Victoria synnytti tytön 23.2.2012 n. klo 5.30

  • 17 454
  • 142

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nojaa, miten sen nyt ottaa. Itseäni ärsyttää nimenomaan se, että tätä kuninkaallisteatteria pidetään yllä ja niin iltapaskat kuin asiallisemmatkin sanomalehdet kritiikittömästi hehkuttavat jotain prinsessavauvaa ihmisten kohauttamatta kulmakarvojaankaan. Perinteet sitä ja tätä, mutta aivan naurettavaa paskaahan tuo kuninkaan ja kuningattaren leikkiminen on, eikä sitä paitsi aivan halpaakaan lystiä.
Monarkioista voidaan olla mitä mieltä tahansa ja niitä kritisoidaan usein aivan aiheestakin. Tosiasia nyt kuitenkin on se, että Ruotsi on monarkia, ja tuo vauva tulee jossain vaiheessa olemaan maan hallitsija, ellei mitään ihmeellistä tapahdu. Uutisoidaan sitä turhempiakin juttuja.

Maikkareiden tai vastaavien hehkutukset jokainen täyspäinen osaa varmasti jättää omaan arvoonsa, kuten edellä jo totesin. Tai ei minua ainakaan ole liiemmin häirinneet nämä ilmaveivi-, Putous- tai Tukiais-uutisoinnit, mitä näitä nyt on, koska en kyseisiä medioita liiemmin kuluta. Kuten edellä sanoin, fakta on mikä on, ja sen varmasti saa uutisoida.

Mun mielestäni jostain tapahtumasta tai uutisesta on omituista tehdä jotenkin vähempiarvoinen vain siksi, että sitä "tullaan hehkuttamaan paskamediassa seuraavat viikot". Mistäs edes tiedätte, miten paljon sitä niissä medioissa hehkutetaan, ellette sitten seuraa niitä? Kuitenkin moni muistaa väheksyä kahvipöytäkeskusteluissa mokoman pennun syntymistä vielä mahdollisimman härskein sanankääntein, jotta varmasti kukaan ei luulisi, että asia kiinnostaa. Hassua on maailma.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kuvittelin, että Jatkoajasta sentään löytyy niin fiksua ja valveutunutta väkeä ettei kukaan mene avaamaan ketjua keskellä yötä syntyneen kersan kunniaksi (?) - olkoonkin, että sattuu olemaan kuninkaallista sukua ja entisen "isäntämaamme" tuleva hallitsija, jollei nyt vallan ihmeitä tapahdu.

Vaikea ottaa neutraalia kantaa asiaan kun jo nyt naurunsekaisin tuntemuksin, johon tuskaakin sisältyy, ajattelen sitä lööppien ja kritiikittömien uutisointien tulvaa, jota tämän kersan kunniaksi tullaan kirjoittamaan. Vain syntyperä tekee siitä erikoisemman lapsen, onko se sitten sen arvoista - jokainen päätelköön itse. En kohota maljaa "desireen" kunniaksi!

vlad.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvittelin, että Jatkoajasta sentään löytyy niin fiksua ja valveutunutta väkeä ettei kukaan mene avaamaan ketjua keskellä yötä syntyneen kersan kunniaksi...
Itse lähinnä odotan, mihin suuntaan tämä ketju vielä sinkoutuu. Alkutahdit on jo lyöty, parasta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mun mielestäni jostain tapahtumasta tai uutisesta on omituista tehdä jotenkin vähempiarvoinen vain siksi, että sitä "tullaan hehkuttamaan paskamediassa seuraavat viikot". Mistäs edes tiedätte, miten paljon sitä niissä medioissa hehkutetaan, ellette sitten seuraa niitä?

Tähän täytyy todeta, että jollei täydellisessä umpiossa satu elämään, on täysin mahdotonta välttyä mediassa tapahtuvalta "hehkuttamiselta". Käytpä millä tahansa uutissivulla, syntymästä kirjoitetaan jopa täysin kritiikittömiä uutisia.

Olen ilmeisen lapsivihamielinen mutta en katso kovinkaan suuresti aiheelliseksi sitä, että tästäkään lapsesta sen suurempaa kohoa nostettiasi, mutta tietty tämä on täysin mahdoton toivomus, koska onhan kyse kuninkaallisesta, Victorian lapsesta, tulevasta Ruotsin hallitsijasta jollei ihmeitä tapahdu etc. etc. Jos jotain positiivista kirjoittaisin, niin kaikesta huolimatta onni, että lapsi on mitä ilmeisimmin terve. Kenellekään en kuitenkaan sitä toivo, että lapsi vakavasti vammaisena syntyisi - tällöin mielummin jäisi syntymättä tai syntyisi kuolleena. Hmmm... onko tämäkään positiivista kirjoittelua...

Mutta joo, ehkäpä olen typerys kun sormeni ulotin tähän ketjuun, tai yleensäkään ryhdyin tätä lukemaan, koska suurelta "tuskalta" olisin välttynyt jollen olisi ketjua avannut. Jatkakaa!

vlad.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hirveästi gratuleeraamista taholtani aidon ruotsalaisen nahkapokaalin johdosta!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaikea ottaa neutraalia kantaa asiaan kun jo nyt naurunsekaisin tuntemuksin, johon tuskaakin sisältyy, ajattelen sitä lööppien ja kritiikittömien uutisointien tulvaa, jota tämän kersan kunniaksi tullaan kirjoittamaan.
Tämä on todella omituinen peruste näille reaktioille. Käsittääkseni tälläkin palstalla roskalehdistö, maikkari ja vastaavat edustavat sitä alinta kastia mediassa, ja silti moni näkee niiden vaikutuksen jotenkin kohtuuttoman pelottavana. Esim. tämän ketjun avausviesti oli täysin asiallinen, samoin Ylen uutisointi, mitä aamulla lueskelin.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Daniel on muuten "ladannut" Victorian maaliin suunnilleen niinä päivinä, kun Suomi voitti viime keväänä MM-kultaa, kun tapahtumista on nyt n. 9 kk ja 1 viikko aikaa.
http://www.youtube.com/watch?v=X9aOSFf98wg
Edit. On tämä merkittävä uutinen, kun lapsesta tulee joskus Ruotsin kuningatar. Itse sitä on jo vuonna 2100 mullan alla 100% varmuudella, mutta tänään syntynyt tyttölapsi saattaa olla silloin vielä Ruotsin kuningatar. On siis aika pitkä seuranta edessä, jos se tästä eteenpäin aloitetaan ja kyllähän niin käy, halutaan asiaa tai ei. V. 2100 tämä lapsi täyttää 88 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen ilmeisen lapsivihamielinen mutta en katso kovinkaan suuresti aiheelliseksi sitä, että tästäkään lapsesta sen suurempaa kohoa nostettiasi, mutta tietty tämä on täysin mahdoton toivomus, koska onhan kyse kuninkaallisesta, Victorian lapsesta, tulevasta Ruotsin hallitsijasta jollei ihmeitä tapahdu etc. etc.
En minä tuota osaa pitää erityisen lapsivihamielisenä. Ymmärrän, että kohtuuton hehkutus voi alkaa riepoa, mutta itse kyllä suodatan aika suurella prosentilla pahimmat lööppihehkuttelut elämääni häiritsemästä. Mun mielestäni kuitenkin uuden hallitsijan syntyminen on uutisoinnin arvoinen asia ja itseäni huvitti suuresti se, kuinka monen tännekin oli ehdottivä heittää onlinerinsa todisteeksi siitä, ettei voisi vähempää kiinnostaa, muksu-pentu-tättärää. Itseäni kiinnosti tasan saman verran kuin jonkun naapurimaan vaalitulos, eli n. yhden uutisen luvun verran.

Edit: Eikä tässä nyt ole kyse siitä, että minä palstan virallisena lastensuojeluaktiivina olisin mieleni pahoittanut, kaikkein vähiten sinun toimestasi. Näihin ilmiöihin on vain hauska tarttua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä on todella omituinen peruste näille reaktioille. Käsittääkseni tälläkin palstalla roskalehdistö, maikkari ja vastaavat edustavat sitä alinta kastia mediassa, ja silti moni näkee niiden vaikutuksen jotenkin kohtuuttoman pelottavana. Esim. tämän ketjun avausviesti oli täysin asiallinen, samoin Ylen uutisointi, mitä aamulla lueskelin.

En tarkoita yksistään tätä ketjua tai Jatkaikaa, jossa suhtaudutaan minusta pääsääntöisesti oikealla asenteella roskaviihteeseen, mutta yleisesti olen pannut merkille sen, että monilla on tapana suhtautua todella kritiikittömästi julkisuudessa esiintyvien ihmisten tekemisiin, etenkin kun he sattuvat edustamaan jotain tavoiteltavaa "glamouria", kuten ollen vaikkapa kuninkaallisia. Hiukan samaa tulin havainneekseni ollessani työssäoppimisjaksolla sairaalassa ja tuolloin samoihin aikoihin vietettiin häitä Englanninmaalla, ja mikä asian vatvominen ja ihannointi osastolla vallitsikaan useiden päivien ajan, jopa asiallisina pitämäni työntekijät keskustelivat kovin kritiikittömään sävyyn kuninkaallisista. Aivan kuin Suomea hetkauttaisi suuntaan tai toiseen häät Englannissa tai kuninkaallisen syntymä naapurimaassamme.

Avausveistin asiallisuuteen en ota kantaa, mutta miksi yleensäkään keskustella kuninkaallisista ja heidän lapsesta? Mitä erikoista se todella tarjoaa maailmalle, muuta kuin, että syntytaustansa tähden tulee olemaan joskus, jos ihmeitä ei tapahdu, Ruotsin hallitsija. No, toisaalta ymmärrän halun keskustella asiasta ja kenties myös jakaa jotain tunteita ja tuntemuksia toisten kanssa, joten tässä suhteessa minun kannattaisi miettiä miksi osallistua keskusteluun, koska minulle tällainen uutisointi ja tapahtunut asia ei tarjoa todellista mielenliikutusta positiiviseen suuntaan.

vlad.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
entisen "isäntämaamme" tuleva hallitsija
Sellainen ilmapiiri että aika paljon vaikutusvaltaa (lue: suomenRuotsalaisilla) on vielä nykyäänkin. Muuten tykkään kyllä Ruotsista ja ruotsalaisista.

Yritän aina miettiä että ketä kiinnostaa onko joku tavannut victoriiiia äidin viikkoa ennen synnytystä. Noh, ainakin toimittajaa taisi kiinnostaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tarkoita yksistään tätä ketjua tai Jatkaikaa, jossa suhtaudutaan minusta pääsääntöisesti oikealla asenteella roskaviihteeseen, mutta yleisesti olen pannut merkille sen, että monilla on tapana suhtautua todella kritiikittömästi julkisuudessa esiintyvien ihmisten tekemisiin, etenkin kun he sattuvat edustamaan jotain tavoiteltavaa "glamouria", kuten ollen vaikkapa kuninkaallisia.

Ihan totta. Minä olen kuullut jopa sellaisen tapauksen jossa perheen voimin (tai oikeastaan kolmen perheen voimin, kun molemmat lapset ovat aikuisia ja ovat perustaneet jo omat perheensä) kokoonnuttiin seuraamaan Victorian häitä juhlatamineissa, koristeltiin talo Ruotsin lipuilla ym. aiheeseen liittyvällä krääsällä, ja nautittiin lopulta vielä juhlaillallinen häiden kunniaksi. Ja kyseessä siis 100% suomalainen perhe jolla ei minkäänlaisia siteitä Ruotsiin, muuten kuin että pari kertaa ovat Tukholman risteilyllä käyneet. Ja tämä tapaus on 100% tosi kun tämän perheen jäseneltä ihan itse tämän kuulin ilman välikäsiä. Menin aivan sanattomaksi!
 

scholl

Jäsen
Nyt herääkin heti kysymys, miten se tarkistetaan?

Ei tarkistamassa, vaan vahtimassa. Käsittääkseni systeemi on ainakin ennen ollut se, että ei pääministeri, vaan ne jotkut muut tyypit valvovat, ettei kukaan mene sinne huoneeseen. Pääministeri ja kumppanit tulevat sitten seuraavana päivänä käymään ja allekirjoittavat jonkun paperin.

Jotenkin en ymmärrä, miksi tästä syntymästä tehdään nyt niin suuri haloo, kun hovi on muutenkin rahvaanomaistunut. Kuninkaalla ei ole enää juuri mitään valtaa ja tuleva kuningattaren puolisokin on joku punttisalihemmo.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ei ole todellista: Jyväskylässä ammutaan kunnialaukaukset Ruotsin prinsessalle lauantaina, kertoo Keskisuomalainen.

Voi hyvää päivää, tack ja adjö.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minusta suomenruotsalaisuutta ei tule sotkea ruotsalaisuuteen. Joku Jörn Donner oli vain yksi suomalainen muiden porukassa, kun työskenteli ja asui pitkään oikeassa Ruotsissa. Donner on vahvistanut itse asian moneen kertaan kirjoissaan ja haastatteluissaan. Nyt on Ruotsin suuri päivä, ei suomenruotsalaisuuden ja Suomi oli vain osa Ruotsia vuoteen 1809 saakka, halusimme tai emme, joten tämä on minusta edelleen myös osittain Suomen juhla, kun Ruotsiin syntyy tuleva kuningatar. Ei kannata kieltää taustoja, kun ei ne siitä miksikään muutu.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ei ole todellista: Jyväskylässä ammutaan kunnialaukaukset Ruotsin prinsessalle lauantaina, kertoo Keskisuomalainen.

Voi hyvää päivää, tack ja adjö.
Kovasti etsitään jo kunnialaukauksien kohdetta. Vielä ei ole löytynyt, mutta jahti on päällä! Täällä päin kulkee joukkoja, jotka huutelevat "Svenska talande bättre folk", "lite bättre" ja "Heja Sverige". Saamieni tietojen mukaan vielä yhtään innokasta sini-keltaisen ristilipun heiluttajaa ei ole tullut kutsujen ansiosta esiin, joten jahti jatkuu.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole todellista: Jyväskylässä ammutaan kunnialaukaukset Ruotsin prinsessalle lauantaina, kertoo Keskisuomalainen..
Ei voi olla totta! Kysyn vaan että miksi? Moni muukin täällä on ihmetellyt Ruotsin Hovin ihannointia, liityn samaan sakkiin.... mihin tunteisiin ruotsin aatelisto vetoaa?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkuvuoden merkittävin uutinen!

Mitä rienausta ja kuninkaallisten halventamista. Tämä on eittämättä koko 2000-luvun suurin uutinen. Eli kiilaa jopa tällä hetkellä kärkisijalla olleen Vickanin & Danielin häiden edelle.

Jag gratulerar. Tämä on hieno päivä kaikille suomalaisille, 23.2.2012 tulee jäämään historiankirjoihin päivänä, jota yksikään tänä päivänä elänyt suomalainen ei tule unohtamaan.

Sääli vain, ettei pikku-prinsessa syntynyt jo eilen. Olisihan se ollut äärimmäisen - jopa liikuttavan - hienoa, että toisena kruununperimysjärjestyksessä olevan syntymäpäivä olisi ollut 22.2.2012. Toisaalta, mitä olisi tapahtunut Victorian kuoleman jälkeen? Olisiko Ruotsin hovi voinut muuttaa pikku-prinsessan syntymäpäivän muotoon 11.1.2011? Kinkkinen tilanne, ehkä kuitenkin parempi näin!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei ole todellista: Jyväskylässä ammutaan kunnialaukaukset Ruotsin prinsessalle lauantaina, kertoo Keskisuomalainen.

Voi hyvää päivää, tack ja adjö.
Eikös tuo ole jonkin yksityisen tahon järjestämä tsembalo, ei siis Jyväskylän virallinen kannanotto tapahtuneeseen. En kyllä itsekään oikein ymmärrä tuota, mutta pakko myöntää, ettei niin paljon tuokaan kiinnosta, että jaksaisin siitä sen suurempia paineita ottaa.

Edit: Tässä näkee käänteisesti saman meiningin kuin ip-lehtien todennäköisessä prinsessavauvahössötyksessä. Kerrotaan, että Jykylässä ammutaan laukaukset vauvan kunniaksi, mutta kertomatta jätetään se, että kyseessä on aseharrastajien kerho, jonka suurin motivaatio on varmastikin lähinnä päästä asiansa kanssa esille ja saada yleisötapahtuma järjestettyä. Lisäksi samanlaisia tilaisuuksia suunnitellaan Helsinkiin, Turkuun ja muutamiin muihin paikkakuntiin. Joo, överiksi menee, mutta tarkkuutta silti näihin juttuihin.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Ei voi olla totta! Kysyn vaan että miksi? Moni muukin täällä on ihmetellyt Ruotsin Hovin ihannointia, liityn samaan sakkiin.... mihin tunteisiin ruotsin aatelisto vetoaa?

Nuo ovat kaksi eri asiaa. Jälkimmäinen kysymys voi liittyä siihen, että moni haluaisi Suomenkin olevan joko monarkia tai ainakin myöntävän yhä aatelisarvoja. Se ei ole kuitenkaan mielestäni olennainen kysymys näiden kunnialaukausten suhteen eli ensimmäinen kysymyksesi on relevantein. Eli minkä takia Jyväskylässä ammutaan kunnialaukauksia, kun Suomi ei ole enää osa Ruotsia, eikä kuulu edes mihinkään kansanyhteisöön? Ymmärrän, jos Australiassa tai Kanadassa ammutaan kunnialaukauksia, jos Williamille ja Katelle syntyy lapsi, mutten ymmärrä sitä, että Suomessa ammutaan, kun Ruotsissa syntyy lapsi. Vähän samanlainen ihmecase kuin Laura Lepistön Kim Jong-il ihannointi.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Poikaa ne toivoi kuitenkin eli nimeksi Unelma Sirpa Leena.

P.S. Vanha ja nähty, mutta oli pakko, sori.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
. Mun mielestäni kuitenkin uuden hallitsijan syntyminen on uutisoinnin arvoinen asia ja itseäni huvitti suuresti se, kuinka monen tännekin oli ehdottivä heittää onlinerinsa todisteeksi siitä, ettei voisi vähempää kiinnostaa, muksu-pentu-tättärää. Itseäni kiinnosti tasan saman verran kuin jonkun naapurimaan vaalitulos, eli n. yhden uutisen luvun verran.

No jaa, minusta on kuitenkin ihan legitiimiä kommentoida sitä, että ihan ilman mitään reaalista valtaa olevan "hallitsijan" syntyminen herättää meillä läpi median täysin suhteettoman hysteerisen reaktion. Kautta vuoden tulee olemaan reaalisesti meille hyvin tärkeitä vaaleja, joiden lopputuloksesta Suomessa kirjoitetaan ehkä tuhannes- tai sadasosa siitä, minkä tämä kohtalaisen merkityksetön vauva nyt saa osakseen. Onhan se nyt ihan oikeasti täysin arkaainen systeemi, eikä edes meidän omamme vaan aivan vaan naapurimaan. Puhtaasti sirkushuvia kansalle.
 

scholl

Jäsen
Muistuttaisin kuitenkin siitä, että etunimiä tulee olemaan neljä eli ei voi ehdottaa kahta tai kolmeä nimeä.

Itse olen tosin sitä mieltä, että turha tässä nimiä säästellä. Ennen oli kaikki paremmin ja annettiin kunnolla palaa nimiasioissa. Esim. Otto von Habsburgin nimihän oli kruununprinssinä: Seine Kaiserliche und Königliche Hoheit Franz Joseph Otto Robert Maria Anton Karl Max Heinrich Sixtus Xaver Felix Renatus Ludwig Gaetan Pius Ignatius, Kaiserlicher Prinz, Erzherzog von Österreich, Königlicher Prinz von Ungarn.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itselläni on työkoneella Ampparit.com jatkuvasti taustalla auki ja täytyy kyllä sanoa että ihmetyttää tämä huomion jo kohtuuttomuuksiin menevä määrä minkä tuo Ruotsin tulevan hallitsijan syntyminen kotimaisissa medioissa saa. Oikeastaan koko Ruotsin monarkia on viime vuosina saanut taas Suomessa jostain syystä kohtuuttoman suuren aseman mediassa ja yhteiskunnassa, jo Vickanin ja Danielin parinvuoden takaisesta vierailusta lähtien. Liekkö joku Erkko-suvun pääjehu saanut päähänsä että aletaan lämmittelemään varmuuden vuoksi valtioliittoa Ruotsin kanssa ja tutustutetaan kansaa tuleviin hallitsijoihin. Samalla saadaan päivitettyä oma skandaalilehdistö uudelle tasolle, presidenteistä sun muista kun ei tahdota uskaltaa julkaista niitä herkullisimpia juttuja ettei suututeta liikaa päätöksiä tekevää valtaeliittiä. Käytännössä tuollainen ilman valtaa oleva kuningasperhe on paljon helpompi kohde.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös