Teillä tuskin hankitaan yhtäkään pelaajaa joukkueeseen sillä perusteella, että jos pelaaja on oma kasvatti, hänellä on koti Tampereella tai hän "tykkää muuten hengata mansessa". Kuten myös teillä tuskin hankittaisiin mitään Komaroveja tai muita uransa ehtoopuolella olevia pelaajia ja jos hankittaisiin, niin heille tuskin maksettaisiin todellakaan mitään parin sadan tonnin vuosipalkkaa.
Muutenkin teidän jengissä se pelipaikan lunastaminen ja varsinkin sen säilyttäminen tuntuu olevan erittäin kovan työn takana, sillä onhan teiltä myös savustettu näitä omia seuraikoneja tylysti pihalle, kuten nyt vaikka Ville Nieminen, Konna Kontiola ja oliko myös aikanaan Teemu Aalto?
Lisäksi teillä se valmennuspuoli tuntuu myös onnistuvan aina meitä paremmin, kun nyt heti uutena valmentajana seuraan tullut Grönborg on selvästi johdattamassa joukkuetta jälleen kerran sinne finaaleihin ja todennäköisesti myös ihan päätyyn saakka.
Tämä se oli 2012-2023 eli Rautakorpi-Tapola aikakaudella. Rautakorpi mainittava vain siitä syystä, että viltitti Ville Niemisen keväällä 2014, mikä johti Lukko-siirtoon seuraavalle kaudelle. Muuten tämä tietynlainen päämäärätietoisuus ja pragmaattisuus henkilöityy täysin Tapolaan. Nyt siitä on lipsuttu koska Konna sai sopimuksen, ei olisi tullut kuuloonkaan jos Tapola olisi edelleen koutsina. Itse olen fanina, joka vielä jotain luulee jääkiekosta ymmärtävänsäkin, ollut kenkimässä Jussia syksyllä 2014, ja kyseenalaistanut toimintatavat vielä kahden mestaruuden jälkeenkin kun Otto Rauhala nostettiin kapteeniksi Peltolan ja Kuuselan ohi kesällä 2021. Keväällä 2022 Tapola ei ottanut omaa kasvattia Henrik Haapalaa mukaan tulevaan mestaruusryhmään, koska näki Savinaisen ja Otto Leskisen sopivan paremmin joukkueeseen (Liigajoukkueiden keskinäinen sopimus ei mahdollistanut kuin 2 pelaajan palkkaamisen KHL:stä lähteneistä Narreista). Itse kirosin tätä ja kyselin kuka vitun Leskinen, mutta siinähän oli puuttuva palanen puolustukseen ja veti ihan suvereenit pleijarit.
Tapola teki todella kovia linjauksia ollessaan päävalmentajana, ja jokainen liike vaikuttaa jälkikäteen oikealta. Nuo päätökset aiheuttivat takuulla turbulenssia joukkueen ja seuran sisällä, ja yksikin floppikausi olisi voinut tuoda monoa, mutta sellaista ei vain tullut. Ilman Tapolaa Tappara ei missään tapauksessa olisi voittanut 4 mestaruutta viimeisen 8 vuoden aikana, joten sanomattakin selvää on että tällä kaudella käynnistynyt aikakausi on koko organisaatiolle valtava haaste. Siinä mielessä olen vähän hämmentynytkin Grönborgin runkosarjasta, kävi pleijareissa miten kävi.
Viimeksi muokattu: