Tässä reilun viikon ikäisen tyttömme nukkumista valvoessa voisin itsekin pohtia hiukan tätä arvoitusta nimeltä Ville Peltonen. Tuli tässä mieleen, että onkohan kukaan IFKn organisaatiossa edes nähnyt minkälaista peliä Ville Peltonen peluuttaa ennen kuin hänet palkattiin Pikkaraisen tilalle? Veikkaisin, että tuskinpa vaan palkkaus tehty ihan muut aspektit huomioiden. Jälleen kerran osoitus amatöörimäisestä puuhastelusta tässä seurassa. Useat mediat ottaneet kiinni siihen, että vieläkin kolmannella kaudella on epäselvää, minkälaista peliä Ville Peltonen haluaa peluuttaa? Onkohan tämä ihan selvää edes pelaajille? Siinä missä esimerkiksi Urheilulehden Grönborgin pitkässä henkilökuvassa Tapparan- pelaajat ja Grönborg itse ihan detaljien tasolla kävivät läpi, miten pelata missäkin tilanteessa niin Peltosen vastaavissa haastatteluissa ladellaan erilaisia korulauseita arvoista mallia sitkeys, rohkeus ja työnteko yms. Tärkeitä asioita jääkiekkojoukkueelle, mutta ne eivät tee toimivaa pelitapaa.
Omaan silmään Ville Peltosen peluuttamalla jääkiekolla ei ole mitään tekemistä modernin jääkiekon kanssa vaan se on vahvasti yksilöihin ja flow-tilaan perustuvana todella vanhanaikaista. Vaikea henkilökohtaisesti itse nähdä mitään syytä, miksi IFK voittaisi Ville Peltosen alaisuudessa yhtään mitään niin suuri ero on valmennuksen osaamisessa kontra kovimmat kilpailijat. Tässä olen enemmän kuin mielelläni väärässä ja lupaan olla ensimmäisenä se kuuluisa lapa pystyssä virheen merkiksi.