En ole Peltosen kenkimisen kannalla, ainakaan vielä.
Minä en edelleenkään tiedä, onko Peltonen hyvä vai huono valmentaja. Tai onko HIFK Villelle oikea vai väärä seura. Tai onko ylipäätään nyt oikea vai väärä heti Villen ja HIFK:n liitolle. En myöskään anna otteluiden tulosten liikaa sokaista valmennuksen suhteen, koska mulla on silmät päässä ja olen nähnyt jokaisen pelin. Pelaajat ovat pelanneet yksittäisiä tilanteita niin surkeasti, että niiden kaataminen valmennuksen niskaan olisi yksinkertaisesti väärin. Mutta toki ymmärrän, että valmennus vastaa isosta kuvasta. Enkä itsekään pidä näkemästäni, joten en ole väittämässä paskaa konvehdiksi. Mutta, koska en pysty olemaan vielä mitään mieltä kovinkaan voimakkaasti, vaan tilanne vaihtelee liikaa, tällöin ei vielä voi olla potkujen aika. Yritän suhtautua tilanteeseen objektiivisesti ja mun mielestäni päätöstä valmentajan potkuista ei pidä koskaan tehdä yleisön painostuksesta tai "koska jotain nyt vain pitää tehdä". Tai siksi, että vituttaa. Potkupäätös on aina ihan vihoviimeinen oljenkorsi, enkä koe, että vielä ollaan siinä.
Sen sijaan, että potkitaan Peltonen, haluan hallituksen vastuuseen. Tuskin on uuden toimarin vastuulla, että HIFK esittää olevansa edelleen fyrkkajengi ja liikenteessä kolmen millin jengillä, vaikka niin ei todellakaan todellisuudessa ole. Salmelainen on saanut aiheettomasti ylimääräistä paskaa niskaansa tämän kolmen millin ilmoittamisesta. Kuka sen luvun on ilmoittanut? Ja kenen päätös se on ollut? Miksi toimitusjohtaja on hiljaa, jos hän on luvun ilmoittanut, vaikka se ei pidä paikkaansa? Miksi toimitusjohtaja pitää yllä tiukkaa kulukuria, mutta julkaistu pelaajabudjetti viittaa juuri päinvastaiseen, eikä joukkueeseen ole tullut uusia pelaajia sitten Joona Lehmuksen? Makes no sense to me... Kyllä tämä kuvio vaikuttaa olevan suunniteltu jossain muualla kuin toimiston avokonttorissa. Kysymys kuuluukin, että miksi? Ehkä siksi, että hallitus saa jatkossakin olla rauhassa ja keskittyä Garden-projektiin, joka tosin ei etene mihinkään? Joku muu toimii kilpimiehenä ja ottaa paskat vastaan, JOS valmennus floppaakin, koska kyllähän tuolla kolmella (mielikuvitus)millillä nyt olisi pitänyt saada paremmin menestyvä jengi? Se, että mulle tulee edes mieleen moinen kuvio, kertoo siitä, että eniten tuuletusta kaivataan nyt yläpäässä.
Niin kauan, kun hallitus valitsee päävalmentajan, mitään potkuja on turha antaa. Tämä ei nimittäin muuten pääty koskaan. Kun hallitus kerran on tehnyt kolmen vuoden sopimuksen Peltosen kanssa, lähtökohta on se, että sopimus todellakin on voimassa kolme vuotta, tuloksista riippumatta. Tässä elämässä se nimittäin menee sillä tavalla, että teoilla on seuraukset. Ja sehän ei ole oikein, että kaikki muut tahot kohtaavat seuraukset ja saavat paskaa niskaansa viikko ja kuukausi toisensa jälkeen, paitsi se, joka päätökset on tehnyt.
Sopimuksen päättymistä odottaessa saattaisi tapahtua sellainenkin asia, että ihan jokainen taho sisäistää sen, että koutsi ei ole vaihtumassa, joten minkäänlaista tekosyytä heikoille esityksille ei ole sieltä nyt löytymässä. Tämä viesti olisi tärkeää saattaa ihan oikeasti myös pelaajien tietoon, koska tämä kortti on niin kovin helppo käyttää, kun joukkue suorittaa kentällä riittävän huonosti. Kyse on tietystä kulttuurista, jonka soisi loppuvan, eikä koske yksinomaan vain HIFK:ta. "Ajan henki" ja se on paskaa.
Ehkä sitten seuraavaa päävalmentajaa mietittäessä keskitytään oikeisiin ja olennaisiin asioihin. Tai annetaan sen tahon päättää, jolla on suurin ymmärrys seurassa pelillisistä asioista, eli urheilujohdolle.
Ja Pekka Virta ei todellakaan ole vastaus HIFK:n ongelmiin. Väitän, että suurin osa pelillisistä ongelmista on lopulta ihan korvien välistä kiinni eikä niihin Pekka Virta ole mikään ratkaisu. En tosin usko Ville Peltosenkaan olevan mikään ratkaisu korvienväliongelmiin, joten tässä sitä ollaan...