Itse olen tilannut toistaiseksi vain väkeviä Alksista, mutta niissä tulee kyllä hurja säästö kotimaiseen monopoliin verrattuna. Laskeskelin tuossa, että Saksan varastolta tilasin viimeksi n. 10 litraa 30-40 prosenttisia juomia, sisältäen useampia eri rommeja, reilusti vodkaa ja vahvempia liköörejä. Sellainen setti, mikä mahtuu yhteen laatikkoon. Tämän kokonaishinnaksi rahteineen muodostui 147,40 euroa.
Aivan kaikkia samoja tuotteita ei Alkosta löytynyt, mutta otin vertailuun vahvuudeltaan ja kutakuinkin laadultaan vastaavia tuotteita, valiten kuitenkin valikoiman edullisimmat. Vastaava n. 10 litran kokoelma olisi kustantanut 315,64 euroa, mistä voi ehkä sen muutaman euron tiputtaa pantteina pois. Ei noissa vissiin ole kuin 0,10-0,20 euroa pantit, en ole tarkemmin edes ajatellut asiaa. Kyllä minä jatkossakin sen 2-3 kertaa vuodessa tällaisen setin tilaan, vaikka en nyt täysin Alkoa boikotoikaan. On se säästö kuitenkin niin merkittävä, ja saa vieläpä monesti testattua tuotteita, mitä ei Alkosta löydy.
Jossain vaiheessa tekisi mieli myös noita lonkeroita tilailla, mutta tahtoo olla varastointi oma haasteensa, kun ei ole liiaksi asti lämmintä säilytystilaa. Talvella liiteri ja kylmä ulkosauna voivat koitua lonkeroille kohtaloksi, kenties kesälläkin, jos oikein helteiseksi menee. Ja oma kulutus taas ei ole niin reipasta, että tuollaiset laatikot ihan parissa viikossa katoaisi :)
Edit: Pisteet muuten Alksille siitä, että ainakin nuo väkevät on pakattu todella kompaktisti. Laatikko on toki painava haettava, mutta ensimmäiseen tilaukseen verrattuna nyt oli huomattavasti miellyttävämpi kantaa autoon. On just eikä melkein pakattu niin, kuten tilausta tehdessä pohjakartta näyttää. Yksi lasipullo tai kaksi muovipulloa omassa lohkossaan.