Nyt pitää toki erottaa kaksi asiaa toisistaan. Myynti ja markkinointi, toisin sanottuna tuote ja brändi. Tässä tapauksessa siis ennen kautta tehtävä yritysmyynti ja kausikorttimyynti kun ei juurikaan riipu brändistä. Yritysmyynti vetää kun joukkue pärjää ja bisnesklubilaiset saavat viedä yritysvieraitaan matseihin katsomaan voittavaa lätkää. Kausikorttimyynti vetää kun joukkue menestyy, ihan päivänselvää. Videotauluille myydään varmasti mainoksia paljon ja hienoa jos niitä ostetaan jopa lisää jotta saadaan lisää myyntiä. Mutta kukaan ei kuitenkaan osta sitä lippua tullakseen katsomaan videotaululta mainoksia.Silti minä kaipaisin edes YHDEN perustellun näkemyksen siihen miten ensinnäkin tämä väitetty imagotappio vaikuttaa myyntiin, ja ennen kaikkea siihen mihin myyntiin se vaikuttaa niin ratkaisevasti? Zaarilta koitin sitä jo kysyä ja vastaus oli, että minä olen hidas, susi ei vastannut oikein mitenkään ja loput eivät ole edes yrittäneet.
Toisekseen, nyt kun tästä markkinoinnin "kasvoista" on puhuttu niin onko ratkaisunne tosiaan nyt se, että mennään sateeseen istumaan vai olisiko kenties löydettävissä uusia kasvoja markkinointiin? Minä kun mietin sitä Tapparan käyttämää slogania niin montakin ehdokasta on. Ja kävin ne jopa läpi tuossa aiemmin, oman näkemykseni siis. Tuon ollessa paskaa voinemme siis olettaa, että asiat on tehtävä vielä jotenkin toisin, joten jos millään saisi siihen vastauksen niin komeaa olisi.
Jäähallille tullaan katsomaan brändiä. Tämän brändin paras ilmentymä koko Suomessa on ollut viime kausina Ville Nieminen. Jos tehtäisiin sokkokysely, jossa pyydettäisiin nimeämään viime kauden Tapparan pelaajista kuka tahansa, voittaisi Nieminen tuon kisan mennen tullen, kukaan muu ei tulisi lähellekään. Tapparalla on ollut vuosien saatossa aina pelaaja, johon joukkue on henkilöitynyt. On Jutilaa, Ojasta ja Nieminen. Nyt ei ole ketään, ja vaikka pistepörssiä katsomalla joku Kristian Kuusela nyt onkin parempi pelaaja, niin aika kaukana ollaan siitä, että Pihtiputaan Mummo yhdistää Kuuselan Tapparan kasvoiksi. Brändi kun ei ole mitään konkreettista, vaan mielikuva. Nieminen on enemmän kuin mitä tilastokortista voi lukea, juuri siksi, koska hän on mielikuvana suurempi.
No mikä sitten tässä on se ongelma? Myyntihän myy ja ketään kiinnosta mikä se mielikuva lopulta on? No, ei välttämättä mikään. Aina on mahdollista, että ensi kausi menee Tapparalta pirteästi ja se tuo aina katsojia lehtereille. Mutta jos joukkueella ei ole kasvoja, jää joukkue etäiseksi, ja marraskuisena iltana alemmassa keskikastissa pelaavaa Tapparaa ei enää lähdetäkään katsomaan kun hommassa ei ole mitään tunnetta. Markkinoinnin (eli brändin) tärkein kohderyhmä kun ei omista kausikorttia, ei ole yrityslipulla katsomassa ja tuskin kirjoittaa Jatkoaikaan. Se kohderyhmä käy pari kertaa kaudessa matsissa, ehkä perheen kanssa ja käyttää rahaa suhteessa enemmän kuin kukaan muu kävijä. Sitä pitäisi tavoitella, sitä pitäisi ruokkia brändillä. Ennen oli sentään edes Nieminen.