Viinaa halvalla Saksasta – mitä, missä ja miten?

  • 521 709
  • 1 444

Mölnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Verohallinto uhittelee kovasti omalla IG tilillä. Ovat saaneet Tullin kanssa 3milj lisärahoituksen juuri tätä tehoiskua varte. Se uskoo ken uskoo. Minä en.
Vuoden 2022 toisessa lisätalousarviossa Verohallinnolle myönnettiin määrärahaa 1,0 milj. euroa ja Tullille 1,764 milj. euroa alkoholin verkkokaupan valvontahankkeen menoihin (menomomentit 28.10.01 ja 28.10.02).


Eli kyllä tuo pyöristäen on aika lähellä 3 miljoonaa euroa. Kannattaisi siis ehkä uskoa eikä uhota. Ei viranomainen voi valehdella tällaisista julkisista asioista edes somessa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Verohallinto uhittelee kovasti omalla IG tilillä. Ovat saaneet Tullin kanssa 3milj lisärahoituksen juuri tätä tehoiskua varte. Se uskoo ken uskoo. Minä en.

Jos verottajan aiempia toilailuja on uskominen, niin tuo 3 miljoonan lisärahoitus on jo käytetty verottajan ja Tullin omille IG tileille...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vuoden 2022 toisessa lisätalousarviossa Verohallinnolle myönnettiin määrärahaa 1,0 milj. euroa ja Tullille 1,764 milj. euroa alkoholin verkkokaupan valvontahankkeen menoihin (menomomentit 28.10.01 ja 28.10.02).


Eli kyllä tuo pyöristäen on aika lähellä 3 miljoonaa euroa. Kannattaisi siis ehkä uskoa eikä uhota. Ei viranomainen voi valehdella tällaisista julkisista asioista edes somessa.
Miten niin ei voi? Viranomainen on tässä viina-casessa valehdellut ihan jatkuvasti ja tietoisesti vuosia ilman mitään seurauksia. Viranomainen on jopa valehdellut eduskunnalle ja todennut jälkikäteen, että "ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen". Mitään seurauksia ei ole tullut.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ei niitäkään tarvitse hävittää mitkä tulli käsittelee. Se paketti vaan maksaa veroineen suunnilleen saman mitä Suomesta ostettuna.

Ei tuossa edelleenkään voi hävitä.

Uutisesta: ”– Veroineen ja kuljetuksineen hinta nousee suunnilleen markettituotteiden tasolle.”
Uutisten mukaan tuotteet jotka myyjäyritys itse lähettää, jäävät tulliin odottamaan myyjältä verosuoritteita. Puolen vuoden odottelun jälkeen tuotteet hävitetään.

Tällaisia yrityksiä on Eurooppa pullollaan. Itse olen käyttänyt sivustoja bestofwines.com, oldwhisky.net sekä ewhisky.de.

Ainoastaan tuotteet joihin ostaja itse tilaa kuljetuksen, jatkaisi matkaa verolapun kera. Esim. Shippiin kautta.

Mahdollisen hävityksen jälkeen kyselinkin mielipiteitä että kenen maksettavaksi tappio jäisi, mutta vastauksia ei tullut.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ainoastaan tuotteet joihin ostaja itse tilaa kuljetuksen, jatkaisi matkaa verolapun kera. Esim. Shippiin kautta.
Jospa tämä oiskin näin yksinkertasta... Mikä on myyjäliikeen osuus kuljetuksen järkkäämisessä, jos esim voit laittaa suoraan tilausnumeron huolitsijalle jne.

Tulkinnanvaraista ja ennakkopäätöstä tarttetas, vaan kukahan sellasta lähti penäämään.. Lain puutteiden takia tämä on aika mahdotonta määrittää, jolloin viranomaspäätös on .. niin.. mikä? Mielivaltainen?.. no ei ainakaan lakiin perustuva.

Toivottavasti tehovalvonta saa aikaan kriittisen tapahtuman, joka pakottaa lainmuutokseen tai Komission konahdukseen tai pitkänkaavankautta EU tuomioistuimeen (sen päätöksethän on sitten sovellettavaa lainkäytäntöä).

Ruotsi teki kuten EU edellytti, Suomi ei. Kummassa maassa on kauhee viinaralli euroopasta?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jospa tämä oiskin näin yksinkertasta... Mikä on myyjäliikeen osuus kuljetuksen järkkäämisessä, jos esim voit laittaa suoraan tilausnumeron huolitsijalle jne.

Tulkinnanvaraista ja ennakkopäätöstä tarttetas, vaan kukahan sellasta lähti penäämään.. Lain puutteiden takia tämä on aika mahdotonta määrittää, jolloin viranomaspäätös on .. niin.. mikä? Mielivaltainen?.. no ei ainakaan lakiin perustuva.

Toivottavasti tehovalvonta saa aikaan kriittisen tapahtuman, joka pakottaa lainmuutokseen tai Komission konahdukseen tai pitkänkaavankautta EU tuomioistuimeen (sen päätöksethän on sitten sovellettavaa lainkäytäntöä).

Ruotsi teki kuten EU edellytti, Suomi ei. Kummassa maassa on kauhee viinaralli euroopasta?
Mutta sä varmaan ymmärrät että edellä mainitsemieni myyjien kautta en itse ainakaan tilaa, koska kyllä voisin verot maksaa, mutta ei oikein houkuttelisi jos ostamiani viinoja menisi useilla sadoilla euroilla viemäriin.

Ennakkotapaus olisi kiva mutta itseä ei kyllä kiehdo ryhtyä osapuoleksi.

Luulisi että valtiota kiinnostaisi ennemmin sakottaa kaikkia kuin kaataa osa tavarasta pois missä kukaan ei voita?

Mua nyt hämmentää tää koko touhu.

Voi olla että jatkossa ostan edelleen kiltisti kalliimpia pulloja ja teen niistä sitten ennakkoilmoitukset tullille. Joku vajaa 20e ylimääräistä ei paljoa tunnu jos pullo maksaa useamman satasen.

Enemmän itselleni kyse on periaatteista ja homman helppoudesta ja siitä että Alko ei yksinkertaisesti tarjoa paljon mitään.
 

JusuPlus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa HT, Kiekko-Espoo
Hyvä juttu aiheesta:

Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos arvioi, että Suomeen ostettiin verkon kautta alkoholia viime vuonna 33 miljoonaa litraa, josta olutta oli 19,5 miljoonaa litraa. Kolmasosalitran tölkkeihin pakattuna tämä tarkoittaa pyöristäen 25 000 olutlavaa. Yhteen rekka-autoon mahtuu keskimäärin 31 lavaa eli kyse on vajaasta 800 olutrekasta vuodessa.

Uskooko joku, että Tulli pysäyttää kaksi olutrekkaa joka päivä marraskuun alusta lähtien? Lastit tulevat jostain EU-alueelta, mikä mihinkin rekkaan pakattuna.

Ei muuta kuin tilausta sisään.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Uutisten mukaan tuotteet jotka myyjäyritys itse lähettää, jäävät tulliin odottamaan myyjältä verosuoritteita. Puolen vuoden odottelun jälkeen tuotteet hävitetään.

Tällaisia yrityksiä on Eurooppa pullollaan. Itse olen käyttänyt sivustoja bestofwines.com, oldwhisky.net sekä ewhisky.de.

Ainoastaan tuotteet joihin ostaja itse tilaa kuljetuksen, jatkaisi matkaa verolapun kera. Esim. Shippiin kautta.

Mahdollisen hävityksen jälkeen kyselinkin mielipiteitä että kenen maksettavaksi tappio jäisi, mutta vastauksia ei tullut.
Alkostore24 ilmoittaa että asiakas hoitaa kuljetuksen, joten siinä ei hävitystä pitäisi tapahtua. Toki mikään ei ole varmaa kun taustalla pyörii yhden aivosolun omaavat päättäjät.
 

Drache

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmeisesti tilaukset jatkuvat kuten ennenkin jos tilaaja järjestää kuljetuksen itse EU-alueelta. Tullin ja verottajan toiminta vaikuttaa taas pääosin pelottelukampanjalta. Suomessa valtionhallinto tarjoaa loputtomasti piiskaa kansalaisille.
Kun olen tehnyt tilauksen, niin sieltä tulee koodi sähköpostiin. Sillä koodilla tilataan ja maksetaan erikseen toimitus. Tähän ei pitäisi olla tullilla mitään asiaa puuttua. Jatkan tilailua entiseen malliin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olisko tämä Tullin ilmoitus bluffia ja kansalaisten kannattaisi katsoa vedätys loppuun asti?
No ihan varmaan on pelkkää pelottelua. Kuten aiemmin mainitsin viime vuonna peloteltiin, että kaikki Kiinan paketit menevät tulliin, jotta jengi ei sieltä tilaisi. Jokainen aivoilla varustettu tajuaa, että tuo on täysin mahdotonta, eikä minun pakettini ole jääneet tulliin kertaakaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Väkevät ei kiinnosta ja laadukkaita oluita saa esim. Pien.fi kautta sen minkä haluaa ja ilman verojännitystä. Koskaan en ole ymmärtänyt lavojen tilaamista tai hakemista Virosta, mutta kai sitä bulkkikaljaa ja viinaa menee joillakin oikeasti niin paljon.
 

JusuPlus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa HT, Kiekko-Espoo
Olisko tämä Tullin ilmoitus bluffia ja kansalaisten kannattaisi katsoa vedätys loppuun asti?

Itse juuri laitoin 9 salkun lonkero tilauksen Kroatiasta tulemaan ja Saksasta vastaavasti tilasin 24 litraa viiniä ja 3 salkkua Neipaa. Eiköhän nuo tullista läpi tule, verolappujen kanssa tai ilman.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Itse juuri laitoin 9 salkun lonkero tilauksen Kroatiasta tulemaan ja Saksasta vastaavasti tilasin 24 litraa viiniä ja 3 salkkua Neipaa. Eiköhän nuo tullista läpi tule, verolappujen kanssa tai ilman.

Mitä mä sen uutisen luin niin siinä oli präntti että EU:n ulkopuolelta. En siis usko että Tullin resurssit kestäisi moista ratsausta koska muuta ei ehdittäisi tekeen.

No itseäni ei kosketa kun on puoleks vuodeks juomia ja autolla Virossa vielä käymään ennen lumien tuloa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mitä mä sen uutisen luin niin siinä oli präntti että EU:n ulkopuolelta. En siis usko että Tullin resurssit kestäisi moista ratsausta koska muuta ei ehdittäisi tekeen.

No itseäni ei kosketa kun on puoleks vuodeks juomia ja autolla Virossa vielä käymään ennen lumien tuloa.
Tuohonko viittasit:
”Jos alkoholia tilaa toisessa EU-maassa sijaitsevasta verkkokaupasta, vastuu verojen maksamisesta riippuu siitä, miten tilauksen kuljetus on järjestetty.

Jos alkoholia tilaa EU:n ulkopuolelta, asiakkaan pitää tehdä tilauksesta tulli-ilmoitus sekä maksaa arvonlisävero, mahdollinen tullimaksu ja valmisteverot tullauksen yhteydessä.”

Itse laitoin viikonloppuna tilauksen Saksasta tulemaan. Jos se nyt tätä EU:n vastaista hallitusta harmittaa niin voi voi..
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tuohonko viittasit:
”Jos alkoholia tilaa toisessa EU-maassa sijaitsevasta verkkokaupasta, vastuu verojen maksamisesta riippuu siitä, miten tilauksen kuljetus on järjestetty.

Jos alkoholia tilaa EU:n ulkopuolelta, asiakkaan pitää tehdä tilauksesta tulli-ilmoitus sekä maksaa arvonlisävero, mahdollinen tullimaksu ja valmisteverot tullauksen yhteydessä.”

Itse laitoin viikonloppuna tilauksen Saksasta tulemaan. Jos se nyt tätä EU:n vastaista hallitusta harmittaa niin voi voi..

Joo, eli nyt kun katsoo niin haiskahtaa.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mahdollisen hävityksen jälkeen kyselinkin mielipiteitä että kenen maksettavaksi tappio jäisi, mutta vastauksia ei tullut.
Riippuu. Lähtökohtaisesti varmaan myyjän tappioksi. Jos tavara jää toimittamatta, koska eivät ole täyttäneet lainmukaisia velvollisuuksiaan, niin eiväthän he ole täyttäneet sopimusvelvoitteita tilaajaa kohtaan, kun tavara ei tule perille. EU:n valmisteverotukseen liittyvät velvoitteetkaan tuskin mitään force majeurea tai muuta vastaavaa muodostavat. Se on sitten eri asia, että kuinka helposti niitä korvauksia saa karhuttua, jos tuotteet ovat tuolloin jo maksettu.
 

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo-Veikot
Itse laitoin viikonloppuna tilauksen Saksasta tulemaan. Jos se nyt tätä EU:n vastaista hallitusta harmittaa niin voi voi..

Ei taida valitettavasti olla hallituksesta kiinni tämä, eli tilanne tuskin parantuu ennen kuin Brysselistä jyrähdetään lopullisesti. EU-lainsäädäntöä pitää noudattaa, paitsi jos kyse on pahasta alkoholista, joka todella paha vasta onkin, jos valtio ei pääse sen kulutuksesta hyötymään.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Väkevät ei kiinnosta ja laadukkaita oluita saa esim. Pien.fi kautta sen minkä haluaa ja ilman verojännitystä. Koskaan en ole ymmärtänyt lavojen tilaamista tai hakemista Virosta, mutta kai sitä bulkkikaljaa ja viinaa menee joillakin oikeasti niin paljon.
Itse en lavottain tilaa, kerran vuodessa 2kpl parempaa olutta ja yksi koppa aitoa lonkeroa. Mutta nuo saa 10e kalliimmalla kuin pelkästään kopan lonkeroa kaupasta. Olutkopat kotomaassa varmaan yli 30e laatikko, niin pyöreästi voi laskea että 50e säästöä.

Sanotaan jos säästöä tulisi vain 20e, niin en tuota kyllä jaksaisi, vaan voisin hakea sitten kaupasta. Nytkin kyseessä on enemmän vain mielenosoitus kuin rahatilanteesta johtuva seikka.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei taida valitettavasti olla hallituksesta kiinni tämä, eli tilanne tuskin parantuu ennen kuin Brysselistä jyrähdetään lopullisesti. EU-lainsäädäntöä pitää noudattaa, paitsi jos kyse on pahasta alkoholista, joka todella paha vasta onkin, jos valtio ei pääse sen kulutuksesta hyötymään.
Se, että valmistevero maksetaan ulkomailta tilatusta alkoholista Suomeen perustuu itse asiassa täysin EU:n sääntöihin. Se, että tällä hetkellä saa ostettua alkoholia maksamatta veroa taas ei ole EU:n sopimusten mukaista. Valvontakin on ihan sallittua. Brysseli voi korkeintaan jyrähtää valvontakeinoista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Riippuu. Lähtökohtaisesti varmaan myyjän tappioksi. Jos tavara jää toimittamatta, koska eivät ole täyttäneet lainmukaisia velvollisuuksiaan, niin eiväthän he ole täyttäneet sopimusvelvoitteita tilaajaa kohtaan, kun tavara ei tule perille. EU:n valmisteverotukseen liittyvät velvoitteetkaan tuskin mitään force majeurea tai muuta vastaavaa muodostavat. Se on sitten eri asia, että kuinka helposti niitä korvauksia saa karhuttua, jos tuotteet ovat tuolloin jo maksettu.

Luottokorttimaksuissa toki tätäkään ongelmaa ei ole kuluttajan kannalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös