovatkin luettuja yleensä lehdestä, mutta kyllähän pelaajan, agentin ja toimittajan kautta ihmisten luettaviksi päätyvät jutut saattavat sisältää värikynää jos jonkinmoista. Et kuitenkaan ota tätä mahdollisuutta huomioon näissä kannanotoissasi. Tuohon kun lisätään lukijan omat johtopäätökset, jotka muodostuvat helposti (ja ilmiselvästi kohdallasi) tiettyjen ennakkokäsitysten mukaan, on vaikea pitää lopputulemaa täysin objektiivisena. Yksipuolinen my ass, tuo on jo niin monen mutkan kautta ihmisten ilmoille tulevaa informaatiotulvaa, että ainakin itse pidätän oikeuden suhtautua näihin kaiken tason "juttuihin" skeptisesti myös vastaisuudessa.

Mä kyllä uskon sitä, mitä painetussa sanassa sanotaan muistaen kuitenkin terveen lähdekritiikin. Jos se painettu sana on joku Ilta- tai Seis-alkuinen, niin suodattimeni on lähes tukittu. Turun Sanomat on edustanut mulle yli 30 vuoden ajan - siitä saakka kun olen lukemaan oppinut - tiettyä totuutta. Jos olen jonkun asian Turun Sanomista lukenut, olen pitänyt sitä totuutena niin kauan kunnes se on jossain muualla valheeksi todistettu.

Sama. Kyllä TS minullekin edustaa tavallaan totuutta. Sen sijaan agenttien, pelaajien ja toimittajien kautta läpi puskevaa agendaa tulisi pureskella ja nimenomaan tarkastella lähdekriittisesti. En puhu TS:stä heikkona lähteenä vaan koko tuota prosessia tarkoitan ihan yleismaailmallisella katsannalla. Onko esimerkiksi brittifutiksessa pelaajien, agenttien ja toimittajien kautta ilmoille täräytetyt lausunnot aina sitä yhtä ja ainoaa puhdasta totuutta? No ei, itse asiassa ne ovat kaukana siitä.

Jos nyt muistan lukeneeni Turun Sanomista esim. Miikka Kiprusoffiin katkeransävyisen haastattelun keväältä/kesältä 1996, niin miksi en voisi uskoa ja luottaa siihen? Miksi se on sinun mielestäsi uskottavampaa, että pelaaja kertoo haastattelussaan täysiä valheita seuran toiminnasta. Nämä valheet painetaan henkilöjutun muodossa sanomalehteen. Siitä huolimatta seuran edustajat eivät katso millään tavalla velvollisuudekseen tulla julkisuuteen ja oikaista noita virheellisiä väittämiä/suoria valheita. Tämä johtaa ainoastaan siihen päätelmään, että noissa väittämissä ja valheissa on jonkinlainen totuuden siemenkin mukana. Seurakin myöntää sen pysymällä vaiti.

Tähän perustelut yllä. Kiprusoff omistaa seurasta osan. On pelannut tuon jälkeen. Pahoittelut, jälleen kerran, mutta ei tuo TPS:n toiminta hänen osaltaan ole kyllä niin vihkoon mennyt kuitenkaan. Tai sitten on vain todella cool jätkä, eikö olekin? Ja viimeinen virkkeesi tässä lainauksessa on mainio osoitus siitä, että ylitulkitset ja vedät omia johtopäätöksiäsi.

Uskot mukisematta nämä suuremmat kuplat: T.Nummelin, Davis, Vilander, Nurminen, P.Nummelin, Vahalahti. Miksi näin? Myönsit sen itsekin aiemmassa viestissäsi: "Ne keissit olikin hoidettu huonosti." (viittasit tällä Davisiin, Vilanderiin ja Nurmiseen).

Petteri Nummelin on jo käsitelty, ja hänen kohdallaan olen muiden palstaveljien tapaan varsin hyvin perustellut miksi asia ei ole noin yksioikoinen kuin koetat esittää. Nurmisen keissiä en tunne, joten myönnyn osittain uskomaan että hänen kohdallaan olisi voitu toimia toisin. Vilander on juuri käsitelty täällä, se oli sinulta huono esimerkki. Myös Davis ja vanhempi Nummelin ovat tukeneet seuraa noiden katastrofaalisten väärinkohteluidensa jälkeen. Vahalahti lienee aika selvä keissi, se myönnettäköön heti.

Onko sinulla sitten jotain "oikeaakin" tietoa näistä tapauksista vai menetkö sen mukaan, mitä olet sanomalehdistä lukenut? Kahdesta ensimmäisestä nimestä juttua on myös kovakantisissa, mutta tekeekö se jutusta kirjassa uskottavampi kuin se on sanomalehdissä. Silti yhdestäkään näistä suuremmasta jutusta en muista lukeneeni seuran ulostuloa asioista. Näin ollen nekin tosiasiat ovat jääneet pelaajan yksipuolisen kertomuksen varaan. Aivan samanlaisten kertomusten varaan, joiden mukaan mä vedin mukaan hieman useamman nimen vuosien varrelta. Sinäkö pystyt päättelemään sen pelaajan yksipuolisen kertomuksen mukaan, onko hän uskottava vai ei?

Miten paljon seurat oikeastaan tulevat julki tällaisista asioista? Lienee oikeasti tervettä harkintaa miettiä, että kannattaako lähteä mediasotimaan vai olla diskreetimpi, vaikka se likaisikin vähän omaa kilpeä. Tuohon viimeiseen totean sen, taas kerran, että pelaajien, agenttien ja toimittajien sekametelisoppia kannattaa ainakin välillä yrittää suodatella. Ottamatta sen yksityiskohtaisemmin noihin nimiin nyt kantaa koska en tunne tapauksia tarpeeksi. Todistustaakka on mielestäni enemmän silti tässä vyyhdissä sillä osapuolella joka meinaa loata koko seuran toimintaa.

Seura on ja pysyy - myös toimintatavat pysyvät samoina!

Todella kärjistävä yleistys. Summaa hyvin koko keskustelun lähtökohdan. Huomaatko sen itse?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kyllähän kysymykseen tuli vastaus, mutta en pysty olemaan asiasta samaa mieltä. Vahan tapauksesta oon täysin samaa mieltä, ainakin sen osalta mitä oon asiasta kuullut. Mutta Nummelinia on tarvinnut todella pahasti sitten loukata, jos luet haastattelut joissa Nummelin hehkuttaa Tepsissä pelaamisesta yms ja sen jälkeen kuitenkin päätyy Lukkoon. Jos Nummelin enää koskaan on missään tekemisissä TPS:iin niin on pakko ihmetellä.

Jos mua kohdeltais jossain niin huonosti, että alkais kunnolla vituttaan, niin en enää koskaan olis missään tekemisissä kyseiseen firmaan. Miksi tarvisi olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka on mulkkuja sua kohtaan? Ite oon ollut ulkomailla töissä isossa firmassa ja hommat hoitu niin päin persettä, etten enää koskaan aio olla kyseisen firman/ihmisten kanssa tekemisissä vaikka esim palkka oli melkein tuplasti parempi, kuin mitä Suomessa kyseisestä työstä maksetaan.

Aika parantaa haavoja, mutta pienet on kismat jos niistä selviää vuodessa, kahdessa tai vaikka kolmessa vuodessa.
Mietipä hetki Pappa Nummelinia - Numppaa!

Suora lainaus Timo Nummelinin elämäkerrasta - "Elämäni pelikentät - Timo Nummelin muistelee" (s.112):

"Kausi 1986-87 jäi Timon viimeiseksi SM-liigassa.
- Luin tiedon aamun Turun Sanomista. Marjut [Timon vaimo] sen luki ja huusi mulle, että 'Olet ilmeisesti saanut potkut Tepsistä!'
- Se oli isku päin silmiä. Seura ja valmentajat tietysti valitsevat joukkueen ja hankkivat siihen sopivimmat pelaajat, mutta olisin toivonut saavani tiedon asiasta muulla tavalla kuin lehtien palstoilta.
"

Melkoisen tylyä tekstiä on muutakin tuon lainaamani kohdan jälkeen. Eikö tämä sitten ole sellainen asia, joka takuuvarmasti on vituttanut Numppaa? Onko hän vitutuksestaan huolimatta ollut yhteydessä Turun Palloseuraan? Pelasiko hän kaikesta huolimatta kuitenkin vielä yhden SM-liigaottelun TPS:n paidassa? Onko Timo Nummelin sydämeltään edelleen täysin mustavalkoinen? Olettivatko ihmiset silloin kesällä 1987, että Timo Nummelin olisi enää missään tekemisissä TPS:n kanssa? Pieniä olivat skismat silloinkin, joo...
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Melkoisen tylyä tekstiä on muutakin tuon lainaamani kohdan jälkeen. Eikö tämä sitten ole sellainen asia, joka takuuvarmasti on vituttanut Numppaa? Onko hän vitutuksestaan huolimatta ollut yhteydessä Turun Palloseuraan? Pelasiko hän kaikesta huolimatta kuitenkin vielä yhden SM-liigaottelun TPS:n paidassa? Onko Timo Nummelin sydämeltään edelleen täysin mustavalkoinen? Olettivatko ihmiset silloin kesällä 1987, että Timo Nummelin olisi enää missään tekemisissä TPS:n kanssa? Pieniä olivat skismat silloinkin, joo...

On pirun tylyä ja niinku sanoin, niin itse en olis tollasen jälkeen missään tekemisissä seuran kanssa. Juuh, Numpalla on todellinen mustavalkonen sydän, ei lähtenyt Lukkoon pelaamaan, vaikka seura kohteli helvetin huonosti, hattua nostan miehelle. Petun kohdalla en valitettavasti voi samoin sanoa noiden puheiden ja tekojen jälkeen. Toki olishan sitä voitu TPS:n puoleltakin tarjota vaikka 1+1+1+ jne sopparia. Tai ehkä on tarjottu, mistäs sitä tietää, kun en oo paikan päällä ollut. Ehkäpä molemmissa osapuolissa vikaa, mutta täytys sitä silti miettiä mitä julkisuuteen päästää suustansa
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Todella hienoa tekstiä sinulta, Scissors! Luen tekstisi muutaman kerran läpi uudelleen oikein ajatuksella ja yritän vastata parhaani mukaan. Yhteen asiaan - yhteen "yleistykseeni" - haluan kuitenkin kiinnittää jo nyt huomiota.
Seura on ja pysyy - myös toimintatavat pysyvät samoina!
Todella kärjistävä yleistys. Summaa hyvin koko keskustelun lähtökohdan. Huomaatko sen itse?
Kesällä 1987 Timo Nummelin sai lukea omista potkuistaan Turun Sanomista - 23-vuotisen yhteisen taipaleen päätteeksi.
(kerrottu vuonna 1997 julkaistussa kirjassa "Elämäni pelikentät - Timo Nummelin muistelee")

Kesällä 2013 Ville Vahalahti kertoi (TS?), että TPS ei edes aloittanut sopimusneuvotteluja hänen kanssaan - 14-vuotisen yhteisen taipaleen päätteeksi.

Aikaa näiden tapahtumien välillä on kulunut reilu neljännesvuosisata - 26 vuotta. En itse asiassa ole edes varma, keitä samoja työntekijöitä HC TPS Oy:ssä on tällä hetkellä kuin tuon Timo Nummelinin tapauksen aikoihin. Willinä veikkauksena heittäisin, että markkinointipäällikkö Rauno Sjöroos sekä kirjanpitäjä Ulla Ojaranta. Kaikki muu seuran ympärillä on vaihtunut johtohenkilöitä myöten.

Ymmärrätkö nyt, miksi tein melko... kärjistävän yleistyksen seurasta ja sen toimintatavoista?

Oletko itse täysin varma, että seura ei ole tehnyt pelaajilleen mitään vastaavia paskamaisia temppuja näiden kuluneiden 26 vuoden aikana? Nimittäin jos olet, niin mielestäni tämä on melko kärjistävää yleistystä sinulta.
 

-TMA-

Jäsen
En itse asiassa ole edes varma, keitä samoja työntekijöitä HC TPS Oy:ssä on tällä hetkellä kuin tuon Timo Nummelinin tapauksen aikoihin. Willinä veikkauksena heittäisin, että markkinointipäällikkö Rauno Sjöroos sekä kirjanpitäjä Ulla Ojaranta. Kaikki muu seuran ympärillä on vaihtunut johtohenkilöitä myöten.

Faktat kuntoon. Firman nimi on HC TPS Turku Oy ja markkinointisihteeri Hannele Virtanen on ollut firmassa lähes yhtä kauan kuin Rane. Ullalla on vuosia seuraavaksi eniten nykyisistä työntekijöistä. Itse tulen virkavuosissa jo neljäntenä, joten lähes syyllinen siis itsekin.
 

Fremont

Jäsen
Jukka Vilanderista vaaditun siirtokorvauksen määrää en tiedä tarkasti, mutta esim. Jääkiekkolehdessä 7/1994 asiasta mainitaan liiganousija TuTo:n kohdalla.

Samalla hän aloitti (en muista aloittiko jo ensimmäisellä Tanskan kaudellaan?) ensin pelaaja-valmentajana ja myöhemmin valmentajana.

Minä olen aina ollut siinä käsityksessä että jokin luisteluun vaikuttava vaiva oli syynä siihen ettei sopparia tehty. Vilander viihtyi itse asiassa niin hyvin ja pitkään Tanskassa että oli täysi yllätys miehen palaaminen tänne.
Noin muuten asuin Vilanderin naapurissa silloin kun pelasi ensimmäisen liigapelinsä, mutta eipä ole tullut lähivuosikymmeninä jutusteltua. En ole kuitenkaan koskaan kuullut keneltäkään minkäänlaisesta katkeruudesta missään vaiheessa, joten aika keksityltä jutulta sellainen kuullostaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Toivottavasti et nyt, Mr.Fox, kuvittele etten arvostaisi sinua kirjoittajana. En vain näe että katselisit tätä asiaa miltään muulta kuin tuosta yhdestä perspektiivistä tällä hetkellä. Vähän liikaa on näissä kommenteissasi mutkia suoriksi vetämistä ja ehdottomuutta.
Kiitoksia tästä! :) eipä hötkyillä nyt - istutaan hetkeksi alas, vedetään kahvit ja tupakit sekä pohditaan kaikkea uudelleen.
No mitä jos valmentaja ei halunnut että AUK:lle jatkoa sorvattaisiin? Ei seura tee päätöksiä ilman valmentajalta kysymistä. Valmentajan näköisiä jengejä nuo liigapomot lopulta kokoavat. Entäpä jos mies itse katseli siirtoa liigan sisällä muualle, niin tietääkseni aika moni tekee jos saavuttaa yhdessä jengissä mestaruuden. Haistelee uusia tuulia jne.

Pointtina, jos ei sulla ole mitään todisteita siitä että Uusikartanoa syrjittiin ja että mies savustettiin ulos tulevan kauden jengistä vastoin valmentajan tahtoa, niin älä jauha täällä sitä totuutena. Hillitse itsesi.

Uskoa voi kirkossa ja mutuahan nämä nimenomaan on. Sitä suuremmalla syyllä ihmettelen miten kehtaat laukoa täällä noin ehdotonta kommenttia seuran suuntaan. Ei ole ripulipaskaa väittää etteikö AUK olisi mahtunut Suikkasen palettiin, etenkään kun ei ole ensi käden informaatiota asiasta. Mitä tulee noihin lukemiisi artikkeleihin, niin olen lukenut nuo kaikki samat artikkelit eivätkä suurin osa niistä ole mitään TPS:n vastaisia kirjoituksia ollenkaan. Ehkä muutaman rivin verran nämä pelaajat ovat kommentoineet sellaista, jonka perusteella voisi vetää johtopäätöksiä johonkin suuntaan. Niin sinä olet tehnyt.
Mä epäilen, että paras ja totuudenmukaisin vastaus tähän AUK-kysymykseen saataisiin suoraan Kai Suikkaselta. Tosin tässäkin vastauksessa todennäköisesti olisi jo melkoisesti kullattuja muistoja mukana, jos Kaitsulta kysyttäisiin esim.: "Allekirjoittaessasi TPS:n valmentajasopimuksen kaudeksi 2010-11, oliko joukkueessa joitain sellaisia pelaajia, joita et ehdottmasti halunnut seuraavan kauden joukkueeseesi? Suora kysymys: halusitko tuolloin Aki Uusikartanon jatkavan seuraavan kauden joukkueessasi?"

Todennäköisesti Kaitsun vastaus olisi sellaista perus-hockey-jargonia, että kaikki jätkät olivat yhtä tärkeitä kyseisellä kaudella. Näin ollen tästäkään ei varsinaista, totuudenmukaista vastausta kysymykseen saataisi. Näin ollen pitänee pysyä tällaisessa rajoitetun informaation "pelissä". Meillä on varma tieto siitä, että BAUKS-ketju piti TPS:n pinnalla syksyllä 2009. Michal Birner - Aki Uusikartano - Tuomas Suominen

Kaikkien näiden pelaajasopimus TPS:n kanssa päättyi keväällä 2010. Tuomas Suomisen kanssa jatkosopimus (2v) sorvattiin ensimmäisenä:
14.01.2010 - Tuomas Suominen jatkaa Turussa

Seuraavana vuorossa oli Michal Birner:
22.03.2010 - Michal Birner jatkaa Turussa

Nyt puutteellisen informaation perusteella kysyisinkin, että miksi ketjun kolmannen lenkin Aki Uusikartanon jatkosopimusta ei tehty. Saatavilla olevan tiedon perusteella teen olettamuksen, että valmennusjohto toivoi myös Aki Uusikartanon jatkavan seuraavalla kaudella. Miksi he muuten olisivat esim. peluuttaneet kyseisiä pelaajia yhdessä?

Kai Suikkasen valmentajasopimus kaudelle 2010-11 julkaistiin 02.12.2009. Tästä on vielä lähes kaksi kuukautta aikaa siirtorajan umpeutumiseen. Jos Aki Uusikartano oikeasti oli henkilö, jota kyseisen kauden (2009-10) sekä myös tulevan kauden (2010-11) valmennusjohto ei halunnut joukkueeseensa... niin miksi noita kahta kuukautta ei käytetty hyväksi? Vaihtoehtohan olisi ollut heivata Aki Uusikartano huuthelvettiin kauden 2009-10 joukkueesta, ja hankkia parempi pelaaja tilalle, joka vielä olisi ollut halukas jatkamaan myös kauden 2010-11. Kun näin ei tehty, vaan valmennusjohto peluutti sitkeästi AUK:ta kakkossentterinä... teen olettamuksen, että valmennusjohto oli tyytyväinen AUK:n panokseen joukkueen eteen.

Entäpä pelaajan oma tahto siirtyä pois joukkueesta? Keväällä 2010 Aki Uusikartano oli jo 32-vuotias. Kesällä tulisi mittariin 33, joten kovin montaa vuotta huipputasolla ei enää olisi jäljellä. AUK:han ei ole koskaan ollut mikään pelipaikkansa todellinen mestari (vrt. Petteri Nummelin), eikä todennäköisesti tule pelaamaan yli neljäkymppisenä. Näillä perustein hänkin on varmasti pohtinut tulevaisuuttaan jo talven/kevään mittaan ja halunnut mahdollisimman aikaisin tiedon seuraavasta kaudestaan. Tästä huolimatta AUK:n yhden vuoden sopimus Porin Ässiin julkaistiin niinkin myöhään kuin elokuun lopulla:

27.08.2010 - Aki Uusikartano palaa Ässiin

Suora lainaus kyseisestä jutusta:
"– Mietin eilen illalla asioita ja jotenkin sydän sanoi, että haluan takaisin Ässiin ja haluan ottaa tämän haasteen vastaan. Ässissä urani lähti nousuun ja urani ensimmäiset hienot muistot ovat sieltä, Uusikartano toteaa."

Tämä herättää mieleeni kysymyksen: miksei 32-/33-vuotias Aki Uusikartano ole pohtinut asioita jo maalis-huhti-toukokuussa? Ihmismieltä yhtään tuntien voisin vetää tästä johtopäätöksen, että edellisen kauden seurasta ollaan suoraan ilmoitettu, että ei ole käyttöä.

Yhteenvetona: TPS:n valmennusjohto olisi mitä todennäköisimmin halunnut, pelaaja olisi mitä todennäköisimmin halunnut. Miksi tämä liitto ei sitten onnistunut? Kuinka monta muuta vaihtoehtoa tuohon enää jää kuin seurajohto?
Epäselvä on juurikin oikea sana kuvailemaan noiden referoimiesi tapahtumien kulkuja. Epäselvää on suurinpiirtein kaikki niiden osalta. Osa noista nimistä eivät edes kuulu tuollaiselle listalle, mutta kirjoita vaan miten haluat. Totean taas kerran että vedät melko aggressiivisesti johtopäätöksiä ja niiden mukaan oiot aivan turhissa kohdissa. Yrität kirjoittaa tarinoita uudelleen, siten kun ne eivät välttämättä ole menneet.
Um... käytin näitä "pienempiä tapauksia" vain osoittaakseni, että MAHDOLLISESTI TPS:n johdossa ollaan tehty muitakin munauksia kuin nämä suurimmat ja tunnetuimmat. Mutta kuten jo aiemmin sanoin: jätetään nämä! Näistä ei selvästikään ole oikein kenelläkään tarkempaa tietoa, ja joutuisimme kuitenkin perustamaan näkemyksemme puutteelliselle informaatiolle (kuten tein edellä AUK:n tapauksessa).

Varmaksi tiedän näistä tapauksista (Aki Berg, Miikka Kiprusoff, Fredrik Norrena) vain sen, että olen joskus aikoinani viitisentoista vuotta sitten lukenut joitain katkeria kommentteja seuran toimintaa kohtaan. En väitä näitä totuudeksi, mutta mun väitteeni tai uskomukseni ei myöskään pyyhi näitä kommentteja pois sieltä lehtien sivuilta.
Jaakko tuossa toikin esiin, että Tapion ura nyt ei kovin hohdokas ole ollut. Jälkiviisaana voidaan siis todeta että tuo päätös päästää miehestä irti oli oikea. Tiedätkö mitä TPS tarjosi Jussille? Osaatko ottaa kantaa siihen oliko tuo tarjous luokkaa täysin naurettava? Ja oliko se sitä luokkaa Tapion itsensä mielestä vai oikeasti? Tarkoittaako se, että Tapio suivaantui, sitä että että tuo diili oikeasti oli luokaton, vai onko mahdollista että TPS tarjosi ihan ok sopimusta kaverille, jolta puuttui vielä kunnolliset näytöt?
Jälkiviisaina voidaan todeta helpostikin, että seuralta oli aivan oikea päätös jättää Tapio ilman sopimusta. Menin tässä täysin palstahuhujen mukaan, että Tapion kanssa oltaisiin poltettu sillat täydellisesti sopimusneuvotteluissa. Mun virheeni! *käsi pystyyn virheen merkiksi*

Ehkä on kaikille parempi, että jätämme Jussi Tapion sopimusneuvotteluiden ruotimisen tähän paikkaan?
TPS:n johtoko antaa valmennukselle signaalia missä roolissa mitäkin pelaajaa tulee peluuttaa? Edelleen, Ramstedt palasi kotikonnuilleen kun ei omaa peliään pystynyt kehittämään. En tiedä pitääkö tämäkin erikseen mainita, mutta jos olisi esiintynyt edukseen tasaisesti, olisi takuuvarmasti tuossa heiveröisessä jengissä saanut pelata isommassa roolissa. Hurme ja Lundbohm eivät toki kuullosta koville kavereille sentterihierarkiassa, mutta fakta on että kummatkin tekivät edes mukiinmenevästi pisteitä tuolla kaudella. Ramstedt ei ollut häävi, teki välillä näyttäviä harhautuksia mutta kokonaisvaltainen sentteröinti ei ollut hyvää. Tämä lienee osasyynä sille että pelasi myös laiturina. Esimerkiksi Valery-Trabucco oli todella heikko kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna ja Jukka Koivu teki hänestä omalla aikakaudellaan laiturin. Miksikö? Niinpä. Ramstedt koki muutenkin hyväksi itselleen palata omalle synnyinseudulleen pelaamaan, ja loppu onkin historiaa. TPS ei seurana objektiivisesti tarkasteltuna kussut myöskään Ramstedtin murokulhoon millään tavalla.
Ei tietenkään ole seurajohdon tehtävä päättää missä pelillisistä asioista. Edelleen mua ihmetyttää se, että Turkuun raahataan junnuikäluokissa menestynyt sentteri, peluutetaan pari kautta miten peluutetaan, ja sitten "palautetaan" vain puhjetakseen kukkaansa sillä luonnollisimmalla pelipaikallaan.

Muutamia mielenkiintoisia kysymyksiä: Miksi HIFK:n valmennusjohto teki päätöksen peluuttaa Teemu Ramstedtia kakkos-kolmossentterinä kaudella 2008-09? Miksi Ramstedt takoi HIFK:ssa kaudella 2008-09 sentterin tontilla tehot 12+11=23, kun hän edellisellä kaudella sai TPS:ssa aikaan vain tehot 3+3=6? Miksi yksikään TPS:n valmennus- tai seurajohdosta ei nähnyt Ramstedtin kuorien alla noita piileviä pisteitä? Olisivatko Ramstedtin pisteet kaudella 2007-08 olleet erinäköiset, jos hänet oltaisiin jo alkukaudesta istutettu vaikkapa Tuomas Suomisen ja Antti Erkinjuntin väliin, siedetty junnumaisia virheitä ja annettu kaverin kasvaa meidän palettiimme?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Faktat kuntoon. Firman nimi on HC TPS Turku Oy ja markkinointisihteeri Hannele Virtanen on ollut firmassa lähes yhtä kauan kuin Rane. Ullalla on vuosia seuraavaksi eniten nykyisistä työntekijöistä. Itse tulen virkavuosissa jo neljäntenä, joten lähes syyllinen siis itsekin.
Ups... tämän siitä saa, kun ei kunnolla tarkasta lähdeaineistoa. Tämä olisi ollut helpostikin tarkastettavissa TPS:n kausikirjoista, mutta olinpa liian laiska kiipustaakseni yläkertaan tarkastamaan. Yhtä kaikki: kirjoitukseni tarkoitus ei ollut hakea ketään syyllistä, vaan nimenomaan osoittaa se, että yksittäistä syyllistä EI OLE!
Minä olen aina ollut siinä käsityksessä että jokin luisteluun vaikuttava vaiva oli syynä siihen ettei sopparia tehty. Vilander viihtyi itse asiassa niin hyvin ja pitkään Tanskassa että oli täysi yllätys miehen palaaminen tänne.
Noin muuten asuin Vilanderin naapurissa silloin kun pelasi ensimmäisen liigapelinsä, mutta eipä ole tullut lähivuosikymmeninä jutusteltua. En ole kuitenkaan koskaan kuullut keneltäkään minkäänlaisesta katkeruudesta missään vaiheessa, joten aika keksityltä jutulta sellainen kuullostaa.
Niin, katkeruudesta on aivan turha puhua (enkä sitä haekaan), mutta tosiasia on se, että Jukka Vilanderin pääsarjaura Suomessa katkesi juuri tuohon TPS:n pyytämään poskettomaan siirtokorvaussummaan. Katkeria ei tarvitse olla puolin eikä toisin, mutta tosiasiana pitäisi pystyä myöntämään, että eipä tuossa (-kaan?) kaikki aivan kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti mennyt.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Esimerkkisi ja HC TPS:n toimet neuvottelupöydässä eroavat melko radikaalisti toisistaan. Toki ansiokkaasti kuvailit miten sinua kohdeltiin hyvin ja niin edelleen, mutta etkö ole vähän väärä henkilö kommentoimaan HC TPS:n liikkeitä neukkarissa jos et itse omaa ensi käden tietoa siitä miten hommat on hoidettu? En nyt halua suoraan diskreditoida pelaajien sanomisia, vaikka ne ovatkin luettuja yleensä lehdestä, mutta kyllähän pelaajan, agentin ja toimittajan kautta ihmisten luettaviksi päätyvät jutut saattavat sisältää värikynää jos jonkinmoista. Et kuitenkaan ota tätä mahdollisuutta huomioon näissä kannanotoissasi. Tuohon kun lisätään lukijan omat johtopäätökset, jotka muodostuvat helposti (ja ilmiselvästi kohdallasi) tiettyjen ennakkokäsitysten mukaan, on vaikea pitää lopputulemaa täysin objektiivisena. Yksipuolinen my ass, tuo on jo niin monen mutkan kautta ihmisten ilmoille tulevaa informaatiotulvaa, että ainakin itse pidätän oikeuden suhtautua näihin kaiken tason "juttuihin" skeptisesti myös vastaisuudessa.

Sama. Kyllä TS minullekin edustaa tavallaan totuutta. Sen sijaan agenttien, pelaajien ja toimittajien kautta läpi puskevaa agendaa tulisi pureskella ja nimenomaan tarkastella lähdekriittisesti. En puhu TS:stä heikkona lähteenä vaan koko tuota prosessia tarkoitan ihan yleismaailmallisella katsannalla. Onko esimerkiksi brittifutiksessa pelaajien, agenttien ja toimittajien kautta ilmoille täräytetyt lausunnot aina sitä yhtä ja ainoaa puhdasta totuutta? No ei, itse asiassa ne ovat kaukana siitä.

Tähän perustelut yllä. Kiprusoff omistaa seurasta osan. On pelannut tuon jälkeen. Pahoittelut, jälleen kerran, mutta ei tuo TPS:n toiminta hänen osaltaan ole kyllä niin vihkoon mennyt kuitenkaan. Tai sitten on vain todella cool jätkä, eikö olekin? Ja viimeinen virkkeesi tässä lainauksessa on mainio osoitus siitä, että ylitulkitset ja vedät omia johtopäätöksiäsi.
Luultavasti nyt mun esimerkkeihini ja mielipiteisiini ollaan vain yksinkertaisesti ylireagoitu. Olen koko ajan tarkoittanut sanoa vain sitä, että yksikin julkisesti TPS:n toiminnasta lausuttu negatiivinen mielipide on liikaa. Paljon helpompaa olisi lukea lehdistä/mediasta vain TPS:n positiivisesti tai neutraalisti suhtautuvia mielipiteitä etenkin sidosryhmiltä (sis. pelaajat). Jokainen edellisissä viesteissäni heittämäni pelaaja on jossain peliuransa vaiheessa kommentoinut TPS:n toimia jotenkin kriittisesti. Olkoon tämä sitten toimittajan henkilökohtainen, agentin henkilökohtainen tai peräti pelaajan henkilökohtainen mielipide => mun mielipiteeni on se, että yksikin tällainen on liikaa. Tätä pitäisi pyrkiä välttämään kaikin luvallisin ja vaikka osin luvattominkin keinoin.

Negatiivisten mielipiteiden välttäminen ei tulisi olla synonyymi esim. neuvotteluiden kariutumiselle.
Neuvottelut voivat päättyä myös negatiiviseen lopputulokseen hyvässä hengessä.
Petteri Nummelin on jo käsitelty, ja hänen kohdallaan olen muiden palstaveljien tapaan varsin hyvin perustellut miksi asia ei ole noin yksioikoinen kuin koetat esittää. Nurmisen keissiä en tunne, joten myönnyn osittain uskomaan että hänen kohdallaan olisi voitu toimia toisin. Vilander on juuri käsitelty täällä, se oli sinulta huono esimerkki. Myös Davis ja vanhempi Nummelin ovat tukeneet seuraa noiden katastrofaalisten väärinkohteluidensa jälkeen. Vahalahti lienee aika selvä keissi, se myönnettäköön heti.
Petteri Nummelin on käsitelty, ja sopimuksessa ei käsittääkseni ollut kysymys rahasta vaan sopimuksen pituudesta. Jos tämän joku (sinä tai palstaveljet) haluaa vääntää kiistaan sopimuksen rahallisesta arvosta, niin sitten vain meidän mielipiteemme eroavat kuin yö ja päivä. Tulen aina olemaan sitä mieltä, että Petteri Nummelin olisi pitänyt hankkia TPS:n riveihin heti kun se oli mahdollista, millä ehdoin vain se oli mahdollista.

Kai Nurminen: mies, joka hakkaa edelliskaudella tehot 20+20=40 sekä edellisten kuuden kauden aikana reilusti päälle 100 maalia eikä saa edes kutsua sopimusneuvotteluihin. I rest my case!

Jukka Vilander: miehen pääsarjaura Suomessa päättyi vain ja ainoastaan TPS:n pyytämään poskettomaan siirtokorvaussummaan.

Malcolm Davis ja Timo Nummelin: molemmat herrat ovat varmasti tarvinneet aikaa parantaakseen haavansa TPS:n toilailuista. Molemmat ovat asioista toipuneet, joten hatun nosto heidän suuntaansa.

Ville Vahalahti: uskon ja luotan vakaasti siihen, että mies kestää seurajohdon tämänkeväiset pelleilyt ja palaa mustavalkoiseen ruotuun yhden kusenkeltaisen kauden jälkeen.
Miten paljon seurat oikeastaan tulevat julki tällaisista asioista? Lienee oikeasti tervettä harkintaa miettiä, että kannattaako lähteä mediasotimaan vai olla diskreetimpi, vaikka se likaisikin vähän omaa kilpeä. Tuohon viimeiseen totean sen, taas kerran, että pelaajien, agenttien ja toimittajien sekametelisoppia kannattaa ainakin välillä yrittää suodatella. Ottamatta sen yksityiskohtaisemmin noihin nimiin nyt kantaa koska en tunne tapauksia tarpeeksi. Todistustaakka on mielestäni enemmän silti tässä vyyhdissä sillä osapuolella joka meinaa loata koko seuran toimintaa.
Tosiasioiden puhuminen julkisesti ei liene mitään mediasodan julistamista? Ainakin toivon, että mulla on lähdekritiikki edes jonkinverran kohdillaan. Aivan kaikkea paskaa mäkään en sulata, mitä lehdistä luen, mutta pääasiassa mä luotan painettuun sanaan.

Todistustaakka on - kuten totesit - AINA syyttäjällä. Mielestäni mä olen kuitenkin pyrkinyt postaamaan mahdollisimman paljon pelaajien lausuntoja kirjoista ja lehdistä aina vain kun se on ollut mahdollista. Valitettavasti mulla ei ole kaikkia esim. Turun Sanomien vuosikertoja kotikoneellani, josta voisin helposti postata TPS:n toimintaan pettyneiden pelaajien lausuntoja ja näin todistella mielipiteitäni.

Yhden suoran lainauksen haluan kuitenkin heittää tähän loppuun:

Kai Nurminen, Erkki Liesmäen haastattelu, Turun Sanomat 18.07.1999:
"Kotimaiselle kiekkokuluttajalle Kai Nurminen iskostui mieliin jo kaudella 1991-92, kun hän pamautti 1. divisioonassa Kiekko-67:n paidassa 44 maalia. Jääkiekon sisäpiireissä jo aiemmin tunnustettu taituri iski itsensä samalla myös TPS:n silloisen päävalmentajan Vladimir Jursinovin mieleen. Kaksi kautta Nurminen haki kokemuksia liigasta pääasiassa nelosketjussa.
- Meillä oli silloin todella nimekäs miehistö. Tein ratkaisuni ja lähdin muualle hakemaan peliaikaa. Lähtöön ei liittynyt mitään dramatiikkaa, vaikka joskus sellaistakin kuulee, naurahtaa Nurminen.
"

Mielestäni tässä on suora ja luotettava todiste siitä, että Kai Nurmisen ensimmäisessä siirrossa (kevät/kesä 1994) HPK:n riveihin ei ollut mitään hämärää tai epäselvää. Totta helvetissä mua vituttaa edelleen, että tuolloinkin edelliskaudella 23+12=35 tehot paukuttanut Nurminen päästettiin Hämeenlinnaan. Mutta yhtä ainoata vastaavaa haastattelua en ole Kai Nurmiselta nähnyt sen jälkeen, kun hän toisen kerran siirtyi Hämeenlinnaan keväällä/kesällä 2007. Totta helvetissä mua vituttaa edelleen, että tuolloin edelliskaudella 20+20=40 tehot paukuttanut Nurminen "päästettiin" tai "ajettiin" Hämeenlinnaan. Ainoa, mitä mä olen tästä jälkimmäisestä tapauksesta lukenut/kuullut, on se, että TPS ei edes tarjonnut Kai Nurmiselle sopimusta kaudeksi 2007-08.

Jos jollakulla on tarjota mulle Kai Nurmisen haastattelu Turun Sanomista, Hämeen Sanomista, Aamulehdestä tai melkein mistä vain, että hänen lähtöönsä TPS:sta kesällä 2007 ei liity mitään dramatiikkaa, niin mä vedän sanani takaisin ja pahoittelen syvästi arvosteluani TPS:n seurajohtoa kohtaan. Siinä tapauksessa myönnän suoraan olleeni väärässä, ja paheksuntani seurajohtoa kohtaan olleen tässä tapauksessa turhaa mustamaalausta. Toisaalta niin kauan kuin kenelläkään ei tällaista artikkelia ole tarjota... pysyn mielipiteessäni ja totean TPS:n johdon kusseen kannattajiensa nilkoille (myös!) kesällä 2007.
 

Fremont

Jäsen
Jos jollakulla on tarjota mulle Kai Nurmisen haastattelu Turun Sanomista, Hämeen Sanomista, Aamulehdestä tai melkein mistä vain, että hänen lähtöönsä TPS:sta kesällä 2007 ei liity mitään dramatiikkaa, niin mä vedän sanani takaisin .

Todistustaakka on sillä joka jotain väittää, ei toisinpäin.
Salaliittojen näkeminen joka nurkan takana on siinä mielessä turhaa, että kyllä niistä puppeloinneista riittää oikeastikkin enemmän kuin yksi A4-sivu. Ahtolan oli aikoinaan typerä kämmi seuralta (tai valmentajalta), samoin Tuomisen ajaminen Ilvekseen vaikka onkin pienen profiilin pelaaja. Jälkimmäisen kohdalla kävi tuuri kun saatiin vielä takaisin, vaikka kova yritys sekä edellisellä valmentajalla että osalla faneista on ollut perseillä tämäkin toistamiseen. Suikkasen kanssa pitäisi olla mahdollisuus ottaa askel eteenpäin, eikä vetää kahden minuutin peliajalla pari kokematonta kääpiötä laidoilla, ja voi siis rehellisesti sanoa homman olevan kiinni pojasta itsestään.

Suojatyöpaikka kelpaisi kyllä itsellekkin omasta "seurasta", mutta näin pitkään palvelleen ei tietysti kuulu liikoja painaa, vaan saada mieluummin omia vapauksia. Tällaisen pykälän voisi lisätä muihinkin aloihin kuin jääkiekkoon...
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Todistustaakka on sillä joka jotain väittää, ei toisinpäin.
Salaliittojen näkeminen joka nurkan takana on siinä mielessä turhaa, että kyllä niistä puppeloinneista riittää oikeastikkin enemmän kuin yksi A4-sivu.

Näin se minustakin menee.

Mr.Foxille propsit taas kattavista vastauksista, palaan osaltani illalla asiaan vielä.
 

hokielmeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huikea näytös tiedossa. Argumentaattori kohtaa Tilastoijan. Pitää hakea popkornit illaksi. Tämä siis ilman vittuilua. On ihan oikeasti mielenkiintoista lukea kerrankin keskustelua, joissa on todellista sisältöä väitteiden ja mielipiteiden tueksi eikä vain turhanpäiväistä päänaukomista ja uhittelua. Itse taidan istua Scissorssin kulmassa, mutta näyttää kyllä tasaväkiseltä kamppailulta. Hyvää settiä jätkät!

Ketjun aiheeseen: vituttaa että torstaihin on vielä kaksi päivää.
 
Viimeksi muokattu:

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
On ihan oikeasti mielenkiintoista lukea kerrankin keskustelua, joissa on todellista sisältöä väitteiden ja mielipiteiden tueksi eikä vain turhanpäiväistä päänaukomista ja uhittelua. --- Hyvää settiä jätkät!

Todella! Itsekin ottaisin osaa keskusteluun, mutta harmikseni olen elänyt Mal Davisin, Jukka Vilanderin & co. TPS-aikoja joltain kämäisiltä VHS-kaseteilta. Sunnuntaiset Ilves- ja Jokerit-finaalien kelailut never forget!

Mukavaa luettavaa, kun kaksi asiakirjoittajaa asialla. Vähän turhan pitkiä viestejä tosin kirjoittavat, eihän tässä ehdi muuta puuhailemaan.

Jaa että vituttaako nyt erityisesti jokin? Enemmänkin jääkiekon ulkopuolella ehkä, mutta TPS:n ensi kauden osalta ihan hyvät kutinat. Ehkä se ketuttaa, että kausarin saan (toivottavasti) seisomakatsomoon vasta 14.8. Pitää ostaa erillinen tiketti tuohon SKA-matsiin, eikä silläkään seisomakatsomoon pääse.
Voin siis rauhassa skoutata sen Kovalchukin, ja katsoa riittäisikö Iljan taso mahdollisesti Palloseuraan.

Jatkakaa ihmeessä, Scissors ja Mr.Fox!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mr.Foxille propsit taas kattavista vastauksista, palaan osaltani illalla asiaan vielä.
Huikea näytös tiedossa. Argumentaattori kohtaa Tilastoijan. Pitää hakea popkornit illaksi.
Mukavaa luettavaa, kun kaksi asiakirjoittajaa asialla. Vähän turhan pitkiä viestejä tosin kirjoittavat, eihän tässä ehdi muuta puuhailemaan.
- - -
Jatkakaa ihmeessä, Scissors ja Mr.Fox!
Hah-hah-haa! :)

Väkisinkin hymyilyttää, mutta toivottavasti tänä iltana ette joudu pettymään. Saattaa nimittäin olla niin, että en välttämättä ehdi panostaa niin hirvittävästi keskusteluun. Syy tähän on yksinomaan - ketjun aiheen mukaisesti - vitutuksessani.

Tällä hetkellä vituttaa niin, ettei veri kierrä. Vitutuksen aihe ei tosin liity millään lailla paikalliseen Palloseuraan. Käynnissä oleva suursiivous riittänee perusteluiksi? Näillä näkymin Turun kämppäni vihoviimeinen suursiivous ainakin tähän elämäntilanteeseen on meneillään ja yksin! Tosin pyrin venyttämään lähtöäni (=siivousta?) vielä ainakin reilulla parilla viikolla. Kai siellä hallilla 23.08.2013 pitää ainakin yksi juntti olla kännipäissään riehumassa SCB-kaulahuivin kanssa?

Asiasta toiseen muuten Scissors: oletko tulossa 08.08.2013 SKA-matsiin? Kai me jotkut erätaukokaljat tai -kahvit voitaisiin hörppäistä?
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Asiasta toiseen muuten Scissors: oletko tulossa 08.08.2013 SKA-matsiin? Kai me jotkut erätaukokaljat tai -kahvit voitaisiin hörppäistä?

On alustavissa suunnitelmissa venyä paikalle, mutta mulla yksi duuniprojekti jonka vuoksi oon työmatkalla ja on mahdollista etten lähde takaisin Turkuun ennen viikonloppua. Tämän matsin takia kyllä piti organisoida näitä duunijuttuja toimivammin mutta minkäs teet.

Jos ehdin pelipaikalle niin ehdoton kyllä tuolle ehdotuksellesi.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitoksia tästä! :) eipä hötkyillä nyt - istutaan hetkeksi alas, vedetään kahvit ja tupakit sekä pohditaan kaikkea uudelleen.
...
Todennäköisesti Kaitsun vastaus olisi sellaista perus-hockey-jargonia, että kaikki jätkät olivat yhtä tärkeitä kyseisellä kaudella. Näin ollen tästäkään ei varsinaista, totuudenmukaista vastausta kysymykseen saataisi. Näin ollen pitänee pysyä tällaisessa rajoitetun informaation "pelissä". Meillä on varma tieto siitä, että BAUKS-ketju piti TPS:n pinnalla syksyllä 2009. Michal Birner - Aki Uusikartano - Tuomas Suominen

Tuo ensimmäinen kohta on todella hyvä. Hötkyilyt pois, niin keskustelu ei lähde raiteiltaan. Tällaisesta pidän.

Mitä tuono lainattuun kohtaan numero kaksi tulee, niin kirjoitat siinä että pitänee pysyä rajoitetun informaation "pelissä". Oma mielipiteeni tähän on, etten mielelläni lähde pelaamaan kyseistä peliä jos varmaa tietoa ei ole, koska tämän pelin perusajatus on tässä kohtaa TPS:n johdon rankka arvostelu.

Nyt puutteellisen informaation perusteella kysyisinkin, että miksi ketjun kolmannen lenkin Aki Uusikartanon jatkosopimusta ei tehty. Saatavilla olevan tiedon perusteella teen olettamuksen, että valmennusjohto toivoi myös Aki Uusikartanon jatkavan seuraavalla kaudella. Miksi he muuten olisivat esim. peluuttaneet kyseisiä pelaajia yhdessä?

Vaikka BAUKS pitikin Palloseuraa pinnalla syksyllä kun seilattiin tappioputkista voittoputkiin, ja vaikka nuo kaksi muuta saivatkin jatkosopimukset, jäisin silti vähän mietteliäämmin hillitsemään itseäni ennen kuin syytän seuraa suoraan siitä että AUK ei joukkueessa jatkanut. Koska me emme tiedä mitä agenttinsa vaati miehelle palkkaa, emme tosiaankaan tiedä oliko pelaajan puolelta neuvotteluvalmius ok jo kesken kautta (aina ei ole, vaan haluavat jostain syystä kesällä katsella ja miettiä), emmekä myöskään tiedä ollenkaan varmaksi sitä että mies olisi ollut Suikkasen palapelissä tärkeässä roolissa, niin en maalailisi pirua seinille. Epävarmuustekijöitä ja muuttujia on liikaa. Mitäpä jos Suikkanen katselikin esimerkiksi ennakkoon kovempaa sentteriä markkinoilta? Täysin spekulatiivisia asioita, mutta vahvistavat omaa pointtiani minusta. Kyllä mä ymmärrän mitä itse ajat, mutta noin suoraan en lähtisi itse välttämättä olettamaan ja tekemään johtopäätöksiä. Ei se kuitenkaan kiellettyä ole, luonnollisesti keskustelupalstalla tuollaisia hypoteeseja juuri saakin esitellä. Eli vaikka haraan vastaan niin en pidä sinua automaattisesti 100%:sti väärässä. Tämä pätee ihan jokaiseen lainaamani kohtaan kommentoituun.

Suora lainaus kyseisestä jutusta:
"– Mietin eilen illalla asioita ja jotenkin sydän sanoi, että haluan takaisin Ässiin ja haluan ottaa tämän haasteen vastaan. Ässissä urani lähti nousuun ja urani ensimmäiset hienot muistot ovat sieltä, Uusikartano toteaa."

Tämä herättää mieleeni kysymyksen: miksei 32-/33-vuotias Aki Uusikartano ole pohtinut asioita jo maalis-huhti-toukokuussa? Ihmismieltä yhtään tuntien voisin vetää tästä johtopäätöksen, että edellisen kauden seurasta ollaan suoraan ilmoitettu, että ei ole käyttöä.

Yhteenvetona: TPS:n valmennusjohto olisi mitä todennäköisimmin halunnut, pelaaja olisi mitä todennäköisimmin halunnut. Miksi tämä liitto ei sitten onnistunut? Kuinka monta muuta vaihtoehtoa tuohon enää jää kuin seurajohto?

No jäähän niitä. Taidat tietää sen itsekin. Kun pöydässä on lausumia kuten "mitä todennäköisimmin", "johtopäätöksen", vieläpä peräkkäisissä lauseissa, niin on selvää että tämä on jonkun tulkinta asiasta. Jonkun (tässä tapauksessa sinun) tulkinta ei kuitenkaan välttämättä edusta sitä mitä on tapahtunut. AUK:in tilanteesta on vaikea sanoa mitään sen suurempaa, ja on luonnollisesti mahdollista että miehelle tehtiin ikävästi seuran toimesta. En kuitenkaan julistaisi sitä olemassaolevalla, äärimmäisen rajallisella tiedolla, varmaksi.

Um... käytin näitä "pienempiä tapauksia" vain osoittaakseni, että MAHDOLLISESTI TPS:n johdossa ollaan tehty muitakin munauksia kuin nämä suurimmat ja tunnetuimmat. Mutta kuten jo aiemmin sanoin: jätetään nämä! Näistä ei selvästikään ole oikein kenelläkään tarkempaa tietoa, ja joutuisimme kuitenkin perustamaan näkemyksemme puutteelliselle informaatiolle (kuten tein edellä AUK:n tapauksessa).

Joo, juuri näin. On aivan selvää että seura on voinut ryssiä vaikka nuo kaikki, mutta en pidä kovin hedelmällisenä nostella keskustelussa näitä tällaisia esiin kun perspektiivejä asioiden perkaamiseen on tyystin erilaisia ja yhdelläkään keskustelun osapuolella ei ole heittää tiskiin varsinaista faktaa.

Edelleen mua ihmetyttää se, että Turkuun raahataan junnuikäluokissa menestynyt sentteri, peluutetaan pari kautta miten peluutetaan, ja sitten "palautetaan" vain puhjetakseen kukkaansa sillä luonnollisimmalla pelipaikallaan.

Jaa, otit sittenkin vielä tällaisen esimerkin. Tähän vastauksena suoraan omasta kristallipallostani: TPS:n seurajohdolla ei ollut olemassa mitään kristallipalloa, josta olisi voinut Ramun kehityksen huikean nousukäyrän lukea etukäteen. Mutta senhän sä jo tiesitkin. Tuo "peluutetaan miten peluutetaan"-argumentti ei liene toimiva tapa kritisoida seurajohtoa, koska valmentajat tekevät päätökset pelaajien pelipaikoista. Kuten perustelin aikaisemmassa viestissäni esimerkillä Valery-Trabucco, ei kaikki pelaajat (vaikka luontaisia senttereitä olisivatkin) sovellu ensimmäisissä ammattilaisotteluissaan lempipelipaikalleen, jos esimerkiksi puolustustaito on niin ja näin ja kokonaisvaltaisuus loistaa poissaolollaan. Ramstedtin omat otteet eivät olleet riittäviä, ja kun puhutaan suorituksista pitänee muistaa että valmentajat näkivät noita suorituksia myös treeneissä. Joka päivä. Ramstedt ei siis kehittynyt täällä oletetulla tavalla, ja pystyi kaivamaan lisää munaa itsestään omalla kotiseudullaan, päästessään tuttuihin ympyröihin. Myöskin voi TPS:n valmennuksen suuntaan osoittaa jossain määrin syyttelevästi, koska Ramusta olisi jollain konstilla voinut kaivaa suuremman potentiaalin irti. Eri lähestymistavoin jne.

Muutamia mielenkiintoisia kysymyksiä: Miksi HIFK:n valmennusjohto teki päätöksen peluuttaa Teemu Ramstedtia kakkos-kolmossentterinä kaudella 2008-09? Miksi Ramstedt takoi HIFK:ssa kaudella 2008-09 sentterin tontilla tehot 12+11=23, kun hän edellisellä kaudella sai TPS:ssa aikaan vain tehot 3+3=6? Miksi yksikään TPS:n valmennus- tai seurajohdosta ei nähnyt Ramstedtin kuorien alla noita piileviä pisteitä? Olisivatko Ramstedtin pisteet kaudella 2007-08 olleet erinäköiset, jos hänet oltaisiin jo alkukaudesta istutettu vaikkapa Tuomas Suomisen ja Antti Erkinjuntin väliin, siedetty junnumaisia virheitä ja annettu kaverin kasvaa meidän palettiimme?

Itse asiassahan seurajohto todennäköisesti olettikin että potentiaalia on. Siksi mies ylipäätään tänne alunperin tuotiinkin. Valmennusjohto ei saanut kaivettua esiin koko potentiaalia, ja pelaaja viihtyi Turussa esitysten perusteella ainakin huonommin kuin omassa kotiympäristössään. Noihin muihin kysymyksiisi ei luonnollisesti ole olemassa oikeita tai vääriä vastauksia, koska sisältävät joka tapauksessa liikaa jossittelua ja spekulaatiota.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Luultavasti nyt mun esimerkkeihini ja mielipiteisiini ollaan vain yksinkertaisesti ylireagoitu. Olen koko ajan tarkoittanut sanoa vain sitä, että yksikin julkisesti TPS:n toiminnasta lausuttu negatiivinen mielipide on liikaa. Paljon helpompaa olisi lukea lehdistä/mediasta vain TPS:n positiivisesti tai neutraalisti suhtautuvia mielipiteitä etenkin sidosryhmiltä (sis. pelaajat). Jokainen edellisissä viesteissäni heittämäni pelaaja on jossain peliuransa vaiheessa kommentoinut TPS:n toimia jotenkin kriittisesti. Olkoon tämä sitten toimittajan henkilökohtainen, agentin henkilökohtainen tai peräti pelaajan henkilökohtainen mielipide => mun mielipiteeni on se, että yksikin tällainen on liikaa. Tätä pitäisi pyrkiä välttämään kaikin luvallisin ja vaikka osin luvattominkin keinoin.

Itse asiassa olen tästäkin vähän eri mieltä. Esimerkiksi Vahalahden keissi. Vuori hoiti sopimusneuvottelut pisin vittua. Vahalahti teki vähän epäammattimaisen peliliikkeen puhuessa lehdille tästä. Ymmärrettävää se silti oli. Mitä TPS sitten teki? Ei mitään. Koska Vahalahti on seuraikoni, ei TPS:kään tässä lähtenyt puolustelemaan itseään tai sytyttämään mitään mediassa käytävää sanasotaa, vaan pysyi vaiti. Kuten on pysynyt aina ennenkin, luultavasti eri syistä tosin. TPS:n radiohiljaisuushan on jo käsite, mutta esimerkiksi tässä Vahalahden keissin tuomassa paskajulkisuudessa ei oikeastaan ole järkeäkään lähteä oikomaan miehen sanoja, koska ne lienevät totta tai ainakin hyvin lähelle sitä.

Ääripään esimerkeistä esimerkiksi Nummelinin ja Petteri Lehdon kertomia asioita sen sijaan voisi filtteröidä ja jopa korjailla, mutta Palloseuran ulostulopolitiikka on vähän mitä on. On aina ollutkin. Eikä se mitenkään mukavaa ole, että pelaajat ja agentit juttelevat lehdille jolloin painoon menee vain toisen osapuolen puoli tarinasta. Kun Nummelinin sopimusneuvotteluissa vikaa oli molemmissa leireissä, on vähän ilkeää että seurasta jauhetaan leppäsyrjille paskaa kahvikupin ääressä. Toisaalta, urheiluseurojen mediapolitiikat ovat usein todella diskreettejä. Viimeaikaisesta Jokerien toimintamallista saa oivan esimerkin. Virallisia selityksiä on kovin vähän, median keksimiä selityksiä ilman suoria lainauksia esimerkiksi case Karalahden tiimoilta löytyy. Ja fanien mielipiteitä.

Sulla on kuitenkin loistava pointti siinä että jokainen yksittäinen tällainen keissi on liikaa. Olen täsmälleen samaa mieltä, etenkin kun puhutaan niistä keisseitä joista informaatiota ei ole tarpeeksi saatavilla. Siinä vaiheessa kysynkin sinulta, että kannattaako noille huhuihin perustuville asioilla antaa liikaa painoarvoa? Itsekin löit tiskiin Kultaranteen haastattelun, jossa mies totesi että totuudenvastaisia juttuja oli liikkeellä. Tietääkseni (oma mutu) tällainen ilmiö on kohtalaisen yleinen. Olenkin vähän hämmentynyt siitä että käytännössä olet sitä mieltä että jokainen tällainen on liikaa, mutta toisaalta esiinnyt täällä palstalla tällä hetkellä todella radikaalien epäfaktojen kanssa kaatamassa bensaa täsmälleen samaan liekkiin.

Todistustaakka on - kuten totesit - AINA syyttäjällä. Mielestäni mä olen kuitenkin pyrkinyt postaamaan mahdollisimman paljon pelaajien lausuntoja kirjoista ja lehdistä aina vain kun se on ollut mahdollista. Valitettavasti mulla ei ole kaikkia esim. Turun Sanomien vuosikertoja kotikoneellani, josta voisin helposti postata TPS:n toimintaan pettyneiden pelaajien lausuntoja ja näin todistella mielipiteitäni.

Ei siinä, etteikö niitä olisi tullutkin. Suuri osa noista postaamistasi kommenteista ovat sellaisia (esimerkkinä AUK) että olet itse jo etukäteen vetänyt niistä johtopäätöksiä. Esimerkiksi tuosta viime viestissä seisovasta AUK-kommentista en itse saa, ajatuksella sitä pohtiessani, sellaista kuvaa että seura olisi ryssinyt. Näistä viimeisistä mainitsemistasi en purematta niele Davisin, T.Nummelinin, Vilanderin tapauksia. Nurminen (paremman tiedon tarpeessa toki ollaan hänenkin kohdallaan) ja Vahalahti (tämä aika selvä keissi) ovat sellaisia, että seura on töpeksinyt.

Oli miten oli, mielestäni liikutaan aika harmaalla alueella kun lähestulkoon olemattomilla todisteilla (oli siellä toki poikkeuksiakin) julistellaan seuran viaksi sitä sun tätä. Yksittäisinä keisseinä nuo tietyt ovatkin sellaisia, että metsään on menty ja sen myönnän suoraan. Mielestäni on sopivaa lopettaa tämä(kin) puheenvuoro samaan malliin kuin eilinenkin vastaava: Tuo "Seura on ja pysyy - myös toimintatavat pysyvät samoina!"-letkautus on mielestäni edelleen vääristelevä ja yleistävä ja siltä osin melkoisen inkorrekti.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pare pelaakin laiturina, huh perkele. Ja tästäkö sitten taas palstan paniikkipojat heräävät itkuun kovimpaan. Mistä nyt ykkössena...eikö Pare ollutkaan sellainen? Vittu että vituttaa.

Kandee käydä lukemassa viestejä kun Pare tulikin meille eikä mennytkään muualle. Luovutetaanko vaikka Lukkoon?
 

Mustalapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pare pelaakin laiturina, huh perkele. Ja tästäkö sitten taas palstan paniikkipojat heräävät itkuun kovimpaan. Mistä nyt ykkössena...eikö Pare ollutkaan sellainen? Vittu että vituttaa.

Kandee käydä lukemassa viestejä kun Pare tulikin meille eikä mennytkään muualle. Luovutetaanko vaikka Lukkoon?

Olet siis tyytyväinen jos Paré jää pysyvästi laitaan ja keskushyökkääjämme koostuvat Koskirannasta, Kamelista, Tuomisesta ja Laaksosta?
 

hepu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olet siis tyytyväinen jos Paré jää pysyvästi laitaan ja keskushyökkääjämme koostuvat Koskirannasta, Kamelista, Tuomisesta ja Laaksosta?

Kysymys nyt ei minulle kuulu, vastaan silti. Eihän näistä tiedä mitä Suikkanen hakee ketjumuutoksilla, MUTTA jos Paré on parempi laidassa kuin keskellä niin eikö sitä silloin kannatakin siellä peluuttaa? Saadaan enemmän tehoja irti. Parén taidot eivät laitaan siirtyessään katoa mihinkään, päinvastoin, enkä ymmärrä miksi porukka täällä vetää herneet nenään kun ei pelaakkaan keskellä. Toki se vähentää senttereidemme määrää yhdellä, mutta en huolisi siitä. Samat äijät siellä kentällä kuitenkin kirmaavat, pelipaikasta riippumatta.

Voi myös olla, että Paréa totutellaan eurooppalaiseen kaukaloon laiturin paikalla, josta sitten hyppää valmiimpana sentteriksi? Turha meidän on murehtia.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Samat äijät siellä kentällä kuitenkin kirmaavat, pelipaikasta riippumatta.

Mutta jos Paré siirretään laidalle, niin silloinhan siellä on ennalta heikommat sentterit jäällä. Sentterin tontti on kuitenkin ihan erilainen mitä laiturin tontti, ja se sentterin rooli on hoidettava kunnolla monista eri tehtävistä johtuen. Onhan siinä ero, että onko siellä sentterinä Francis Paré vai Henri Tuominen. Onnistuessaan Paré on loistava sentteri.

En vetäisi liian suuria johtopäätöksiä siitä, että Paré pelaakin tänään laidalla. Sentteri on miehen oikea pelipaikka, tänään pelaa kuitenkin syystä tai toisesta laiturina. Hyvä pelaaja hän on, luotan kyllä että siinä on Palloseuran ykkössentteri tällä kaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös