Mainos

Viinan perkele

• 37 854
  • 235

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Näin pitkän viikonlopun kunniaksi (pääsiäinen) ihmisten touhuja seuratessani tuli mieleeni ruveta jeesustelemaan viinan liikakäytöstä. Sitä nyt näkee taas kun ulkona liikkuu ja vappu on vasta tulossa. Absoluutisti en ole itsekään, ja oman osani olen alkoholimyrkytyksistäkin saanut, joten kaipa se on vähän jeesustelua sanoa, että yhteiskuntamme on liian kännimyönteinen? Toisaalta alkoholi aiheuttaa 700 miljoonaa euroa suoria kustannuksia yhteiskunnalle vuosittain ja epäsuoria vielä 3-5 miljardia (tämän 6-vuotta vanhan uutisen mukaan). Meinaan jos joku on turha kustannus, niin tämä. Pienenisi valtion säästötarve aika tavalla, mikäli nuo kustannukset saataisin edes puolitettua. Vaan ongelmana on, ettei meikäläisen saunakaljojen juomatta jättäminen asiaan mitään vaikuta, ja ongelmajuojat eivät ole ensimmäisenä käsi pystyssä ilmoittautumassa, kun kulutuksen rajoittamisesta innostuneita kysellään. Mikä neuvoksi, vai odotetaanko ja toivotaanko parasta?

Jeesustelun lisäksi ketjussa pitäisi kai voida avautua siitä mitä viinan piru on saanut ihmisparan tekemään. Itse en onneksi ole (toistaiseksi) vaimoa kännissä (tai muutenkaan) pahoinpidellyt, joten pahimmat mokat liittyvät vaan alkoholimyrkytyksiin. Kuinka monta kertaa pitää oksentaa vihreää sappinestettä ennen kuin uskoo, että viina on viisaampien juoma? Mutta kuulemma joku (tai ainakin jonkun tuttu/kaveri/naapuri) on joskus humalaspäissään mokannut, ja mikäli haluaa niin tännehän asiasta voi avautua.

Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta kännimyönteisestä yhteiskunnasta sen verran että nyt kun olen ollut jo pitkälti yli vuoden "tauolla", eli en siis ole ottanut tippaakaan niin jatkuvasti joutuu perustelemaan tätä ihmisille. Jos et juo esim. jossain saunaillassa niin sitä pidetään jotenkin todella outona käytöksenä ja varsinkin jos olet ennen juonut mutta lopettanut niin sinut leimataan heti vähintäänkin alkoholistiksi jonka on ollut pakko lopettaa, vaikka esim. omalla kohdallani ei ole mistään tällaisesta kyse. Monta kertaa on minultakin tultu nyt kysymään ihan suoraankin että "lähtikö sulla sitten käsistä se juominen" kun olen sanonut että en ainakaan toistaiseksi käytä alkoholia.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en onneksi ole (toistaiseksi) vaimoa kännissä (tai muutenkaan) pahoinpidellyt, joten pahimmat mokat liittyvät vaan alkoholimyrkytyksiin. Kuinka monta kertaa pitää oksentaa vihreää sappinestettä ennen kuin uskoo, että viina on viisaampien juoma?
Onko silloin "alkoholimyrkytys", jos oksentaa sitä vihreää mömmöä? Ja mitä se haittaa? Tietenkin ikävähän se on oksennella ja on tylsää maata sängyssä koko päivä, mutta siis kuitenkin. Tuo sana "alkoholimyrkytys" vaan kuulostaa jotenkin hurjalta. Mä oon joskus ennenkin miettinyt tuota juttua, tai siis sitä, että onko se oikeasti joku vakavakin asia vaiko vaan esimerkiksi joku lääkärien käyttämä nimitys normaalista kovasta krapulasta, jossa oksentaa sitä vihreää mömmöä.

Aika paljon kertoo suomalaisesta mentaliteetistä, että alkoholi ja huumeet erotellaan erikseen. Ainakin näin kansankielessä. Tuossa katsoin jakson yle areenasta, jossa nuoret tytöt laitettiin pariksi päivää "vankilaan", jotta oppisivat tavoille. Siellä vankilanjohtaja tokaisi jotenkin : " Kauheaa, että nuoret tytöt käyttävät alkoholia, saati sitten huumeita." Mitenköhän alkoholi on erityisasemassa verrattuna muihin huumeisiin ? Ai niin, koska se on laillista. Valtio määrää meille huumeen, jota saa käyttää ja sitähän sitte myös käytetään. Samaan aikaan paheksutaan muiden huumeiden käyttöä ja leimataan jokainen pössyttelijä narkkariksi. Suomi, kaksinaismoralismin luvattu maa. Oikea pikku-jenkkilä.

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Itse ns. normaali / kohtuu käyttäjänä (kaljat otetaan silloin kun on sen paikka eli esim. keskellä viikkoa ei edes saunakaljoja välttämättä juoda) ihmetyttää ihmiset jotka eivät osaa juoda vain kahta kaljaa ja sitten se on siinä. No sairaushan se alkoholin suurkulutus on ihan niin kuin jollain on astma, sydämen rytmihäiriö tms. Joka tapauksessa keskustelun aloittaja lyö lukuja pöytään paljonko alkoholi tuo kustannuksia yhteiskunnalle. Joskus pitäisi myös miettiä paljonko alkoholi tuo tuloja yhteiskunnalle super suuren verotuksen ansiosta. No toiset ottaa toiset ei ja se pitäisi mielestäni olla jokaisen oma asia varsinkin siinä tapauksessa että ettei ota tai siinä tapauksessa että ottaa ns. kohtuullisesti, sitä on turha kenenkään paheksua ja ruveta Jeesustelemaan.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Onko silloin "alkoholimyrkytys", jos oksentaa sitä vihreää mömmöä? Ja mitä se haittaa? Tietenkin ikävähän se on oksennella ja on tylsää maata sängyssä koko päivä, mutta siis kuitenkin.

No ei se, että oksentaa sappinesteitä tarkoita muuta kuin aika lievää myrkytystilaa. Tai silloinhan ollaan oikeasti jo voiton puolella, vaikka sitä ei silloin uskokaan, koska tuohon yleensä päästään vasta krapulassa. Meinaan vielä vakavampi myrkytyshän on ollut lähellä. Vakavampaahan on sitten kun sammuu ja rupea kouristelemaan, hengitys hidastuu, tulee hypotermia, verenkierto hidastuu niin että kalpeus lähenee sinisyyttä jne. Pahimmillaanhan viina laukkauttaa hengityslihasten toiminnan tai pysäyttää sydämen, mutta tuohon pitää olla jo yli kolme promillea. Todennäköisemmin sitä tukehtuu omaan oksenneukseensa, jos ei ole ketään perään katsomassa.

Kyllä tuommoinen kännääminen omasta mielestäni tyhmää on. Pitäisi kai ruveta aidosti moista paheksumaan, eikä vaan naureskella.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
eli esim. keskellä viikkoa ei edes saunakaljoja välttämättä juoda

Mitä on keskellä viikkoa? Suomalaisten ongelma on se, että alkoholi nähdään syystäkin paholaisena. Kyllä ihan vaikka keskellä viikkoa voi ottaa alkoholipitoisen juoman myös lounaalla työpalaverissa. Paitsi Suomessa.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei se...
Jos tavalliselle jampalle antaa vaikka ämpärillisen viinaa ja käskee sen juomaan paukun aina vartin välein, ei siihen kuole, ellei se työnnä päätään sinne sankkoon ja huku, tai muuta vastaavaa paskaa, jota tässä on varmaan turha mainita.

Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Mitä on keskellä viikkoa? Suomalaisten ongelma on se, että alkoholi nähdään syystäkin paholaisena. Kyllä ihan vaikka keskellä viikkoa voi ottaa alkoholipitoisen juoman myös lounaalla työpalaverissa. Paitsi Suomessa.

Kyllähän iso osa jengistä juo alkoholia vain humaltuakseen. Sitä kontrolloidakseen alkoholia ei nautita viikolla, jotta joku roti säilyisi. Ne ei vaan ymmärrä, että joku voi ottaa vain lasillisen tai tuopillisen.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Jos tavalliselle jampalle antaa vaikka ämpärillisen viinaa ja käskee sen juomaan paukun aina vartin välein, ei siihen kuole, ellei se työnnä päätään sinne sankkoon ja huku, tai muuta vastaavaa paskaa, jota tässä on varmaan turha mainita.

Sen verran olen samaa mieltä, ettei tolkkuun juomiseen kuole. Mutta haloo, jos vetää useamman litran kirkasta (ämpärillinen =10 litraa), niin takuulla kuolee vaikka olisi millainen karpaasi

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran olen samaa mieltä, ettei tolkkuun juomiseen kuole. Mutta haloo, jos vetää useamman litran kirkasta (ämpärillinen =10 litraa), niin takuulla kuolee vaikka olisi millainen karpaasi
Tai siis sitä tarkoitin, että kun sä oot tosi kännissä, et sä pysy pystyssä eikä sun käsi osu enää suuhun. Sä sammut silloin. Ei känni ole niin vakavaa kuin mitä jotkut puhuu. Jos joku hölmö temppuilee kännissä, on ne tapaukset eri juttuja. Tai jos sä ryyppäät vaikkapa 20 vuotta, tai esimerkiksi jotkut venäläiset viinanjuontikilpailut.

Mä olen kans aina ihmetellyt tuota "keskellä viikkoa" ryyppäämisen arvostelua. Siis puhutaan nyt vaikka niistä kahdesta lasillisesta tai ihan kunnon örveltämisestä. Nykyään moni tekee vuoroduunia ja viikonlopun merkitys on siinä mielessä olematon.

Muutenkin suomalainen alkoholin kulutus on ihan hyvällä tasolla verrattuna muihin EU-maihin, joten ihmettelen tätä jeesustelua.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Mä olen kans aina ihmetellyt tuota "keskellä viikkoa" ryyppäämisen arvostelua. Siis puhutaan nyt vaikka niistä kahdesta lasillisesta tai ihan kunnon örveltämisestä. Nykyään moni tekee vuoroduunia ja viikonlopun merkitys on siinä mielessä olematon.

Muutenkin suomalainen alkoholin kulutus on ihan hyvällä tasolla verrattuna muihin EU-maihin, joten ihmettelen tätä jeesustelua.

Samaa mieltä siitä, että eikös se ole aivan sama minä päivänä alkoholia nauttii. Mutta kylläkai kännäämisen vaarat nyt on kaikille selvät? Teloo todennäköisemmin itsensä, joutuu rikollisen ryöstämäksi tai toisen humalaisen pahoinpitelemäksi jne. Poliisi ei paljon muuta ehdi viikonloppuisin tekemään kuin kärräämään sammuneita tai perheväkivallan tekijöitä. Meinaan onhan se selvää, että nimenomaan kännääminen maksaa yhteiskunnalle hirveästi. Ehkä olisi kohtuullista, että jokaisesta törkeästi kännissä olevan poliisi- tai ambulanssikeikasta laitettaisiin kunnon lasku.
En nyt viitsi sen enempää jeesustella, mutta ei mun mielestä örveltäminen ole kovin hienoa, ei itse tehtynä tai varsinkaan sivusta nähtynäkään. Me ei vaan yhteiskuntana paheksuta örveltämistä tarpeeksi. Tulee näin säästöaikana mieleen, että tuosta olisi hyvä säästää. Ei kenenkään ole pakko örveltää, jos moisesta tykkää, niin siitä ilosta pitäisi maksaa nykyistä enemmän, koska aiheutetut kustannukset ovat turhia.

Fordél

Jäsen
Olen miettinyt tätä samaa kysymystä ja joskus meinannut jopa perustaa siitä ketjun. Hyvä, että Stonewall ryhtyi ajatuksista teoiksi, koska kyse on ihan helkkarin tärkeästä aiheesta Suomen tulevaisuuden kannalta. Alkoholin liikakäyttö on eittämättä yksi aivan keskeisimmistä ongelmista maassamme. Ihan TOP3 kamaa ja kaiken maailman talousongelmat ym. on tavallaa pieniä verrattuna siihen mitä kaikkea liiallinen alkoholin käyttö saa Suomessa aikaan.

Mikä neuvoksi, vai odotetaanko ja toivotaanko parasta?

Mun näkemyksen mukaan ongelma on siinä, että Suomessa ei ole tervettä suhtautumista alkoholiin. Olen aika paljon tarkkaillut tätä asiaa eri tilanteissa ja tullut siihen lopputulokseen, että alkoholiin liittyy aivan liikaa kaikkea mystisyyttä ja glooriaa.

Kait se kaikki lähtee jostain kansallisluonteestamme, jossa vain viinalla lähtee jurous, uskalletaan keskustella ihmisten kanssa syvällisemmin ja ylipäänsä pystytään pitämään hauskaa. Viina on siis vastaus niin moneen ongelmaamme ja varsin helppo sellainen. Siinä missä Etelä-Euroopassa alkholi on pitkälti ruoka- ja seurustelujuoma, Suomessa seurustelu vasta alkaa kun on tarpeeksi alkoholia veressä. On paljon helpompi ottaa muutama drinkki ja saada sitä kautta kanavat auki lähestyäkseen naisia kuin hankkia vaikka hyvä itsetunto, keskustelu- ja tanssitaito jne. Viinalla ratkeaa kaikki ja siksi se saa monissa keskusteluissa niin kunniallisen ja yliarvostetun aseman.

Myyttisyys näkyy myös esim. siinä, että jos jossain on tarjolla ilmasta viinaa niin suomalaiset menee sekaisin. Siis jo ennen kuin ovat ottaneet ainoatakaan hörppyä alkaa porukassa kaamee kihelmöinti ja kuumotus. Tai sitten jos työporukan kanssa mennään jonnekin ja firma maksaa alkoholitarjoilun niin auta armias sitä keskustelua, joka aiheutuu siitä kuinka paljon firman piikkiin voidaan ottaa. Jos se on liian vähän niin silloin pomo on tiukkis ja ihan perseestä. "Antais nyt meiän kerrankin relata".

Eli niin kauan kun suomalaisten suhtautuminen alkoholiin on myyttinen ja glorifioiva eikä arkipäiväinen, aiheuttaa alkoholi ongelmia. Meidän pitäisi vain saada suhtautumisemme alkoholiin terveemmäksi, lähemmäs esim. etelä-eurooppalaisten alkoholikulttuuria. Siinä vaiheessa kun ajattelemme, että viina on esim. vain ruoka- ja seurustelu juoma ja tavallaan juoma muiden joukossa, on asiat jo paljon paremmin. Pakko tässä on laittaa uskonsa nuorempiin ja tuleviin sukupolviin; toivottavasti he pystyvät näkemään viinan toisin. Ehkä heidän taakkaa helpottaa se, jos/kun uudet sukupolvet ovat jo lähtökohtaisesti varustettu paremmilla sosiaalisilla taidoilla, jolloin ehkä yksi keskeinen alkoholin merkitys tippuu pois.

Tuosta kännimyönteisestä yhteiskunnasta sen verran että nyt kun olen ollut jo pitkälti yli vuoden "tauolla", eli en siis ole ottanut tippaakaan niin jatkuvasti joutuu perustelemaan tätä ihmisille.

Näinhän se menee ja tämäkin liittyy tohon edellä mainitsemaani asiaan eli suomalaisten suhtautumisesta alkoholiin. Valitettavasti lähtökohta on, että juot ja juot kunnolla tai muuten sussa on jotain vikaa. Pääkategoriat on lähinnä se, että olet joko
a) tiukkapipoinen nipottaja, joka astuu juomattomuusvalinnallaan muiden yläpuolella
b) alkoholi on muodostunut joskus ongelmaksi ja olet joutunut lopettamaan.

Toisaalta huojentavaa on se, että monesti kun absolutistit käyvät asiasta keskustelua muiden kanssa, tulee lopulta lähes poikkeuksetta asiasta hyvää palautetta ja valintaa arvostetaan. Tosin tässä on mielestäni aikamoinen paradoksi.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä olen kans aina ihmetellyt tuota "keskellä viikkoa" ryyppäämisen arvostelua.
No, se johtuu siitä, että suomalaisen mielestä on kahdenlaista juomista: sitä, että juo ja helvetisti tai sitten ei juo ollenkaan, tai korkeintaan lasillisen jonkun ison juhlan aikaan.

Suomalaisilla on hyvinkin äärimmäisyyksiin suhtautuva suhde alkoholiin. Väitän, että ongelmakäyttäytyminen johtuu myös osaltaan siitä. Alkoholi on samalla seka ylpeilyn että häpeän aihe.

Enimmäkseen koen, että suomalaiset suhtautuu alkoholiin kielteisesti, sitä ei mielletä ravintoaineeksi muiden joukossa. Toisin on monissa muissa kulttuureissa, missä viinilasi tai olut ruoan kanssa tai päivän päätteeksi päivittäin ei ole sen kummempaa kuin vaikkapa suklaajälkiruoka. Alkoholia ei eritellä, meillä taas se nähdään irrallisena nautintoaineena kaikessa.

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos et juo esim. jossain saunaillassa niin sitä pidetään jotenkin todella outona käytöksenä ja varsinkin jos olet ennen juonut mutta lopettanut niin sinut leimataan heti vähintäänkin alkoholistiksi jonka on ollut pakko lopettaa, vaikka esim. omalla kohdallani ei ole mistään tällaisesta kyse.
Itse olen ratkaissut tämän kyselyasian ottamalla kosteisiin seurustelutapahtumiin muutaman alkoholittoman bissen. Tässä on monta hyvää puolta: sellaisten juominen muistuttaa etäisesti oikean oluen juomista, kiusallisista tilanteista voi liueta mainiosti tyhjän tuopin verukkeella, kukaan ei kysele tyhmiä juomattomuudesta ja lopulta voi lähteä omalla autolla himaan sekä herätä aamulla omasta sängystä ilman krapulaa. Priceless.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ei viina mikään perkele ole, mutta se on aine, joka sopii vain harvoille. Eikä tämä ole pelkästään suomalaisten ongelma, vaan sivistyneissä viinimaissakin maksasairaudet kukoistavat. Niissäkin juodaan liikaa.

Viinan juomisen taustalla on se, ettei ihminen kestä todellisuutta. Kaikissa kulttuureissa on etsitty ja etsitään keinoja todellisuudesta pakenemiseen. Viina ei useimpien mielestä juuri missään muodossa ole edes hyvää. Sitä juodaan psyykkisiä päämääriä silmällä pitäen.

Kulttuurisesti olisi tärkeää nostaa esiin se tosiasia, että viina ei kaikille sovi ja ettei kaikkien tarvitse sitä juoda.

Viinimaidenkin nuorten juominen on riistäytymässä käsistä. Niissä on alettu ryyppäämään perisuomalaisesti. En uskokaan, että örvellyksen puuttuminen perustuu luontevaan suhteeseen alkoholiin, vaan luulen, että sen taustalla on yksinkertaisesti perhekeskeisyys. Perhekeskeisyyden murtuessa myös ryyppääminen lisääntyy.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkoholin ongelmia yhteiskunnalle tai alkoholisoitumista mä en nyt jaksa pohdiskella, mutta yksinkertaisesti ajateltuna satunnaisessa kännäämisessä on hyvät ja huonot puolensa. Hyvä puoli on esimerkiksi se mukava tunne ja huono puoli on taas se ikävä krapula. Muutamasta kaljasta nyt ei edes tule krapulaa, ja hieman kovemmassakin kännissä on ainakin mulla enemmän positiivisia juttuja kuin mitä negatiivisia, jos nyt noin hassusti sitä ajattelen. En mä ainakaan yleensä kännissä riko paikkoja, hakkaa tyttöystävääni enkä oikein muutenkaan pelleile. Mitä nyt nettiin kirjoittelen joskus jotain hölmöä tai aiheutan jollekin mummolle hieman pahennusta istumalla metrossa vastapäätä tms.

Kyllähän sitä joo jotkut tai oikeastaan monetkin hölmöilevät kännissä. Ja siis kännistähän ne tyhmät teot johtuvat, mutta toisaalta puoliksi sen ihmisen omasta halusta tehdä niitä hölmöjä juttuja, joiden tekoa se känni vaan edesauttaa. Suomalaisten mielenlaatu on perseestä, osaksi varmaan historian takia. Todelliset syyt ovat monesti paljon syvemmällä kuin siinä yhdessä kossupullossa.

Suomalainen sisu on sitä, että lätkämatsin lopussa paskotaan housuun.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen ratkaissut tämän kyselyasian ottamalla kosteisiin seurustelutapahtumiin muutaman alkoholittoman bissen.

No joo, ei tuo nyt minulle mikään ongelma ole. Kyselkööt jos kyselevät, ei tuo minua niin paljon haittaa, mutta otin tuon vaan esimerkiksi siitä mikä suomalaisessa yhteiskunnassa on suhtautuminen alkoholiin. Juominen on OK ja normaalia kun taas juomattomuutta joutuu koko ajan selittämään.

Birchman

Jäsen
Oma suhtautuminen alkoholiin on muuttunut aika radikaalisti viime vuosien aikana. Ikää on mittarissa 25. En oikeastaan juonut teininä juuri ollenkaan. Vasta armeijassa alkoi kuppi maistua viikottain. Armeijan jälkeinen työympäristö oli myöskin erittäin alkoholipainotteinen, joten läträämistä jatkui vielä monen monta kertaa. Oli ihan normaalia tyhjentää pää joka viikonloppu ja kännissä oli hauskaa. Tuli oltua paljon sosiaalisempi ja muutenkin sekoiltua kavereiden kanssa ympäri kaupunkia.

Jossain vaiheessa huomasin juovani enemmän vitutukseen kuin hyvään oloon. Tätä kesti reilun vuoden. Krapulat alkoivat olla toissijaisia, ahdistus päällimmäisenä. Voi helvetti sitä oloa, minkä sunnuntai-aamuisin koki. Onneksi sen pidemmälle ei tätä tapaa tullut jatkettua.

Nykyään juon noin joka toinen viikonloppu. Annosmääränä noin yksi per tunti. Eli tavallinen baari-ilta koostuu ehkä kuudesta tuopista. Aika usein tulee lähdettyä ilman pohjia ulos. Tuntuu, että olen paljon sosiaalisempi selvinpäin. En muutenkaan tykkää siitä turrutuksesta, minkä alkoholi saa aikaan. Ja hyvä niin! Ruuan kanssa juon mielelläni lasin viiniä, mutta siihen se sitten jää.

Olen nähnyt ihan liikaa sitä, mitä alkoholi voi pahimmillaan saada aikaan. Faija oli alkoholisti, luojan kiitos nyt jo lähes 10 vuotta selvinpäin. Vaikka en kännissä herraa ole montaa kertaa nähnyt, kyllä ne kaikki pettymykset, mitä alkoholi on aiheuttanut, muistaa. Kaverin faija on aivan rapajuoppo, ex-mimmi varmaan jossain vaiheessa, moni entinen duunikaveri aivan veitsen terällä ja niin edelleen.

Mä assosioin alkoholin suurkulutuksen tosi vahvasti käsittelemättömiin asioihin. Oli ne sitten työhön, perheeseen tai lapsuuteen liittyviä. Ihmiset juo mieluummin, kuin kohtaisi niitä oikeita peikkoja. Tekee oikein pahaa katsoa, kun joku tuttava ongelmiensa keskellä tarttuu kossupulloon sen sijaan, että oikeasti keskustelisi asiasta joka painaa.

Sitten on se toinen porukka, joka juo ihan omaksi huvikseen. Välittämättä sen enempää siitä, miten se vaikuttaa puolisoon, lapsiin tai ystäviin. Voin kertoa, että kännistä ihmistä ei kukaan halua lähipiirissään katsoa. Jo pelkkä tieto siitä, että faija on taas kännissä riittää saamaan aivan tarpeeksi huonon olon.

Kun täällä pallolla vain kerta pyöritään, eikä continueta ole tarjolla, haluan ainakin itse saada siitä ajasta mahdollisimman paljon irti. Siihen saa kuulua alkoholi kyllä, mutta kohtuudella. Kun mulla aikanaan perhe on, ei mun lapsien tarvitse ikinä hävetä sitä, että isä on nyt aivan saatanan kännissä.

EDIT: Ja tottakai siis on se porukka, jolla homma pysyy hanskassa hienosti. Mutta tässä kait oli tarkoitus jutella suurkuluttajista.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No joo, ei tuo nyt minulle mikään ongelma ole. Kyselkööt jos kyselevät, ei tuo minua niin paljon haittaa, mutta otin tuon vaan esimerkiksi siitä mikä suomalaisessa yhteiskunnassa on suhtautuminen alkoholiin. Juominen on OK ja normaalia kun taas juomattomuutta joutuu koko ajan selittämään.

Tämän itsekin havaitsin kun olin tuossa toistakymmentävuotta sitten sellaiset ½-vuotta ilman alkoholia ja kieltäydyin kohteliaasti kaikista ryyppyreissuista. Minulle juomattomuuteni ei ollut ongelma mutta tuli toisinaan sellainen tunne, että se oli ongelma muille - lähinnä muutamalle kaverille. Kesti aikansa kunnes lopettivat soittelemisen ja pyytämisen ryyppäämään, mielummin vietin tuolloin aikaa itsekseni tai sellaisten kavereiden kanssa, joiden kanssa se viina ei ollut ykkösjuttu. Tämän ½-vuoden alkoholittoman kauden jälkeen opettelin nauttimaan alkoholia "sivistyneesti", sen jälkeen on toki käynyt muutaman kerran siten, että homma on lähtenyt joissain juhlissa lapasesta mutta pääsääntöisesti tiedän rajani ja haluan nauttia alkoholia niiden puitteissa. Toisaalta jos päätän olla ilman alkoholia, en usko, että tällaisen päätöksen noudattaminen tuottaa ongelmia, koska nyt alkoholi ei ole mikään pakonomainen asia elämässäni. Nautin silloin tällöin viiniä, toisinaan siideriä saunan jälkeen tai muutoin vain tms.

vlad.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...Todennäköisemmin sitä tukehtuu omaan oksenneukseensa, jos ei ole ketään perään katsomassa.
Hieman vielä palaan tuohon aiempaan juttuun. Tuo sana "alkoholimyrkytys" vaan aina jotenkin särähtää korvaan. Kerran yksi parikymppinen tyttö näki yhden kaljaa/viinaa juoneen tyypin, joka oli sammumispisteessä. Tälle tytölle tuli sitten kauhea hätä ja ambulanssia oli jo soittamassa kun tää yks tyyppi ei kunnolla päässyt ylös eikä sen puheestakaan saanut täysin selvää. Ei sillä mitään hätää kuitenkaan ollut, mutta tää tyttö pisti kunnon show:n pystyyn, "alkoholimyrkytyksestä" vaan puhui eikä antanut tän tyypin nukahtaa sänkyyn. Mä olisin piirtänyt tussilla mulkun sen tyypin otsaan ja nauranut päälle.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kesti aikansa kunnes lopettivat soittelemisen ja pyytämisen ryyppäämään,

Tämä asia on siinä määrin monisyinen että sen tarkempi käsittely vaatisi vähän enemmän aikaa, mutta ehkä yksi ongelmakohta tulee esiin juuri tuossa yllä; alkoholin rooli sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ts. suomalainen mentaliteetti tuntuu voimakkaasti olevan se että viinan kanssa läträäminen kuuluu olennaisesti ryhmäsosialisointiin ja jos jättää dokaamisen väliin, huomaa kohta jääneensä väliin sitten siltä sosialisoinniltakin. Tämä polku alkaa sitten käytännössä siellä riparivuosien tienoilla ja sosiaalinen segregaatio käynnistyy. Sama pätee moneen muuhun ryhmätoimintaan, opiskelijariennot ovat 90%:sti tekosyitä/pohjustuksia ryyppäämiselle ja aika nopeasti siitä touhusta vieraantuu jos ei jaksa katsella känni-idiootteja.

Ja toisaalta aina välillä saa oikeasti pyöritellä silmiä kun ihmiset oikeastaan jopa arvottavat ihmisiä sen perusteella miten ihmiset käyttävät alkoholia ja avoimesti sitten valittavat esim. työyhteisöstä miten jengi on niin tylsää kun pikkujouluissa kukaan ei oksenna ja kähmi toisia.

Keskieurooppalaisen alkoholinkäytön tuomisessa Suomeen on vain se karu ongelma että suomalaiset eivät ainakaan tällä hetkellä vain osaa hallita juomistaan ja kaikista heikoiten siihen pystyvät ne jotka eniten kaikenlaista kännäämiskeskeisen elämäntavan kritisointia kritisoivat :)
Tunnen useitakin henkilöitä jotka kahden annoksen jälkeen menettävät täysin otteen itsestään, päästä nyt tuollainen tyyppi juomaan liikelounaalla pari viinilasia niin helvetti repeää.

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle tuo on juuri Se Ongelma. Sitä kun menee iltaa istumaan ja tapaamaan kavereita, niin täysin turhasta asiasta jauhaminen vie ison osan siitä ajasta, kun muut ovat vielä keskustelukunnossa.

Sinänsä siinä ei ole mitään ihmeellistä, että tuttujen kesken joutuu perustelemaan aikaisemmasta poikkeavia valintojaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy