Joo, olen saanut elää sen ajan, kun 80-luvun alussa, tai siinä jossain 83-84 videonauhurit tulivat miltei joka kotiin, vaikka olivatkin aika ruokottomissa hinnoissa aluksi.
Ennen kuin oma laite saatiin kotiin, niin oltiin aina legendaarisen
Esselte Movieboxin varassa. Elokuvasensuurin astuessa voimiinsa 80-luvun lopulla, oli vuokraamot sitten tosiaan täynnä näitä leikattuja elokuvia, joiden leikkaamattomien ja tekstittömien versioiden käsiin saaminen jostakin oli melkoista ekstaasia. Jotain niitä vanhempia elokuvia on tullut nähtyä vielä ihan viime vuosinakin ensimmäistä kertaa leikkaamattomina ja tullut bongailtua niitä kohtauksia, mitä silloin nuorena nähdessä oli leikattu. Bloodsport oli tosiaan ehkä räikein esimerkki näistä saksimisista.
Hämeenlinnassa vuokravideot tarjosi itseasiassa viime vuosituhannella lähinnä yksityiset yrittäjät Video 1 ja Vekkeli (oli jotain muitakin), mitkä sitten kaatuivat alta, kun Filmtown ja Makuuni vyöryivät kaupunkiin siinä vuosituhannen vaihteen tienoilla. Sekin oli jo vähän haikea hetki, mutta toisaalta siinä hujakoilla tuli myös DVD:t markkinoille ja ne valtavat valikoimat näissä isoissa liikkeissä aiheutti kyllä suurta mielihyvää.
Mutta, ollaan yhden aikakauden lopussa. Itsekin tällaisena nostalgikkona olen kuitenkin edellisen kerran vuokrannut elokuvan joskus 4 vuotta sitten. Kyllä tämä nykyajan helppous ja uudenlaiset mahdollisuudet elokuvien hankkimiseen ja katsomiseen miellyttävät, ja erityisen tyytyväinen olen siitä, että koskaan ei tartte enää ärsyyntyä siitä, kun kivan leffaillan jälkeisenä päivänä täytyy raahautua palauttamaan leffat.
RIP vuokraamot