Minä olen näemmä vähemmistössä, mutta minä en ole ikinä kaivannut, enkä varmaan ikinä tule kaipaamaan lehdistötilaisuuksissa minkäännäköistä analysointia, tilastoja tai pelitavan avaamista. Minulle on ihan sama kerrotaanko lehdistötilaisuudessa terkut äidille vai avataanko siellä koko pelikirja täydellisesti pienissä osissa. Ainoa mikä minua kiinnostaa on näytöt kentällä.
Tähän asti Havu on minun silmään peluuttanut kiekkoa mitä tuo puolustus ei yksinkertaisesti kykene pelaamaan. Tästä voi antaa pikkuisen (ihan vitusti) miinusta myös Jussi Silanderilla joka tuosta on alivoiman lisäksi vastuussa. Miksi minua Havu epäilyttää tällä hetkellä, on yksinkertaisesti se että ollaan pelattu neljännes runkosarjasta ja edelleen hakataan päätä seinään tuon suhteen. Eiköhän se ole tulluit kaikille selväksi että tämä pelitapa ei toimi tällä joukkueella. Jos pakisto olisi kunnossa niin voisi toimiakkin, mutta tällä pakistolla vaan ei toimi, sitä olisi pitänyt muuttaa jo ajat sitten. Annetaan sen verran armoa että minusta viimeisissä peleissä on ollut jo ideaa tässäkin suhteessa, mutta muut asiat ovat ratkoneet ne pelit. Siksi olen myös sitä mieltä että pari pakkia voi muuttaa tilanteen täysin.
Toinen juttu on sitten se, miten jos pelattaisiin nykyisen puolustuksen mukaista kiekkoa niin voitaisiin samantien unohtaa Gardinerin maalipörssit ja todennäköisesti palstalla huudeltaisiin floppeja kun kukaan ei mahtuisi lähellekkään kärkeä pistepörssissä, koska tällä pakistolla ainoa tapa pärjätä on pelata niin helvetin tiivistä viisikkopuolustamista että lopulta se on se ja sama lukeeko selässä Hermonen vai Turunen, aikalailla samanlaisilla pisteillä ollaan. Tietystihän tuossakin on ero millä prosentilla ne kiekot lyödään niistä paikoista sisään, vähän niinkuin Marjamäen kulta-ajalla, mutta siinäpä se.
Tästä syystä minä edelleen kallistun sille linjalle, jossa haluan odottaa ne muutamat hankinnat puolustukseen ennen kun potkisin Havun vittuun. Aina siinä on se mahdollisuus olemassa että sinne tulee huippuhankinnat ja edelleen pelataan päin vittua, mutta minä näen tuon silti potentiaalisempana tienä mestaruuteen, entä sen että otetaan joku joka sulkee oman pään mutta hyökkäyspäässä ei enää tapahdukkaan mitään. Tuo tuli todistettua jo kotimaisessa jalkapallossa ja ei enää uudestaan.
Silander pitäisi kyllä saada ulostettua joukkueesta mahdollisimman nopeaa, vaikka se Kukkonen tilalle, ei voi oikeasti huonommin enää mennä. Niin kauan kun Silander on jengissä niin en usko minkään väriseen mitaliin. Muuten uskon edelleen mihin vaan.