Veti surulliseksi / hiljaiseksi

  • 1 444 927
  • 4 847

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pahoittelut jos koit että tuomitsen sinut. Otin lähinnä kantaa tuohon kun ihmettelit erään sankarin viestiä. Siinä on kuitenkin pointti kohdillaan, eli se miten monet heittäytyvät tahallaan tietämättömiksi/vähättelijöiksi. Ja tämä nyt kevennyksenä, mutta en minäkään Aviciin fani ollut ja osasin nimetä kaksi biisiä. Silti mies genreineen oli tuttu kun lööppiaikamme osaa rummuttaa.

Ei mitään, kiitokset selvennyksestä. Minä jotenkin koin huonoa omaatuntoa, kun olin yksi niistä harvoista, jotka Aviciin kuoltua mainitsivat, etteivät olleet kuulleet koko nimeä. Ja tuon tapahtuman jälkeen tuossa R.I.P.-ketjussa alkoi esiintyä toisinaan näitä vähättelysyytöksiä, minkä jälkeen minua on kalvanut pelko siitä, että olisin tahtomattani leimautunut tällaiseksi.

Itseäni ihan aidosti ihmetytti, että minulta oli tuollainen artisti mennyt nimenä ohi. Toisaalta seuraan todella vähän viihdemediaa, enkä kuuntele radiota lainkaan. Näin on ollut oikeastaan jo yli 20 vuoden ajan. Keskityn minua kiinnostavaan musiikkiin, ja siitä haen tietoa muuta kautta. En minä tiedä kyllä oikeastaan juuri muitakaan tuon genren artisteja, jos ollaan ihan rehellisiä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Itseäni ihan aidosti ihmetytti, että minulta oli tuollainen artisti mennyt nimenä ohi. Toisaalta seuraan todella vähän viihdemediaa, enkä kuuntele radiota lainkaan. Näin on ollut oikeastaan jo yli 20 vuoden ajan. Keskityn minua kiinnostavaan musiikkiin, ja siitä haen tietoa muuta kautta. En minä tiedä kyllä oikeastaan juuri muitakaan tuon genren artisteja, jos ollaan ihan rehellisiä.

Multakin oli mennyt Avicii ohi, mutta nyt tiedän että oli merkittävä mies. Näin sitä oppii ja näin se menee.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Multakin oli mennyt Avicii ohi, mutta nyt tiedän että oli merkittävä mies. Näin sitä oppii ja näin se menee.
Niin minultakin. Olikin melkoinen yllätys kun yksi naamakirjakavereistani teki pitkän blogikirjoituksen Aviciin merkityksestä hänen elämälleen. Minun naamakirjassa kaverit kun on ihan oikeasti kavereita. Ei ollut tullut koskaan puheiksi tämä hahmo. Nyt olen tätäkin tietoa viisaampi.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Bode Millerin alle kaksivuotias tytär hukkui uima-altaaseen.

Hirvittävä tragedia – Bode Millerin tytär hukkui uima-altaaseen | Yle Urheilu | yle.fi

Ei vaan halua edes ajatella sitä, mitä kaikkea tuossa vaiheessa joutuu käymään läpi, itsesyytöksistä lähtien.
Joo tuo on kyllä varmasti vanhemmille niin hirveä paikka, etten edes halua kuvitella. SaiPan nykyiselle toimarillehan kävi lähes samalla tavalla, mutta on onneksi ainakin julkisuuteen toipunut siitä varsin hyvin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millainenhan suhde ihmisillä on iloa ja surua elämässä kun jotkut murehtii toistenkin kohtaloa. Tietty jos hyvälle ystävälle kävisi jotain niin haluaisi olla tukena, ettei se mitään empatiakyvyttömyyttä ole, mutta miksi muuten miettisi mitään tuollaisia negatiivisia.

Kenenkään läheisen kuolema tai sairastuminenkaan ei silleen tule puskista kun kyllähän sen vaikka autolla ajaessa tietää että kuka tahansa vastaantulija voi olla rattijuoppo tai vaikka nukahtaa rattiin, ettei se silleen yllätä, mutta ei sitä vaan mieti. Vähän sama kun kaikilla syöpä tms. diagnoosin saaneilla on se päivä, jolloin lääkäri on niin todennut ja se voi olla vaikka huomenna.

Alkkiksella nyt on vaikeampi saada kiksejä enää asioista kun tietää jotain paljon parempaa, mutta kyllä mä veikkaisin 90-10, jos nyt jotain äkkiseltään keksisin.

Itse asiassa enemmän tää tuli mieleen siitä Bourdainin itsarista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Silläkin uhalla, että tänne joku empatiakyvytön ja tunnevammainen tulee ulisemaan, totean, että tämän päiväinen Vantaan uimaonnettomuus veti hiukan surulliseksi, vaikka en ketään asianosaista tuntenutkaan. Äiti pelastaa lapsensa ja menehtyy itse. Vaikea tuollaista on edes yrittää ajatella muiden läheisten osalta.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Silläkin uhalla, että tänne joku empatiakyvytön ja tunnevammainen tulee ulisemaan, totean, että tämän päiväinen Vantaan uimaonnettomuus veti hiukan surulliseksi, vaikka en ketään asianosaista tuntenutkaan. Äiti pelastaa lapsensa ja menehtyy itse. Vaikea tuollaista on edes yrittää ajatella muiden läheisten osalta.
Joo aika kauhea tapaus. Tästä on tuohon Vetokankaalle noin kilometri linnuntietä ja käytiin tuolla lasten kanssa perjantaina pulikoimassa. Pelkään, että vähintään joku koulun tai päiväkodin kautta puolituttu tapaus menehtynyt.

Tuolla on muuten aika äkkisyvää. Vaikka ranta onkin matala niin otin noin vyötärönsyvyydestä muutaman uintivedon kauemmas eikä enää yltänytkään jalat pohjaan. Liekö tullut noillekin yllätyksenä eikä ilmeisesti uimataitoa ole ollut.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Vaikka ranta onkin matala niin otin noin vyötärönsyvyydestä muutaman uintivedon kauemmas eikä enää yltänytkään jalat pohjaan. Liekö tullut noillekin yllätyksenä eikä ilmeisesti uimataitoa ole ollut.
Uimataito on kyllä tärkeää. Käyn välillä uimahallissa testaamassa että olen Suomen hengenpelastusliiton (vai mikä se nyt oli, en viitti googlata) mukaan uimataitoinen. Eli pitää jaksaa uida 200 metriä pysähtymättä ja siitä 50 metriä selkää. Eikä tämä nyt ole mitään vittuilua ja vähättelyä tuohon Vantaan onnettomuuteen nähden. On aina kurjaa jos joku hukkuu pelastaessa toista...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kävin eilen Piritassa (se Tallinna) uimassa ja mietin äkkisyvyyttä ennen kuin olin kuullut tästä tapauksesta. Todella matala ranta ja oikeastaan vaikea uida. En tiedä missä kohtaa syvyys alkaa, mutta hieman hankala ymmärtää miksi siihen kuolee, kun se jossain kohtaa tuossakin satametriä syvässä lätäkössä on.

Tosi ikävä juttu, mutta mitähän siellä oikeasti tapahtui. Ollaanko oltu selvinpäin jne.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Silläkin uhalla, että tänne joku empatiakyvytön ja tunnevammainen tulee ulisemaan, totean, että tämän päiväinen Vantaan uimaonnettomuus veti hiukan surulliseksi, vaikka en ketään asianosaista tuntenutkaan. Äiti pelastaa lapsensa ja menehtyy itse. Vaikea tuollaista on edes yrittää ajatella
muiden läheisten osalta.

Surullista, mutta harvemmin näin sankarillista tekoa tapahtuu muualla kuin elokuvissa.

Uimataito on kyllä tärkeää. Käyn välillä uimahallissa testaamassa että olen Suomen hengenpelastusliiton (vai mikä se nyt oli, en viitti googlata) mukaan uimataitoinen. Eli pitää jaksaa uida 200 metriä pysähtymättä ja siitä 50 metriä selkää. Eikä tämä nyt ole mitään vittuilua ja vähättelyä tuohon Vantaan onnettomuuteen nähden. On aina kurjaa jos joku hukkuu pelastaessa toista...

Uimataidoista ei ole hyötyä, jos olet jo vetänyt vettä keuhkoihin pelastaessasi toista ihmistä. Sen jälkeen olet pelastettava, jos ei jalat ylety pohjaan.

Elokuvien hukkumiset, joissa huudetaan hukkuessa apua ovat silkkaa paskaa. Jos joku huutaa, niin se ei ole hukkumassa, seuraa niitä jotka ovat hiljaa ja paikoillaan...
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Silläkin uhalla, että tänne joku empatiakyvytön ja tunnevammainen tulee ulisemaan, totean, että tämän päiväinen Vantaan uimaonnettomuus veti hiukan surulliseksi, vaikka en ketään asianosaista tuntenutkaan. Äiti pelastaa lapsensa ja menehtyy itse.
Surullista, mutta harvemmin näin sankarillista tekoa tapahtuu muualla kuin elokuvissa.

Uimataidoista ei ole hyötyä, jos olet jo vetänyt vettä keuhkoihin pelastaessasi toista ihmistä. Sen jälkeen olet pelastettava, jos ei jalat ylety pohjaan.
Niin no poliisin mukaan molemmat olivat uimassa, sivullinen pelasti lapsen ja kun lapsi oli uimassa, isä kävi ilmoittamattamassa, että äitikin on kateissa. Ei se nyt tapahtumaa muuksi muuta, mutta sankarillista tuossa ei juuri tapahtunut, ainoastaan ketju ikäviä asioita.

Jokainen voi miettiä, miksi perheenäiti menee lapsensa kanssa uimaan, jos kumpikaan ei osaa. No se ei ketään pelasta, mutta niin turhia tällaiset. Suomalaiset onneksi osaavat uimataidon kohtalaisen hyvin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin no poliisin mukaan molemmat olivat uimassa, sivullinen pelasti lapsen ja kun lapsi oli uimassa, isä kävi ilmoittamattamassa, että äitikin on kateissa. Ei se nyt tapahtumaa muuksi muuta, mutta sankarillista tuossa ei juuri tapahtunut, ainoastaan ketju ikäviä asioita.

Ok, muistelin ensimmäisiä otsikoita, joissa oli mielestäni kerrottu, että äiti olisi yrittänyt pelastaa lastaan. Ja niinhän tuossa Sampion viestissäkin lukee, että äiti olisi lapsen pelastanut.

On kyllä erikoinen tapaus, jos äiti ja lapsi hukkuvat eri paikoissa samaan aikaan...
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ok, muistelin ensimmäisiä otsikoita, joissa oli mielestäni kerrottu, että äiti olisi yrittänyt pelastaa lastaan. Ja niinhän tuossa Sampion viestissäkin lukee, että äiti olisi lapsen pelastanut.
Poliisi tämän jälkeen täsmensi asiaa, että heidän tietojen mukaan molemmat olivat uimassa huonolla menestyksellä. Kuulostaa siltä sekä isän että äidin toiminta, että lienevät maahanmuuttajataustaisia.
 

teppana

Jäsen
Poliisi tämän jälkeen täsmensi asiaa, että heidän tietojen mukaan molemmat olivat uimassa huonolla menestyksellä. Kuulostaa siltä sekä isän että äidin toiminta, että lienevät maahanmuuttajataustaisia.

En siis lähde millekään rasistikortti linjalle, vaan ihan aidosti kysyn että miksi kuulostaa?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Poliisi tämän jälkeen täsmensi asiaa, että heidän tietojen mukaan molemmat olivat uimassa huonolla menestyksellä. Kuulostaa siltä sekä isän että äidin toiminta, että lienevät maahanmuuttajataustaisia.

Ok, sittenhän tämä on todella surullinen tapaus. Tuollaisesta asiasta kertominen ei taida tulla kenellekään edes mieleen.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Ja oli vielä mainittu, että syvyyttä ollut turmapaikalla 2-4m eli oletan (todellakin puhdas olettamus), että lapsi mennyt vahingossa liian syvälle ja äiti perässä eli siis pelastamaan lastaan.

Ja vanhemman tyttäreni esikoulussa (joka siis yksi tapahtumapaikan lähimmistä) oli toistakymmentä eri kansallisuutta, joten luultavasti ei ole kaukaa haettua, että kyseessä olisi maahanmuuttaneita.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En siis lähde millekään rasistikortti linjalle, vaan ihan aidosti kysyn että miksi kuulostaa?
Vaikea tuosta on rasismia löytää muutoinkaan. Veikkaan että tässä viitattiin että lähtökohtaisesti tässä tuhansien järvien maassa ne jotka eivät osaa uida, niin eivät lähde leikkimään hengellään. Taitaa tuo uimataitoisten määrä olla edelleen 70% luokkaa ja tuo määritelmällä että 200m jatkuvaa uintia mistä 50 selällään. Veikkaan että tuota jos höllätään niin luku alkaa olemaan hyvin liki sataa. Täten voi varsin hyvällä prosentilla veikata asian liittyvän henkilöiden taustaan. Suomalaiset joutuu koulujärjestelmässämme uimaan ja aikuinenkin kelluu, kunhan osaa rentoutua jne.
 

teppana

Jäsen
Vaikea tuosta on rasismia löytää muutoinkaan. Veikkaan että tässä viitattiin että lähtökohtaisesti tässä tuhansien järvien maassa ne jotka eivät osaa uida, niin eivät lähde leikkimään hengellään. Taitaa tuo uimataitoisten määrä olla edelleen 70% luokkaa ja tuo määritelmällä että 200m jatkuvaa uintia mistä 50 selällään. Veikkaan että tuota jos höllätään niin luku alkaa olemaan hyvin liki sataa. Täten voi varsin hyvällä prosentilla veikata asian liittyvän henkilöiden taustaan. Suomalaiset joutuu koulujärjestelmässämme uimaan ja aikuinenkin kelluu, kunhan osaa rentoutua jne.

Toisaalta kyllähän meillä ihmisiä hukkuu vuosittain. Eli ei kaikki kantiksetkaan osaa uida. Luulen että siellä oli taustalla muutakin kuin oletettu uimataidon puute.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Toisaalta kyllähän meillä ihmisiä hukkuu vuosittain. Eli ei kaikki kantiksetkaan osaa uida. Luulen että siellä oli taustalla muutakin kuin oletettu uimataidon puute.
Ne hukkumiset liittyy lähinna sairaskohtauksiin ja kuningas alkoholiin. Suomessa hukkuu todella vähän ihmisiä varsinkin tuollaisissa valvotuissa olosuhteissa.
 

teppana

Jäsen
Kyllä minä ainakin osaan uida vielä kovemmassakin tuubassa (huumeista en tiedä kun ei ole tullut testattua). En kylläkään juo jos olen lasten kanssa veden äärellä ja vahdin heitä kuin haukka.

Ainoa järkevä syy minkä keksin tälle tapahtumalle on uimataidottomuus ja monilapsinen perhe. Voi olla oikeasti joku muukin, mutta en pysty itse keksimään.

Niin osaan itsekin. Joskus on tullut jopa (jälkikäteen ajateltuna) vähän turhankin uhkarohkeasti lähdettyä mökillä kaljoissa vetelemään järvelle. Se on vain niin perhanan hienoa kellutella "ulapalla" kesäyönä kun järvin on lämmin ja tyyni. Tarpeeksi kauas kun menee ei itikatkaan häiritse.

Kyllä tuo monilapsinen perhe+uimataidottomuus tosiaan näin ajateltuna kielii maahanmuuttotaustaisesta perheestä.


Ne hukkumiset liittyy lähinna sairaskohtauksiin ja kuningas alkoholiin. Suomessa hukkuu todella vähän ihmisiä varsinkin tuollaisissa valvotuissa olosuhteissa.

Tuo on kyllä totta. On myöskin tosi harvinaista että vanhemmat jotka eivät itse osaa uida päästävät uimataidottoman lapsen lähellekään tilannetta missä on hukkumisen vaara. Näin ajateltuna tuntuu että todennäköisempää on maahanmuuttotaustainen perhe.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En siis lähde millekään rasistikortti linjalle, vaan ihan aidosti kysyn että miksi kuulostaa?
On myöskin tosi harvinaista että vanhemmat jotka eivät itse osaa uida päästävät uimataidottoman lapsen lähellekään tilannetta missä on hukkumisen vaara. Näin ajateltuna tuntuu että todennäköisempää on maahanmuuttotaustaisuus.
Juuri tätä ajattelin itsekin. Kokemukseni mukaan Suomessa keskimääräinen uimataito varsin hyvä ja ne kenellä se heikko, tiedostavat tämän itse niin hyvin, että välttävät uimista sekä omalla kohdallaan että jälkikasvunsa osalta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuo on kyllä totta. On myöskin tosi harvinaista että vanhemmat jotka eivät itse osaa uida päästävät uimataidottoman lapsen lähellekään tilannetta missä on hukkumisen vaara. Näin ajateltuna tuntuu että todennäköisempää on maahanmuuttotaustainen perhe.
Näin varmaan muutkin on asiaa pähkäilleet. Rasismia en tässä näe, paitsi ehkä käänteisesti siinä että mikäli asiasta oltaisiin valveutuneita niin tuollakin rannalla olisi voinut ihmiset osata auttaa. Meillä tuota uimataitoa pidetään vähän liiankin itsestäänselvyytenä, kiitos meidän viisaiden päättäjien, jotka pitävät uimataitoa tärkeänä.
 

teppana

Jäsen
Näin varmaan muutkin on asiaa pähkäilleet. Rasismia en tässä näe, paitsi ehkä käänteisesti siinä että mikäli asiasta oltaisiin valveutuneita niin tuollakin rannalla olisi voinut ihmiset osata auttaa. Meillä tuota uimataitoa pidetään vähän liiankin itsestäänselvyytenä, kiitos meidän viisaiden päättäjien, jotka pitävät uimataitoa tärkeänä.

En minäkään rasismia näe. Sitä vain on tullut niin tarkaksi aina kun puhutaan maahanmuuttajista kun jotkut tahallaan väärin ymmärtää. Siksi usein painotan erikseen ettei tarvitse sitten alkaa puimaan tunteisiin menevää vastausta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös