Vihta vai vasta?

  • 13 806
  • 145

Vihta vai vasta?

  • Vihta

    Ääniä: 327 64,8%
  • Vasta

    Ääniä: 178 35,2%

  • Äänestäjiä
    505

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Vihta

Niin, itse olen sitä mieltä, että vihta on vihta ja kaikki muut sanonnat ovat ryssien ja muiden karjalaisten kielellistä epäterveyttä.

Täältä tähän
 

scholl

Jäsen
Ei kumpikaan. Vaikka niitä rouskuja myydään supermarketeissa jne. niin jätän mielummin väliin. Vastenmielistä ruoskia itseään.

Btw, en tiedä millainen vasta on, sillä on vain koivuvihdalla tullut sitä ruoskimista joskus lapsena kokeiltua.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ervatsalo kirjoitti:
Niin, itse olen sitä mieltä, että vihta on vihta ja kaikki muut sanonnat ovat ryssien ja muiden karjalaisten kielellistä epäterveyttä.

Täältä tähän
Tästä kommentista tuomitsen ervatsalolle 30 päivää eristysselliä. Juomaksi Valion maitoa, ruuaksi karjalanpiirakoita ja hapankaalia. TV:stä ei tulisi muuta kuin aikuisviihdesaippuasarja, jossa menestyvä arkkitehti käy hoitelemassa rakennusmestareiden naisia.

Tervein Realcowboy, syntyjään karjalainen Venäjän rajalta.

Ja vastahan se on.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Häkkiin vaan

Realcowboy kirjoitti:
Juomaksi Valion maitoa, ruuaksi karjalanpiirakoita ja hapankaalia. TV:stä ei tulisi muuta kuin aikuisviihdesaippuasarja, jossa menestyvä arkkitehti käy hoitelemassa rakennusmestareiden naisia.

Niin, huomautettakoon, että boikotoin Valion maitotuotteita, josta johtuen päädyn vetoamaan sen puolesta, josko käytettäisiin Ingmannin tuotteita.

Mitä noihin naisiin tulee, niin kyllähän noita haaremin nuorempia voikin vähän hoidella, etteivät ole koko ajan kärttämässä ja sekoittamassa ylevien ajatusten lentoa.

Volgonaya votkaa ja Sovjetskoje skumppaa olisi myös voinut laittaa ko. listalle. On nähkääs kivanpi olla sellissä seilissä.

Täältä tähän
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ervatsalo kirjoitti:
Volgonaya votkaa ja Sovjetskoje skumppaa olisi myös voinut laittaa ko. listalle. On nähkääs kivanpi olla sellissä seilissä.

Täältä tähän

Neuvostoliittolaistyylinen ziguli- olut korvannee sitten sekä Valion maitotuotteet että nämä mainitut alkoholipitoiset tuotteet. Tai sitten kvassi.
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksei rakastelu saunassa onnistunut? Toinen osapuoli pani vastaan.

Siitäkin huolimatta, tai ehkä juuri siksi: vihta.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Henkka kirjoitti:
Idästä kun olen, niin vasta.

Tähän vielä päivityksenä sellainen kummajainen, että se on vasta, jolla vihdotaan. :o
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vihta tarkoittaa minun puhumallani murteella risua. Asia selkenee lisää, kun tietää, että useat yleiskieliset sanat, joissa on konsonanttipari ts, voi muuttaa minun murteelleni vaihtamalla niiden tilalle kirjaimet ht.
Eli: vitsa = vihta.
metsä = mehtä.
metso = mehto.
katsoa = kahtoa.
Joillakin Karjalan kannaksen alueilla käytettiin ts:n sijaan ss:ää, eli vissa ja messä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Vanha "vihtahousu" lähipiireineen on tottunut käyttämään sanaa vihta, joten se se sitten on.
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Tähän ei tarvii ku heittää vastauksena erittäin köyhä:
"Ensin käydään saunassa, sitten syödään vasta."
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Itse käytän sanaa vihta. Olen vain aina sitä käyttänyt ja jotenkin se vain tuntuu oikealta.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Taisin törmätä vasta -sanaan ensi kertaa, kun jossain lehdessä oli artikkeli saunavihdasta. Eli vastaan vihta. Harvoin tulee käytettyä tosin, kuten saunaakin.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Näin juhannuksen kunniaksi vastataan tähän ja saunavihtahan se on! vastaa ei täällä tunneta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä täällä on aina vastoja tehty, eikä mitään vihtoja.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
VASTA! Vihta kuulostaa todella hämärältä omaan korvaan. Ja löylyä heitetään sitten kuupalla tai kauhalla. Ei napolla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tää on melko typerä gallup, kun noudattelee murrerajoja, jollei suoraan asuinpaikan mukaan niin sitten sukutaustan mukaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tää on melko typerä gallup, kun noudattelee murrerajoja, jollei suoraan asuinpaikan mukaan niin sitten sukutaustan mukaan.
Miten niin? Kyllähän sekoittumista on niin sukutaustojen kuin asuinpaikkojen suhteen on tullut vuosien varrella enemmän kuin riittävästi, joten jopa oleellinen asia jääkö vihta vai vasta sanana näissä tapauksissa voimaan. Valtamediahan suosii vihtaa, joten vastan näinkin suuri kannatus on yllättävä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensin saunotaan ja sitten vasta syödään.

Äitini on Äyräpään Pölläkkälästä ja isä Ilmajoelta eli se on vihta tai vasta, riippuen sukulaisuus suhteesta. Itse käytän vihtaa, Länsi-Suomesta kun olen. Ja vettä otetaan napolla...
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
No vastahan se on tietenkin.

Vihta kuulostaa hienostelevan hintahtavalta.

Juurikin juhannuksena tuli vasta värkättyä.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Saunassa on vasta. Vihta finns i bastu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös