Niin tää on paha.. Itse olin todella innoissani uuden valmennustiimin palkkaamisesta. Mielestäni silloin nimenomaan tiimi vaikutti älyttömän vahvalta:
-Kärkihevosena oli VP, joka oli kuitenkin ehtinyt marinoitumaan KJ:n opeissa maajoukkueessa sekä Bernissä, jossa mestaruus. Oli myös luotsannut Lausannen seurahistorian parhaaseen sijoitukseen: Runkkarin kolmanneksi ja välieriin.
-Nousevana uuden sukupolven ”pelikirjanerona” Tilkanen, joka myös oli ollut KJ:n opissa Bernissä peräti neljä kautta. Mielestäni silloin erinomainen rekry.
-Ja sokerina pohjalla mies, jota en uskonut huhuista huolimatta, että edes saisimme: Pakkilegenda Cory Murphy, joka oli tehnyt huikeaa duunia Röglessä ja ollut siellä finaaleissa yms.
Kun tämä tiimi toteutui, niin olin älyttömän innoissani ja kerrankin ajattelin, että NYT, nyt on huikea valmennus kasassa ja on oikeasti etsitty paras ja potentiaalisin kokonaisuus ilman suojatyöpaikkajoonastanskoja yms.
Viime kauden olen käsitellyt jo monta kertaa ja mielestäni viime kaudella paremmalla onnella (korona) ja viimeistelyllä olisimme pelanneet vähintään välieriä, ehkä jopa finaaleita.
Tähän kauteen lähdettäessä odotuksen olivat kovat KHL:n hajoamisen jälkeen mutta me kaikki saimme todella pettyä hankintojen tasoon ja joukkueen rakentamiseen ennen kauden alkua. Käsittämätöntä puuhastelua vaikka oltaisiin oltu kuinka ”ajoissa” valmiita.
SILTI tälläkin materiaalilla pitäisi pystyä paljon parempaan suorittamiseen. Odotuksen eivät olleet kauteen lähdettäessä kovat mutta nekin matalat odotuksen HIFK on onnistunut alittamaan käsittämättömällä tavalla.
Valmennus on toki saanut puolustuspelin ja alivoiman todella hyvään kondikseen: Meitä vastaan on vittumaista pelata ja päästämme
(toistaiseksi ainakin) todella vähän maaleja mikä on erinomaista. Ja se ei ole valmennuksen syy jos pelaajat eivät saa perussyöttöjä lapaan, eivät tee paikoista, Viiksi ja Luoti hölmöilevät viivalla ja omissa tai Nippe päästää helppoja (tähän valmennus onneksi reagoi peluutusmuutoksella vihdoin!).
Mutta se, että hyökkäyspäähän ei saada yhtään mitään aikaan on jo koomista ja meidän ylivoima se vasta koomista onkin. Tässäkin korostaisin pelaajan vastuuta: Jos ei ole paikkaa tiputtaa haussa alas, niin älä vittu tiputa! Kyllä pelaajat pelaavat vaistollaan ja pelinäkemyksellään ja itse pitäisi myös pystyä tunnistamaan tilanteita. Toki jos VP on uhannut hirttää sut munista narrihallin kattoon jos et tiputa alas, niin sitten toki syy on täysin valmennuksen. Mutta kyllä tuo yv nyt pitäisi tälläkin nipulla paremmin toimia vaikka sitä ei olisikaan ”reenattu”. Voi perkele ammattijätkiä tuolla kentällä kuitenkin on ja vielä osa todella kokeneita sellaisia.
Tässä on nyt monta asiaa (pl. Puolustuspeli ja av sekä Taponen), jotka eivät toimi ihan täysillä ja en itse osaa näillä tiedoilla sanoa onko syy enemmän valmennuksessa vai pelaajissa. Molemmissa mielestäni (ja siinä joukkueen kasaamisessa).
En usko, että VP potkuja saa, on kallis, menee meidän maine ja juurihan hänet palkittiin jollain ansiomerkilläkin. Olisi se koomista saada fudut ja alkaa kuvata uutta ”Paluu Nordikselle”-sarjaa taas alusta..