Katsellaas IFK:n valmennusta kymmenen vuoden aikajanalla. Ensimmäisenä kenkää sai 1/-13 Soppa, joka mureni aivan täysin julkisuuspaineisiin. Raivo/Rindel-kaksikkosta Rami sai kenkää 2/-14
Case Törmänen hakee sitten vertaistaan potkittujen listassa. Ensin tehdään jatkosopimus, ja sitten annetaan 4/-17 kenkää. Kaikille kenkää-siiven märkä unelma?
Selin sai mennä 1/-19
Pikkaraiselle vaadittiin kenkää kausien alussa, välillä, lopussa, ennen ja jälkeen. Mutta niin vain hän sai pitää paikkansa, ja punnersi joukkueen loppupeleissä siedettäviin sijoituksiin.
Kun tuota turbulenssia katsoo, niin onko yhdetkään potkut tuoneen mitään hyvää? Soppa joutui alunalkaen aivan liian kovaan paikkaan, joten siinä seura epäonnistui jo rekrytointivaiheessa. Selinin vaihto Pikkaraiseen oli fiksua. Selinin valmentajaprofiili on latteaakin latteampi, joten jälleen sanoisin, että rekrytointi meni siitä, mistä aita oli matalin.
IFK:n menestyminen ei ole resursseistaan huolimatta mikään kiveen hakattu itsestään selvyys, vaan hemmetin kovan työn takana. Aivan samoin kuin muissakin huippuseuroissa. Valmentajamessias Manner suli loppumetreillä tavalliseksi kuolevaiseksi.
Pelkkä valmentaja ei riitä mihinkään Liigassa pärjäämiseen, vaan aika hemmetin monen osa-alueen on osuttava maaliinsa, jotta koko paketti lentää keväällä menestykseen. Eikä pidä unohtaa muita seuroja, eli kilpailua. TPS, ILves, KooKoo ovat nousseet alakulostaan kamppailemaan vakavasti mitallipeleistä Tapparan, Lukon ja Kärppien lisäksi. Seitsemän seuraa tunkemassa kolmen sakkiin tarkoittaa vain ja ainoastaan karvaita pettymyksiä enemmistölle. Pari viime kautta on oltu paremmassa sakissa, vaikka kultaa ei ole saatukaan. Sitä ei ole ansaittu, eikä olisi voitettu, vaikka valmentajana olisi ollut kuka tahansa.
Toivotaan-toivotaan kenkimiset ei johda yhtään mihinkään, jos tarjolla ei ole sata varmaa menestysmessiasta. Vapaalla olisi Raipe, mutta hänen valmentajanäyttönsä ovat lillukan varsia Peltosen CV:n rinnalla. Työrauha - siinä on mun lääke menestykseen. Tobias on kaivanut niput, joilla on ollut menestysmahdollisuudet, ja löytänyt oikea miehet tarvittaviin ruutuihin keväällä kun tosissaan sijoituksista tapellaan. Peli kestää 60min, joten paskalla ekalla erällä ei ole mitään merkitystä. Kausi kestää vappuun, joten ennen joulua ei taatusti jaeta mitallin mitallia.
Jos Liigassa laitetaan valmentajat jonoon sen perusteella, miten kullakin on kokemusta voittamisen vaatimuksista, niin väitän Villen olevan listalla aika ylhäällä. En näe mitään syytä vaihtaa nyt valmentajaa.
No enpä nyt isommin ole nähnyt kenenkään kenkää vaativankaan, vaikka toki joku senkin on jo esiin voinut heittää enemmän tai vähemmän tosissaan.
Sitä voidaan kutienkin kyseenalaistaa -joka jo ennen kauttakin esiin noustettiin- että liekö Villellä (oli hällä sitten voittamisenkulttuuria tahi ei) osaamista ja siten edellytksiä tomia menestyvän liigajoukkueen päävalmentajana.
Oman uransa aikana hän lienee ratsastanut auringonlaskuun lähinnä toisen valmentajan rinnalla -vieläpä sarjassa joka ei liene lähellekään niin taktiikkaorjentoitunut kuin liiga- ja vastaavasti sen oman päävalmentajauransa aikana ei ole oikeastaan saavuttanut muuta kuin potkut.
Onko taustatyö valmentajaa valittaessa oikeasti tehty, vai menty perinteisesti "oma poika edellä" valmentajavalinnassa tällä kertaa, niin sepä olisi oikeasti kiinostavaa tietää. Jopa minäkin kykenen puhumaan kauniita sanoja joilla vakuutellaan minun olevan oikea kaveri valmentamaan IFK:ta, mutta ihan varmastikaan en ole.
No koskaan tuskin tulemme tietämään sitä, mitä kulisseissa tapahtui kun valinta Villeen lopulta osui, joten tällä mennään.
Sen verran kuitenkin asiaan omalta osaltani otan kantaa, että mielestäni IFK:ssa ollaan itse ajaettu tilanne siihen mikä se nyt juuri on, ja koska tämän kaiken toteutumiseksi on ainakin oletettava että se edelläpuhuttu pohjatyö on jokaisen kohdalla tehty, niin milestäni ainoa oikea ratkaisu on nyt mennä koko tuo kolmen kauden jakso Villellä, vaikka sitten jokikinen kausi oltaisiin liigassa viimeisenä ja mahdollisesti avattavassa liigassa sitten lopulta siitäkin mestikseen pudottaisiin.
Jos päätös nojasi tehtyyn taustatyöhön, niin näin ei tulle koskaan käymään, ja jos ei, niin seura sitten kantakoon vastuunasa paskasta työstään.
Itse en siihen osaa isommin kantaa ottaa, että onko Ville lopulta hyvä valmentaja vai, vaikka juuri nythän se vahvasti näyttääkin siltä, että ei ole.
Sen kuitenkin myös uskallan tunustaa, että jos peli tällaisena jatkuu, niin vaikka IFK itsessään olisi minulle mitenkä tärkeä asia elämässä, niin enpä usko käyttäväni aikaa vain silkasta rakkaudesta tämän seuraamiseen, sillä mielyttävempiäkin asioita tehtäväksi tulee mieleen melko helposti. Eikä minua haittaa jos jokua sitä Gloryhuntertouhuna pitää.
Kyse ei siis ole siitä, että tuleeko aina se mestaruus, vaan jo pelkästään siitä että peliä on edes nautittavaa seurata, eikä pääosin turhauttavaa kuten nyt.
Toivonkin siis vilpittömästi Villestä kuoriutuvan se valmentajasuuruus jota niin moni -ja myös minäkin - odottivat ja toivoivat (tähtiinkirjoitettu tarina), mutta varaudun myös siihen, että näin ei asia olekaan.
Niin tai näin, niin vastuu on nyt siellä missä asioista tiedetään ja päätetään, ja jos he tietävät asioiden olevan kunnossa, niin edelleen -sillä mennään.
Minä en siis halua enkä vaadi Villelle kenkää, vaan nimenomaan vaadin että Villen kolme vuotta katsellaan loppuun asti.