Eli puolen vuoden kuluttua tilanne voi hyvinkin olla se, että ainoastaan Lämsä, Valtonen ja Ruutu vaikuttavat samassa tehtävänkuvassa kuin 1.9.2012. En missään nimessä väitä että näiden kahden joukkueen välit korjaantuisivat vain koska toimihenkilöt ja pelaajat vaihtuvat, mutta aivan varmasti riski "todella kovasta paukkumisesta" pienenee kun osa pääpukareista on poissa kuviosta/muissa tehtävissä.
Oikeastaan ainoa skenaario, jossa näen että jotain ikävää sattuu, on että Summanen jatkaa ensi kaudella HIFK:n peräsimessä. Tällöinkään en pidä todennäköisenä että mitään radikaalia tapahtuu, koska vaadittaisiin jotain aukaisemaan vanhat haavat ja lisäksi kovien rangaistusten uhka on edelleen todellinen.
Tätä minäkin olen mietiskellyt itsekseni, että kehen ja miten kosto tulisi suorittaa, että tällä palstalla verikostoa janoavat olisivat tyytyväisiä? Jokaisella on toki oikeus mielipiteeseensä ja tietyllä tapaa ymmärrän "silmä silmästä" kostonhalun, vaikken sitä hyväksykään. Kuitenkin, ihan mielenkiinnosta ja selvyyden vuoksi, haluaisin tietää sen "toimenpidetason", jolla kuittaus pitää suorittaa, jotta ns. tilit on selvät.
Oman ratkaisuehdotukseni olen jo tuonut julki ja kertauksen vuoksi kerrottakoon se nyt kertaalleen. Eli jos HIFK seurana unohtaa kostonhimon ja keskittyy rakentamaan mahdollisimman hyvän jääkiekkojoukkueen, joka on fyysisesti hyvässä kunnossa, hyvin valmennettu, ylpeä omasta tekemisestään ja kantaa pää pystyssä kilpipaitaa, tapahtui mitä hyvänsä, niin silloin hyvät asiat seuraavat toisiaan ja 1.9.2012 tapahtumat ovat pian kuin muisto vain. Keväältä 2011 muistan mm. Järventien avojääpommin Rantaseen, "6-passes"-ylivoimamaalin, Haatajan jatkoaikamaalin ja Hentusen läpiajon 6. puolivälierässä. Sen sijaan se, että Väänäsen puolirikollinen, kädet ylhäällä suoritettu taklaus Granlundiin jäi kuittaamatta, ei voisi vähempää enää kiinnostaa.
Jos Jokerit nappaa tänä keväänä kannun, mikä ei ole edes kovin epätodennäköinen skenaario, niin käsi sydämellä, lohduttaisiko jotain silloin, jos joku hakkaisi vaikkapa Ben-Amorin, Nordlundin, Lämsän ja Valtosen lasarettiin mieskunnian palautuksen nimissä? Ei minua ainakaan. Vastavuoroisesti, jos kävisi niin ihmeellisesti, että HIFK pudottaisi Jokerit kesälomille, niin ketä enää silloin kiinnostaisi järjestää "kuittitalkoita" ensi kauden alussa?