Uskon, ettei Villelle tule ikävä näitä matseja. Yhtä vahvasti uskon myös, ettei Villen kommentteja voi yhdistää muihin IFK-pelaajiin. Kenellä ei olisi ikävä esimerkiksi niitä playoff-derby-keväitä?
...Harmi sinänsä, että Ville "koston tie on vaarallinen tie" Peltosesta on tullut jokerifanien keskuudessa niinkin negatiiviseen valoon joutunut pelaaja. Onhan hän kuitenkin ollut isossa roolissa meilläkin.
Samoja mietteitä, mutta toisesta näkökulmasta katsottuna. Ymmärrän hyvin, ettei Villelle tule ikävä Jokereita, mutta kuten tuossa mainitsit, paikallismatsien katoamisen mukana katoaa tavallaan aika paljon. 7. ottelu keväällä 2011 HIFK-Jokerit -puolivälieräsarjassa on ehkä hienoin yksittäinen ottelu, jota olen ollut katsomassa livenä. Vaikea keksiä, mikä olisi ollut yhtä upea kokemus, koska siinä oli kuitenkin eväät myös katastrofiin. Selkä oli seinää vasten jo ollut, ja tuosta ottelusta tappio olisi tiennyt jälleen pettymystä.
Mitä tulee tuohon Peltosen imagoon jokerifanien keskuudessa, niin vähän vastaavanlainen hahmo meille on Jarkko Ruutu. Tai ainakin minulle. Joskus ihailin häntä, nyt ihmettelen, miten olen voinut ihailla. Ja vaikka hän pelaisi meillä, en tuollaista tapaa ihaile, jossa vastustajaa ei kunnioiteta pätkääkään. Siksi en välttämättä pidä siitä, että Peltonen ikään kuin vähätteli Jokerien merkitystä, vaikka ymmärränkin sen, koska hänellä on subjektiiviset syynsä. Toimittajakin olisi toki voinut olla tuota kysymättä.
En oikeasti ymmärrä miten joku ihminen jaksaa vielä miettiä noita asioita. Kaikki muut pelaajat ovat unohtaneet 1.syyskuuta tapahtumat. Vahvat ihmiset jatkavat elämässä eteenpäin ja heikot katkeroituvat...
En ota kantaa McCarthy vs Lemieux -taisteluun, mutta totean, että koska en ole milloinkaan joutunut pahoinpitelyn uhriksi, en voi kovin raskaasti arvostella, ettei alle 1,5 vuotta tapahtuneesta sellaisen kokemuksen uhri suhtaudu tekijöihin kovin suurta sympatiaa kokien. Kyllä sinäkin varmasti ymmärrät, että Peltonen oli ainoa, joka tuossa näytelmässä oikeastaan ainoana sai siipeensä. Asia on liian tuore, jotta se olisi unohtunut.
Meidän fanienkaan suhtautumista voi nyt olla vähän vaikea selittää, mutta yritän omasta puolestani jotain. BOL kiteytti hyvin tuon tuossa aiemmin, eli "viha" muuttui halveksunnaksi, jos kohta tuo vihaaminen ei koskaan ollut todellista, vaan kyllä siinä kunnioitusta oli kuitenkin enemmän. Ja edelleen ainakin itse arvostan Hjallista, koska en oikein usko, että hän siihen on millään tasolla vaikuttanut. Siitä on liian vähän aikaa, ja edelleen ne henkilöt, jotka tuon takana olivat, vaikuttavat Jokereissa vahvasti. Oikeastaan minun(kin) päätelmieni mukaan eräs päähenkilö vaikuttaa vielä vahvemmin kuin tapahtumien aikaan.
Enkä nyt edes lähde väittelemään, kuka heitti ensimmäisen kiven, vaan totean, että lopputulos oli sellainen, että olen vieläkin hieman hämilläni. Toisaalta on helvetin hyvä, että jatkatte KHL:ään (viekää Ruutu mukananne), mutta toisaalta taas tiedostan, että Jokereilla on myös hienoja faneja, hienoja pelaajia ja hieno organisaatio, jotka eivät ansaitsisi minun/meidän halveksuntaamme. Uskonkin, että lopulta tämä Jokereiden KHL-juttu saattaa puhdistaa seurojen välejä. Luulen, että IFK ja Jokerit pelaavat vielä jossain vaiheessa samaa sarjaa, ja ehkä silloin asetelma on taas se, että keskinäinen arvostus on palannut joka sektorille. Tällöin tuon 1.9.2012 tapahtumien hahmot eivät välttämättä enää vaikuta seuroissa - eivät ainakaan kaikki - joten ehkä se tapahtuma silloin myös on jo aidosti historiaa.