Vihta vai vasta?

  • 13 806
  • 145

Vihta vai vasta?

  • Vihta

    Ääniä: 327 64,8%
  • Vasta

    Ääniä: 178 35,2%

  • Äänestäjiä
    505

BBT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Djurgårdens IF
Ööö, kinkkinen kymysys. Meidän kaveriporukassa viimeksi Juhannuksena lähdettiin vastan tekoon ja sitten saunaan vihtomaan. Vastaan siis vasta, eiku vihta, eiku...?
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Täältäkin vastalause.

Vihdat on vihtahousun hommia.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Vasta of course...

Tämä on samaa sarjaa kuin kaveriporukassa väitellyt:

kukkonen vs. pyörö/pyörönen (siis se riisillä täytetty "pikkusuolainen leivos")

tai

keruri vs. keruli (siis se vehje mitä käytetään esim. puolukoiden poiminnassa)
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Ehdoton vihta. Eteläpohjalaisilta vanhemmiltani olen tämän oppinut.

Ihan suoraan sanan yleisyys ei korreloidu käyttäjän syntyperän murrealueeseen. Itä- ja länsimurrealueiden rajojahan nämä pääsääntöisesti noudattavat, mutta poikkeuksiakin on.

Uusimaa on pitkälti raja-aluetta, sillä iso osa väestä on muuttanut muualta. Raja-aluetta Uusimaa kai olisi vihdan ja vastan suhteen muutenkin, vaikkakin vihta toki olisi yleisempi. Ainakin alkujaanhan Uusimaa on kuitenkin ollut etelähämäläisen murteen tärkeää aluetta. Nyttemmin yleiskieli on sitä tuhonnut. Hyvinkäällä etelä-hämeen rippeitä voi vielä joidenkin puheessa aistia.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
alex#10 kirjoitti:
keruri vs. keruli (siis se vehje mitä käytetään esim. puolukoiden poiminnassa)

Puhutko poimurista?

Niin ja se on vasta.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vihta ilman muuta. Tätä tosin voi pitää jossain määrin mielipidekysymyksenä, toisin kuin sitä maitotölkki-juttua, jossa purkin kannattajat ovat auttamattomasti väärässä.
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Minä kun en ole mistään kotoisin vaan savolaiset vanhempani kävivät minut Länsi-Suomessa maailmaan saattamassa, niin kumpikaan sana ei riko kielikorvaa. Tosin kun olen enemmän asustellut Vihta-Suomessa, niin itse käytän kyllä vihtaa. Sarjassa "vanhat patut turisevat armeijamuistojaan" , isäni muistaa aina kertoa kuinka hänen varuskunnassaan sekä pohjalaisilla että savolaisilla oli samat tavoitteet lomille päästessä, pohjalaiset vaan ilmaisivat asian karummin : "mukavaa kun pääsee taas kotisaunaan saunumaan ja saa vihtua". (suokaa pohojalaaset anteeksi jos ei tuo murre oikein taittunut)
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kanta-Hämeessä se on vihta. Ehdottomasti. Vasta se vasta kuulostaakin typerältä.

Tiedättekö missä muuten kulkee Hämeen ja Savon raja?

No tietenkin siinä kohtaa, kun hauskan näköiset tytöt muuttuvat haaskan näköisiksi. Päivän paras, vaikka itse sanonkin. Savolaiset ovat kummallista väkeä: pitävät muunmuassa käkiä taskussa. Helkkarin friikit.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
BitterX kirjoitti:
Savolaiset ovat kummallista väkeä: pitävät muunmuassa käkiä taskussa. Helkkarin friikit.
Mutta asutettiinpahan kuitenkin Suomi sillä välin, kun hämäläinen isäntä päätti, että pesiskös sitä kätensä ennen vai jälkeen pyyhkimisen.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ei tarvitse edes keskustella. Vihta se on!
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
sampio kirjoitti:
Mutta asutettiinpahan kuitenkin Suomi sillä välin, kun hämäläinen isäntä päätti, että pesiskös sitä kätensä ennen vai jälkeen pyyhkimisen.

=)

Onneksi sinäkin kuitenkin näyt arvostavan hämäläistä lätkää. Vaikka Pirkanmaa ja siten Tamperekin onkin vain yksi Hämeen periferia.

Kanta-Häme on muuten selkeästi maamme kaunein maakunta ja sen keskus Hämeenlinna on erittäin viehättävä kaupunki - viehätysvoima on nyt havaittu muuallakin ja Hämpton purjehtiikin mukavasti myötaisessä tuulessa. Puhtain paperein ei Kanta-Hämekään kuitenkaan selviä, koska maakunnan kaksi muuta kaupunkitaajamaa lukeutuvat joukkoon "älä käy ellei ole ihan pakko!". Kyseessä ovat tietenkin Vormosa ja Rixu.

Sori offtopic, mutta pakko oli mainostaa =)
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Kirkan vasta.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Porilainen sanoo kyllä vihta, koska vasta tarkoittaa aivan muuta kuin vihtaa.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Itse perusraumalaisena jostakin syystä vastasin VASTA, vaikka molempia olen kuullut käytettävän.

Johtuukohan rivistä hyppimiseni Jyväskylän seudulla vietetystä vuodesta, jolloin sain ryynikylän tartunnan tai Tampereella vietetystä vuodesta, jolloin Nääs ei jäänyt muuta muistikuvaa, kuin kommentit: Hyvä, että edes Lukko, Onneksi ei Ilves. Niin siellä vastojen maassa....
 

The Analyser

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Toverit.
alex#10 kirjoitti:
Vasta of course...

Tämä on samaa sarjaa kuin kaveriporukassa väitellyt:

kukkonen vs. pyörö/pyörönen (siis se riisillä täytetty "pikkusuolainen leivos")

tai

keruri vs. keruli (siis se vehje mitä käytetään esim. puolukoiden poiminnassa)


Hassua, kummastakaan vaittelemistanne en ol ikan kuullukka. Ensmast en ossa eres kuvitella mika se olisis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös