Kaikki vauvat ovat suht rumia ja samannäköisiä (rodulliset seikat huomioiden) aluksi, mutta kyllä niistä ankanpoikasista vielä joutsenia tulee. Veikkaisin, että Estellestä tulee kutakuinkin äitinsä, sisarensa ja isoäitinsä näköinen nainen. Victoriallahan on melko vahva leuka, mutta Danielilla ei, joten tämä saattaa tasoittua vauvan eduksi.
Sen lisäksi, että vain miehet uskaltavat tunnustaa vastasyntyneiden vauvojen näyttävän suht samannäköisiltä ja suht rujoilta niin miesten ja naisten välinen ero vauva-asioissa korostuu myös painon ja pituuden merkityksessä. Ketään miespuolista ei havaintojeni mukaan kiinnosta pätkääkään vauvan syntymäpaino ja -pituus, ellei kyse ole esim. keskosesta tai sitten jostain jättivauvasta. Joka ainoa tapaamani nainen taas hössöttää painosta ja pituudesta ihan kuin sillä olisi jotain merkitystä lapsen aikuisiän koon kannalta. Kyllä se vain niin on, että suht pienestäkin vauvasta voi kasvaa ruma karvainen läski juomaan kaljaa sohvan perukoille ja kookkaammasta vauvasta voi kasvaa sopusuhtaisen siro kaunotar.
Itse kuulun siihen miesryhmään, jota ei kauheasti muitten (ystävät, tuttavat, kylänmiehet, ei-lähisukulaiset) jälkikasvu kiinnosta. Eräällä lapsuudenaikaisella ystävälläni on kolme lasta, vanhin taitaa täyttää jo kymmenen. Näiden lasten nimet aikoinaan kirjoitin kaukaa viisaasti ylös, muuten en niitä muista tavattaessa. Jos laitan jostain reissusta postikortin, lisään kortin nimiriville taktisen "+lapset"-merkinnän kuitatakseni lasten olemassaolon vaikken nimiä muista.
Eräs pitkäaikainen mutta hieman etäisempi pelituttavani on myös hankkinut vuosien varrella puolison ja kaksi lasta. En vieläkään tiedä puolison nimeä, vaikka olen tämän nähnytkin useasti. Hän ei koskaan itseään esitellyt enkä minä lähtenyt nimeä tivaamaan jälkikäteenkään. Tämän pariskunnan lapsista muistan toisen nimen, toisesta ei hajuakaan. Serkkujen yms. ei-lähisukulaisten moninaisista lapsista en tiedä juuri mitään, en edes tarkkaa lukumäärää. Enpä kyllä varmaan äkkiseltään osaisi luetella edes serkkujeni lukumäärää, kaikki ovat niin paljon minua vanhempia ettei minulla ole koskaan ollut mitään yhteistä kosketuspintaa heihin. Sukujuhlissa (lähinnä nykyään jonkun hautajaisissa) voi joskus nähdä.