Albert Einstein kiirehti luennon jälkeen autonsa kyytiin että ehtii pitämään seuraavaa luentoa. Hän alkoi valittaa autonkuljettajalleen;
"Olen aivan perkeleen kyllästynyt kaikkiin näihin tiedekonferensseihin, seminaareihin ja luentoihin joissa käyn kertomassa aina samat asiat uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Olen aivan kypsä tähän kaikkeen"
Autonkuljettaja mietti hetken ja hoksasi kuinka voi auttaa suurta neroa;
"hyvä herra, olen kulkenut kanssanne jo niin monta vuotta ja kuunnellut jokaisen luentonne joten voin aivan hyvin mennä puolestanne pitämään luentoja jos haluatte"
Albert Einstein kiljahti ilosta ja varmisti vielä;
"voi kiitos ystäväiseni, tekisittekö sen todellakin puolestani?"
Itsevarma autonkuljettaja vastaa;
"tottakai oikein mielelläni. Meissä on ehkä sen verran samaa näköä että voimme vain vaihtaa
vaatteitamme, minä sotken vain hiukseni ja olen valmis hyppäämään lavalle"
Ja näin tehtiin. Autonkuljettaja puki Einsteinin vaatteet ja Einstein puki autonkuljettajan uniformun. Autonkuljettaja hyppäsi takapenkille, Einstein kuskin paikalle ja nasta lautaan.
Saavuttuaan perille vale-Einstein käveli muina miehinä lavalle monisatapäisen yleisön taputtaessa seisaaltaan.
Luento eteni kuten aina ennenkin eikä kukaan huomannut mitään.
Sattui kuitenkin niin että yleisön sekaan oli hivuttautunut kilpaileva tiedemies joka ei pitänyt Einsteinia juuri minään. Keikarimainen kilpailija oli jo vuosia haaveillut siitä että hän nolaa Einsteinin ihmisten edessä osoittaen että hän on älykkäämpi kuin tuo vanha höppänä.
Kuultuaan Einsteinin saapumisesta kaupunkiin kilpaileva tiedemies päätti iskeä.
Hän ehti valmistella monta viikkoa erittäin monimutkaista tieteellistä probleemia jota ei Einsteinikaan pysty ratkaisemaan.
Kun aihepiirin puolesta hetki oli sopiva keikari nousi seisomaan ja keskeytti "Einsteinin" puheen ja sanoi kovalla äänellä;
"Anteeksi herra Einstein, kirjoittelin tässä puhettanne kuunnellessa tällaisen pienen tieteellisen kysymyksen johon varmasti voitte kertoa meille vastauksen"
Vale-Einsteinilla alkoi nousta luu kurkkuun ja puntti tutisemaan kun keikari kaivoi paperin taskustaan ilkeämielinen virne kasvoillaan.
Koko yleisö istui hiirenhiljaa kuunnellen kilpailevan tiedemiehen hyvin korkealentoista matemaattista ongelmaa. Kun kysymys oli heitetty kääntyivät salin jokaikiset kasvot kohti Einsteinia odottaen neron puhuvan.
Ennenkuin vale-Einstein ehti reagoida mitenkään heitti kilpailja vielä ylimielisellä äänensävyllä;
"kysymykseni taitaa olla teille hieman liian älykäs ettei kaltaisellanne nerolla ole siihen kuitenkaan mitään vastausta antaa"
Yleisö huokaili äänekkäästi ja odotti.
Vale-Einsteinilla onneksi välähti ja hän vastasi haasteeseen tyhjentävästi;
"kysymyksenne ei suinkaan ole liian älykäs. Se on itse asiassa sen verran typerä että minäpä kutsun vaikka autonkuljettajani vastaamaan teille siihen".