Highland Park 16 yo kohta nautittuna ja pienoinen pettymys oli kyllä, juuri tuo pehmeyden puuttumisen takia. Glenfiddich taas kuuluu lempiviskeihin. 18 vuotias on todella herkkua mutta kyllä esim 15 yo Solera reserve kuuluu kestosuosikkeihini.
Highland Parkista sen verran että muistelisin maistaneeni 12yo versiota ja todenneen sen ihan ok juomaksi. Sitä suuremmalla syyllä tuo 16yo tuntuukin hieman pettymykseltä.
Tavallaan on pitkin hampain myönnettävä itselleen, että 16yo Highland Park on lievä pettymys. Pitkin hampain siksi, että odotukset olivat itselläni korkealla sen suhteen. Mikä on sikäli aika typerää, koska sika säkissä on aina sika säkissä. En ole vielä mikään viskien suurkuluttaja ja monia merkkejä on vielä täysin koeajamatta.
Kyllä minä tuosta pidän, ei siinä mitään, mutta todellakin, se oli terävämpää, mitä voisi iän myötä kuvitella, kuten jo molemmat totesimme. Maku noin muutoin on kyllä ihan ok. Pitänee vielä joskus ostaa tuohon rinnalle 12yo pullo ja katsoa, miten paljon maku tästä jää. Jotenkin minulla on jo nyt sellainen kutina, että 12yo voisi olla jopa hinta/laatu-suhteeltaan parempi. No, aika näyttää.
Mitä vielä Glenfiddichiin tulee, niin eräs asia on minua jo jonkin aikaa kuumottanut mielessäni. Nimittäin, mistähän saisi ostettua 21yo Glenfiddichiä ja mikähän on moisen pullon hinta? Onko kellään mitään käsitystä? Näinköhän saa edes Alkon kautta tilattua, kun ei hyllystä ainakaan Lappeenrannasta löydy edes 18yo-pulloja.
Tiedostan jo suoraan, että hinta varmasti on massiivinen, mutta ei nyt sitä tarvitse päivitellä. Olisi mukava tietää, koska kyseisen viskin laadun tietäen, 21yo kyllä ehdottomasti vielä joku päivä kuuluu hankittavien listalle. Maksoi se sitten mitä ikinä.
Enkä itse asiassa ylipäänsä tiedä sitäkään, että minkä tasoisia viskejä Alkon kautta ylipäänsä pystyy tilaamaan? Ja turha on kenenkään sanoa, että halvemmalla saa, kun hankkii tax-freestä jostain, joissa yleensä valikoimatkin ovat hulppeammat. Tiedän, ja odottelenkin tässä seuraavaa mahdollista reissua, josta voisi jonkin herkkupullon napata matkaansa.
Ai niin, ja vielä yksi kysymys. Niin älyttömältä kuin se kuulostaakin, en ole koskaan käynyt Virossa. Minkä tasoisia viskejä Viron viinakaupoista ylipäänsä löytyy? Siellä kun tuota viinaa verotetaan kuitenkin vielä hieman hennommalla kädellä kuin kotimaassamme.
Johonkin kysymykseen jos edes saan vastauksen, niin päivä on pelastettu. :)