Viskin ystävät

  • 545 836
  • 2 043

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Monissa Alkoissa on esim. japanilaista Nikka-viskiä tarjolla, myös sitä kalliimpaa versiota, mutta konservatiivinen mallasviskin ystävä voi hieman ylenkatsoa tällaisia juomia. Mielestäni hieman suotta, mutta tuollainen reaktio ei olisi viskiharrastelijalta mikään yllätys.

Maistanut ja juonutkin olen moista Japani-tuotetta. Erittäin hyvää, suosittelen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Eilen meni hyllyyn Bushmills Malt 16yo, Bowmore Cask Strenght ja jalokivenä hankin, vaikka vähän melkein jopa kirpaisi mielessä hinta, Glenfiddich 21yo. Bowmoren Caskia olen maistanut ja maku oli aivan loistava. Bushmillsia olen juonut jotain perustislettä aiemmin ja maku oli ihan ok, niin päätin kokeilla, josko tuommoinen 16 vuotias olisi millainen tuote. Hinta itse asiassa pisti päätymään siihen viimeisenä pullona, 30 euroa maksoi laivalla 0,7 litran pullo.

Glenfiddich aukeaa heinäkuun lopulla, kun sisko tulee avomiehensä kanssa kylään Suomen maaperälle. En ole 21 vuotta vanhaa koskaan maistanutkaan, mutta kyseisen juoman suurena ystävänä 18 vuotias on aivan loistavaa, niin nyt odotukset 21yo pullon suhteen ovat korkealla. Onkos kellään mitään mielipiteitä Bushmills Malt 16yo tai Glenfiddich 21yo vs. 18yo tuotteista?

Glenfiddich 21yo 0,7 kustansi 73 euroa ja Bowmoren Cask oli mielestäni halpa, kun hintaa litran pullolle tuli "vain" 46 euroa.

Vertailun vuoksi ystäväni kanssa naurettiin sille, että litran pullo Walkerin Black Labelia maksoi vieressä 40 euroa!! Ja juuri kun naureskeltiin, tuli joku suomijuntti siihen ja nappasi pullon matkaan käytännössä edes miettimättä. Miksei joku joskus noille kerro, että viskikin voi olla hyvää?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vinkki Tallinan matkaajille

Terminaalin vieressä on Rimi kauppakeskus. Siinä kaupunginpuoleisen sisääntulon vieressä on alkoholiliike

Siellä tarjouksesa Lagavulin 16yr vain 44 ekeä! (Alkossa se 70 ekee)
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Tänään sain tuliaisina Johnnie Walker Blue Labelia pullon. Nyt vaan mietin että millon sen raaskisi avata. Itsellä ei kokemusta kyseisestä tuotteesta mutta paljon kehuja olen siitä kuullut
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tänään sain tuliaisina Johnnie Walker Blue Labelia pullon. Nyt vaan mietin että millon sen raaskisi avata. Itsellä ei kokemusta kyseisestä tuotteesta mutta paljon kehuja olen siitä kuullut
Erinomainen juoma jota single malt -uskovaisten porukoissa tavataan suotta dissata. JW BL on tietysti arvokas tuote, mutta hinnan ja laadun suhde on aina erittäin suhteellinen käsite tämän hintaluokan juomissa, kalliimmista vintage-ihmeistä puhumattakaan.

OT: Oikeita hetkiä avata Blue Label on varmasti paljon, mutta on toisaalta selkeästi vääriäkin. En tietenkään usko että sinulle tai kenellekään palstaveljelle kävisi näin, mutta ryyppyporukan väsyneet jatkot kotioloissa on klassinen väärä tilanne avata talon kallein pullo. Näin voi toimia ainoastaan vulgaari tumpelo, jonka haltuun ei saisi uskoa yhden tähden jallua arvokkaampia tuotteita.

Joskus tiedän käyneen niin surkeasti, että aamuyöstä kämpille palaava jurrinen isäntä on saanut uhopäisen loistoidean korkata poikien kesken baarikaapin helmeksi hankittu Remy Martin Louis XIII tai jokin 50-vuotias Macallan. Sitten känniporukka maistelee makkaraperunoiden ja oksennoksen makuisilla suillaan tätä huippujuomaa, ekaksi paljaaltaan ja seuraavaksi väljähtäneen kevytcolan tai appelsiinimehun kanssa. Lopulta puoliksi tyhjennettyyn pulloon ryhdytään tumppaamaan mallunjämiä ja sikarinperskeitä.

Herättyään ryyppyremmi toteaa, ettei isännän mahtijuoma kovin kaksista ollutkaan, eli parempi juoda vaan karhuolutta vastaisuudessakin. Isäntää vituttaa, ja vitutuksensa raskaus on suoraan verrannollinen hankittuun sivistystasoon.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Viime reissun hankintoja hyllyyn:
Johnnie Walker Green Label ja Gold Label
Bushmills Malt 16 year ja saman 1608 reserve (tästä on tullut yksi suosikeista, mutta saakelin vaikea joskus löytää..)
Glenfiddich 15 year ja saman 18 year
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Löysin hiljattain itselleni uuden suosikin, kun heräteostoksena otin Alkosta mukaan pullon 10-vuotiasta Glengoynea. Tulisista viskeistä pitäville ehdottomasti suositeltava tuttavuus. Taliskerin kanssa omalla listalla aivan kärkipäässä.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Joskus tiedän käyneen niin surkeasti, että aamuyöstä kämpille palaava jurrinen isäntä on saanut uhopäisen loistoidean korkata poikien kesken baarikaapin helmeksi hankittu Remy Martin Louis XIII tai jokin 50-vuotias Macallan.
Herättyään ryyppyremmi toteaa, ettei isännän mahtijuoma kovin kaksista ollutkaan, eli parempi juoda vaan karhuolutta vastaisuudessakin. Isäntää vituttaa, ja vitutuksensa raskaus on suoraan verrannollinen hankittuun sivistystasoon.

Hei vittu. Meillä oli pippalot viikonloppuna ja kun tulin joskus tossa klo 02.00 terassilta sisälle takaisin, niin vaimo oli sitten tarjonnut mun vitun 16yo bushmillsiä vieraille. Saatana. Porukka oli jo siinä vaiheessa kohtuu hyvässä jurissa ja yllättäen lasit jäivät sitten pöytään. Siinä sitten kiukulla vedin ne naamaan vaikka olin jo itsekin kohuullisessa humalassa. Olisi saatana tarjonnut edes JD:ä, kun sitäkin avaamaton pullo (yllättäen) löytyi. Vittu. Tuota voi sanoa jo alkoholin väärinkäytöksi. Perkele

Noh, onneksi ei ollut yhtä kallista tavaraa, kun mitä sinä olet kavereillesi tarjonnut....
 

J.Petke

Jäsen
Hei vittu. Meillä oli pippalot viikonloppuna ja kun tulin joskus tossa klo 02.00 terassilta sisälle takaisin, niin vaimo oli sitten tarjonnut mun vitun 16yo bushmillsiä vieraille.

Taitaa olla vaimolla oppitunnin paikka. Tai sitten joudut hommaamaan lukollisen kaapin.

Tai kolmantena vaihtoehtona vaimo viinakauppaan ostamaan samanlainen tilalle niin luultavasti jää tuo tarjoaminen viimeiseksi kerraksi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vinkki Tallinan matkaajille

Terminaalin vieressä on Rimi kauppakeskus. Siinä kaupunginpuoleisen sisääntulon vieressä on alkoholiliike

Siellä tarjouksesa Lagavulin 16yr vain 44 ekeä! (Alkossa se 70 ekee)
Livikon Alcostoressa tuo Lagavulin näyttää nettisivujen mukaan maksavan 37 euroa.

Noh, näillä näkymin sunnuntaina olen menossa taas Tallinnaan. Jonkun pullon viskiä ajattelin ostaa plus tietenkin muuta matskua.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Taitaa olla vaimolla oppitunnin paikka. Tai sitten joudut hommaamaan lukollisen kaapin.

Tai kolmantena vaihtoehtona vaimo viinakauppaan ostamaan samanlainen tilalle niin luultavasti jää tuo tarjoaminen viimeiseksi kerraksi.

Siis maksaako toi pullo oikeasti alkossa 79euroa. On meinaan eka vastaava ja ostin englannista yhdessä parin muun pullon kanssa.

Ripitin kyllä tätiä aamulla, mutta ei tajua hienon juoman päälle yhtään.

Kyllähän sitä vieraille aina tarjota voi, mutta ei nyt saatana enää siinä vaiheessa kun lasissa voisi olla vaikka koiran kusta. Tän vois varmaan kirjoittaa myös vitutusketjuun.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Siis maksaako toi pullo oikeasti alkossa 79euroa. On meinaan eka vastaava ja ostin englannista yhdessä parin muun pullon kanssa..

Siis Bushmills Malt 16yo?

0,7 pullo tarttui matkaan ruotsinlaivalta viime viikonloppuna hintaan 30 euroa ja jotain senttejä päälle. En ole koskaan Bushmillsin mitään tuon kaltaista maistanut, niin ihan mielenkiinnosta. Joten kuten jo tuossa aiemminkin kyselin, niin meneekö mihin kastiin noin ylipäänsä jengin mielestä tuo juoma? Perus Bushmills kun ei ainakaan omasta mielestäni ole ihan niitä juomista pahimpia sekään.

Ja kuten jo tuossa aiemminkin kyselin, niin onkohan tosiaan kellään mielipidettä siitä, onko Glenfiddich 21yo hintansa väärti verrattuna 18yo pulloon?

Hintaero oli kuitenkin kohtalainen: Litran pullo 18yo oli 63 ekua ja ostamani 0,7 pullo 21yo maksoi kympin enemmän. 18yo Glenfiddich kun kuuluu ehdottomasti allekirjoittaneen parhaisiin juomiin, mitä olen koskaan hankkinut. Kaksiykkösestä ei ole mitään käsitystä ja päätin nyt kärvistellä avaamatta sitä vielä tuonne heinäkuun loppupuolelle.

Yksi mikä vielä pisti itseäni ihmettelemään, niin tax-freessä oli myynnissä 21 vuotista Highland Parkia ja hinta oli kauhistuttava, 79 euroa 0,7 pullo. Piti ihan mielenkiinnosta maistaa pubissa pari senttiä ja näkemykseni hinnan tyrmäävyydestä oikeastaan vain sai lisää pontta. Tuossa taannoin 16yo pullon ostin ja korkkasin ja petyin. Highland viskit ovat monet mielestäni ihan hyviä, mutta onko tuollaisenkin viskin nimi sitten jo niin kova mukamas, että voidaan myydä kalliilla, jos vain ikää on tarpeeksi. Ilmeisesti.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Mukaan tarttui tänään Tampereelta Koilliskeskuksen Alkosta Smokehead -niminen Islayn single malt. Ostin uteliaisuuttani, kun oli tilausvalikoiman tuotteita. Hinta oli jossain 43€ paikkeilla (0.7l).

Tuoksu varsin savuinen ja outoa kyllä - hieman pontikkainen. Maku: savuinen, mutta ei kovin turpeinen eikä suolainen. Vaikutelma on pykälää raikkaampi kuin Lagavulinissa (joka siis on suosikkiviskini). Ei paha.

Hyllyyn jäi aamupäivällä vielä muutama puteli, joten Tampereen seudun Islay-viskien ystävät, käykää tsekkaamassa tilanne. On tämä ihan tutustumisen arvoinen tapaus.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mukaan tarttui tänään Tampereelta Koilliskeskuksen Alkosta Smokehead -niminen Islayn single malt.

Tämä ns. "merkittömiä" Isaly tuotteita, joita on tullut kysynnän vuoksi kauppoihin. Viskipalstojen valistunut arvaus on, että tämä olis nuorta Ardbegia ( 6- 8 yr)

Ostin isälleni taannoin, mainiota tavara . . .
 

PG

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämä ns. "merkittömiä" Isaly tuotteita, joita on tullut kysynnän vuoksi kauppoihin. Viskipalstojen valistunut arvaus on, että tämä olis nuorta Ardbegia ( 6- 8 yr)

Ostin isälleni taannoin, mainiota tavara . . .

Omasta varastosta kun Laphroaig on päässyt loppumaan niin voisi jotain sen tilalle hankkia, olisikohan yllä olevaa sorttia vaikkapa Arkadian lippulaivassa. Lagavulinia löytyy kylläkin, joten ei hätä nyt vielä iske.
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Maistelen tässä parhaillaan black velvet-nimistä kanadalaista viskiä. Maku ei ihan erikoinen ole, halpaakin oli, reilu 9 euroa. Tarkoitus olisi tutustua vähän hienompiin juomiin, kuten viskeihin, konjakkeihin, rommeihin, jne. Ei kännitarkoituksella, sen verran hienoista juomista on kyse.

Minkälaista tuo black velvet on teidän mielestä? Huippuviskiä ei varmasti todellakaan, mutta jotain alkosta saatavaa laatuviskiä olisi mukava maistaa.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Mulla on menossa operaatio yleissivistyksen paikkaus: Alko hyllystä tarttui vihdoin mukaan Bruichladdich 7yo. Varsin mainio tapaus nuoresta iästään huolimatta. Taattua Islay-laatua, sieltä kevyemmästä päästä. Helposti jatkoon!
 

J.Petke

Jäsen
Minkälaista tuo black velvet on teidän mielestä? Huippuviskiä ei varmasti todellakaan, mutta jotain alkosta saatavaa laatuviskiä olisi mukava maistaa.

Tuolla viskillä on kaksi hyvää puolta. Se on halpaa ja sen pullon jälkeen tajuaa kuinka isoja eroja viskeillä oikeasti on. Tuo oli myös minun ensimmäinen ostamani pulloa n. 4 vuotta sitten ja tässä taannoin kaadoin melkein puoli pulloa viemäriin kun en jaksanut pitää sitä enää tyhjän panttina. Se maistui minun mielestäni enemmän halvalle konjakille kuin viskille.

Eli siis en pidä kyseisestä viskistä mutta on hyvä saada arviointipohjaa tulevaisuutta varten.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Häälahjalistalle olisi ajatuksena laittaa hyvät viskilasit, joten sanokaapas harrastajat millaiset lasit kannattaa hankkia? Mielipiteitä toki on monia, mutta tarkoitus olisi löytää hyvät lasit, joista aromit tulevat hyvin esiin. Netistä olen katsellut sekä Riedelin Single Malt Whisky -laseja sekä Clencairnin laseja. Tulevan vaimon mielipide on vahvasti Clencairnin puolella, mutta toisaalta jos Riedelissä on jotain selvästi parempaa, niin naisten mielipiteitä ei tarvitse kuunnella. Vai mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi harkita?

Lisäksi lahjalistalle tekisi mieli lisätä pullo jotain todella hyvää tai harvinaista viskiä, mutta sille ei ole tullut suostumusta. Whiskywizard.comista voisi toisaalta itse tilata vaikka pullollisen Laphroaig 30 y.o.:ta, jolla hintaa on 329 euroa. Pakko olla jotain todella hyvää, kun tuo perus 10 y.o. lapparikin on sen verran suun mukaista.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Häälahjalistalle olisi ajatuksena laittaa hyvät viskilasit, joten sanokaapas harrastajat millaiset lasit kannattaa hankkia? Mielipiteitä toki on monia, mutta tarkoitus olisi löytää hyvät lasit, joista aromit tulevat hyvin esiin. Netistä olen katsellut sekä Riedelin Single Malt Whisky -laseja sekä Clencairnin laseja. Tulevan vaimon mielipide on vahvasti Clencairnin puolella, mutta toisaalta jos Riedelissä on jotain selvästi parempaa, niin naisten mielipiteitä ei tarvitse kuunnella. Vai mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi harkita?
Jos tuleva vaimosi haluaa nautiskella viskistä, niin tottakai hänen mielipiteellään on väliä. Jos taas ei, niin tätä hifimiesten hellasäröksi kutsumaa ilmiötä ei tarvitse korostaa lasien valinnassa. Toisaalta kun on häälahjalistasta kysymys, niin muutaman viskilasin takia ei kannata tehdä hommasta vaikeaa, ellette sitten ole suunnitelleet laittavanne sinne listaan toivetta 12 lasin setistä. Esimerkiksi Riedelin listahinnoilla tuo olisikin jo aika arvokas kokoelma.

Minulla on kotona 6 kpl ulkomailta tuotuja tuntemattoman valmistajan single malt -laseja, jotka muistuttavat pitkälle Clencairnin mallia. Hyvin tulevat aromit esille, ihan kunnon tavaraa. Riedelin viinilaseja löytyy kaapista, mutta Riedelin viskilaseja minulla ei ole. Ravintoloissa olen nauttinut single maltia Riedelin laseista tai ainakin sen näköisistä astioista, ja hienosti on homma toiminut näilläkin.

Itselleni on todella vaikea tehdä eroa hyvien malt-lasien välillä, jollaisia molemmat epäilemättä ovat. Riedel on ehkä jollakin tapaa aristokraattisempi (jalka ja lasin reunan kaartuma), mutta ehkä vaikutelmani johtuu siitä että sielu halajaa jonkin sellaisen perään mitä ei itse vielä omista...

Valinta-asia on viime kädessä hyvin voimakkaasti mieltymys- ja tunnekysymys. Single malt -laseja on matalalla ja vähän korkeammalla jalalla, ja sitten on näitä jalattomiakin joissa muoto kuitenkin palvelee juuri tämän juoman luonnetta. Voihan noita erilaisia laseja kokeilla laatujuomia tarjoilevissa anniskelupaikoissa itsekin, ja vetää sitten kokemusten perusteella omat johtopäätökset. Yksi tykkää tyttärestä ja toinen isoisästä, näin se vaan menee.
 

J.Petke

Jäsen
Häälahjalistalle olisi ajatuksena laittaa hyvät viskilasit, joten sanokaapas harrastajat millaiset lasit kannattaa hankkia? Mielipiteitä toki on monia, mutta tarkoitus olisi löytää hyvät lasit, joista aromit tulevat hyvin esiin. Netistä olen katsellut sekä Riedelin Single Malt Whisky -laseja sekä Clencairnin laseja.

Jos tuo Riedelin lasi on tämä niin itse en ainakaan kovasti innostu. Mitä olen seurannut oikeita viskiammattilaisia (mm. Laphroig) niin kovasti ne noita Glencairnin laseja käyttävät joten ne ainakin kelpaisivat minulle. Sitä en taas tiedä, että mistä täältä Suomesta tuollaisia saa. Jos joku tietää niin voi antaa vinkkiä.
 

Buzz

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
Viskilaseista puheenollen. Millaisia laseja suosittelette/käytätte mielummin? Ihan normaalia "grogilasia" vai tulppaaninmuotoista viskilasia?

Jos tuo Riedelin lasi on tämä niin itse en ainakaan kovasti innostu.

Kyseinen lasiko ei ole kummoinen. Hinta on ainakin korkea mutta se ei varmaankaan vaikuttanut arvioosi?
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos kommenteista. Tarkennetaan sen verran, että tyttöystäväni ei juo viskiä, joten hänen mielipiteensä laseista perustuu ainoastaan ulkonäköön, koska tarkoituksena on säilyttää laseja vitriinikaapissa pullojen kanssa. Glencairnin lasi on omasta mielestänikin hienomman näköinen, mutta Riedel taas vaikuttaa jotenkin "ammattimaisemmalta". Toisaalta Riedel on huomattavasti kalliimpi, joten siinä mielessäkin Glencairn voisi olla hyvä ratkaisu, jos mikään yksittäinen asia ei tee Riedelistä selvästi parempaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös