Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 606 577
  • 4 455

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@BOL , hyvä teksti jälleen kerran! Eikö tuolla vaatimustasolla mikä täällä eittämättä on pitäisi aina palkata sellaisia valmentajia, joilla on jo valmiiksi näyttöjä näistä mainitsemistasi kovista paikoista, eikä näitä pikkuseurojen valmentajia? Viimeksi, kun tätä kokeiltiin oli tuloksena finaalipaikka ja sitä ennen mestaruus. Siitä vinkkiä Salmelaiselle.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä ne on kaudesta toiseen kovat odotukset myös Kärpillä ja Tapparallakin. Se mikä HIFK:lta puuttuu on organisaation menestyskulttuuri ja sitä ei niin vaan rahalla osteta. Tarvitaan Jalosia sitä tuomaan, "pikkaraiset" liian köykäisiä tekemään isoja muutoksia vaikka hyviä valmentajia muuten ovatkin. Täällä se ei vaan riitä.
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Pikkarainen on yksi sarjan parhaista valmentajista ellei paras. Ikävä on. Erikoista, kun on aina pakko potkia koutsi pihalle parin vuoden jälkeen vaikka, joka vuos olis tullu mestaruus.
 
Viimeksi muokattu:

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä myös maksetaan pelaajille Suomen mittakaavassa hyvä korvaus menetetystä vapaa-ajasta, joten sen pitäisi myös näkyä samassa suhteessa kaukalossa. Ei pelaajat tietenkään robotteja ole, mutta tietty ammattiylpeys täytyisi olla aistittavissa suorituksesta harmaampanakin päivänä.

Erittäin hyvin todettu - korvaukset ovat Liigan mittapuulla korkeimmasta päästä, toki sama pätee elämisen kustannuksiinkin pääkaupunkiseudulla. Mutta sitten ne kirkkaat valot - olen tästä asiasta kirjoittanut aikaisemminkin, mutta edelleen jaksan ihmetellä kyseisen termin käyttöä ja sitä, että HIFK:n tekemistä kapaloidaan tuon myytin kuoriin. Maailma on nykyään hyvin avara paikka mahdollisuuksineen ja ulottuvuuksineen. Esimerkiksi Euroopan pääkaupunkeihin pääsee vaivattomasti ja ihmiset ovat aiempaa vähemmän paikkasidonnaisia. Seurauskollisuuden status on liudentunut.

Pelaaminen HIFK:ssa on varmasti hieno kokemus, mutta käytännössä pitkälti toisteista, arkista suorittamista. Hallille harjoituksiin ja takaisin, muuten aikuisen ihmisen arjen rutiineja ja tekemisiä; samoin kuin suurimmalla osalla väestöstä. 60 ottelun runkosarja, josta puolet kotikaukalossa ja puolet vieraskaukalossa. Puolijulkinen työ alalla, johon suurin osa eri sidosryhmistä kykenee ja haluaa suhtautua objektiivisesti/ fiksusti intohimoisesti. HIFK:n peliesitykset saavat nykyään täällä keskustelupalstalla enemmän huomiota kuin Helsingin Sanomissa. Helsingin keskusta kuihtuu, kaupunki levittäytyy ulosmenoteiden varsille ja suomenruotsalaisten osuus väestöstä pienenee. Nämä ovat ilmiöitä, jotka ilmentävät asioiden muuttumista.

HIFK on hieno seura ja sillä on hienot fanit, olen itsekin yksi heistä. HIFK:sta huokuu arvokkuus ja perinteiden kunnioitus ilman, että siihen tarvitsee takerruttaa merkitykseltään horjuvaa fraasia.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikävä on, pakko aina potkia koutsi pihalle parin vuoden jälkeen vaikka, joka vuos olis tullu mestaruus.
Eiköhän se valmentaja vaihtunut ihan sen takia, kun niitä mestaruuksia ei nimeenomaan tullut. Veikkaan, että yksikin olisi riittänyt jatkosopimukseen.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Eiköhän se valmentaja vaihtunut ihan sen takia, kun niitä mestaruuksia ei nimeenomaan tullut. Veikkaan, että yksikin olisi riittänyt jatkosopimukseen.
Kuvitellaan, että Pikkarainen olisi vienyt Hifkin mestaruuteen. Tuskin olisi jatkanut jo siksi, että toi Peltosen diili oli tehty jo aika päiviä sitten. Ylipäätään ihmettelen, miksi Suomessa valmentajan pestit kestävät aina vain sen 2-3 vuotta. Katsoo vaikka yhtä Euroopan parhaista organisaatioista olevaa Frölundaa, heidän päävalmentaja Roger Rönnberg painaa jo yhdeksättä kautta Frölundan peräsimessä. Suomessa tää ei tulisi kuuloonkaan. Aina pakko alottaa joku uus projekti. Sama homma NHL:ssä, kun siis Frölundassa.
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Ylipäätään ihmettelen, miksi Suomessa valmentajan pestit kestävät aina vain sen 2-3 vuotta. Katsoo vaikka yhtä Euroopan parhaista organisaatioista olevaa Frölundaa, heidän päävalmentaja Roger Rönnberg painaa jo yhdeksättä kautta Frölundan peräsimessä. Suomessa tää ei tulisi kuuloonkaan. Aina pakko alottaa joku uus projekti. Sama homma NHL:ssä, kun siis Frölundassa.

Samaa ihmettelen itsekin, näin tehdään melkeinpä lajista riippumatta. Valitettavasti en muista kuka ns. isoista nimistä sanoi taannoin, että oliko se viisi vuotta tms. on optimiaika yhdessä seurassa, sitten on aika vaihtaa maisemaa. Erikoista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BOL , hyvä teksti jälleen kerran! Eikö tuolla vaatimustasolla mikä täällä eittämättä on pitäisi aina palkata sellaisia valmentajia, joilla on jo valmiiksi näyttöjä näistä mainitsemistasi kovista paikoista, eikä näitä pikkuseurojen valmentajia? Viimeksi, kun tätä kokeiltiin oli tuloksena finaalipaikka ja sitä ennen mestaruus. Siitä vinkkiä Salmelaiselle.

Edellisen kerran, kun HIFK pelasi finaalissa, meillä oli puikoissa Antti Törmänen, jolla oli fikassa Mestiksen mestaruus ja potkut Sveitsistä. Törmäsen kohdalla Mestiksen mestaruus oli meriitti, Pikkaraisen kohdalla aika usein pilkan kohde. Ei se Törmänen ainakaan mun kirjoissani mene mihinkään "meritoituneet valmentajat"-osastoon, vaan oli ennemminkin hyvä ja raikas haku uuden ajan valmentajasta. Harmi, että tilanne eskaloitui täällä sitten siihen pisteeseen, ettei edellytyksiä jatkaa enää ollut.

Edelliset oikeasti meritoituneet valmentajat meillä olivat Kari Jalonen ja Raimo Summanen, joista jälkimmäinen olikin sitten ihan oma stoorinsa. Kari Jalosia ei ihan joka oksalla kasvakaan ja maailmakin on muuttunut sittemmin ja ulkomaat vievät nykyisin koutsitkin aikaisemmin kuin vielä reilut 10 v. sitten. Montako karijalosta on tullut Kari Jalosen jälkeen ja missä he ovat nyt? Mikko Manner on aika lähellä, mutta ei sitten kuitenkaan. Sitten on narrit, jotka pomppivat liiton ja naapurin välillä. He haisevat kakalle. Ovat toki varmasti oikein hyviä valmentajia.

Uutta se ainakin mulle on, että menestyksen esteenä on hyvät resurssit ja niiden myötä kasautuvat paineet. Mutta jos näin on, niin resursseista on kyllä helppo päästä eroon. On nimittäin ottajia, jotka edelleen luulee niistä olevan hyötyä.

Joo, näin on. Muuallakin on paineita, mutta ne on sellaisia pikkupitäjien mukapaineita. Sen tajuaa vasta sitten,k kun on tällä käynyt. Mutta voimme sopia, että muualla on oikeasti kovemmat paineet ja me täällä vain leikimme aiheella. Meillä kun ei ole mitään kokemusperäistä tietoa aiheesta. Tänne on muutenkin vähän turha tulla heittelemään näin laiskoja viestejä. En yleensä jaksa vaivautua näihin edes vastaamaan, mutta tein nyt poikkeuksen. Älä kysy miksi.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@BOL , Törmänen oli valmentanut jo Bernin Sveitsin mestariksi ennen Stadiin tuloa, joten hänen meriitit ihan eri luokkaa kuin Pikkaraisella.
 

Tykinkuula

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikkaraista on tosiaan turha itkeä takaisin, mestaruutta ei ollut hänen kanssaan tulossa missään vaiheessa eikä sitä ole tulossa Hämeenlinnaankaan missään vaiheessa.

Pikkarainen sai täällä yrittää pari kautta liigan kalleimmalla joukkueella, varsinkin se eka täysi kausi oli aivan täysi farssi ja ainoastaan korona pelasti sen lopulliselta häpeältä eli säälipleijareilta.

Peltonen ei ole tarpeeksi hyvä valmentaja IFK:lle, tämä pitäisi hyväksyä ja alkaa kartoittamaan uutta koutsia ensi kaudeksi. Keskinkertainen valmentaja tulee helvetin kalliiksi kun sille pitää koota väkisin liigan paras materiaali, mielummin sitä etsisi kilpailuetua valmennuksesta kuin pelaajamateriaalista.

Peltosta on muutenkin entisenä narrikapteenina turha pitää minään elämää suurempana IFK-ikonina jolle pitää antaa enemmän siimaa kuin jollekin toiselle keskitason koutsille.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
En kyllä muista hirveän monen fanin/kannattajan pyytäneen nimenomaan Ville Peltosta IFKn valmentajaksi?

Totta, mutta kohtuullisen moni kirjoitti, että "Paloposti/roskis/Pena Matikainen/IFKn vanha faksikin valmentaisi paremmin kuin Pikkarainen". Tavallaan Peltonen on upgreidi.

Joten aion vittuilla vastaisuudestakin siitä, että täällä nyt rakastetaan Pikkaraista.

Ja saa vittuilla takaisin!
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Napattu tuolta entiset pelaajat osiosta:

Suplan uusimmassa Total NHL podcastissa vieraana on Roope Hintz. Hintz kertoo siinä myös siirrostaan IFKn paitaan ja kehuu Törmästä joka on ollut kuulema Roopen paras valmentaja.

Kannattaa käydä kuuntelemassa.

Törmänen nimittäin oli myös yksi jo menestynyt valmentaja, jonka fanit halusi heittää hiuksista vittuun. Ja saatiin mitä pyydettiin! Tilalle huikea Atu Selin.

Kärsivällisyys ei todellaaan ole IFK-fanin hyve.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Peltonen ei ole tarpeeksi hyvä valmentaja IFK:lle, tämä pitäisi hyväksyä ja alkaa kartoittamaan uutta koutsia ensi kaudeksi. Keskinkertainen valmentaja tulee helvetin kalliiksi kun sille pitää koota väkisin liigan paras materiaali, mielummin sitä etsisi kilpailuetua valmennuksesta kuin pelaajamateriaalista.

Mihin tämä väitteesi perustuu? Jos tuollaista oksentaa ulos, niin olisi suotavaa nyt edes auttavalla tasolla perustella väitettä.

Eipä siinä, sä voit ihan hyvin olla täysin oikeassakin, mutta mua suoraan sanottuna vituttaa tällaiset heitot, joita ei edes vaivauduta perustelemaan ja nyt se olennaisin pointti: tämä kausi on edelleen kesken. HIFK:lla on Peltosen johdolla vielä mahdollisuudet päättää kausi mestaruuteen tai sitten floppiin tai jotain siltä väliltä. Ei kai me nyt jumalauta keskeneräisestä työstä ruveta täällä jakamaan tuomioita tai arvosanoja, varsinkin kun IFK on kuitenkin tällä hetkellä sarjassa sijalla 4, eikä esim 14.

Toki tuo sinun viimeinen lauseesi kertoo sinusta paljon enemmän kuin Ville Peltosesta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BOL , Törmänen oli valmentanut jo Bernin Sveitsin mestariksi ennen Stadiin tuloa, joten hänen meriitit ihan eri luokkaa kuin Pikkaraisella.

Apua, niin olikin ja kyllähän mä nyt oikeasti tiesin ton. En tajua, miten skippasin sen iha kokonaan... Vähän nolo moka multa kyllä.

Mä en oikein jaksa kauheasti tuijottaa menneeseen, kun fokus on tulevassa. Valmentamisessa on aina niin monta asiaa, mitkä vaikuttaa. Vanhat meriitit on joo jees, mutta eivät vielä tae mistään. Sinänsä en usko, että taktisessa osaamisessa kukaan suomalainen olisi ihan uuno, mutta metodit, persoona, omat pelaaja- yms. kokemukset luovat sitten sen eron tuloksessa. Ja kenelläkään ei ole oikeasti antaa mitään tehtaan takuuta.

Kyllä mä Villeen uskon, vaikka tahmeaa on ollutkin. Silti olisin mennyt vielä tämän kauden Pikellä ja ottanut Villen puikkoihin vasta ensi kaudella. Mutta tämä meni nyt näin ja olen omin silmin nähnyt, että tämäkin jengi kykenee suorittamaan korkealla tasolla. Siksi jaksan nyt vielä uskoa.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Napattu tuolta entiset pelaajat osiosta:



Törmänen nimittäin oli myös yksi jo menestynyt valmentaja, jonka fanit halusi heittää hiuksista vittuun. Ja saatiin mitä pyydettiin! Tilalle huikea Atu Selin.

Kärsivällisyys ei todellaaan ole IFK-fanin hyve.
Heh, itse puolestaan puolustin Törmästä loppuun saakka ja mielestäni Nybondas toimi todella tökerösti kun heitti miehen bussin alle. Kyllä Nybondas kasasi kauden 2016-17 joukkueen itse täysin epäbalanssiin ja ei suostunut myöntämään sitä.

Törmänen oli huippukoutsi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Apua, niin olikin ja kyllähän mä nyt oikeasti tiesin ton. En tajua, miten skippasin sen iha kokonaan... Vähän nolo moka multa kyllä.

Mä en oikein jaksa kauheasti tuijottaa menneeseen, kun fokus on tulevassa. Valmentamisessa on aina niin monta asiaa, mitkä vaikuttaa. Vanhat meriitit on joo jees, mutta eivät vielä tae mistään. Sinänsä en usko, että taktisessa osaamisessa kukaan suomalainen olisi ihan uuno, mutta metodit, persoona, omat pelaaja- yms. kokemukset luovat sitten sen eron tuloksessa. Ja kenelläkään ei ole oikeasti antaa mitään tehtaan takuuta.

Kyllä mä Villeen uskon, vaikka tahmeaa on ollutkin. Silti olisin mennyt vielä tämän kauden Pikellä ja ottanut Villen puikkoihin vasta ensi kaudella. Mutta tämä meni nyt näin ja olen omin silmin nähnyt, että tämäkin jengi kykenee suorittamaan korkealla tasolla. Siksi jaksan nyt vielä uskoa.
Minä en tiedä uskoako Villeen vai ei valmentajana. Törmänen oli ja on eri levelillä kuin mestisvoittaja :—)
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en tiedä uskoako Villeen vai ei valmentajana. Törmänen oli ja on eri levelillä kuin mestisvoittaja :—)

Mä en lopulta jäänyt kaipaamaan Törmästä yhtään. Kiitollinen olen silti siitä yhdestä hyvästä kaudesta, historian ensimmäisestä runkosarjan voitosta ja ennen kaikkea finaalipaikasta. Mestaruus oli niin lähellä. Mutta ihan täysin ongelmatonta se Törmäsenkään toiminta ei ollut. Ei ekalla, eikä varsinkaan tokalla kaudella. Toki, kaikkia ei voi miellyttää, eikä pidäkään ja sen lauluja laulat, kenen leipää syöt, mutta yksikään päävalmentaja ei myöskään ole tätä seuraa suurempi. Monimutkainen tilanne kaikkinensa. Silti Nybondaksen olisi pitänyt hoitaa asia suoraselkäisesti ja rehellisesti. Häpeän syvästi Nybondaksen toimintaa. En muistele Törmästä pahalla, mutta en jäänyt kaipaamaan häntä. Mutta voin ottaa sellaisen 2015-16 kauden takaisin ihan koska tahansa.

Mutta nyt tätä laivaa johtaa Salmelainen ja Peltonen vastaa joukkueesta. Nybondaksen vanhoilla hyvillä tai huonoilla teoilla ei ole enää mitään merkitystä. Omat odotukseni eivät olleet kovin korkealla, kun Villen nimellä alettiin spekuloida ja kun hänen sopimuksensa julkistettiin, mutta mun tunteillani tai odotuksillani ei juurikaan ole merkitystä muille kuin mulle itselleni. Ainoa asia, millä on lopulta merkitystä on, että HIFK pääsee pleijareihin ja menee askel kerrallaan sarjoistaan jatkoon ja nostaa kannua viimeisen ottelunsa päätteeksi. Kaikki muu on tavallaan turhaa ininää. Vaikkei tietenkään olekaan, mutta isossa kuvassa on.

Teen arvioni sitten, kun olen nähnyt, miten joukkue pelaa keväällä. Mutta vaikka valmentaja vastaa kokonaisuudesta, minä näen asian myös niin, että pelaajat siellä kentällä pelaa. Vaikea mun on laittaa esim. näistä viime aikojen matsien loppujen perseilyistä koutsin piikkiin paljonkaan. Kerran toki otti veskarin liian aikaisin ja siitä annoin risuja. Joo, "ei pitäisi" peluuttaa Koivistoista ratkaisuhetkillä, mutta Liigasta ei taida löytyä valmentajaa, joka Eetun oikeasti jättäisi penkille, kun tosissaan haetaan voittoa. Vaikka nyt on mennytkin päin helvettiä, on hän silti joukkueen tärkeimpiä pelaajia.

"Meidän parhaiden pelaajien pitää olla parempia" on tämän hetken kupletin juoni. Toivottavasti Murphyn paluu alkaa näkyä myös tuloksessa.
 

Tykinkuula

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihin tämä väitteesi perustuu? Jos tuollaista oksentaa ulos, niin olisi suotavaa nyt edes auttavalla tasolla perustella väitettä.

Eipä siinä, sä voit ihan hyvin olla täysin oikeassakin, mutta mua suoraan sanottuna vituttaa tällaiset heitot, joita ei edes vaivauduta perustelemaan ja nyt se olennaisin pointti: tämä kausi on edelleen kesken. HIFK:lla on Peltosen johdolla vielä mahdollisuudet päättää kausi mestaruuteen tai sitten floppiin tai jotain siltä väliltä. Ei kai me nyt jumalauta keskeneräisestä työstä ruveta täällä jakamaan tuomioita tai arvosanoja, varsinkin kun IFK on kuitenkin tällä hetkellä sarjassa sijalla 4, eikä esim 14.

Toki tuo sinun viimeinen lauseesi kertoo sinusta paljon enemmän kuin Ville Peltosesta.
Ville Peltonen oli pari kautta narrien kapteenina, ei se siitä miksikään muutu vaikka kuinka yrittäisi kirjoittaa historiaa uusiksi. Sen takia hänen paitaansa koskaan tullaan tuskin jäädyttämään, vain suomessa on mahdollista pitää jotain pelaajaa seuralegendana joka on ollut vihatun paikalliskilpailijan kapteenina.
 

Topmachine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikkaraista on tosiaan turha itkeä takaisin, mestaruutta ei ollut hänen kanssaan tulossa missään vaiheessa eikä sitä ole tulossa Hämeenlinnaankaan missään vaiheessa.

Pikkarainen sai täällä yrittää pari kautta liigan kalleimmalla joukkueella, varsinkin se eka täysi kausi oli aivan täysi farssi ja ainoastaan korona pelasti sen lopulliselta häpeältä eli säälipleijareilta.

Peltonen ei ole tarpeeksi hyvä valmentaja IFK:lle, tämä pitäisi hyväksyä ja alkaa kartoittamaan uutta koutsia ensi kaudeksi. Keskinkertainen valmentaja tulee helvetin kalliiksi kun sille pitää koota väkisin liigan paras materiaali, mielummin sitä etsisi kilpailuetua valmennuksesta kuin pelaajamateriaalista.

Peltosta on muutenkin entisenä narrikapteenina turha pitää minään elämää suurempana IFK-ikonina jolle pitää antaa enemmän siimaa kuin jollekin toiselle keskitason koutsille.
Nyt on kyllä erikoista tekstiä... Mestaruutta ei ollut missään vaiheessa tulossa? Mielestäni meillä oli ihan helvetin hyvä flow päällä Piken alaisuudessa, kunnes korona iski joukkueeseen ja kun tauolta palattiin niin kentällä oli kuin eri jengi ja siihen voittoputken aikana olleeseen kyytiin ei enää päästy playoffseissakaan. Esim. Lundell oli sellainen, jolta korona vei parhaan terän kriittisimmällä hetkellä niin että ei jäänyt huomaamatta. Itse olen sitä mieltä että meillä oli täydet edellytykset taistella pokaalista vielä ennen tuota karanteenia. Olenko nyt missannut jotain?

Ja tuohon Peltosen arvosteluun totean sen että omassa mielessäni Ville ei ole menettänyt kasvojaan tuon ilmalan visiitin takia. Tämä on työtä siinä missä osa käy toimistolla esimerkiksi vakuutusyhtiössä. Harvassa on nykyään sellaiset tilanteet missä ei pelaaja liikkuisi mihinkään, kun rahaa tarjotaan paremmin ja jos sopimus muutenkin on mieleisempi (en tykkää tästä mutta niin se vaan menee)... Kai sinäkin vaihdat työpaikkaa jos saat paremman liksan ja vaikka työsuhdeauton (joissain töissä tämä on iso hyöty) näin hatusta heitettynä. Ville on vielä valmentajana suhteellisen kokematon mutta pelaajana hän oli aivan mieletön, pelasi sitten missä hyvänsä ja uskon että tuosta pelaaja-taustasta on hyötyä kun joukkuetta valmentaa (ymmärrys pelistä on kovalla tasolla). Tällä en tarkoita että pitäisi antaa enemmän siimaa kuin muille mutta sitten päästäänkin siihen että miksi valmentaja heitetään aina pihalle, kun homma ei rullaa? Lukko ja Virta toimii nyt tähän hyvänä esimerkkinä siitä, kun seurassa määrätietoisesti lähdetään tekemään useamman vuoden projektia, joka halutaan päättyvän jatkumon kautta mestaruuteen. Lukon materiaali ei ollut mikään ihmeellinen mutta vaihtuvuus melko pientä, jolloin Virta sai rakentaa mieleistään joukkuetta rauhassa ja kaikki tietää lopputuloksen. Täten itse vielä malttaisin Villen kanssa ja keskittyisin siihen Vaihtuvuuden minimointiin ja joukkueen rakentamiseen Villen ja muun tiimin käteen sopivaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös