Näin pitkän viikonlopun kunniaksi (pääsiäinen) ihmisten touhuja seuratessani tuli mieleeni ruveta jeesustelemaan viinan liikakäytöstä. Sitä nyt näkee taas kun ulkona liikkuu ja vappu on vasta tulossa. Absoluutisti en ole itsekään, ja oman osani olen alkoholimyrkytyksistäkin saanut, joten kaipa se on vähän jeesustelua sanoa, että yhteiskuntamme on liian kännimyönteinen? Toisaalta alkoholi aiheuttaa 700 miljoonaa euroa suoria kustannuksia yhteiskunnalle vuosittain ja epäsuoria vielä 3-5 miljardia (tämän 6-vuotta vanhan uutisen mukaan). Meinaan jos joku on turha kustannus, niin tämä. Pienenisi valtion säästötarve aika tavalla, mikäli nuo kustannukset saataisin edes puolitettua. Vaan ongelmana on, ettei meikäläisen saunakaljojen juomatta jättäminen asiaan mitään vaikuta, ja ongelmajuojat eivät ole ensimmäisenä käsi pystyssä ilmoittautumassa, kun kulutuksen rajoittamisesta innostuneita kysellään. Mikä neuvoksi, vai odotetaanko ja toivotaanko parasta?
Jeesustelun lisäksi ketjussa pitäisi kai voida avautua siitä mitä viinan piru on saanut ihmisparan tekemään. Itse en onneksi ole (toistaiseksi) vaimoa kännissä (tai muutenkaan) pahoinpidellyt, joten pahimmat mokat liittyvät vaan alkoholimyrkytyksiin. Kuinka monta kertaa pitää oksentaa vihreää sappinestettä ennen kuin uskoo, että viina on viisaampien juoma? Mutta kuulemma joku (tai ainakin jonkun tuttu/kaveri/naapuri) on joskus humalaspäissään mokannut, ja mikäli haluaa niin tännehän asiasta voi avautua.
Jeesustelun lisäksi ketjussa pitäisi kai voida avautua siitä mitä viinan piru on saanut ihmisparan tekemään. Itse en onneksi ole (toistaiseksi) vaimoa kännissä (tai muutenkaan) pahoinpidellyt, joten pahimmat mokat liittyvät vaan alkoholimyrkytyksiin. Kuinka monta kertaa pitää oksentaa vihreää sappinestettä ennen kuin uskoo, että viina on viisaampien juoma? Mutta kuulemma joku (tai ainakin jonkun tuttu/kaveri/naapuri) on joskus humalaspäissään mokannut, ja mikäli haluaa niin tännehän asiasta voi avautua.
Viimeksi muokattu: