Viro – rakas naapuri

  • 26 806
  • 139

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kovia kokenut veljeskansa, päivämatkakohde PK-seutulaisille. Estofilia ja viinaturimi. Suomen pojat ja muuttoliike.

Voin olettaa jokaisella suomalaisella olevan henkilökohtainen suhde etelänaapuriimme. Vaikka olemmekin oleellinen osa pohjoismaista yhteisöä, yhteytemme kapean lahden taakse Viroon on yhtä läheinen. Yleisthreadia Viron tapahtumien puimiselle ei palstalla toistaiseksi ole, joten lienee Annien aika astua estradille.

Oma suhde Viroon on ollut lämmin. Juurikin historiallisista syistä ja myös vahvasta noususta 1990-luvulta lähtien olen kokenut eräänlaista lukkarinrakkautta Viroon, vaikka toistaiseksi en olekaan vieraillut kuin Tallinnassa ja Pärnussa. En väitä olevani minkään sortin Viro-asiantuntija, mutta jo lukemattomien visiittien ja virolaisiin tutustuttuani voin sanoa olevamme onnekkaita, että sentään lännessä, pohjoisessa ja etelässä merkittäviä intressiristiriitoja ei ole ja pystymme yhteistyössä rakentamaan hyvinvointia osapuoltemme hyväksi.

Jätän estradin tältä erää. Mikä on sinun suhde Viroon? Anekdootit menneiden aikojen reissuista ovat tervetulleita, kuten Viron tapahtumien puinti.

Elagu Eesti!
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Viron itsenäistyminen -90-luvun alussa, julkisuudessa virallinen Suomi oli pidättyväinen, virolaisia kehoitettiin pistämään jäitä hattuun. Mutta pinnan alla Suomi jeesasi paljon Viroa ja tälle sain epävirallisen vahvistuksen vuonna 1994.
Olin lentämässä Miamista Helsinkiin, ja portilla viereeni istuutui vanhempi mies. Aloitimme juttelun ja mies kertoi että on menossa Viroon ensimmäistä kertaa 50 vuoteen, häipyi sieltä Ruotsiin vuonna 1944, kertoi olevansa kiitollinen Suomelle kaikesta avusta mitä Suomi on antanut. Itse ihmettelin että mitä mies puhuu, nyökyttelin vain. Mutta ilmeisesti Suomi piti huolen "pikku"veljestään.

JOL
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Siirretään tänne, kun ketjukin näköjään avattiin. Kannatan ehdottomasti alla olevaa ehdotusta venäläisten ja v-venäläisten osalta.

 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä olen pitkän linjan estofiili, auttavasti myös puhun ja ymmärrän kieltä. Hieno maa, jolla on ollut armottoman kova historia - heihin verrattuina meillä on ollut paljon helpompi tie. Tartto on se paras kaupunki - kauneim linn on Eestis Tartu...
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Noin 10v sitten juttelin naapurin kanssa, että miksi hän on tullut Suomeen. No syynä oli toissijaisena se, että hänen miehellään oli firma täällä. Ensisijainen syy oli joku Putin nimeltään. Naapuri sanoi ettei uskalla mennä takaisin Viroon asumaan niin kauan kuin tuossa "rakkaassa" naapurissa on tuollainen johtaja.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täällähän JA:ssa on jo Tallinna ketju, mutta tottakai Virossa on aihetta yhtä Tallinna ketjua enempään.

Itse kun olen Pohjois-Suomesta kotoisin, niin aika myöhään olen saanut ensimmäisen Viron/Tallinnan kokemukseni. Esimerkiksi tottakai pohjoissuomalaisena on tullut reissattua Ruotsin Haaparannassa 70-/80-luvun taitteesta lähtien näkkäriä, våria, sekamehua, kaakaota ja Kallen mätitahnaa hakemassa, mutta eka kerran olen käynyt Tallinnassa vasta v. 2006. Noh, olinkin silloin siellä sitten työhommissa putkeen 1,5 kuukautta. Tallinna tuli kyllä kerralla tutuksi, kun tuli ympäri Tallinnaa ajeltua ja paikkoja katseltua.

Sen jälkeen Tallinnassa ja Virossa on tullut käytyä varmaan se 10 reissua. Ei ole olleet mitään extremereissuja, vaan ihan perinteisiä turistireissuja. Muista Viron kaupungeista Rakveressa ja Pärnussa olen vieraillut. Mukava on ollut nähdä Tallinnan kehittyminen tänä 15 vuoden aikana. Tallinnan ja Viron kehittyminen 30 vuoden aikana on ollut sitten vieläkin näkyvämpää, jonka varmaan jo Neuvosto-Virossa vierailleet allekirjoittavat.

Ne perinteiset Tallinnan turistikohteet olen nähnyt varmaan kaikki, mutta uusia vierailukohteita sinne tulee koko ajan lisää, joten jatkossakin Tallinnassa riittää nähtävää. Tartossa ja Saarenmaalla pitäisi käydä kyllä jossain vaiheessa.

Ketjun aiheeseen liittyen, suurella mielenkiinnolla aina kuuntelen ja katson Rain Koolin Viro-raportteja Ylen kanavilta. Ihastelen virolaisten tiukkaa Venäjä-asennetta, josta meillä Suomessa on kyllä paljon ammennettavaa. Ihailen virolaisten liberaalia elämänasennetta, kun eivät ole lähteneet siinä määrin konservatiisille linjoille kuin on lähtenyt esimerkiksi Puola - maallistunut ja ev.lutilainen kansa kun suurelta osin on.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ne perinteiset Tallinnan turistikohteet olen nähnyt varmaan kaikki, mutta uusia vierailukohteita sinne tulee koko ajan lisää, joten jatkossakin Tallinnassa riittää nähtävää. Tartossa ja Saarenmaalla pitäisi käydä kyllä jossain vaiheessa.

Olen varmaan jo kymmenen kesää suunnitellut Viron ympäriajoa tyyliin Tallinna-Haapsalu-Pärnu-Tartto-Rakvere-Tallinna mutta haaveeksi on jäänyt. Ehkä ensi kesänä sitten. Muuten on tullut reilut parikymmentä kertaa käytyä ja Tallinnat, Tartot ja Pärnut koluttua mutta kiinnostaisi tuo kesäinen maaseutu joka tuolla lenkillä tulisi kerralla nähtyä.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Zeta03 Paljonhan käsittääkseni motoristit tuollaisia maaseutuajelureissuja Virossa tekevät.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen varmaan jo kymmenen kesää suunnitellut Viron ympäriajoa tyyliin Tallinna-Haapsalu-Pärnu-Tartto-Rakvere-Tallinna mutta haaveeksi on jäänyt. Ehkä ensi kesänä sitten. Muuten on tullut reilut parikymmentä kertaa käytyä ja Tallinnat, Tartot ja Pärnut koluttua mutta kiinnostaisi tuo kesäinen maaseutu joka tuolla lenkillä tulisi kerralla nähtyä.
Entä Saaremaa ja Hiiumaa? Vai onko jo nähty?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Entä Saaremaa ja Hiiumaa? Vai onko jo nähty?

Ei ole vielä noita saaria nähty, mutta ajatuksena on ollut kiertää ensin tuo koko viron ympäri lenkki. Saarenmaalla voisi käydä sitten joskus vaikka erikseen.
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Kävin ekaa kertaa Virossa vasta lähes kolmekymppisenä eikä tuolla ole senkään jälkeen tullut käytyä kuin kerran. Viroon ja virolaisiin liittyy pelkästään positiivisia ja lämpimiä tuntemuksia. Suomen paras "kaveri" jos valtioiden välisiä suhteita voisi näin kuvailla ja vaikka se yksi Ilves länkyttääkin somessa vähän väliä. Osa siitä on kyllä Suomen puolelta ihan ansaittua, sen verta paskaa ja alentavaa on välillä käytös pikkuveljeä kohtaan ollut.

Viron(Tallinnan) risteilyitä on tullut vähän tarkoituksella välteltyä. Kertaalleen kävin ja pelkkiä suomijuoppoja laiva täynnä. Meininki aivan infernaalista. Laivalle ei ensinnäkään kiinnosta mennä vaan viinaa vetämään vaan sillä kohteellakin on väliä ja risteilyillä yksinkertaisesti käyn mieluummin Tukholmassa.
Toiseen kertaan käytiin kaverin kanssa autoreissulla Puolassa ja tuolla matkalla yövyttiin mennen tullen Pärnussa. Nätti paikka ja hieno merenranta.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hiidenmaa on erittäin kiva, oltiin viime kesänä. Tuulimyllyjä, erämaisia rantoja ja pittoreskeja pikkukyliä - eikä juuri turisteja. Suosittelen lämpimästi. Saarenmaakin tietysti upea, mutta jos haluaa retriittimäisen kauniin kesälomakokemuksen, jossa eivät kovin monet ole lopulta käyneet, kannattaa kyllä mennä paatilla pohjoisemmalle saarista.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Kuusi kertaa käynyt. Joskus 2000-luvun alussa sittem 2009,2010,2011, joku 2015 ja nyt tänä vuonna kuudennen kerran

Ensimmäinen kerta vain Tallinnassa, yksi noista kolmen perättäisen vuoden reissuista oli Tallinna-Rakvere-Tapa-Paide-Viljandi-Pärnu-Riika-Valga-Tartto-Rakvere-Tallinna. Että on sitä Viroa nähty eri vinkkelistä. Jälkimmäiset reissut ovat olleet kunnan ystävyyskuntareissuja ja noina perättäisinäkin kolmenakin vuotena kohteena oli Viru-Nigula (jonka kuntakeskus liitosten jälkeen Kundassa), koska matkaseurueelle oli tuttuja tullut ystävyyskuntatoiminnasta aiemmin. Narvassakin oon käyny kaksi kertaa..

Näkyyhän siellä vielä Neuvostoliiton jäänteet välillä..
 
Olen mukana kansainvälisessä foorumissa jossa on myös ruotsalainen osakas. Ruotsalaisen yrityksen tytäryhtiön virolainen työntekijä on mukana kokouksissa.

Tämä virolainen hakeutuu vapaa-ajalla ja dinnereillä aina mun seuraan. Tuntee olonsa kotoisammaksi kuin ruotsalaisten seurassa kun he puhuvat ruotsia keskenään. Me puhutaan englantia ja suomea.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aloin juuri pohtia, että montakohan kertaa tuolla on tullut käytyä. Päädyin arviossani kuuteen, mutta ihan varma en kyllä ole.

Ensimmäinen visiittini oli Tallinnaan vuonna 1995. Se taisi olla sellainen, että aamulaivalla sinne, päivä maissa, illalla laivaan, jossa yöpyminen. Aamulla taas Helsingissä.

Silloin Neuvostomiehityksen jäljet olivat vielä näkyvissä, mutta eteenpäin menemisen henki oli vahva. Elintasokuilu Suomeen oli kuitenkin vielä valtava.

Toinen reissu syksyllä 1997 oli todella mielenkiintoinen. Lukiosta teimme retken Etelä-Viroon ystävyyskuntaamme. Majoituimme virolaisissa perheissä keskellä maaseutua. Tartossa käytiin päiväretkellä. Tuo oli silmiä avaava reissu. Juttelin oman isäntäperheeni isän kanssa siitä, kuinka hän oli 1980-luvulla käynyt Suomessa. Joutuivat matkustamaan junalla Moskovan kautta, ja viranomaiset olivat varoittaneet siitä, kuinka amerikkalaiset salakuuntelevat heitä koko ajan täällä. Itse majoituin selvästi paremmassa asemassa olevaan perheeseen, mutta joku seurueestani majoittui taloon, jossa vesi haettiin vielä kaivosta. Elintasokuilu näkyi tuolla reissulla vielä Tallinnaa konkreettisemmin, mutta virolaisten eteenpäin pyrkivä asenne ja aito vieraanvaraisuus olivat oikein käsinkosketeltavia. Tallinnassa oltiin mielestäni parissa vuodessa otettu todella suuria kehitysaskekeita.

Tämän jälkeen taisin käydä Virossa vasta joskus vuosien 2008-2010 välisenä aikana. Silloin tein Tallinnaan ainakin kaksi päiväreissua. Kaupunki oli muuttunut todella paljon tuossa ajassa.

Sen jälkeen olen tehnyt vielä kaksi reissua Tallinnaan, ja näistä molemmat ovat olleet parin yön reissuja. Ensimmäinen taisi olla 2011 ja jälkimmäinen omat nelikymppiseni alkuvuodesta 2020 juuri ennen pandemian räjähdystä. Olen alkanut pitää Tallinnasta todella paljon. Päiväreissuilla kaupungin tunnelmasta jää paljon kokematta ja etenkin viikonloppuisin suomalaisia turisteja on ollut jopa liikaa. Iltaisin Tallinna on parhaimmillaan. Etenkin kaltaiseni historian ja pienpanimo-oluiden ystävä saa tuosta kaupungista paljon irti.

Tosin Viroa pitäisi lähteä kiertämään joskus vähän enemmänkin. Tartossa voisi käydä näin 25 vuotta myöhemmin. Ja jossain Saarenmaan suunnalla voisi myös olla kiintoisaa pyörähtää.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Itse olen ekan käynyt Virossa ehkä 2004. Ekan kerran Tallinnan ulkopuolella tuli käytyä 2008 kun oli meidän lukiossa Viron kielen kurssi ja olimme sen yhteydessä 4 päivää Võrussa. Myöhemmin tuli pari reissua kavereiden ja porukoiden kanssa tehtyä, ennenkuin 2019 muutin Viroon, jossa tuli sitten asuttu aina viime vuoteen. Kieltä osaan jonkin verran ja nytkin on Viron kielen kurssi kansalaisopistossa menossa. Yksi reissu Viroon oli, kun tein roadtripin Pietari-Narva-Tarttu-Valga-Valmiera-Riika-Pärnu-Tallinna kaverin kanssa.
Virossa asuessani tuli käytyä vähän ympäri Viroa, paitsi en tuolla kaakkoisosissa. Saarenmaallekin tuli tehtyä viikonloppu reissu Kuressaareen. Hieno paikka ja paljon sielläkin kuuli suomea ja näki Suomen lippuja.
Itseäni Viro on aina kiinnostanut Suomen sukulaiskansana, niin historiallisesti, kulttuurillisesti kuin kielellisestikin ja tottakai suunnittelen taas tekeväni jonkinlaisen roadtripin. Kiinnostaa pitkästä aikaa käydä esim juuri tuolla kaakkois-Virossa.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Arvioin, että mittarissa on 20-30 käyntiä Eestissä (virolaiset haluaisivat tätä käytettävän enemmän).

Mukaan mahtuu erilaisia Tallinnan käyntejä, mutta paljon myös ajoa Via Baltican reitillä Keski- ja Etelä-Eurooppaan.

Minulla on kanssa positiivinen kokemus virolaisista. Oikeastaan vain tallinnalaisilla on osittain nihkeä kuva suomalaisista, mutta se ei taas yllätä, jos on joskus osunut noiden vodkaturistiristeiöijöiden kanssa samaan lauttaan.

Uskon, että Suomen tie NATOon yhdistettynä toivottavasti onnistuvaan tunnelihankkeeseen vievät Suomea ja Viroa lähemmäs toisiaan entisestään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Arvioin, että mittarissa on 20-30 käyntiä Eestissä (virolaiset haluaisivat tätä käytettävän enemmän).
Itse en ole muistaakseni käynyt klassista Viro vs. Eesti-keskustelua kenenkään tuntemani virolaistaustaisen kanssa, mutta en ole koskaan kuullut vaatimuksia Eesti-nimen käytölle, kun olen viitannut maahan Virona ja Viroksi maata ovat myös he itse kutsuneet, kun olemme keskustelleet suomeksi.

Mikäli virolaiset itse toivoisivat meidän suomalaisten kutsuvan maataan Eestiksi, niin olen kyllä valmis siihen. Molemmille nimille on mielestäni hyvät perusteet.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä linkkaus. Olen pitkään toden totta ollut käsityksessä, että vielä ajanlaskun alun aikaan suomalaiset ja virolaiset olivat "samaa kansaa", huomioiden tosiaan kyseessä olleen varsin heterogeeninen nippu heimoja, eikä mistään hegeliläisestä nationalismista ollut tietoakaan. Mutten ihmettelisi ollenkaan vaikka yhteydet Suomen etelä- ja lounaisrannikon, sekä Pohjois-Viron välillä olisi olleet hyvin tiiviit ja geenit vaihtuneet tiuhaan. Meri yhdisti. Huomioiden lisäksi merkittävät nykypäiväänkin säästyneet tiedot suomalaisen- ja virolaisen mytologian yhtenäisyyksistä tuntuu kaikki tämä todella loogista.

Itse en ole virolaisia koskaan minään ulkomaalaisina edes pitänyt.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Hyvä linkkaus. Olen pitkään toden totta ollut käsityksessä, että vielä ajanlaskun alun aikaan suomalaiset ja virolaiset olivat "samaa kansaa", huomioiden tosiaan kyseessä olleen varsin heterogeeninen nippu heimoja, eikä mistään hegeliläisestä nationalismista ollut tietoakaan. Mutten ihmettelisi ollenkaan vaikka yhteydet Suomen etelä- ja lounaisrannikon, sekä Pohjois-Viron välillä olisi olleet hyvin tiiviit ja geenit vaihtuneet tiuhaan. Meri yhdisti.
Sellainen sanontakin on, että "meri yhdistää, maa erottaa". Tanska oli pitkään valtakunta Tanskan salmien ympärillä kattaen siis nykyistä Etelä-Ruotsia ja Norjaa. Suomenlahti ei ole kovin leveä ja siellä on myös saaria. Naissaaresta Porkkalaan on 40 kilometriä ja sen luulisi olevan taivallettavissa yksinkertaisemmallakin välineellä tyynellä ja kesäisellä säällä. Sen lisäksi Suomenlahti on kovempina talvina jäässä.

Tuossakin jutussa on mainittu keramiikka. Niiden löytöjen perusteella kulttuurinvaihtoa on esiintynyt. Siitä vain on eri tutkijoiden parissa paljonkin mielipiteitä, että paljonko kieli ja kulttuuri leviää niin, että sitä puhuva kansa syrjäyttää toisen kansan, ja paljonko niin, että toinen kansa omaksuu toiselta kieltä ja kulttuuria. Itse sanoisin, että varmaan sekä-että, mutta suhteista on tosi vaikea sanoa mitään varmaa, aivan kuten jutussakin sanotaan. Kivikauden aikaisella tekniikalla voimallinen maihinnousu lienee kuitenkin ollut mahdoton toteuttaa, joten vaikutteiden omaksumiselle olisi tukea.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Siihen olen Virossa ja Balttian maissa pettynyt että junaliikenne on ollut tärkeää Venäjän suuntaan, mutta nytkin jos haluaisi Baltian kautta kohti Keski-Eurooppaa niin se ollut mahdotonta junalla kulkea kokonaan. Onneksi Viron ja Latvian rajalla sentään jotenkin toimii vaihtoyhteydet, mutta on tainnut siinäkin olla vuoroja että saa odottaa tunteja ennenkuin toinen juna lähtee eteenpäin. Samaa tainnut olla tavaraliikenteessä, että Venäjän suunta tärkein ja Baltian maiden välisiä yhteyksiä ei kehitelty ja sen takia täällä Suomessakin liikennöinyt Operail haluaa tytäryhtiönsä täällä kohta myydä.. Onko nyt pakon kehittelemänä saatu pystyyn konttijunayhteys Tallinna-Kaunas ja siellä vaihto 1435mm raideleveyden junaan, jolla saadaan tavara Keski-Euroopan suuntaan..

Viro ja ydinvoimakin kiinnostaa itseäni seurata. Oman kuntamme ystävyyskunta Viru-Nigula ja Kunda siellä on yksi sijoitusmahdollisuus Viron ensimmäiselle ydinvoimalalle ja kesällä oli myös eurajokelaisia siellä tämän teeman takia.. Mutta että edistyykö ydinvoimalaprojekti siellä päätöksenteossa kuitenkaan, mitään uutta en ole kuullut vähään aikaan..
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sellainen sanontakin on, että "meri yhdistää, maa erottaa". Tanska oli pitkään valtakunta Tanskan salmien ympärillä kattaen siis nykyistä Etelä-Ruotsia ja Norjaa. Suomenlahti ei ole kovin leveä ja siellä on myös saaria. Naissaaresta Porkkalaan on 40 kilometriä ja sen luulisi olevan taivallettavissa yksinkertaisemmallakin välineellä tyynellä ja kesäisellä säällä. Sen lisäksi Suomenlahti on kovempina talvina jäässä.
Onhan meillä maayhteyskin olemassa. Virosta olisi Inkerin ja Karjalan kautta kävellyt nykyiseen Turkuun saakka vaikka matka vähän pitkähkö onkin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomenlahden alittavan tunnelin, sekä Rail Baltican toivoisi piakkoin etenevän. Megaprojekti sanan varsinaisessa merkityksessään (Toki työllistävät vaikutukset olisivat aivan massiiviset.), mutta uskon Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Saksa-kuusikolla riittävän hauista urakan toteuttamiselle, etenkin kun EU: voi olettaa olevan merkittävä rahoittaja.

Näkisin kyseisen hankkeen ns. game changerina, minkä hyödyt säteilisivät kaikkialle Eurooppaan ja onhan ajatus päästä suurnopeusjunalla Helsingistä Berliiniin todella kutkuttava jo itsessään.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep.

Peter Vesterbackan & co. tunneliprojektia pitäisi kaikkien tukea. Ehkäpä sekin liikahtaa, kun saadaan vassarihallitus poppariosastolle ensi vaalien jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös