Itse olen ollut vuosien varrella hyvin kriittinen Jokerien johdon toimintaan. Ja sen olen myös suoraan täällä todennut. Kyllä Jokereissa on tehty valtavia virheitä Hjalliksen aikana. Mutta se on vain osa totuutta.
Hjalliksen aikana Jokereista tuli resurssien osalta suurseura. Hjallista ja Virmasta voi perustellusti arvostella useistakin vääristä valinnoista, mutta jos tätä kautta katsotaan, jälki on kyllä ollut erilaista kuin ennen. Meistä jokainen piti Jokerien kauden aloittanutta valmennusta ja rosteria erinomaisena kunhan se sentteri hommataan. Ara toivotettiin kotiin ja uskottiin, että samalla löytyy vihdoin Jokerien pelitapa. Kuten joskus näissä käy, kaikki mahdollinen meni perseelleen.
Nyt tullaan sitten Hjalliksen ja Virmasen totuuden hetkeen. Mitä Jokerien johto teki? Aiemalla katastrofikaudella väärät valmentajavalinnat paikattiin väärillä valmentajavalinnoilla. Tällä kertaa voi sanoa, että ruoriin saatiin paras mahdollinen mies. Ei siksi, että Jortikka pystyy tekemään tulosta vaan pikemminkin siksi, että Jortikka ei lähtenyt valmentamaan Jokereita tavoitteenaan nousu viimeiseltä sijalta karsintojen välttämisesta parhaimmillaan sääleihin. Ei, Jortikan, Hjalliksen ja Virmasen neuvotteluissa saatiin yksimielinen tulos. Tavoitteena on Suomen mestaruus siitä huolimatta, että joukkue oli silloin viimeinen 14 joukkueen liigassa. Tähän tavoitteeseen ei uskonut varmasti yksikään Jatkoajan lukija. Itse tiesin siitä jotain mutta kun hankinnaksi tuli yllättäen Markku Tähtinen, olin valmis vetämään kauden vessasta alas. Tähtinen oli kuitenkin alusta saakka keikkalainen, ei muuta.
Ja työ jatkui toimistossa. Niin Jortikka kuin Hjallis ja Virmanen ovat teoillaan näyttäneet seisovansa päätöksen takana. Jortikka valmentajana, Hjallis rahoittajana ja Virmanen UTJ:na. Tästä on annettava todella isot onnittelut sillä jokainen tontti on nyt hoidettu ammattimaisesti.
Tässä vaiheessa kautta on todettava, että ainakaan Jokerien johdon osalta ei ole jätetty mitään oleellista asiaa tekemättä ja kun virheitä on havaittu, ne on korjattu huippuhankinnoilla niin pelaaijstoon kuin valmennukseen.
Yksi asia vielä. Jos verrataan Suomen suurimpien kaupunkien seuroja joita ovat Blues, HIFK, Ilves, Jokerit, Tappara ja TPS niin ehkä hieman yllättäen kaikista ongelmistaan huolimatta Jokerit on näistä pärjännyt viimeisen 10 vuoden aikana urheilullisesti parhaiten. Toki samaan aikaan Kärpät on noussut suurseuraksi, JYP on jo oikeastaan sitä ja KalPa nousee viimeistään tällä kaudella. Mutta ehkä itsekin olen ollut ylikriittinen Jokerien menestyksen suhteen vaikka se on fanina tietysti ymmärrettävääkin.
Tällä hetkellä tuntuu siltä, että Jokereissa on todella opittu virheistä ja odotan mielenkiinnolla Hjalliksen avausta Jokerien pidemmästä strategiasta. Samoin on erittäin hyvä, että Jokerien voimakolmikko Hjallis-Keke-Masa jatkavat ainakin ensi kauden. Jos operatiivinen reagointi on jatkossakin tällä kaudella nähdyn kaltaista, Jokerit nousee takaisin Suomen ykkösseuraksi kunhan toiminnan kestävä strategia saadaan luotua.