Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 600 506
  • 4 444

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Olen myös reagoinut useamman kerran kun IFK pääsee ihan hyvän näköiseen hyökkäykseen, niin kiekollinen pelaajaa dumppaakin kiekon kulmaan ja kaikki lähtevät sitä kaivamaan (eli se täysin riskitön vaihtoehto), kun oikea ratkaisu olisi ollut kiekollinen haasto.
Tätähän se hyökkäyspeli oli jo viime kaudella, ja iskenyt silmille vielä räikeämmin tällä kaudella. Tuon asiak kun jengi muuttaisi niin alkaisi maaleja ropisemaan ihan eri tahtia. Nyt pelataan siellä mistä maaleja ei edes voi tehdä.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Olen myös reagoinut useamman kerran kun IFK pääsee ihan hyvän näköiseen hyökkäykseen, niin kiekollinen pelaajaa dumppaakin kiekon kulmaan ja kaikki lähtevät sitä kaivamaan (eli se täysin riskitön vaihtoehto), kun oikea ratkaisu olisi ollut kiekollinen haasto.

Näin juuri ja itseasiassa kun katselee tuota rosteria niin juuri tuohonhan se on koottu. Puuttuu käsiä mutta vääntöä pitäisi kyllä löytyä, harmi ettei ne maalit ole siellä kulmassa.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minusta on vähän hassua, että IFK:n tyyppisellä organisaatiolla on keskiviikkona mahdollisuus tippua sarjajumboksi, kun 1/4 kaudesta on pelattu.

Silti tuntuu, etteivät Villen fudut ole edes kovin lähellä. Henkilökultti?

Väitän että jos nimi ei olisi Ville Peltonen vaan saman kokemuspohjan joku muu valmentajakiinnitys, olisi tänä aamuna ollut luvassa kopin avaimien palautus seuran johdolle.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Minusta on vähän hassua, että IFK:n tyyppisellä organisaatiolla on keskiviikkona mahdollisuus tippua sarjajumboksi, kun 1/4 kaudesta on pelattu.

Silti tuntuu, etteivät Villen fudut ole edes kovin lähellä. Henkilökultti?

Väitän että jos nimi ei olisi Ville Peltonen vaan saman kokemuspohjan joku muu valmentajakiinnitys, olisi tänä aamuna ollut luvassa kopin avaimien palautus seuran johdolle.

Olet varmasti oikeassa, itse jaksan kyseenalaistaa 32v apuvalmentajan, joka tuntuu piirtävän kaikki aikalisällä käytettävät kuviot yms. Onko hän varmasti nyt se paras mahdollinen tuki Vilellle?
Enkä tiedä olenko nähnyt Cory Murphyn vielä kertaakaan sanovan mitään penkillä, tosin valmentaminen on paljon muutakin kuin se penkkikoutsaus ja työ tehdään muualla kuin siinä penkillä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni kiinnostaisi tietää, millainen valmentaja Ville Peltonen ihan oikeasti on. Ei siis mitään mutuja ja johtopäätösten vetämistä hänen omasta peliurastaan, vaan ihan faktaa siitä, miten hän joukkueen kanssa toimii. "Luotettavimman" vastauksen saisi varmasti sellaiselta pelaajalta, joka ei enää meillä pelaa ja jolla ei jäänyt seuraakaan kohtaa mitään hampaankoloon, mutta sellaisia ei taida nyt olla tänne kirjoittavien joukossa.

Mä olen itse joutunut muuttamaan ajatuksiani Villestä hänen esiintymistensä ja sanavalintojensa vuoksi. Ja siis vertailukohtana on pelaaja-Ville. Pelaaja-Ville ei selvästikään viihtynyt parrasvaloissa ja varmaan jokainen haastattelu oli enemmän tai vähemmän tylyn tuntuinen ja katse sellainen pistävän läpitunkeva. Valmentaja-Ville taas on jopa helposti lähestyttävä ja hänen katseessaan on usein sellaista eräänlaista lempeyttä ja hän myös hymyilee melko usein. Siis täysin päinvastainen kuin pelaaja-Ville. En ole kokenut, että valmentaja-Villessä olisi kuitenkaan mitään epäaitoa tai esiintyminen olisi mitenkään päälle liimattua fuulaa. Pelaaja-Villestä jäi aina vähän sellainen pelottava kuva, valmentaja-Villestä ei lainkaan. Tuskaistuneen ja väsyneen valmentaja-Villen on olen nähnyt, mutta ei hänkään pelottava ole.

Ihminen voi myös muuttaa käytöstään, vaikka hänessä tiettyjä piirteitä, kuten vaikka rakkaus yksityiskohtia kohtaan, olisikin. Esim. potkujen jälkeen Villekin on varmasti joutunut suhtautumaan omiin tapoihinsa aiempaa kriittisemmin, koska potkut ovat kuitenkin aika dramaattinen asia. Eli, se millainen Ville oli Sveitsissä, ei välttämättä kerro siitä, millainen hän on nyt HIFK:ssa.

Että tietääkö kukaan, millainen persoona valmentaja-Ville oikeasti on vai perustuuko kaikki arviot vain siihen, millainen hän oli pelaajana?
En ole entinen pelaaja enkä tiedä miten hän joukkueen kanssa toimii, mutta kerran olen hänet tavannut ja se tapahtui MM-kisoissa hänen ollessaan silloin KJ:n apuvalmentaja. Oli siis pelin jälkeinen tilaisuus ja lupa keskustella hänen kanssaan Suomen (voitetun) pelin jälkeen, kun olimme sponsorin järkkäämässä pelin jälkeisessä tilaisuudessa jossa koko valmennusjohto oli paikalla ja heitä sai jututtaa vapaasti. Ei siis ollut sellainen tilanne, että puoliväkisin änkesin hänelle puhumaan eikä mikään lehdistötilaisuus.

Tuo tapaaminen oli hyvin jäätävä. Minä puhuin, Ville ei. Hän tuijotti pistävällä katseella ja keskustelu oli hyvin lyhyt, koska se oli täysin yksipuolista. Olin asiallinen ja lähinnä annoin hyvää palautetta voitetun pelin jälkeen. Tuon kokemuksen perusteella voin sanoa, että hän oli vaikeasti lähestyttävä ja puheet psyko-Villestä ovat sen kokemuksen jälkeen ihan ymmärrettäviä. Tuosta ei tietenkään voi vetää mitään sen ihmeempiä johtopäätöksiä miten hän joukkueen kanssa toimii, mutta kyllä itselle tuli varsin kylmä fiilis hänestä. Sellaista small talkia mihin edustustehtävissä olevat valmentajatkin yleensä kykenevät ei ollut.
Tietenkin tämän voi kuitata sillä, että oli huono hetki, kiire, pahalla päällä jne, mutta kun en ole ainoa joka on kokenut saman hänen kanssa "keskustelussa".
 

Sipilpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ville on kuulemma kopin ulkopuolella aika introvertti luonteeltaan ja on varmasti edustustehtävissä todella kaukana mukavuusalueeltaan. Ulkopuolelle se voisi hyvinkin näkyä tuolla Metukan kuvailemalla tavalla. Vähän sama kuin Kimi Räikkönen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole entinen pelaaja enkä tiedä miten hän joukkueen kanssa toimii, mutta kerran olen hänet tavannut ja se tapahtui MM-kisoissa hänen ollessaan silloin KJ:n apuvalmentaja. Oli siis pelin jälkeinen tilaisuus ja lupa keskustella hänen kanssaan Suomen (voitetun) pelin jälkeen, kun olimme sponsorin järkkäämässä pelin jälkeisessä tilaisuudessa jossa koko valmennusjohto oli paikalla ja heitä sai jututtaa vapaasti. Ei siis ollut sellainen tilanne, että puoliväkisin änkesin hänelle puhumaan eikä mikään lehdistötilaisuus.

Tuo tapaaminen oli hyvin jäätävä. Minä puhuin, Ville ei. Hän tuijotti pistävällä katseella ja keskustelu oli hyvin lyhyt, koska se oli täysin yksipuolista. Olin asiallinen ja lähinnä annoin hyvää palautetta voitetun pelin jälkeen. Tuon kokemuksen perusteella voin sanoa, että hän oli vaikeasti lähestyttävä ja puheet psyko-Villestä ovat sen kokemuksen jälkeen ihan ymmärrettäviä. Tuosta ei tietenkään voi vetää mitään sen ihmeempiä johtopäätöksiä miten hän joukkueen kanssa toimii, mutta kyllä itselle tuli varsin kylmä fiilis hänestä. Sellaista small talkia mihin edustustehtävissä olevat valmentajatkin yleensä kykenevät ei ollut.
Tietenkin tämän voi kuitata sillä, että oli huono hetki, kiire, pahalla päällä jne, mutta kun en ole ainoa joka on kokenut saman hänen kanssa "keskustelussa".

Ostan tämän. Minä olen tavannut Ville Peltosen useita kertoja peliuransa aikana ja kaikki kohtaamiset ovat olleet enemmän tai vähemmän vastaavanlaisia. Itse tulkitsen, että hän ei viihdy julkisuudessa eikä itselleen tuntemattomien ihmisten seurassa. Introvertti tyyppi. Mutta tiedän myös senkin, että hänellä on toinenkin puoli, joka sitten näkyy hänelle läheisten ihmisten seurassa.

Mutta pelkästään jo valmentaja-Villen kehonkieli on hyvin erilaista kuin pelaaja-Villen, joten olen taipuvainen uskomaan, että hän tiedostaa kyllä itsekin tämän asian. Vaikea kuvitella, etteikö hän entisenä pelaajana ymmärtäisi valmentajan olemuksen merkityksen, erityisesti vaikeina hetkinä.
 

Keskikalja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, CHICAGO BLACKHAWKS, Liverpool, Real Madrid
En ( laiskuuttani) jaksanut kaivaa, onko edes missään, mitään tilastoja. Viisaammat saa korjata jos olen saanut väärän kuvan.
IFK:n hyökkäykset päättyy myös aika usein paitsioon. Kiekon tuoja jotenkin hyytyy siniviivalle tai sitten tosiaan taidot ei riitä syöttää vauhdissa olevalle pelaajalle. Itse ohi tulemisesta puhumattakaan.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Vaikea kuvitella, etteikö hän entisenä pelaajana ymmärtäisi valmentajan olemuksen merkityksen, erityisesti vaikeina hetkinä.
Myös tavallisessa työelämässä tulee tilanteita, jolloin pidetty ja tunnollinen rividuunari (pelaaja) siirretään työnjohtoon tai projektipäälliköksi (valmentaja) vailla sen kummempaa koulutusta henkilöstöjohtamiseen yms. Työntekijä on voinut toimia jonkun aikaa työnjohdon oikean kätenä (apuvalmentajana) ennen "ylennystä". Olen itse kokenut omalla työuralla pari tälläistä keissiä, jotka ovat haukanneet paskaa. Entisestä työkaverista muodostuu pikkuhiljaa vittumainen nillittäjä, jolla ei pysykään kaikki langat kädessä oletetunlaisesti, vaikka onkin saanut hyvän perehdytyksen. Siitä on sen jälkeen kärsinyt koko työyhteisö ja se on näkynyt myös firman tuloksessa.

En tarkoita, että Ville olisi muuttunut ihmisenä tuohon suuntaan, saati noin radikaalisti, mutta tuollainenkin mahdollisuus kannattaa ehkä ottaa huomioon. Tähänkään tuskin saa mitään faktapohjaista tietoa, ellei joku pelaaja ota asiaa puheeksi.

Ja tämä siis täysin omaa spekulaatiota, tuntematta valmentaja-Villeä sen enempää. Mutta ihmisiä me vaan ollaan ja saatetaan muuttua tiedostamatta yllättävänkin paljon yo. esimerkin saattelemana.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostan tämän. Minä olen tavannut Ville Peltosen useita kertoja peliuransa aikana ja kaikki kohtaamiset ovat olleet enemmän tai vähemmän vastaavanlaisia. Itse tulkitsen, että hän ei viihdy julkisuudessa eikä itselleen tuntemattomien ihmisten seurassa. Introvertti tyyppi. Mutta tiedän myös senkin, että hänellä on toinenkin puoli, joka sitten näkyy hänelle läheisten ihmisten seurassa.

Mutta pelkästään jo valmentaja-Villen kehonkieli on hyvin erilaista kuin pelaaja-Villen, joten olen taipuvainen uskomaan, että hän tiedostaa kyllä itsekin tämän asian. Vaikea kuvitella, etteikö hän entisenä pelaajana ymmärtäisi valmentajan olemuksen merkityksen, erityisesti vaikeina hetkinä.
Kerran tavannut ja oli aika jäätävä kokemus. Pyysin nimmaria pojalleni: jäätävä mietintä, tuijotus ja poistuminen ilman sanaakaan. Kirjoitti kyllä. Jäi erittäin outo tunne kun itse kuitenkin olin fiiliksissä ja yritin luoda kontaktia.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Kerran tavannut ja oli aika jäätävä kokemus. Pyysin nimmaria pojalleni: jäätävä mietintä, tuijotus ja poistuminen ilman sanaakaan. Kirjoitti kyllä. Jäi erittäin outo tunne kun itse kuitenkin olin fiiliksissä ja yritin luoda kontaktia.

Minulla on toisen suuntainen kokemus, lasteni kanssa jäähallissa oli joku perhepäivä tms jossa oli myös Ville paikalla. Pyysin josko saisin kuvan niin Ville otti lapset kainaloon ja melkein hymyili kameralle. Oikein mielyttävä kohtaaminen, ei nyt mikään ylitsevuotavan lämmin mutta sellainen varsin normaali kohtaaminen. En itse nyt Villeä vielä psykopaatiksi olisi leimaamassa. Helppo kuitenkin uskoa ettei hän ole pelaajaurallakaan ollut se saunailtojen tunnelman kohottaja, jollaisia esim. Kibe ja Lennu ovat varmasti olleet.
Mikä on saattanut toimia pelaajana hyvänä esimerkkinä, siinä on voinut junnut katsella et "ei helkkari toi Ville on voittanut kaiken mahdollisen ja se ei vedäkkään täällä saunaillassakaan ihan ellun kanana, niinkuin noi jotka vetävät vuodesta toiseen vaan liigassa"
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sillä ei oikeastaan ole merkitystä millainen persoona Peltonen tai kukaan on, vaan sillä miten henkilö tosiasiassa toimii ja käyttäytyy. Ja erityisesti miten hänen toimintansa vaikuttaa.
Niin paitsi että sillä minkälainen persoona henkilö X on, on vaikutusta myös miten hän toimii ja käyttäytyy. Eli tottakai on merkitystä persoonalla. Ei täysin ohjaa tekemistä, mutta se persoona heitetään peliin pelurimaisella ammattitaidolla, ja tuossa oli aiemmin hyvää pohdintaa että onko pelaaja-Ville ja koutsi-Ville erilaisia henkilöitä. Ei sinänsä outoa, koska pelaajat on melko usein pelaajina erilaisia luonteeltaan kuin ihmisinä ilman varusteita.

Pelaaja-Villellä oli tiikerinsilmää ja analyyttisyyttä samassa paketissa, koutsi-Villestä ei välity minkäänlaista tiikerinsilmää jota jopa analyyttisiltä koutseilta kuten Erkalta ajoittain näkyi. Erkka tosin käytti sitä paljon tuomareista vinkumiseen (tuo energiaa silti).

