Viskin ystävät

  • 541 075
  • 1 989

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Maailman parhaan viskintuottajan nimityksestä kilpailevat Skotlantia lukuunottamatta kaikki maailman viskintuottajamaat.

Lainasin olennaisen. Teerenpeli on kyllä maailman mittakaavassa todella hyvä viskien tekijä, kuten tämä tittelikin kertoo. Skotit ovat silti omassa kastissaan ja heidän ei kannata tähän skabaan osallistuakaan. Skotlantilaiset mallasviskit ovat ikäänkuin alkoholijuomien Lewis Hamilton, Mike Tyson ja USAn koripallomaajoukkue samassa paketissa. Niiden ylivoima hämmästyttää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ketjua ylös. Omaa kokoelmaa (no, ei sanan varsinaisessa merkityksessä, kun nuo ovat käyttöesineitä) tuli täydennettyä. Kotiin tuli hankittua Lagavulinin 16-vuotias, koska tajusin, että minulla oli sen kokoinen aukko yleissivistyksessä. Oikein hyvä viski hintaluokassaan, vaikka ei ihan Ardbegin Uigeadailile (jonka tilalle tuon hankin) pärjännytkään.

Sitten mökille piti hankkia viski, joka toimii sekä "raakana" että jäillä. Aluksi ajattelin, että joku edullisempi ruisviski olisi valinta. Huomasin kuitenkin, että Alkoon oli saapunut Kyrön Rye Maltia, joka oli portviinitynnyrissä kypsennettyä. Päädyin sitten siihen. Noin hienoa viskiä on kyllä periaatteessa syntistä juoda jäillä, mutta tietyssä tilanteessa sellainen on ihan sallittua. "Raakana" tuli tuota testattua, ja on kyllä oikein onnistunut tekele.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitten mökille piti hankkia viski, joka toimii sekä "raakana" että jäillä. Aluksi ajattelin, että joku edullisempi ruisviski olisi valinta. Huomasin kuitenkin, että Alkoon oli saapunut Kyrön Rye Maltia, joka oli portviinitynnyrissä kypsennettyä. Päädyin sitten siihen. Noin hienoa viskiä on kyllä periaatteessa syntistä juoda jäillä, mutta tietyssä tilanteessa sellainen on ihan sallittua. "Raakana" tuli tuota testattua, ja on kyllä oikein onnistunut tekele.
Täytyypä testata. Itse diggaan Bushmillsin 16-vuotiaasta, koska on osan aikaa viettänyt myös portviinitynnyrissä. Eli jospa tuo Kyrö olisi samaa makumaailmaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täytyypä testata. Itse diggaan Bushmillsin 16-vuotiaasta, koska on osan aikaa viettänyt myös portviinitynnyrissä. Eli jospa tuo Kyrö olisi samaa makumaailmaa.

Kannattaa olla nopea, koska tuo taitaa olla jonkinlainen special-erä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ketjua ylös. Omaa kokoelmaa (no, ei sanan varsinaisessa merkityksessä, kun nuo ovat käyttöesineitä) tuli täydennettyä. Kotiin tuli hankittua Lagavulinin 16-vuotias, koska tajusin, että minulla oli sen kokoinen aukko yleissivistyksessä. Oikein hyvä viski hintaluokassaan, vaikka ei ihan Ardbegin Uigeadailile (jonka tilalle tuon hankin) pärjännytkään.

Sitten mökille piti hankkia viski, joka toimii sekä "raakana" että jäillä. Aluksi ajattelin, että joku edullisempi ruisviski olisi valinta. Huomasin kuitenkin, että Alkoon oli saapunut Kyrön Rye Maltia, joka oli portviinitynnyrissä kypsennettyä. Päädyin sitten siihen. Noin hienoa viskiä on kyllä periaatteessa syntistä juoda jäillä, mutta tietyssä tilanteessa sellainen on ihan sallittua. "Raakana" tuli tuota testattua, ja on kyllä oikein onnistunut tekele.
Itse korkkasin ensimmäisen lagavulinini perjantaina. Loistava tuote!
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Aberfeldy 12yo
Ardbeg Wee Beastie 5yo
Bowmore 12yo
Bushmills Malt 10yo
Bushmills Malt 16yo
Bushmills Malt 21yo
Dalwhinnie 15yo
Dalwhinnie Winter's Gold
Glenlivet Master Distiller's Edition
Glenlivet 12yo
Glenlivet Nadurra
Glenlivet XXV
Glenfiddich 12yo
Glenfiddich 15yo
Glenfiddich 15yo Distillery Edition
Glenfiddich Project XX
Glenfiddich IPA Experiment
Glenkinchie 12yo
Glen Deveron 16yo
Glen Grant 10yo
Johnnie Walker Gold Label Reserve
Johnnie Walker Island Green
Oban Bay Reserve Nightswatch Edition
Talisker 10yo
Talisker Storm
Talisker Dark Storm
Talisker DE 2017
Talisker 57 North

Useampia pulloja on tuplana, koska pitää vain olla.

Heitin listan päästä. Uskoisin että siinä oli kaikki nykyiset.
 

Stonemaki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, New Jersey Devils, Tampa Bay Buccaneers
Tänään tuli noudettua tilaus täältä "Ruotsin Alkosta" (täällä kun asun)

Teerenpelin viskejä oli tullut nettivalikoimaan ja oli vaan tilattava, paljon hyvää lukenut kyseisestä tislaamosta, ja kai sitä vähän isänmaallinen vielä on. Mukaan lähti 3 pulloa: Teerenpeli 10 Years Single Malt, Kulo ja Savu.

Ensimmäinen pullo korkataan Belgia-Italia peliin. Edit: (En malttanut, Savua lasissa. Ensivaikutelma erittäin positiivinen. Ei ehkä kuitenkaan niin savuinen, mitä nimi olisi antanut odottaa. Laatujuomaa joka tapauksessa)
 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanokaas nyt tietäjät, että olenko täysin viallinen viskin ystävä.

Poikani (huom. täysi-ikäinen ettei tule kenellekään pahaa mieltä) halusi lahjakseen joko Teerenpelin tai Kyrön viskiä. Paikallisessa oli vai Kyrön tuotetta ja kuten kuuluukin, maistelimme yhdessä lahjatavaraa. Yleensä pidän viskin viskinä, mutta tässä tapauksessa pieni vesitilkka pyöristi makua minun suuhuni sopivammaksi. Mutta... edelleenkin melko raaka maku ja kuten suomalaiseen kulttuuriin kuuluu tulee huomioida dokabiliteetti: arvosana huono.

Hinta/laatusuhde ei ollut kohdillaan - toki vain minun mielipiteeni.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sanokaas nyt tietäjät, että olenko täysin viallinen viskin ystävä.
Mutta... edelleenkin melko raaka maku ja kuten suomalaiseen kulttuuriin kuuluu tulee huomioida dokabiliteetti: arvosana huono.

Hinta/laatusuhde ei ollut kohdillaan - toki vain minun mielipiteeni.
Jos olet enimmäkseen maistellut yli 12-vuotiaita tai vanhempia skottilaisia, niin veikkaanpa että kotimainen laadukaskin viski tuntuu raa`ahkon makuiselta.
 

MegaForce

Jäsen
Mitä mieltä ovat palstaveljet, onko kuinka etiketin vastaista nauttia whiskey on the rocks, eli viski jäillä. Mites vesilasin kanssa? Onko ainoa oikea tapa nauttia kuivana?
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mitä mieltä ovat palstaveljet, onko kuinka etiketin vastaista nauttia whiskey on the rocks, eli viski jäillä. Mites vesilasin kanssa? Onko ainoa oikea tapa nauttia kuivana?
Nauti ihan niinkuin itse haluat, sinun viskihän se on. Ei siinä muiden mielipiteitä kannata kysellä.
 

Jeffrey

Jäsen
Mitä mieltä ovat palstaveljet, onko kuinka etiketin vastaista nauttia whiskey on the rocks, eli viski jäillä. Mites vesilasin kanssa? Onko ainoa oikea tapa nauttia kuivana?

Vähän niin kuin @Malkkinen ylempänä jo totesikin. Ehkä yleisesti yleistäen voisi sanoa, että jäiden kanssa on harraste piireissä vähän nogo, tai ainakin vähän jenkkiä. Toki maku kärsii aika paljon mikäli juoma viilenee tai vettyy liikaa ja sitten voidaan taas kyseenalaistaa minkä hintaista juomaa kannattaa näin nauttia. Sen sijaan kovan luokan harrastajat saattaa ihan pipetillä laskea vesitippoja lasiin saadakseen kokemuksesta haluamansa laisen.

Jos vesilasilla tarkoitat, että viereisessä lasissa on vettä, niin enpä ole kuullut kenenkään olleen tuollaista vastaan. Näin juuri tykkään itse viskin nauttia, varsinkin mikäli tarkoitus on nauttia useampi. Omaan makupalettiin tuo sopii vähän samalla tavalla kuin vaikkapa inkivääri sushin kanssa. Eli balansoi myös makuaistia makujen välissä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kyllähän viskigurutkin ovat nimenomaan sitä mieltä, että juot viskin juuri sellaisena kun juot, pääasia että juot :-) Irlantilaiset ja jenkit(ja niiden fanit) suhtautuvat suhteellisen vapaasti siihen miten viskisi nautit. Jamesonilla käydessä siellä suorastaan yllytettiin kokeilemaan Jamesonia erilaisilla mixereillä kuten ginger alella joka osoittatuikin erinomaiseksi tavaraksi. Jack Danies puolestaan toimii hyvin jäiden tai colan kanssa kun ei se maku ole muutenkaan pääasia.

Skoteissa ja etenkin singe malteissa sen sijaan makumaailma on niin laaja, että ainakin itse suosittelen pidättäytymään jäidenkäytöstä juuri sen takia, että maku yksinkertaisesti muuttuu todella paljon. Alle 46% sigle maltit juon itse raakana mutta sitä vahempia kokeilen yleensä myös vesitilkalla. Osan kanssa tuo toimii hyvin osan kanssa ei. Esim. Bruicladdichin Octomoreen suosittelen laittamaan tilkan vettä niin savuisuus ampuu kaikkiin aisteihin. :-)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pitkän viikonlopun iloksi - ja myös siksi, että edelliset pullonpohjat menivät perinteiseen joulunajan viski-hedelmäkakkuun, aloitin seuraavan potilaan tyhjennyksen. Vuorossa oli Glenfiddich Caoran Reserve 12 YO. Etiketin mukaan "Caoran in Gaelic = Peat ember" eli jonkinlaista hiiltyneen turpeen makua oli odotettavissa.
Suutuntuma on aluksi erittäin pehmeä. Savuisia aromeja tulvii kuitenkin nopeasti suun täydeltä pehmeyden päästessä kuitenkin vähitellen voitolle. Erityisen viipyilevä tämä viski ei ole, mutta laadukkaampi kokonaisuus kuin odotin. Helposti uppoavaa tavaraa, ja tämä pullo saattaa tulla tyhjennetyksi ennen ensi joulun viskikakun valmistusta (sopisi siihen tarkoitukseen kyllä hyvin).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jostain olen lukenut, että on vain yksi oikea tapa nauttia viskiä. Se on se oma tapa. Mun oma tapa poikkeaa aika paljon ”hifistelijöiden” tyylistä. En ota asiasta paineita. Jäiden kanssa en juo siksi, koska nautin hömpsyni hitaasti ja jäiden sulaminen muuttaa makua mun makuun liikaa prosessin aikana. Sama todettiin jo tuossa edellä. Jos heittäisin ykkösellä naamariin, tuolla ei olisi niin paljon merkitystä. Tai jos saisin kalastettua jäät sivuun sopivalla hetkellä, voisin käyttää niitä veden sijaan laimennukseen. Ja kyllä, laimennan viskini lähes aina vedellä. Laimennussuhde on ihan viskistä kiinni. Pehmeimmät irkut juon raakana.

Ei tainnut olla eka eikä toka kerta, kun tähän palataan. Mutta ei voi olettaa, että kaikki lukisivat aina koko ketjun läpi ennen postaamista.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tai jos saisin kalastettua jäät sivuun sopivalla hetkellä, voisin käyttää niitä veden sijaan laimennukseen.

Jäät viilentää viskin, ja kylmänä ei maut pääse niin esiin kuin huoneenlämpöisenä. Vesitilkka tosiaan riippu sit viskistä, joissain se avaa maun hulppeasti, toisissa laimentaa sitä. kokeilemallhan nuo vaan selviää, mutta jäiden en ole huomannut parantavan oikeestaan minkään viskin makua, en edes jenkkiviskien... mutta kuten toteat, oikea tapa on oma tapa
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
jäiden en ole huomannut parantavan oikeestaan minkään viskin makua, en edes jenkkiviskien... mutta kuten toteat, oikea tapa on oma tapa

Itse olen taas todennut, että jäät toimivat omaan suuhuni hyvin joidenkin jenkki-viskien kanssa, joista Jack Daniel's ehkä selkein esimerkki. Ruisviskien kohdalla ne toimivat myös loistavasti, mutta toisaalta ruisviskit toimivat loistavasti myös ilman. Se, että juoko ruisviskin jäillä vai ilman, riippuu oikeastaan olosuhteista. Jos on hikinen kesäpäivä, niin ehdottomasti jäillä. Jos taas haluaa enemmän lämpöä ja makujen massaa, jäät jäävät ehdottomasti pois.

Vettä en ikinä sekoita viskiin. Sen sijaan otan aina vesilasin kylkeen (paitsi jäillä juodessani). Silloin voi kokeilla viskiasiantuntijoiden suosittelemaa Hicks-maistelua. Ensin pikkutikka viskiä suuhun, sitten perään suunnilleen saman verran verran vettä. Tuo sekoitetaan suussa ja maistellaan hitaasti nauttien. Siitä tulee kokonaan uusi makumaailma esiin, ja joissain viskikirjoissa Hicks kuvataan erikseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vettä en ikinä sekoita viskiin.
Kokeile joskus. Mun mielestä toimii varsinkin ei-savuisten skottien kanssa. Kuten sanoin, laimennussuhde riippuu viskistä ja jopa päivästä saman viskin kohdalla. Tyypillisesti se pyörii mulla jossain 4:1 ja 10:1 välillä, siis viski ensin mainittuna. Ei siis mitään pipettipeliä. Ensin tippa viskiä raakana maistiaisiksi, ja sitten kraanasta suoraan liru vettä siihen viskilasiin. Lirun koko riippuu siitä, kuinka ärtsyä viski on raakana. Maku iteroidaan sitten sopivaksi lisäämällä tarpeen mukaan jompaakumpaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokeile joskus. Mun mielestä toimii varsinkin ei-savuisten skottien kanssa. Kuten sanoin, laimennussuhde riippuu viskistä ja jopa päivästä saman viskin kohdalla. Tyypillisesti se pyörii mulla jossain 4:1 ja 10:1 välillä, siis viski ensin mainittuna. Ei siis mitään pipettipeliä. Ensin tippa viskiä raakana maistiaisiksi, ja sitten kraanasta suoraan liru vettä siihen viskilasiin. Lirun koko riippuu siitä, kuinka ärtsyä viski on raakana. Maku iteroidaan sitten sopivaksi lisäämällä tarpeen mukaan jompaakumpaa.

Olen tuolla Hicksillä hakenut noita hyviä veden lisäys -viskejä, veden määrää vaihdellen, ja täytyy todeta, että usein nuo toimivat hyvinkin, mutta siinä haluaa aina välillä myös kuivan viskin aromia väliin. Siksi tuo vesilasi kyytipoikana tarjoaa mielestäni kokonaisvaltaisimman viskielämyksen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
On viskejä jotka lähes vaativat tilkan vettä tai yhden jääpalan avaamaan makua. Esim Glenlivet Nadurra, tai vastaavat tynnyrivahvuiset joissa alkoholipitoisuus seilaa siellä 65% paikkeilla. Ilman vettä maistui lähinnä mäntytärpätille, mutta tilkka vetta sekaan ja tuloksena oli erittäin nautittava viski jossa laaja makumaailma.
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oletteko jo äänestäneet suosikkejanne Online Scotch Whisky Awardseissa? Lyhennettynä OSWA, on siis kahden viskivloggaajan alullepanema viskikilpailu, johon jokainen voi osallistua. OSWA järjestettiin ensimmäisen kerran viime vuonna ja se otettiin suurella ilolla vastaan. Parhaillaan on käynnissä vuoden 2022 äänestys, joten kannattaa käydä äänestämässä, mikäli haluaa olla mukana. Ja vaikka ei jaksaisi vaivautua äänestämään, niin kannattaa ainakin tarkastaa listat ja huomata, mitkä viskit ovat tänä vuonna maininnan ja maistamisen arvoisia.

Äänestää voi 9:ssä eri kategoriassa, ja jokaisessa on 6 ehdokasta. Ehdokkaat on valittu siten, että OSWAn puuhamiehet ovat ottaneet yhteyttä yli 50:een puolueettomaan viskivloggaajaan / viskitoimijaan, jotka ovat antaneet omat ehdotuksensa jokaiseen kategoriaan. Lopulta tulokset on laskettu yhteen, ja ehdokkaat valikoituneet. Tämän jälkeen valta on meillä kaikilla viskin ystävillä. Äänestys on käynnissä vielä yhden viikon eli 16.10. saakka. Voittajat julkaistaan Youtubessa OSWA -gaalatilaisuudessa 5.11.

OSWA Nominations 2022 — The Online Scotch Whisky Awards Tuolla näkee kategoriat ja ehdokkaat, ja sivun alalaidasta pääsee äänestämään.

Mikäli haluaa katsoa tuon ehdokkaiden julkistamistilaisuuden niin se löytyy Youtubesta:
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Hyllyistä tein silmämääräisen inventaarion. Tuskin mitään jäi pois. Eivät ole aakkosjärjestyksessä koska en jaksanut.

Auchentoshan American Oak **
Auchentoshan Three Wood 2x **
Auchentoshan 12yo **
Talisker DE 2017 **
Talisker DE 2021 **
Talisker DE 2000 **
Talisker Dark Storm **
Talisker 57°North *
Talisker Port Ruighe **
Talisker 10yo *
Talisker 18yo **
Talisker Game of Thrones
Laphroaig Quarter Cask **
Glenfiddich XX **
Glenfiddich 15yo Distillery Edition **
Glenfiddich IPA Experiment **
Glenfiddich Fire&Cane **
Glenfiddich Winter Storm Batch #2 **
Glenfiddich 12yo **
Glenfiddich 15yo **
Bushmills Original *
Bushmills 10yo #2
Bushmills 16yo #1
Bushmills 16yo #2 **
Bushmills 16yo #3
Bushmills 21yo #2 x2 **
Bushmills 10yo Sherry Cask Finnish *
Bushmills Black Bush *
Bushmills Black Bush PX 80/20 **
Tomatin 15yo *
Tomatin 36yo Batch #3 *
Signatory Auchentoshan 11yo Bourbon **
Signatory Auchentoshan 26yo Bourbon **
Signatory Ardmore 11yo Bourbon **
A.D.Rattray Dalmore 5yo Rum Finish *
A.D.Rattray Miltonduff 10yo Bourbon **
A.D.Rattray Dufftown 12yo Bourbon **
A.D.Rattray Auchroisk 26yo Bourbon **
Arran Machrie Moor **
Macallan Rare Cask 2020 *
Oban Bay Game of Thrones
Cardhu 12yo *
Dalwhinnie 15yo *
Bunnahabhain 12yo *
Kyrö Malt *
Teerenpeli Kulo *
Helsinki Whisky Small Batch #22 **
Ardbeg Wee Beasty 5yo *
Ardbeg Punktured
Bruichladdich Octomore 10.3 *
Bruichladdich Octomore 10yo **
Johnnie Walker Island Green *
Johnnie Walker Gold Label Reserve *
Glenlivet XXV *
Glen Deveron 16yo *
Finnlaggan Islay **
Glen Grant 10yo *
Glen Grant Majors Reserve *
Highland Park 12yo *
Mackinlay's Legacy Blended 12yo *
Jack Daniel's Black
Spirit of Freedom

*) Avattu pullo
**) Avatun lisäksi avaamaton reservissä
#1,#2,#3) Kyseisen pullotteen evoluutiomalli

61 eri
92 yhteensä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös