Aikana jolloin kaiken näkee ilmaiseksi ja joskus jopa paremmin tuotettuna pakettina netistä, nousee pienikin hinta jo melko määrääväksi tekijäksi katselutilauksia tehdessä. Kyse on ennen kaikkea henkilökohtaisista mieltymyksistä. Arvioinpa tässä aikani kuluksi hieman eri sisältöalueita omasta näkökulmastani, johon uskon monien samaistuvan.
KHL-Jokerit
- Viaplayn paketti tarjoaa kaikki pelit suomeksi selostettuna. Jos haluaa nämä kaikki nähdä, on valinta selvä.
- Miinuksena se, että Viaplayn tuotanto oli mielestäni aivan liian lähellä Jokereita nimenomaan yhteistyökumppanina. 95 % KAIKESTA kriittisestä kommentoinnista oli silkkihansikkailla, kieli keskellä suuta tehtyä varovaista kommentointia.
- Muilta osin kotipelien studio on laadukas paketti ja hyvin tehty. Vähän tulee sellainen tunne, onko tämä jo nähty ja pitäisikö sitä muuttaa? Tiedä sitten mitä ne muutokset edes tarkoittaisivat, ja pitäisikö nimenomaan Jokereita seuraava yleisö niistä.
Muu KHL
- Ei Viaplayllä ollut minkäänlaista aitoa halua tai oikeuksia esittää katsojille kunnolla KHL-sarjaa. Pudotuspeleistä tuli peli sieltä täältä, kun kausi oli kuumimmillaan. Kauden aikana lähinnä vain SKAn 4-1 pelejä milloin ketäkin heittopussia vastaan.
- Enpä usko että muulle KHL:lle on edes kysyntää. Miksi siis panostaa tähän muista kuin imagollisista syistä? Enpä itsekään ole kiinnostunut muiden KHL-joukkueiden kuin Jokereiden peleistä kauden aikana ja silloinkin vain jos omat kiireeni sen sallivat. Kuitenkin jos viaplay mainostaa itseään KHL-seurantaan maksun arvoisena kanavana, on mainonta mielestäni aika harhaanjohtavaa kun ei sarjaa Jokereiden ulkopuolelta edes seurata.
- Veikkaus-tv näyttää kaikki KHL-pelit Jokereita lukuunottamatta. Ilman selostusta kuten itse preferoin. KHL-pudotuspelit tuli seurattua hetken Jokereiden kauden päättymisen jälkeisen masennuksen jälkeen 75 prosenttisesti, kun vapaa-aikaa oli. Jos sarjaa haluaa seurata, on tämä helppo ja hyvälaatuinen tapa seurata pelejä. Itse tosin joutuu tekemään kaikenlaiset sarjatilanteiden tsekkaukset, vaatii kiinnostusta ja perehtyneisyyttä.
- Helppoa ja laiskaa tapaa seurata KHL:lää ei tunnu olevan.
Muu tarjonta
- NHL ja Viaplay lienee helpoin paketti katsoa pelejä. Paljon ilta-aikojen pelejä ja studio-osuuksia jne. Itse en jaksanut kauden aikana näitä seurata koska tunnelma oli aikalailla sama kuin jo väsähtäneissä KHL-studioissa, eli keskusteltavaa ei ole ja yritetään lypsää keskustelua tyhjästä, "Kime/Nemo/Ossi kerro joku hauska tarina tähän pelaajaan liittyen".
- Formulat näkee netistä aivan ylivertaisesti SkySportsin tuotantona ilmaiseksi HD-laatuisena. Joo, vähän kyseenalaista kun noista pitäisi periaatteessa maksaa, mutta yksinkertaisesti paras formula-tuotanto. CMoren tuotanto on nyt hyvä asiantuntijoiden osalta, mutta aivan poskettomasti Bottas-keskeinen eikä suomalaisilla yksinkertaisesti ole kytköksiä varikkomuurille tallipäälliköiden suuntaan kisan aikaisia haastatteluja yms. muuta ajatellen. Viaplayn tuotantona en halua edes ajatella asiaa.
- Jalkapalloa en itse seuraa.
- NFL on viaplaylla erittäin hyvin toteutettu paketti suomalaiselle, lajista vähän tietävälle satunnaiselle seuraajalle.
- Leffat ja sarjat on sitten Viaplaylla kyllä hyvät. Tosin jos nyt olen vaikka lapsenlapsille jotain laittanut pyörimään joskus, niin Katsomon muumiohjelmia olen kyllä laittanut ilmaisena pyörimään. Eivät ole kovin kriittisiä asiakkaita. Jos muuten miettii niin se viaplayn elisa viihde- mikäliepalvelu oli kyllä tae runsaasta suomalaisesta tarjonnasta. Sitä ei oikein taida olla muilla vaihtoehtona?
Yhteenveto
-Jos Jokereiden joka peli täytyy katsoa, lienee ainoa oikea vaihtoehto tilata se paketti mikä kulloinkin vain on tarjolla. En usko että studio-osuuksia voi paremmin tuottaa kuin mitä olemme viime vuodet saaneet nähdä viaplayltä, vaikka mainitut miinuspuolet tuossa jo toin omasta näkökulmastani esiin.
-Onko se koko paketti sitten 35 euron arvoinen? Mielestäni puhutaan jo niin isosta summasta verrattuna muihin suoratoistopalveluihin, että on omasta näkökulmastani erittäin perusteltua olla maksamatta tuota. Joo, kun meidän yksityisten kuluttajien taloudet pyörivät käytössä olevien kuukausittaisten "leikkirahojen" suhteen siellä muutaman sadan - tuhannen euron puolella, ei pari kymppiä sinne tänne ole mitään. Mutta lätkäkausi/vuositasolla tuollainen summa nousee jo aika isoksi. Ihan näkökulmasta ja henkilökohtaisista arvostuksista mihin sitä rahaa oikein haluaa käyttää.
-Ansiomaininta vielä erikseen "sinivalkoiselle äänelle" jota jokainen joko rakastaa tai vihaa. Itse en voi sietää tätä ihmistyyppiä millään tavalla ja pitkään esim tällä kaudella olin tilaamatta mitään viaplayhin liittyvää koska toisaalta aikaa ei ollut, en nähnyt pakettia tuon 35 euron arvoisena, ja katsoin pelit mielummin ilman selostusta kuin mäkisen äänikirjoja kuunnellen. Jos Jokereiden pelit näkisi ilman tätä "perskärpästä" olisi se kuin saisi pelissä vapaudu vankilasta -kortin. Tämä olisi minun näkökulmastani jo itsessään hyvä asia.