Noin puoli vuotta sitten ostin rivitalokaksioasunnon 80 -luvun alussa rakennetusta rivitaloyhtilöstä. Kosteusmittaukset suoritettiin ennen kauppoja ja kaiken piti olla kunnossa. Tein pintaremonttia makuu- ja olohuoneeseen. Keittiö, kylpyhuone ja sauna ovat hyväkuntoisia ja niiden saneeraamista en suorittanut. Tupareissa oli hauskaa, viina riitti ja ruoka oli hyvää.
Yhtiö on pienehkö, jonka isännöitsijä toimii herttainen naisiminen, jolla todenäköisesti ei ole mitään kiinteistöalan koulutusta.
Mutta sitten, kun lämminvesivaraajan yksi vastus rikkoontui alkoi ongelmat. Löytyi dokumentteja 80 -luvun lopulta joissa oli kerrottu erilaisia korjausvelvotteita, jotka kuuluvat asukkaalle: kuten lämminvesivaraajan vastukset. Jonkun verran tuota ihmettelin ja mietin, että mitä teen, mutta suuremmin en asiasta jaksanut meteliä pitää, jotten saisi pienessä yhtiössä kusipään kuvaa naapurien silmissä.
Hyväksyin siis, että korjaan vastukset varaajasta - mutta kun avasin varaajan koko homman hienous paljastui. Vesi vuotaa varaajasta tällähetkellä n. 0,5 dl päivässä ja päättelin että vesi oli myös rikkonut vastuksen. Eli taas mentiin juttelee isännöitsijän kanssa. Hän sanoi ekana jotain tyyliin "voi voi, osta uusi varaaja - niin täällä on aikaisemminkin tehty".
Olen kuitenkin itse töissä tekniselläallala ja työskentelen kiinteistöjen parissa, joten selvitin ammatti isännöintipiireistä, LVI -alan asiantuntijoiden ja omasta vakuutusyhtiöstäni kenen rahoista (vakuutuksesta) uusi varaaja, korjaustyöt, kosteusmittaukset, kuivatus yms. kosteusvaurioon liittyvät asiat korvataan. Oman vakuutusytiöni kanta oli, että minun vakuutukseni korvaa irtaimiston, jota ei yllättäen ole tuhoutunut.
Nyt hommassa mennään siinä tilanteessa, että vesivahinkomittaukset tehtiin uudestaan ja tuulikaapin alueelta löytyi lattiasta kosteutta, joka vaatii kuivatusta ja vesivahinkokorjaustöitä. Hyväksyin yhtiön kannan siitä, että koska aikaisemmin lämminvesivaraajia on korvattu tässä yhtiössä asukkaan pussista, niin ostin myös uuden varaajan joka seisoo nyt kylpyhuoneen nurkassa (sain todella halvalla rosterisen varaajan yhteistyökumppanilta - iso käsi heille) Nyt vaadin, että kyseinen käytäntö kirjataan yhtiön asiakirjoihin, jotka jaetaan kaikille nykyisille asukkaille sekä uusille asukkaille, jotka muuttavat yhtiöön. Tämä vain sen vuoksi, etten jatkossa joudu korvaamaan kenenkään muun varaajaa.
Oma sekä omien asiantuntijasuhteiteni kanta on, että yhtiön korvattavaksi kuuluu vesivahingon korjaus, kuivatus sekä kaikki muut mahdolliset työt. Nyt isännöitsijä kertoi minulle, että jos haluan kuivatuksen ajaksi (3-5 viikkoa) lämmintävettä joudun omista rahoistani maksamaan lämminvesivaraajan väliaikaiset kytkennät (sähkö+vesi).
Mitä mieltä Jatkoajan toverit? Olenko oikeassa ja miten minun tulisi menetellä? En haluaisi kuidenkaan riidellä, mutta en myöskään ymmärrä miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita? Onko omia tai tuttavien kokemuksia vastaavista asioista?
Yhtiö on pienehkö, jonka isännöitsijä toimii herttainen naisiminen, jolla todenäköisesti ei ole mitään kiinteistöalan koulutusta.
Mutta sitten, kun lämminvesivaraajan yksi vastus rikkoontui alkoi ongelmat. Löytyi dokumentteja 80 -luvun lopulta joissa oli kerrottu erilaisia korjausvelvotteita, jotka kuuluvat asukkaalle: kuten lämminvesivaraajan vastukset. Jonkun verran tuota ihmettelin ja mietin, että mitä teen, mutta suuremmin en asiasta jaksanut meteliä pitää, jotten saisi pienessä yhtiössä kusipään kuvaa naapurien silmissä.
Hyväksyin siis, että korjaan vastukset varaajasta - mutta kun avasin varaajan koko homman hienous paljastui. Vesi vuotaa varaajasta tällähetkellä n. 0,5 dl päivässä ja päättelin että vesi oli myös rikkonut vastuksen. Eli taas mentiin juttelee isännöitsijän kanssa. Hän sanoi ekana jotain tyyliin "voi voi, osta uusi varaaja - niin täällä on aikaisemminkin tehty".
Olen kuitenkin itse töissä tekniselläallala ja työskentelen kiinteistöjen parissa, joten selvitin ammatti isännöintipiireistä, LVI -alan asiantuntijoiden ja omasta vakuutusyhtiöstäni kenen rahoista (vakuutuksesta) uusi varaaja, korjaustyöt, kosteusmittaukset, kuivatus yms. kosteusvaurioon liittyvät asiat korvataan. Oman vakuutusytiöni kanta oli, että minun vakuutukseni korvaa irtaimiston, jota ei yllättäen ole tuhoutunut.
Nyt hommassa mennään siinä tilanteessa, että vesivahinkomittaukset tehtiin uudestaan ja tuulikaapin alueelta löytyi lattiasta kosteutta, joka vaatii kuivatusta ja vesivahinkokorjaustöitä. Hyväksyin yhtiön kannan siitä, että koska aikaisemmin lämminvesivaraajia on korvattu tässä yhtiössä asukkaan pussista, niin ostin myös uuden varaajan joka seisoo nyt kylpyhuoneen nurkassa (sain todella halvalla rosterisen varaajan yhteistyökumppanilta - iso käsi heille) Nyt vaadin, että kyseinen käytäntö kirjataan yhtiön asiakirjoihin, jotka jaetaan kaikille nykyisille asukkaille sekä uusille asukkaille, jotka muuttavat yhtiöön. Tämä vain sen vuoksi, etten jatkossa joudu korvaamaan kenenkään muun varaajaa.
Oma sekä omien asiantuntijasuhteiteni kanta on, että yhtiön korvattavaksi kuuluu vesivahingon korjaus, kuivatus sekä kaikki muut mahdolliset työt. Nyt isännöitsijä kertoi minulle, että jos haluan kuivatuksen ajaksi (3-5 viikkoa) lämmintävettä joudun omista rahoistani maksamaan lämminvesivaraajan väliaikaiset kytkennät (sähkö+vesi).
Mitä mieltä Jatkoajan toverit? Olenko oikeassa ja miten minun tulisi menetellä? En haluaisi kuidenkaan riidellä, mutta en myöskään ymmärrä miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita? Onko omia tai tuttavien kokemuksia vastaavista asioista?