Viertolan kouluampuminen

  • 100 426
  • 767

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vuodesta 2015 on poliisin mukaan alkanut negatiivinen kehitys. Onneksi sentään he ovat samalla sivulla opettajien kanssa, vaikka resursseja asioiden selvittämiseen ei riitäkään.

Monilla muilla indikaattoreilla käänne on tapahtunut n. vuoden 2020 tienoilla. Sitä en nyt muista ovatko jotkut indikaattorit edelleen jatkaneet kohenemistaan. Saa sitten nähdä onko muutoksen suunta pysyvä ja minkälainen kokonaisselitys aikanaan sille löytyy. Tällä hetkellä mitään koherenttia kokonaiskäsitystä ei ole, sen verran tuoreesta asiasta on kysymys.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Monilla muilla indikaattoreilla käänne on tapahtunut n. vuoden 2020 tienoilla. Sitä en nyt muista ovatko jotkut indikaattorit edelleen jatkaneet kohenemistaan. Saa sitten nähdä onko muutoksen suunta pysyvä ja minkälainen kokonaisselitys aikanaan sille löytyy. Tällä hetkellä mitään koherenttia kokonaiskäsitystä ei ole, sen verran tuoreesta asiasta on kysymys.
Koulun arkea vaikeuttava kolmiportaisen tuen malli lähikouluperiaatteineen tuli 2011, uudet opetussuunnitelmat ylitulkintoineen avokonttoreista ja itseohjautuvuudesta vaiheittain 2014 alkaen ja korona 2020. Nämä ovat minusta kolme askelta alaspäin. Samalla koko ajan viimeiset 15 vuotta on leikattu koulujen rahoista, mikä on johtanut portaiden välissä tasaiseen liukumaan.

Tämä on nyt vaan taas vanhojen muistelua, mutta jotain se kertoo. Vuonna 1999, kun aloitin Vantaalla, minun ensimmäisellä valvontaluokallani oli 15 oppilasta. Pari siirrettiin hyvin pian tarkkikselle, kun repivät poissaolovihkoja ja rullasivat open tuolilla pitkin käytäviä. Sen jälkeen oli 13 oppilaan seiskaluokka. Ei ollut kirjattua tukea olemassakaan, koulussa ei ollut yhtään erityisopettajaa tai koulunkäynnin ohjaajaa. Muutama heikommin pärjäävä oli silloinkin joka luokalla, mutta heitä ehti ihan hyvin auttamaan. Kuraattori oli ja terveydenhoitaja, ei koulupsykologia.

Nykyään meillä on seiskoilla 26-27 oppilasta. Siellä opettajan lisäksi hankalimmissa aineissa on mukana erityisopettaja. Monilla luokilla on kymmenkunta erityisen tuen tai tehostetun tuen oppilaita tai valmistavalta luokalta erittäin heikolla kielitaidolla tulleita. On erityisluokat, jotka ovat täynnä, niille ei mahdu enää ketään, vaikka yleisopetuksen luokilla on oppilaita, joilla ei ole mikäänlaisia koulunkäynnin taitoja, tai käytöksensä on aivan rajatonta.

Minusta siis kehitys kohti heikompaa tilannetta on ollut jatkuvaa, mutta siinä on hyppäyksiä mukana. Puhelimista ja älylaitteista en maininnut mitään. Niitäkin alkoi jo aikoja sitten koulussa näkyä, ja ovat kyllä osa pahenevia ongelmia.

Tällaista epäsuotuisaa kehitystä, minkä on annettu tapahtua pitkän aikaa, ei millään hetkessä korjata. Varsinkaan, kun suuri osa kehityksestä on seurausta yhteiskunnan muuttumisesta ja monien perheiden pahoinvoinnista. Minusta voitaisiin aloittaa vaikka siitä, että palattaisiin vähitellen hieman perinteisempiin koulunkäyntimalleihin. Alettaisiin systemaattisesti vaatia lapsilta enemmän. Tiukennettaisiin arvosanavaatimuksia alapäässä. Palautettaisiin luokalle jääminen. Pidettäisiin kouluissa reilusti tukiopetuspajoja niille, jotka ovat vaarassa tippua. Lopetettaisiin erityisopettajien juoksuttaminen ryhmästä toiseen. Pienennettäisiin luokkakokoja.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samalla koko ajan viimeiset 15 vuotta on leikattu koulujen rahoista, mikä on johtanut portaiden välissä tasaiseen liukumaan.

Olisiko tästä koulujen rahojen rahojen leikkauksista jotain tarkempaa dataa? Kymmenisen vuotta sittenhän Vantaalla käynnistyi mittava talous- ja velkaohjelma, jolloin höyläämistä tapahtui, mutta ei kai tämä enää viime vuosina ole ollut käynnissä? Käsittääkseni suurista kaupungeista vain yhdellä on ollut käytössä ns. tuottavuusleikkuri eli mekanismi, jolla kasvun edelyttämiä määrärahalisäyksiä ei viedä talousarvioon kokonaisuudessaan.

Edit: esim tästä Kuntaliiton sivuilta löytyvästä vuoden 2021 analyysistä käy ilmi, että opetukseen on kyllä satsattu vuosi vuodelta enemmän sekä ihan reaalisesti että suhteessa vertailuindekseihin: Kunnat huolehtivat perusopetuksesta erilaisista lähtökohdista | Kuntaliitto.fi
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koulun arkea vaikeuttava kolmiportaisen tuen malli lähikouluperiaatteineen tuli 2011, uudet opetussuunnitelmat ylitulkintoineen avokonttoreista ja itseohjautuvuudesta vaiheittain 2014 alkaen ja korona 2020...

Miten kolmiportainen tuki vaikeuttaa koulun arkea?

Avokonttori kouluja taitaa Suomessa olla 1,5% kaikista koulurakennuksista
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koulun arkea vaikeuttava kolmiportaisen tuen malli lähikouluperiaatteineen tuli 2011, uudet opetussuunnitelmat ylitulkintoineen avokonttoreista ja itseohjautuvuudesta vaiheittain 2014 alkaen ja korona 2020. Nämä ovat minusta kolme askelta alaspäin.

Kolmiportaisen tuen osaltahan on ministeriössä aloitettu valmistelu muutoksesta, jossa kolmiportaisesta tuesta luovuttaisiin niinkin pian kuin elokuussa 2025. Valmistelua tehdään melko sammutetuin lyhdyin, kuten nykyisen hallituksen aikana tapana on ollut muissakin asioissa, eikä edellisen muutoksen yhteydessä ollutta työryhmätyöskentelyä ilmeisesti ole näköpiirissä. Alustavien tietojen mukaan kolmiportainen tuki korvattaisiin tässä muutoksessa "ennakoivilla tukitoimilla" ja "oppilaskohtaisilla tukitoimilla", joista jälkimmäisistä tehtäisiin hallintopäätös. Pedagoginen selvitys ja pedagoginen arvio yhdistettäisiin yhdeksi asiakirjaksi ja samoin tehostetun tuen oppimissuunnitelma ja erityisen tuen HOJKS yhdistettäisiin yhdeksi asiakirjaksi.

Tästä löytyy kaikki, mitä asiasta on julkisesti löydettävissä: Hallituksen esitys perusopetuslain muuttamisesta - OKM - Opetus- ja kulttuuriministeriö
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Pedagoginen selvitys ja pedagoginen arvio yhdistettäisiin yhdeksi asiakirjaksi ja samoin tehostetun tuen oppimissuunnitelma ja erityisen tuen HOJKS yhdistettäisiin yhdeksi asiakirjaksi.

Tämähän on hyvä, koska se vähentää byrokratiaa. Tämön jälkeen on vain tavallisia oppilaita ja lisätuen tarpeessa olevia oppilaita.

Parin vuoden päästä huomataan, että tarvitaan kyllä vähän enemmän mahdollisuutta jaotella noita tuen tarpeessa olevia oppilaita. Niitä, joille riittää vähäinen tuki esim. oppimisvaikeuksiin ja niitä, joilla on suuri tuen tarve koko koulunkäynnissä. Ja sitten vielä niitä, joilla ei koulunkäynti onnistu ollenkaan.

Seuraava hallitus laatii neliportaisen tuen mallin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Miten kolmiportainen tuki vaikeuttaa koulun arkea?

Avokonttori kouluja taitaa Suomessa olla 1,5% kaikista koulurakennuksista

Ei ehkä suoranaisesti mutta kolmiportaisen tuen mallin tullessa käyttöön tehostetun/erityisen tuen päätösten määrä on syystä tai toisesta räjähtäneet käsiin. Yleinen lukutaito ja perustaidot heikenneet noista vuosista. Korrelaatio löytynee samoihin aikoihin yleistyneisiin älypuhelimiin.

Tämä kolmiportainen tuki toi mukanaan myös lomakehelvetin. Itse en vieläkään ole oivaltanut pedagogisen selvityksen ja pedagogisen arvion eroa ja miksi ne ei ole samassa lomakkeessa. Esimerkkejä on lukuisia. Byrokraattista kirjaamista yli verenpaineen sietokyvyn. Ehkä se on sitä että on vaikuttanut arkeen.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poliisi: Vantaan kouluampumisessa käytettyä asetta oli säilytetty asianmukaisesti – loukkaantuneet ovat yhä sairaalahoidossa
Yllättäviä kommentteja poliisisedältä, että teossa käytetty ase ei tosiaan ollut perheenjäseneltä, vaan tosiaan lähisukulaiselta. Sitä on säilytetty asianmukaisesti ja se on otettu luvatta haltuun...

Toisen sairaalahoidossa olevista loukkaantuneista tila vaikuttaa valitettavan pahalta. Ei auta kuin toivoa voimia tytölle ja läheisilleen.
Onkohan aseiden säilytyssäännöksissä jotain vikaa, jos 12-vuotias saa kätösiinsä ”asianmukaisesti säilytetyn” aseen? Aika erikoista.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onkohan aseiden säilytyssäännöksissä jotain vikaa, jos 12-vuotias saa kätösiinsä ”asianmukaisesti säilytetyn” aseen? Aika erikoista.

Ei se säännösvika ole jos esim. 12-vuotias on nähnyt missä avainta säilytetään, hakenut salaa avaimen ja varastanut aseen.

Eli voihan se olla että tämä sukulainen on ollut huolimaton avaimen säilytyksessä tms.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei se säännösvika ole jos esim. 12-vuotias on nähnyt missä avainta säilytetään, hakenut salaa avaimen ja varastanut aseen.

Eli voihan se olla että tämä sukulainen on ollut huolimaton avaimen säilytyksessä tms.
Onko se sitten asianmukaista säilytystä, että ase on asekaapissa, mutta avain on lapselle löydettävissä? Mielestäni ei… Kyllä tollaisesta pitäisi olla pirun tarkkana.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko se sitten asianmukaista säilytystä, että ase on asekaapissa, mutta avain on lapselle löydettävissä?

Niin, onko se syy silloin säännöksissä vai siinä joka sitä säilyttää?

Mielenkiintoinen kommentti tuo oli poliisilta ja nyt jää pohdittavaksi, että miten siis ase oli päätynyt lapselle.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Miten kolmiportainen tuki vaikeuttaa koulun arkea?

Avokonttori kouluja taitaa Suomessa olla 1,5% kaikista koulurakennuksista
Siten, että kolmiportaisen tuen myötä tuli lähikouluperiaate. Aiemmin oli vain kaksi tukimuotoa, yleinen ja erityinen. Erityisen tuen oppilaat opiskelivat erityiskouluissa ja erityisluokilla. Kolmiportaisen tuen myötä erityiskouluja lakkautettiin ja erityisen tuen oppilaita siirrettiin tavallisiin peruskouluihin, ja niissä myös suuriin yleisopetuksen luokkiin. Monelle sellaiselle oppilalle, jolla aiemmin oli erityinen tuki, alettiin kirjoittaa väliportaan tukea eli tehostettua.

Avokonttorikouluja saattaa olla vähän, mutta niiden rakentamisen kanssa samaan aikaan alettiin ihannoida oppilaiden itseohjautuvuutta. Isot oppilasryhmät, opettajien yhteisopettajuus, itseohjautuvuus ja avokonttorit kytkeytyvät koulumaailmassa samaan muutokseen, mikä minusta on ollut koulurauhalle haitallinen.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
"Syyksi aiemmin kerrottu kiusaaminen on hyvin subjektiivinen ja yksilöllinen kokemus. Poliisi selvittä edelleen laajalti tekoon johtaneita syitä."

Istukaa siat miekkaan. Sekin on hyvin subjektiivinen ja yksilöllinen kokemus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, onko se syy silloin säännöksissä vai siinä joka sitä säilyttää?

Mielenkiintoinen kommentti tuo oli poliisilta ja nyt jää pohdittavaksi, että miten siis ase oli päätynyt lapselle.
No jos säännös on, että ”ase kaappiin, avaimella ei väliä”, niin tällöin säännöksissä ja säilyttäjässä.
 

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko aseessa ollut patruunat valmiiksi lippaassa vai onko 12-vuotias poikanen osannut lipastaa itse? Miten hän sen on oppinut?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Onko aseessa ollut patruunat valmiiksi lippaassa vai onko 12-vuotias poikanen osannut lipastaa itse? Miten hän sen on oppinut?
Revolveri ei ole mekaanisesti mitenkään monimutkaisin ase, aika helppoa ladata kyllä. Ei myöskään sisällä lipasta an sich.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Syyksi aiemmin kerrottu kiusaaminen on hyvin subjektiivinen ja yksilöllinen kokemus. Poliisi selvittä edelleen laajalti tekoon johtaneita syitä."

Istukaa siat miekkaan. Sekin on hyvin subjektiivinen ja yksilöllinen kokemus.
Onhan se nyt tärkeää ja välttämätöntä selvittää, mitä kaikkea teon taustalla on. Toki jos Satakunnan poliisilaitos tutkisi tätä Ulvila-tyylillä, riittäisi tekijän sanan siitä, että kiusaamisesta se johtuu.

Jos kerran Viertolassa kukaan opettaja tai luokkatoveri ei ole havainnut tekijään kohdistuvaa kiusaamista, silloin sitä ei tuossa koulussa todennäköisesti ole tapahtunut. Onko ja missä laajuudessa tekijää kiusattu aiemmassa koulussa, on myös siheellista selvittää muutakin kuin kuulemalla tekijää.

Newsflash: julmiin ja pahoihin tekoihin syyllistyvät ihmiset aika usein löytävät teolleen syitä muualta kuin peilistä.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
No jos säännös on, että ”ase kaappiin, avaimella ei väliä”, niin tällöin säännöksissä ja säilyttäjässä.
Mehän ei edes tiedetä sitä onko säännös edellyttänyt turvakaappia vai muunlaista säilytysratkaisua, koska ei tiedetä lähisukulaisen asemäärää. Hankala arvioida muutenkaan kun ei tiedä sitäkään miten tuo luvaton haltuunotto on tapahtunut. Kysymyksiä herää kyllä.

Onko aseessa ollut patruunat valmiiksi lippaassa vai onko 12-vuotias poikanen osannut lipastaa itse? Miten hän sen on oppinut?
Itsekin oppinut aikanaan samantyyppiseen loukkupyssyyn 10-veenä laittamaan patruunat. Ei vaadi montaa harjoitusta ja sen jälkeen tuo onkin jo käytännössä käyttövalmis.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Onhan se nyt tärkeää ja välttämätöntä selvittää, mitä kaikkea teon taustalla on. Toki jos Satakunnan poliisilaitos tutkisi tätä Ulvila-tyylillä, riittäisi tekijän sanan siitä, että kiusaamisesta se johtuu.

Jos kerran Viertolassa kukaan opettaja tai luokkatoveri ei ole havainnut tekijään kohdistuvaa kiusaamista, silloin sitä ei tuossa koulussa todennäköisesti ole tapahtunut. Onko ja missä laajuudessa tekijää kiusattu aiemmassa koulussa, on myös siheellista selvittää muutakin kuin kuulemalla tekijää.

Newsflash: julmiin ja pahoihin tekoihin syyllistyvät ihmiset aika usein löytävät teolleen syitä muualta kuin peilistä.
Epäilty on kertonut kuulusteluissa joutuneensa kiusaamisen kohteeksi. Poliisin mukaan tieto on vahvistunut esitutkinnassa.

HS:n tietojen mukaan poika koki ainakin itse olevansa kiusattu ja oli kertonut asiasta luokkatovereilleen. Poika oli HS:n tietojen mukaan runsaasti yksin.


Eli asiasta oli kyllä tietoa jo ennen iskua. Siksi tieto kiusaamisesta levisi niin nopeasti. Nyt ilmeisesti poliisissa joku arvioi mikä on kiusaamista ja mikä ei. <newsflash>Näiltä kiusaajilta ei varmasti tulla totuutta koskaan kuulemaan.</newsflash>
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko aseessa ollut patruunat valmiiksi lippaassa vai onko 12-vuotias poikanen osannut lipastaa itse? Miten hän sen on oppinut?
Kyseisestä tapauksesta en tiedä, mutta mikäli 12-vuotiaalla on pääsy vaikkapa YouTube videoihin niin sieltä löytyy varmasti seikkaperäiset ohjeet kuinka revolveri ladataan. Tai ihan mikä tahansa muukin ase.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
HS:n tietojen mukaan poika koki ainakin itse olevansa kiusattu ja oli kertonut asiasta luokkatovereilleen. Poika oli HS:n tietojen mukaan runsaasti yksin.

Jos poika oli yksin paljon eikä ollut kavereita se ei tarkoita sitä että häntä kiusataan. Kokemus voi silti olla kiusaaminen. Koulussa pyritään kannustamaan että "kaikki ovat kaikkien kanssa" mutta eihän se oikeassa maailmassa noin mene. Pakottaa et voi kaveriksi. Tarkoitus ei ole väheksyä tuntemuksia mutta sosiaalisissa taidoissa on valtavia eroja ja jotkut eivät porukkaan meinaa millään mahtua.

Antaahan nyt kokonaiskuvan muodostua kun asiaa selvitetään ilman syyllistämisiä ja lopullisia johtopäätöksiä.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Pakottaa et voi kaveriksi.
Eikä tähän pyritäkään, vaan siihen ettei suljeta ulkopuolelle. Sitä voi kukin miettiä millaista olisi työpaikalla jos kaikki ohittaisi sinut seiniä nuollen ja eväsleipäsen saat mutustaa taukotilan nurkkapöydässä ihan omassa rauhassa joka ikinen päivä. Varmasti tuntuisi siltä että olet tullut kiusatuksi, vaikka et kaljalle haluaisi heidän kanssa lähteäkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös