Itseäni kiinnostaisi tietää, millainen valmentaja Ville Peltonen ihan oikeasti on. Ei siis mitään mutuja ja johtopäätösten vetämistä hänen omasta peliurastaan, vaan ihan faktaa siitä, miten hän joukkueen kanssa toimii. "Luotettavimman" vastauksen saisi varmasti sellaiselta pelaajalta, joka ei enää meillä pelaa ja jolla ei jäänyt seuraakaan kohtaa mitään hampaankoloon, mutta sellaisia ei taida nyt olla tänne kirjoittavien joukossa.
Mä olen itse joutunut muuttamaan ajatuksiani Villestä hänen esiintymistensä ja sanavalintojensa vuoksi. Ja siis vertailukohtana on pelaaja-Ville. Pelaaja-Ville ei selvästikään viihtynyt parrasvaloissa ja varmaan jokainen haastattelu oli enemmän tai vähemmän tylyn tuntuinen ja katse sellainen pistävän läpitunkeva. Valmentaja-Ville taas on jopa helposti lähestyttävä ja hänen katseessaan on usein sellaista eräänlaista lempeyttä ja hän myös hymyilee melko usein. Siis täysin päinvastainen kuin pelaaja-Ville. En ole kokenut, että valmentaja-Villessä olisi kuitenkaan mitään epäaitoa tai esiintyminen olisi mitenkään päälle liimattua fuulaa. Pelaaja-Villestä jäi aina vähän sellainen pelottava kuva, valmentaja-Villestä ei lainkaan. Tuskaistuneen ja väsyneen valmentaja-Villen on olen nähnyt, mutta ei hänkään pelottava ole.
Ihminen voi myös muuttaa käytöstään, vaikka hänessä tiettyjä piirteitä, kuten vaikka rakkaus yksityiskohtia kohtaan, olisikin. Esim. potkujen jälkeen Villekin on varmasti joutunut suhtautumaan omiin tapoihinsa aiempaa kriittisemmin, koska potkut ovat kuitenkin aika dramaattinen asia. Eli, se millainen Ville oli Sveitsissä, ei välttämättä kerro siitä, millainen hän on nyt HIFK:ssa.
Että tietääkö kukaan, millainen persoona valmentaja-Ville oikeasti on vai perustuuko kaikki arviot vain siihen, millainen hän oli pelaajana?