Viskin ystävät

  • 544 825
  • 2 043

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huikeat savuiset Islay-viskit:
- Lagavulin 16 years old
- Laprhroaig 10 years old
- Talisker 10 years old tai distillers edition

Taliskerhan ei ole Islayn saarelta vaan Skyeltä. Hyvä viski kuitenkin.

Islaylta vielä mainitsisin ainakin Ardbegin, Ardgen TENistä voi aloittaa, ja Caol Ilan joka on sangen kohtuuhintainen, mutta hyvä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...Nyt kokeilen Johnnie Walkerin red labelia, toimii kivasti. Mitäs seuraavaksi? Tästä pitäisi olla joku aloittelijoiden tutorial...
Edellä keskustelussa ollut Cardhu on hyvä portti single maltien maailmaan. Jos tässä vaiheessa tuntuu liian kalliilta, niin sitten irkkujen pariin, joista kaikki voittanevat red labelin tai danielsin pojan.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
fat of the land kirjoitti:
Mitäs seuraavaksi? Tästä pitäisi olla joku aloittelijoiden tutorial...

Tuossa yllä on hyviä esimerkkejä jo mainittu, mutta irkkuviskeistä ja "aloittelijoiden" tarpeesta puheenollen Bushmillin Black Bush on hintaatusuhteiltaan hyvää tavaraa. Ei ole leimallisesti perusirkkua kuten Jamesonit, vaan sellainen täyteläinen ja mallasviskiä muistuttava. Sopii sekä dok...casualjuomiseen että nautiskeluun.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Cardhusta

Itseäni hieman ihmetyttää täällä esiintynyt Cardhun hehkutus. Mielestäni perusmallas jonkun Glenfiddichin tyyliin, ihan passelia juotavaa mutta ei mitään ihmeellistä. Parempaa antia Speysidestä ovat itselleni tarjonneet mm. Aberlour, BenRiach ja Glenlivet. Eipä Cardhu ole mitään erityisen hyviä arvostelujakaan saanut niillä sivustoilla mistä itse olen viskejä bongaillut.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Taliskerhan ei ole Islayn saarelta vaan Skyeltä. Hyvä viski kuitenkin.
10 poang arvon Willimies.

Lisäsin sen viimeiseksi, kun juuri silloin nautiskelin kyseistä Distillers editionia. Silti ehdottomasti hyvä tarkennus. :)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Itseäni hieman ihmetyttää täällä esiintynyt Cardhun hehkutus. Mielestäni perusmallas jonkun Glenfiddichin tyyliin, ihan passelia juotavaa mutta ei mitään ihmeellistä.

Glenfiddic nyt poikkeaa kaikista, varsinkin voluumiltaan. Maailman eniten myyty singlemalt.

Makuasoitahan nämä tietty ovat, ja on totta, että viskinkulutuksen noustua Cardhu joutui ongelmiin tuotantomäärien kanssa (blendeihin tarttettiin) ja väitetään että taso on laskenut.. varsnkin se "vettedmalt" pullotus sai murska-arviot. Itse kun en pitkään aikaan ole uudempia vuosikertoja maistellu, tiedä sitten onko taso pudonnut, mutta kyllä se noin perinteisessä Speysideläisasteikossa mulla siä kärkipäässä on.

..vaikkakin luettelit kyllä hyviä herkkuja, joita "kaikkien" tulisi kokeilla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Näin juuri. Helppo nauttia mutta ei siitä mitään syviä maistelukokemuksia löydä.

Glenlivet Master Distiller's Reserve tuliaisina Sisiliasta, olkoon se jussiviski. Viskin kannalta täysin toivoton paikka.

Itsekin toin vuosi sitten tuon ja pienoinen pettymys tämä oli. Toki makuasioita, mutta mielestäni viski oli hiukan valju ja persoonaton. Ehkä syynä oli korkeat odotukset ja saman valmistajan Nadurra joka oli yksi suosikkeja.
Kerropa omat kokemuksesi kun saat maisteltua.
Viimeisen varastotankkauksen jälkeen on seuraavat maisteltu. Glenfiddich 15v, saman 18v ja Glenmorangie Nectar D'Or (46%) ja tämä viimeinen meni heittämällä Speyside viskien top viitoseen. Molemmat Glenfidd. olivat ok, ehkä 18 vuotias antoi jo vähän säväreitä ja pidin kyllä siitä, mutta ei tämä firman parhaita tuotoksia sekään, vaikka oikein hyvä viski olikin. 15 vuotias oli ehkä sellainen hyvä perusviski jota taidan pitää kaapissa myöskin jatkossa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
..Glenfiddich 15v, saman 18v ja Glenmorangie Nectar D'Or (46%) ja tämä viimeinen meni heittämällä Speyside viskien top viitoseen.
Tämä on varmaan ärsyttävää pilkun häpäisyä, mutta Glenmorangie ei kuulu Speysiden alueelle. Hieno tislaamo joka tapauksessa, tosin muutaman vuoden takaisten tuotteiden uudellen brandayksen jälkeisiä pulloja ei ole tullut hankittua yhtään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä on varmaan ärsyttävää pilkun häpäisyä, mutta Glenmorangie ei kuulu Speysiden alueelle. Hieno tislaamo joka tapauksessa, tosin muutaman vuoden takaisten tuotteiden uudellen brandayksen jälkeisiä pulloja ei ole tullut hankittua yhtään.

My bad. Näinhän se tosiaan on. Olin lukenut "viskiraamattua" liian pitkään enkä huomannut että hyppäsin Speysidestä Highlandiin...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itseäni hieman ihmetyttää täällä esiintynyt Cardhun hehkutus. Mielestäni perusmallas jonkun Glenfiddichin tyyliin, ihan passelia juotavaa mutta ei mitään ihmeellistä. Parempaa antia Speysidestä ovat itselleni tarjonneet mm. Aberlour, BenRiach ja Glenlivet. Eipä Cardhu ole mitään erityisen hyviä arvostelujakaan saanut niillä sivustoilla mistä itse olen viskejä bongaillut.

No kyllä Cardhu kuitenkin parempaa on kun perus 12 Glenfiddich.Ben Riach tuntuu olevan nyt nosteessa mutta itse en kyllä erityisemmin perusta. Itsellä hyllyssä :

Ben Riach single malt
Ben Riach curiositas x 2
Ben Riach limited release for Finland bottle 296/344

Noista ainoastaan limited versio on oikeesti hyvää. Kaksi muuta menee itsellä sinne speysidelaisten alimpaan kastiin.
 

Number 11

Jäsen
Morjesta pöytään,

Kaapista löytyy:

15v Glenfiddich Single Malt
12v Dalmore Single Highland Malt
10v Glenmorangie Single Highland Malt
ja ihan perinteistä Jack Danielsia, jota kuuleman mukaan kunnon viskimiehet ei viskiksi luokittele.

Onko mikään näistä juotavan arvoista. Glenfiddichin korkkasin ja oli hyvinkin miellyttävän makuista. Junttina blandailen näitä usein colan kanssa, sillä kesäilta pihalla viskikola kädessä on vaan parasta. Tekisi mieli kokeilla jotain muitakin viskejä. Mitä suosittelisitte hintaluokassa 100-200e?

Edit. Kalsarikänniketju olisi ollut ehkä oikea paikka tälle viestille.
 
Viimeksi muokattu:

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Pitihän sitä viskipulloon tarttua kesälomien kunniaksi, Cutty Sark 15vee maistui vähän turhankin hyvin ja nyt on hattu kipee. Sitä saa mitä tilaa ja hyvää ainetta tuo oli vaikka yleensä en olekkaan blended-viskien ystävä. Ainii, join mä näköjään myös Lauders -viskin jämätkin. ;)
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Morjesta pöytään,

Kaapista löytyy:

15v Glenfiddich Single Malt
12v Dalmore Single Highland Malt
10v Glenmorangie Single Highland Malt
ja ihan perinteistä Jack Danielsia, jota kuuleman mukaan kunnon viskimiehet ei viskiksi luokittele.

Onko mikään näistä juotavan arvoista. Glenfiddichin korkkasin ja oli hyvinkin miellyttävän makuista. Junttina blandailen näitä usein colan kanssa, sillä kesäilta pihalla viskikola kädessä on vaan parasta. Tekisi mieli kokeilla jotain muitakin viskejä. Mitä suosittelisitte hintaluokassa 100-200e?

Edit. Kalsarikänniketju olisi ollut ehkä oikea paikka tälle viestille.

Sen kolan kanssa ei kyllä kannata blandata mitään nuista, vaan ostaa sitä varten alkon halvinta blendiä. 10v Glenmorangie on yksi omista suosikkiviskeistäni. Pehmeä, hedelmäinen ja valinjanmakuinen. Kivaa vaihtelua savuisimmille viskeille.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ardbeg 10 yo - ja minä, mikä pari, valon lapset käsikkäin.

Tämä tuote kieltämättä maistuu leppoisina lomapäivinä(kin), vaikkei ylläkään omilla mittapuillani aivan Laphroaigin tai Lagavulinin maagisille tasoille. Yhtä kaikki, kyseessä on erinomaisen hyvä savuviski.
 

Mardee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ardbeg 10 yo - ja minä, mikä pari, valon lapset käsikkäin.

Tämä tuote kieltämättä maistuu leppoisina lomapäivinä(kin), vaikkei ylläkään omilla mittapuillani aivan Laphroaigin tai Lagavulinin maagisille tasoille. Yhtä kaikki, kyseessä on erinomaisen hyvä savuviski.

Itse taas pidän Ardbegistä jopa hieman enemmän, kuin Laphroaigista tai Lagavulinista. Suosittelisin juuri tuota Ardbegiä 10-vuotiasta, mikäli aikoo tutustua Islayn savuviskeihin, sillä se on noista kolmesta mielestäni helpoimmin lähestyttävä.

Tällä hetkellä aloiteltavana pullo Taliskerin kymmenenvuotiasta. Kesän sateisina iltoina tietokonepelien ja leffojen tiimellyksessä on mennyt jonkin verran tuota Seagramin V.O.:ta, mikä on kyllä omia suosikkejani, jos ei tule palavaa halua juoda kalliimpia merkkejä. Sopii myös erittäin hyvin manhattaneihin.

Onkos jatkislaisilla tietoa/kokemusta noista suomalaisista viskeistä, onko esim. tuo Teerenpeli Distiller's Choice Kaski hintansa väärti? Old Buckia pääsee toivonmukaan maistelemaan tulevalla Porin reissulla.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Itse taas pidän Ardbegistä jopa hieman enemmän, kuin Laphroaigista tai Lagavulinista. Suosittelisin juuri tuota Ardbegiä 10-vuotiasta, mikäli aikoo tutustua Islayn savuviskeihin, sillä se on noista kolmesta mielestäni helpoimmin lähestyttävä.

Ardberg on näistä tosiaan se leppoisin ja ehkä Islayn savuviskeistä se paras portti ärhäkkäämpiin serkkuihin. Laphroaigh jakaa mielipiteitä Lagavulinia enemän, mutta minä olen kyllä ehdottomasti Laphroaigh kannalla, varsinkin kun pääsee maistelemaan siedettävään hintaan näitä erikoispulloja esimerkiksi Cask Strength, Quarter Casket ja Tripple Wood.
 

Ihmiskuula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onkos jatkislaisilla tietoa/kokemusta noista suomalaisista viskeistä, onko esim. tuo Teerenpeli Distiller's Choice Kaski hintansa väärti? Old Buckia pääsee toivonmukaan maistelemaan tulevalla Porin reissulla.

Kaskea ei ole tullut kokeiltua mutta rohkenen sanoa että siihen hintaan saa parempaa viskiä. Old Buckiin kai pätee tuo sama mutta suosittelen maistamaan, onhan se hyvää ja uusinta versiota ei paljon ole markkinoilla.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaski on hyvää viskiä, mutta on kyllä vähän siinä ja tässä kannattaako ostaa hieman isompi skottipullo samaan hintaan. Toisaalta kotimaisen pienen tislaamon toimintaakin on mukava rahoittaa kun laatutavaraa kerran tuottavat. Itse maistelin Kaskea Turun Teerenpelissä ja on selvästi parempi viski kuin se Teerenpelin perus 8 vuotias.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaski on hyvää viskiä, mutta on kyllä vähän siinä ja tässä kannattaako ostaa hieman isompi skottipullo samaan hintaan. Toisaalta kotimaisen pienen tislaamon toimintaakin on mukava rahoittaa kun laatutavaraa kerran tuottavat. Itse maistelin Kaskea Turun Teerenpelissä ja on selvästi parempi viski kuin se Teerenpelin perus 8 vuotias.

Siinäpä se hyvin kiteytettynä. Teerenpelin tislaamovierailulla on yksi jos toinenkin kysellyt koska se kymppivuotias tulee. Tuskin siinäkään vielä Macmyrojen tasolle päästäön mutta mutta.

Hitaasti hyvä tulee.
 

Number 11

Jäsen
Jää hiukan vajaaksi mutta Alkon valikoimista taitaa vielä löytyä jokunen pottu Glen Garioch 1994 pullotettu 2011, herkässä 17 vuoden iässä tynnyrivahvuisena hintaa taisi olla 94€. Hieno viski.

Kiitos vihjeestä. Tätä täytyy ehdottomasti ostaa yksi pullo jos Alkosta vaan vielä löytyy.

10v Glenmorangie on yksi omista suosikkiviskeistäni. Pehmeä, hedelmäinen ja valinjanmakuinen. Kivaa vaihtelua savuisimmille viskeille.

Tätä kokeilin tänään illalla ja todella hyvänmakuinen viski tuntui olevan kyseessä. Ehdottomasti yksi miellyttävimmän makuisista mitä vastaan on tullut.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siinäpä se hyvin kiteytettynä. Teerenpelin tislaamovierailulla on yksi jos toinenkin kysellyt koska se kymppivuotias tulee. Tuskin siinäkään vielä Macmyrojen tasolle päästäön mutta mutta.

Ainakin tuo oma Teerenpelin tuotos kymppivuotiaana on melko kevyt, sherry-tynnyrissä kypsyneenä ainakin. Pari vuotta lisää olisi varmasti tehnyt ihan hyvää.
 

Mardee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitoksia paljon vastauksista! Tarkennan, että olen tosiaan vielä suhteellisen aloitteleva viskin ystävä, vaikka toki useampaa merkkiä on viime vuosina kulunut ja kaappi mukavasti täyttynyt. Vastauksien perusteella taidan jättää tuon Kasken vielä harkintaan, mutta maistaa täytyy, kun vastaan tulee. Tehdään päätös pullon ostamisesta vasta siinä vaiheessa. Mukava huomata, että täältä löytyy asiaa tuntevia harrastajia, saatanpa kysellä tulevaisuudessa lisää. :)
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Kesän sateisina iltoina tietokonepelien ja leffojen tiimellyksessä on mennyt jonkin verran tuota Seagramin V.O.:ta, mikä on kyllä omia suosikkejani, jos ei tule palavaa halua juoda kalliimpia merkkejä.

Sama täällä, tuo menee kyllä aina alas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös