Peukaloinen, Prinsessa Ruusunen ja Narkissos istuivat iltaa ravintolassa. Heillä oli kiivas keskustelu menossa. Kukin yritti todistaa muille olevansa jotain poikkeuksellista: Peukaloinen kertoi, että hän on varmasti kaikkein pienin ihminen maailmassa, Prinsessa Ruusunen totesi olevansa varmasti maailman kaunein ihminen ja Narkissos oli satavarma siitä, että olisi maailman omahyväisin ihminen.
Tarjoilija sattui ohimennen kuulemaan ystävysten keskustelun ja kertoi, että aivan ravintolan lähellä asuu legendaarinen tietäjä, joka tietää kaikesta kaiken. Kolmikko päätti suunnata tietäjän luokse.
Ensin tietäjän luo asteli Peukaloinen. Noin minuutin kuluttua Peukaloinen tuli hymy korvissa hyppien ja pomppien ulos samalla sanoen: "Minä tiesin sen, minä tiesin sen, olen kaikkein pienin ihminen!"
Toisena tietäjän luo meni Prinsessa Ruusunen. Jälleen kului minuutti ja Ruusunen palasi muiden luo suu kauniissa hymyssä sirkuttaen: "Tietäjä sanoi, ettei ole ketään minua kauniimpaa!"
Viimeiseksi tietäjän luo meni Narkissos. Kului minuutti, kului toinen. Viimein viiden minuutin kuluttua Narkissos tuli raskaasti pettyneenä ulos toisten luo ja toteaa: "Kuka perkele on Juhani Tamminen???"