Tässä ketjussa on paljon asiallista pohdiskelua, mutta käytäköön asioita vielä omasta näkökannastani läpi. Eilisen ottelun eka minuutilla tapahtuneen Järventien taklauksen jälkeen olin ihan varma, että vähintään jäähy ja jopa kovempikin rangaistus laitataklaukseen liittyen. Mutta, kun näin tilanteen ottelun jälkeen, mielipiteeni muuttui. Jäähyn olisi voinut ehkä antaa, mutta tilanteen huono tuuri oli siinä, että Mosesilla oli suunnitelmissa pujahtaa Järventien ja laidan välistä ohi.
Nordlundin taklaus Peltoseen näytti myös livenä siltä, että olkapää osui päähän ja olin ehdottomasti sitä mieltä, että ulosajo oli ainoa oikea ratkaisu. Hidastus ja moni asiasta julkaistu valokuva osoittaa, että Nordlundin ensimmäinen kontakti on vartaloon, mutta miehen olkapää 'liukuu' taklaustilanteessa kohti Peltosen päätä. Taklaus tulee hiukan myöhään, mutta Peltosen loukkaantuminen on myös seurausta huonosta tuurista.
Molemmat tapaukset ovat valitettavia ja toivat ikävän lisän muuten hyvään jääkiekko-otteluun. Uskon, että 95% katsojista ei toivo kenenkään pelaajan loukkaantuvan - oli oma mielipide pelaajasta mitä tahansa. Olen itse ollut paikan päällä ottelussa, jossa taklaustilanteen seurauksena syntyi hyvin vakava loukkaantuminen ja toivoisin, että jokainen katsoja miettisi, että joku hölmöily tai huono tuurikin voi lätkämatsissa jättää ikuisen vamman.
Kuluvalla kaudella aivotärähdyksiä ja törkeyksistä seuraavia loukkaantumisia on ollut todella paljon ja enemmän kuin muistan millään muulla kaudella olleen. SM-liigan nollatoleranssi tappeluihin astui ainakin hiljaisesti voimaan 1.9 hölmöilyn seurauksena. Ensi kaudella tilanne on pakko muuttua tai sitten se loppuu siinä vaiheessa, kun jotain aivotärähdystä paljon pahempaa sattuu.
Kuluvan kauden aikana näissä loukkaantumisissa on ollut osallisena hämmästyttävän paljon kokeneita pelaajia. Ruutu, Peltonen, Pikkarainen, Aalto, Huhtala jne. Se mikä itseäni ihmetyttää, on se, että eikä juuri kokeneiden pelaajien pitäisi osata tunnistaa ne tilanteet, joissa vaaran paikat ovat. Kyllä, peli on nopeaa ja voitontahto ajaa, mutta mitä esimerkiksi satoja NHL-otteluita pelannut Ruutu noilla tempauksilla saavuttaa - hänen ei tarvitse enää 38-vuotiaana (vai onko 37?) todistaa kenellekkään mitään vaan olla positiivisena, rohkaisevan roolimallina muille.