Aika helppo on siirtoja jälkeenpäin kritisoida. Tapion kohdalla ei ura nyt ainakaan näytä ihan tähtiin ponkaisseen, joten päätös luopumisesta lienee oikea.
- - -
Missä lasketaan raja, että TPS kusee suhteet pelaajaan jos ei tee sopparia ja missä pelaaja kusee seuran päälle, jos lähtee muualle?
Ei, kyse EI ole siitä tehdäänkö sopimusta vai ei! Kuten jo aiemmin sanoin, neuvottelutkin voidaan hoitaa tyylikkäästi loppuun saakka, vaikka yhteiseen lopputulokseen ei päästäisikään. Ainakin mun katsantokannastani jokaikinen neuvottelu voidaan hoitaa siten, että neuvotteluista jää hyvä maku kummallekin.
Otetaan esimerkiksi "normaalielämästä" tavallinen työhaastattelu. Mä olen vuosien varrella käynyt milloin minkäkinlaisessa työhaastattelussa milloin milläkin kielellä. Kaikkein parhaimmaksi kokemukseksi on jäänyt haastattelu, joka ei johtanut toivottuun lopputulokseen: työpaikkaan. Tämä haastattelu tapahtui lähes välittömästi valmistumiseni jälkeen ja haettava paikka oli myyjän työ Oy Alko Ab:ssa. Kaikki oli helvetin hyvin! Haastattelussa (=neuvotteluissa) meidän molempien intressit kohtasivat: sanavalmis ja kielitaitoinen, hieman viinaan hurahtanut kokenut asiakaspalvelija kohtasi helpon ja siistin hieman tarkkuuttakin vaativan sisätyön. Kaikki oli pedattu meidän yhteiselle liitollemme.
Tässä vaiheessa yksi asia teki vakavan naarmun liittoomme eikä se parantunut koskaan. Sanoin aivan suoraan, että mun tavoitteeni ovat ulkomailla. Aion työskennellä ulkomailla, mutta en pysty sanomaan koska ja missä se tapahtuu. Ehkä puolen vuoden kuluttua, ehkä kolmen vuoden kuluttua, ehkä ei koskaan. Oy Alko Ab ei ollut valmis ottamaan kohdallani sitä riskiä, että olisin lähtenyt mahdollisesti jo muutaman kuukauden kuluttua muille maille vierahille. Kaikesta huolimatta mulle jäi haastatteluista ja Oy Alko Ab:sta yrityksenä helvetin positiivinen kuva. Voisin suositella sitä työpaikkana kaverilleni, vaikka itse en ole päivääkään työskennellyt siellä.
Se ei merkinnyt mitään, että juuri sillä hetkellä he eivät tarvinneet palveluksiani. Tästäkin on kohta jo kymmenen vuotta aikaa, mutta edelleen muistelen kyseistä haastattelua lämmöllä. Tähän väliin on mahtunut paljon myös onnistuneita työhaastatteluita, jotka ovat johtaneet haluttuun lopputulokseen: työpaikkaan. Silti epäonnistunut neuvottelu on se, jota muistelen vielä vuosienkin jälkeen hyvillä mielin. Miksi näin? Pystyykö HC TPS Oy samaan? Pystytäänkö siellä neuvottelemaan pelaajan/agentin kanssa asioista, jotka eivät johda haluttuun lopputulokseen? Siitä huolimatta pelaaja muistelee vielä vuosienkin päästä, että hoidettiinpa ne neuvottelut helvetin hienosti ja tyylikkäästi.
Jotenkin omituista että olet valmis kaatamaan saavillisen ripulipaskaa ainoastaan seuran päälle juuri noilla esimerkeillä, joista sinulla ei edes olekaan sitten kunnon tietoa esittää argumenttiesi tueksi.
Öh... kuten sanottua: mulla on se tieto päässäni, olen saanut sen sinne lukemalla ja ottamalla asioista selvää. Esimerkkini ovat suoraan Turun Sanomien sivuilta pelaajien haastatteluista. Seurahan ei ole oikeastaan koskaan ottanut minkäänlaista kantaa kariutuneisiin neuvotteluihin, joten tiedot jäävät väkisinkin yksipuolisiksi - ainoastaan pelaajan kertomaksi.
Mä kyllä uskon sitä, mitä painetussa sanassa sanotaan muistaen kuitenkin terveen lähdekritiikin. Jos se painettu sana on joku Ilta- tai Seis-alkuinen, niin suodattimeni on lähes tukittu. Turun Sanomat on edustanut mulle yli 30 vuoden ajan - siitä saakka kun olen lukemaan oppinut - tiettyä totuutta. Jos olen jonkun asian Turun Sanomista lukenut, olen pitänyt sitä totuutena niin kauan kunnes se on jossain muualla valheeksi todistettu.
Jos nyt muistan lukeneeni Turun Sanomista esim. Miikka Kiprusoffiin katkeransävyisen haastattelun keväältä/kesältä 1996, niin miksi en voisi uskoa ja luottaa siihen? Miksi se on sinun mielestäsi uskottavampaa, että pelaaja kertoo haastattelussaan täysiä valheita seuran toiminnasta. Nämä valheet painetaan henkilöjutun muodossa sanomalehteen. Siitä huolimatta seuran edustajat eivät katso millään tavalla velvollisuudekseen tulla julkisuuteen ja oikaista noita virheellisiä väittämiä/suoria valheita. Tämä johtaa ainoastaan siihen päätelmään, että noissa väittämissä ja valheissa on jonkinlainen totuuden siemenkin mukana. Seurakin myöntää sen pysymällä vaiti.
Uskot mukisematta nämä suuremmat kuplat: T.Nummelin, Davis, Vilander, Nurminen, P.Nummelin, Vahalahti. Miksi näin? Myönsit sen itsekin aiemmassa viestissäsi: "
Ne keissit olikin hoidettu huonosti."
(viittasit tällä Davisiin, Vilanderiin ja Nurmiseen).
Onko sinulla sitten jotain "oikeaakin" tietoa näistä tapauksista vai menetkö sen mukaan, mitä olet sanomalehdistä lukenut? Kahdesta ensimmäisestä nimestä juttua on myös kovakantisissa, mutta tekeekö se jutusta kirjassa uskottavampi kuin se on sanomalehdissä. Silti yhdestäkään näistä suuremmasta jutusta en muista lukeneeni seuran ulostuloa asioista. Näin ollen nekin tosiasiat ovat jääneet pelaajan yksipuolisen kertomuksen varaan. Aivan samanlaisten kertomusten varaan, joiden mukaan mä vedin mukaan hieman useamman nimen vuosien varrelta. Sinäkö pystyt päättelemään sen pelaajan yksipuolisen kertomuksen mukaan, onko hän uskottava vai ei?
Seura on ja pysyy - myös toimintatavat pysyvät samoina!
En nyt mitenkään yritä kaataa saavillista ripulipaskaa seuran niskaan. Siitä huolimatta ihmettelen voimakkaasti noita seuran toimintatapoja. Unohdetaan sitten kaikki nämä aiemmin mainitsemani pikkujutut ja keskitytään vain ja ainoastaan näihin suuriin, todistettuihin tapauksiin.