Kaikista koutseista ei ole hyväksi päävalmentajaksi, mutta voivat olla silti erinomaisia apuvalmentajia. On mahdollista että Villen vahvuudet sopii paremmin paletin apusiveltimeksi kuin pääkäskijäksi. Ja täysin mahdollista myös että Peltonen on vaan liian kokematon pääkoutsi vielä. Mm. Antti Pennanen on varoitellut mitä käy kun lähtee liian aikaisin aikuisten päävalmentajaksi.
 

FosaMasa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
PiTa, HIFK, Liverpool
Tällä lailla kirjoitin lokakuussa 2021, kun Peltonen oli valmentanut IFK:ta Liigassa vajaan kuukauden

HPK sai hyvän valmentajan. Pikkarainen sai IFK:n pelin toimimaan, vaikka ei aina laittanutkaan paikoista sisään.
Ville laittoi aikanaan paikoista sisään, mutta ei ole vielä saanut valmentajana peliä toimimaan.

Pidän Pikkaraista parempana valmentajana kuin Peltosta, kunnes Peltonen pakottaa minut muuttamaan mieltän
i.

Nyt lokakuussa 2022 tuntuu siltä, että Peltosen pitäisi itse pyytää potkuja. Lehdistötilaisuuden haastattelu kertoo, että valmentajan on henkisesti täysin kyykyssä. En ole koskaan kannattanut potkuja kesken kauden, mutta tämä on pelaajamateriaaliin nähden ehkä heikoin näkemäni suoritus. Joukkue on tehnyt 23 maalia 15 pelissä!!!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi voi. Kyllä on kaveri pihalla. Höpöttää Kalpan toisen maalin virheistä kun itse ei tehdä yhtään. Tämä peli ei aukene maalille menolla vaan hyökkäyksen ja yv rakenteella. Jota ei nyt ole myöskään puutteellisen jengin kokoamisen vuoksi. Voi Tobbe ja Vippe. voi voi.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Voi voi. Kyllä on kaveri pihalla. Höpöttää Kalpan toisen maalin virheistä kun itse ei tehdä yhtään. Tämä peli ei aukene maalille menolla vaan hyökkäyksen ja yv rakenteella. Jota ei nyt ole myöskään puutteellisen jengin kokoamisen vuoksi. Voi Tobbe ja Vippe. voi voi.
Oli siinä virhe, tai useampikin mutta tuollaisilla ulostuloillako joukkueen henkinen takalukko avataan? Tai sillä että vedetään raippatreenit(hikinen päivä, jos siihen viittasi)? Ja kyllä, pihalla on ja pahasti. Viettäkööt keskenään sen hikisen rankkupäivän. Itse on tämän paskan Peltonen leiponut.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Ihan oikeat eväät, eriasia onko Ville Peltosesta enään kurssin kääntäjäksi vaikka periaatteessa eväät ja teoriat olisi kunnossa. Sekään ei välttämättä riitä, jos koppi on menetetty.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju

Toivottavasti ottavat 2-1 avauspeli mukana, omista lähdöllä, kapeella kentällä, ja myöhästyny kakkonen vimmaisella luistelulla takapaineeseen, ja hyökkääjät muistaa maalipaineen. Saisivat liikkeestä liikkeeseen syöttö-syötönhaltuunotto-harjoitteen PAHP:een samalla, ku sekin tuntuu olevan niin helvetin vaikeeta.
Kulmasta lähtevä yhden päädyn 2-1 tekee siitä painitreenin :)
Ja painia IFK on osannu koko kauden. Kiekon liikuttaminen on se ongelmakohta.
Ton perusteella näiden treenit on ku D-junnuilla :)
Että bäk tu beisiks-hengessä mennään.
Kai se on hyvä asia.
Edit. Kirjoitusvirhe
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös