Asia, joka veti hiljaiseksi, tapahtui lähes puoli vuotta sitten, mutta nyt kehtaan asiasta avautua todenteolla.
Tulin ulos paikallisesta urheiluliikkeestä ja lähdin kävelemään autolleni, kun katsoin, että joku ihminen makaa maassa ja ympärillä pyörii porukkaa. Ensiksi kävi mielessä, että joku dena on mennyt jalattomaksi humalatilansa johdosta. Lähemmäs mentyäni huomasin, että maassa makaavan henkilön luona oli hätääntyneen oloinen naishenkilö, sekä joku toinen ohikulkija, kuten allekirjoittanutkin. Saman tien iski takaraivoon, että saatana, sä oot hoitoalan työntekijä, sun velvollisuus on mennä kysymään, onko jokin hätä päällä.
Siinä menin paikalle, kysyin, mikä on ja vastaus tuli, että äiti valitteli huonoa oloa ja meni tajuttomaksi. Heti mulle iskivät puhelimen kouraan ja kysyivät, että oletko hoitoalan ihminen. Kuten arvata saattaa, 112:n olivat soittaneet. Sieltä sitten kyselivät pulssia ja hengitystä (kumpaakaan en tuntenut tai havainnut), siitä pyysin lähintä henkilöä avuksi, jolle sitten kysymään, että ootko ennen tehny tätä; "ei" oli vastaus joten nopea opastus aiheeseen "tuohon aseta kädet ja pidä kätes suorana, ja ala painella heti kun sanon, varovasti, mutta jämäkästi painat 30 kertaa n.80kertaa/min-tahdilla ja lopeta kun mä sanon, mä hoidan tän pääpuolen". Sitä sitten mentiin n.3-4min ennenkuin ambulanssi saapui.
Ympärillä oli luonnollisesti porukkaa, ja sitä oli kohtalaisen paljon, ennenkuin ohi satuin kulkemaan. Ja uskallan väittää, että siitä ihmettelijöiden porukasta olisi se toinen elvytystaitoinen löytynyt.
Mutta se, mikä vitutti sekä jälkeenpäin veti hiljaiseksi siitä ensimmäisestä "shokista" (ensimmäinen kerta oli itselleni, että moinen tilanne tuli vastaan) toivuttuani, oli se kun ympärilleni katselin. Teinit naureskeli ja osoitteli sormella, polttivat tupakkaa, kuvasivat kamerakännyköillä ja soittelivat lisää kavereita paikalle ihmettelemään tapausta. Lisäksi eräs herrasmies ajoi autonsa parkkiruutuun suoraan siihen tapahtumapaikan eteen, kävi laittamassa kolikoita parkkiautomaattiin, otti lapun ja MENI TAKAISIN ISTUMAAN AUTOON JA IHMETTELEMÄÄN RATIN TAAKSE TAPAHTUNUTTA! Oli just itselläni tullut haettua komposiittivarsi liikkeestä, teki mieli mennä takomaan auton kylkiä ja erityisesti auton omistajaa. Ja muutenkin autoilijat pysähtyivät kohdalle katselemaan. Ja yhden kolmesta paikalle saapuneesta ambulanssista, työntekijä, joku korkeintaan 20-vuotias naamasta lävistetty neiti meni juttelemaan ja naureskelemaan jonkun kaverinsa kanssa, joka ihmetteli vieressä tapahtumaa.
Että semmoista, kanssaihmisistä piittaamattomuus kukoistaa nyky-Suomessa. Se vetää hiljaiseksi. Samoin tuollainen toisen kärsimyksellä mässäily. Tämän elvytyksen kohteen tytärtä saatiin erään rouvashenkilön kanssa rauhoitella, ja hän kiittelikin minua ja tätä rouvaa tuesta ja avusta.
Se vetää hiljaiseksi toden teolla, kun ihminen makaa silmät auki kadulla lumisateessa elottomana ja katsot tätä ihmistä silmiin huomaten, ettei se silmiin mennyt lumi enää sula. Itku tuli kotona illalla.