Vähän väärä alusta tähän.. Mutta eihän esim. Jukureiden rosteri ollut kauden alla paperilla mikään erikoinen. Itse veikkailin mm. Ässien alapuolelle. Eli sinänsä uskoisin, että Ässät voisi pelata samalla tyylillä, jos vaan valmentajalla on kyvykkyyttä valmentaa ko. pelitapaa.
Kovarcikin veljekset, Huuhtanen, Puistola, Jormakka nyt lähtökohtaisesti oli jo ennen kautta pelaajia, jotka rankkasin Ässien pelaajien edelle tai samalle tasolle Ässien ykköskorin pelaajien kanssa. Taustalta myös tullut muita pelaajia hienosti sisään, esim Helenius. Puolustus oli hieman kysymysmerkki, mutta kyllähän tuolla oli laatua hyökkäysosaamiseen. Maalivahdit oli monien papereissa se heikkokohta mihin Jukurit kaatuu, mutta eipä ole kaatunut. Hyökkäystä siellä ei moni ole mielestäni missään vaiheessa epäillyt.
Jukurien kohdalla toki on hieman eri verrata Ässiin, koska siellä on takana hyvän valmentajan 3-vuoden projekti, jossa runkopelaajat olleet mukana koko matkan. Hienosti maksaa nyt hedelmää Mikkelissä kun on prosessiin uskottu.
Ässät oli kauteen lähdettäessä selkeästi heikolla hyökkäysosaamisella varustettuna. Oletusarvo oli, että JMJ ei palaa tasolleen, Talaja mm. suonenvetokausi viime vuonna, en missään nimessä odottanut samaan tulokseen tällä kaudella ja sitten kädet ristissä toivottiin Hämeenahon, Erholtzin ja Viitalan yms esiin nousua. Davidssonin veljekset aiheuttivat hieman kysymysmerkkejä, joten en millään itse ainakaan kauden alla nähnyt Ässien hyökkäystä hyvänä. Sisälsi paljon kysymyksiä ja vaati paljon kehitystä tietyiltä pelaajilta.
Totta toki on, että Jokinen on myös saanut tuosta ryhmästä irti enemmän kuin ehkä joku muu valmentaja, mutta kyseessä nyt on hyökkäyspelaaminen mihin tartuin, niin Jukurien materiaalilla on enemmän valmiuksia pelata tuon tyylistä jääkiekkoa vs Ässien materiaalilla.
Ja joo, on väärä ketju, mutta vituttaa tässä nyt toki se että tuolla maalivahtipelillä ja puolustamisella hyökkäyspelaaminen ei ole pystynyt yhtään auttamaan. Meillä pelaa vääriä pelaajia liian isoissa roolissa kun puhutaan ylivoimasta tai hyökkäyspelaamisen tulosyksiköistä.
Myös välillä vituttaa katsoa tuota hidasta träp pelaamista, mutta silti olen sitä mieltä ettei tällä rosterilla voi lähteä maalintekokilpailuun. Jos haluaa pisteitä repiä niin se pitää ikävä kyllä tehdä tuota kautta. Toivotaan tähän muutosta ensi kaudelle.