Venäjän talousnäkymiä

  • 32 884
  • 403

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Gentleman kirjoitti:
Eli suomeksi, venäjä ei välitä mistään mitään jos rahat löytyvät. Alennusta saa, jos aiheuttaa harmia Venäjän kilpailijoille globaaleilla markkinoilla.

Mutta mitään vastuutahan ei terroristien aseistaja kanna siitä, mitä aseilla tehdään.

No joo, samahan se on kaikkien muidenkin aseviejien kohdalla.

Siinä olet oikeassa ettei Venäjä asedeinmyyjänä aina toimi moraalisesti oikein (jos nyt tällaista termiä yleensäkään käytetään). Aseistusta myydään toisinaan myös tahoille joitka saattavat välittää sitä eteenpäin kolmansiin maihin tai kolmansille tahoille joilla saattaa olla kytköksiä terroristijärjestöihin tai jotka ovat terroristijärjestöjä. Venäjän ohella muutamat muut entisen Neuvostoliiton tasavallat harjoittavat samankaltaista asemyyntiä, Ukraina ja Valko-Venäjä nyt esimerkkeinä. Ukrainahan möin Iranille joukon (olikos nyt 12 kpl) pitkän kantaman risteilyohjuksia ja Valko-Venäjänkin tiedetään toimittaneen aseita epämääräisille tahoille.

Tosin olet myös oikeassa siinä, että samaan syyllistyvät monet muut aseita kauppaavat valtiot/yritykset, moraalisille kysymyksille annetaan usein lähtöpassit kun kauppoja ryhdytään hieromaan tai kun tarkoitus aseistaa jotakuta tahoa joka taistelee (tai toimii) omaa "vihamiestä" vastaan.

Ylläolevalla en tarkoita sitä, että minä erityisesti tuomitsisin moraalittomat asekauppaajat vaan kirjoitan moraalittomuudesta yleisellä tasolla.

vlad.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
"Öljyraha karttaa ruplaa"

Viestiketjun otsikkoon liittyen löytyy viikonlopun Taloussanomista Vesa Varheen reilun puolen sivun artikkeli (s. 33), joka kertoo siitä kuinka Venäjän öljytulot ohjataan dollarimääräisinä investointeihin ja muihin kohteisiin kierrättämättä pääomia lainkaan ruplan kautta. Tämä taasen aiheuttaa sen, että vaikka öljyn hinta on kolminkertaistunut, rupla ei ole dollaria vastaan vahvistunut lainkaan ja euroa vastaan ennemminkin heikentynyt. Varheen mukaan näin venäläisille "yhtiöille jää mahdollisuuksia veronkiertoihin ja muihin välistävetoihin".

Yritin etsiä artikkelia netistä, mutta näyttäisi olevan salasanojen sun muiden takana, joten jos asia kiinnostaa, niin ei muuta kuin hankkiutukaahan lauantain Taloussanomien ääreen.

Ei muuta.

G
 

TKH

Jäsen
Itse muistaisin lukeniini hesarista aikanaan, että Venäjä ei myisi Kiinalle sellaisia lentokoneita millä Kiina pystyisi lentämään suoraan uralin yli ja mahdollisesti pommittamaan jotain kohdetta. Tästä on kyllä aikaa ja tilanne voi olla hyvin muuttunut.

Yliäänipommareita TU-160 Venäjä ei ole myynyt kenellekkään, Kiina taas ei ole tainnut erityisemmin osoittaa kiinnostustakaan tu-95:een. Ukrainallehan jäi tosin huomattava määrä Neukkujen tu-160:iä, mutta ne myytiin takaisin Venäjälle myöhemmin.

Noin yleisesti ottaen todennäköistä lienee, että Kiinan merkitys Venäjän aseiden ostajana laskee jatkossa, koska Kiinan oma asetuotanto rupeaa olemaan monilla aloilla jo melkein yhtä hyvää ja ne luonnollisesti pyrkivät omaa tuontantoa voimakkaasti kehittämään. Täten ne ostaa vain sellaista mitä ne eivät pysty itse tuottamaan edes lähitulevaisuudessa. Esimerkkinä IT-järjestelmät ovat sellaisia mitä Kiina tarvitsee Venäjältä jatkossakin, myös parhaimmat merimaaliohjukset Kiinan omiin uusiin aluksiin tulevat jatkossakin Venäjältä.

Intia lienee jatkossa Venäjän tärkein aseiden ostaja. Tällä hetkellä viime vuosien suurin lentokonekauppa, 126 hävittäjää, on loppusuoralla. MIG-35 on lienee se vahvin ehdokas, mutta mitään ei ole Intian puolelta vielä päätetty. Lobbaus on kovaa etenkin jenkkien, mutta myös Euroopan puolelta.

Mainitaan vielä Venäjän uusin ase myös. Eli seitsemän tonnin vastine MOAB:lle, tuon venäläisen nimi on kai sitten FOAB eli Father of all bombs. Juu, terrorismin vastainen sota tarvitsee juuri tällaisia aseita. Tällähän sen Beslanin koulukaappauskin olisi ratkennut käden käänteessä.

http://www.france24.com/france24Public/en/news/world/20070912-russia-weapons-US-vacuum-bomb.html
http://content.msn.co.in/News/International/InternationalAP_120907_0913.htm

Olen hiukan skeptinen tuon suhteen, että se neljä kertaa MOAB:ia voimakkaampi olisi. Vai on nanotekniikalla kehitetty uusi räjähde yli neljä kertaa jenkkien vastaavaa tehokkaampi? Jos näin on, niin sille löytyy miljardimarkkinat maailmalta.

Tuommosilla pommeilla ei voi muuta tehdä kuin hyökätä heikolla ilmapuolustuksella olevia ja linnoittautunutta vihollista vastaan. Eli tsetseeneitä vastaanhan tuo kai on lähinnä tehty.
 

TKH

Jäsen
Mikäli Venäjän asemyynti vuodelta 2006 kiinnostaa, niin tuossa on lyhyt yhteenveto niiden aseiden ostajista viime vuonna. Tuolla on mainittu kaikki oleelliset kaupat kuten vaikka Kiinan miljardilla ostamat S-300PMU-2:set tai Intian ostamat fregatit. Vietnamiinkin meni muuten kevyitä fregatteja. Suurimmat kaupathan oli tietenkin nuo Algerian ja Venezuelan kauppat.

http://mdb.cast.ru/mdb/2-2007/item3/item1/
 

TKH

Jäsen
Mainitaan hiukan mahdollisia tulevia asekauppoja. Eli Venezuelasta näyttäisi tulevan aika tärkeä ostaja Venäjän aseille. Nyt Venezuela harkitsee ainakin sukellusveneiden ja Tor-M1:en ostamista. Lopullista vahvistusta tuolle kaupalle en tosin ole huomannut, mutta sen toteutuminen lähitulevaisuudessa lienee todennäköistä. Venäjän sukellusveneet on menneet kohtuullisesti kaupaksi viime vuosina, nytkin kyseessä olevaa 636 -mallia on parina viime vuotena ostanut mm. Kiina ja Algeria, myös Libya on Venezuelan tavoin osoittanut kiinnostusta, mutta virallinen ostosopimus taitaa puuttua edelleen. Venezuela olisi tosin halunnut ostaa Amureita (677), mutta Venäjä ei niitä vielä myy.
http://en.rian.ru/world/20070618/67363794.html

Mainittu 677 -malli.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sankt_Petersburg_class_submarine

Lisää tämänkaltaisia kauppoja lienee tulossa. Syyria osti aikaisemmin jonkin verran myös IT-ohjuksia, mutta liekö niiden käyttäjät vielä kunnolla ehditty kouluttaa järjestelmien käyttöön. Ensimmäiset on kuitenkin jo toimitettu, ja saattavat olla otettu käyttöönkin.
http://www.kommersant.com/p775460/arms_trade_/
 

TKH

Jäsen
Jatketaan vähän edellistä juttua koskien tulevia aseostoja, nyt lähinnä Intian osalta.

SU-35 on herättänyt laajalti kiinnostusta. Kieltämättä esimerkiksi Yakhont ja Su-35 on aika hyvä yhdistelmä mitä tahansa mereltä tulevaa uhkaa vastaan.
http://en.rian.ru/analysis/20070921/80241065.html

Mikähän tuossa BrahMos -yhteistyön takana on? Intiahan siitä lähinnä hyötyy, paitsi silloin jos Intia on sitoutunut johonkin muuhunkin. Yakhontin kopiohan tuo tällä hetkellä lähinnä on, mutta tavoitteet on aika kovat.
http://en.rian.ru/world/20070924/80615263.html

Intia hyötyy nyt ja tulevaisuudessakin niin paljon yhteistyöstä Venäjän kanssa, että pitäisin yllätyksenä mikäli Intia valitsee tuohon 126 koneen kauppaan toimittajaksi jonkin muun kuin Venäjän.
http://en.rian.ru/analysis/20070913/78570357.html

Koskee samaa kuin edellinen, mutta tässä on mainittu joitakin tiedettyjä seikkoja, jotka ovat vähän Intia-Venäjä yhteistyötä haitannut. Mainittu myös Intian aikaisempia ostoja ja kaavailtuja aseostoja tulevaisuudessa.
http://en.rian.ru/analysis/20070917/79030342.html

Ja vielä yksi Intian kaavailemasta jättikaupasta, joku aika sittenhän sitä väläytettiin jopa 200 koneen kaupaksi. Saapa nähdä.
http://en.rian.ru/business/20070824/74337963.html
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Liberaalia talouspolitiikkaa harjoittavan Venäjän varapääministeri Aleksei Kudrinin mukaan kokonaisinvestoinnit vuositasolla saavuttavat $360 miljardin rajan vuonna 2010.

Vuonna 2000 investointien määrä Venäjän taloudessa oli vain $45 miljardia dollaria, joten investointien määrä vuositasolla kasvaa 800% kymmenessä vuodessa.

Kun jeltsinistinen Venäjä ajoi itsensä lopulliseen umpikujaan ruplan devalvaation ja talousromahduksen aikana vuonna 1998, olivat kokonaisinvestoinnit Venäjän taloudessa olivat vain $14 miljardia(!), joka on 26 kertaa vähemmän kuin vuoden 2010 investointien kokonaismäärä.

Myös ulkomaalaisten investointihalukkuus Venäjälle on kasvanut. Vuoden 2007 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana (tammi-kesäkuu) Venäjä keräsi enemmän suoria ulkomaisia investointeja kuin koko 1990-luvun aikana (1991-2000) yhteensä. Suurin osa investoinneista tuli lännestä, mutta myös Kiina on aktivoitunut Venäjän suhteen.

Tässä huomataan sekin, että suhteet poliittisella tasolla eivät välttämättä merkitse paljoakaan investoinneissa. 1990-luvulla Venäjän ja lännen välit olivat poliittisesti lähes moitteettomat (johtuen Venäjän hyvin alistuvasta ulkopolitiikasta), mutta investointeja Venäjälle ei tehty lännen yritysten toimesta. 2000-luvun aikana suhteet ovat kiristyneet tasolle, jossa puhutaan jo uudesta kylmästä sodasta, mutta se ei taas ole estänyt lännen yritysten ryntäystä Venäjälle.

Nythän EU on tosin ottamassa käyttöön hyvin protektionistisen linjan omien energiamarkkinoidensa suhteen, sillä Venäjän suuryrityksiä (Gazprom, Rosneft, Lukoil, Transneft) ei haluta päästää ostamaan EU:n sisällä toimivia energian jälleenmyyntiin ja jakeluun keskittyviä yrityksiä.

Venäjä koki toisenkin takaiskun energiamarkkinoilla, kun Turkmenistanin presidentti Gurbanguly Berdimukhamedov lähti vierailulle Yhdysvaltoihin. Yhdysvaltojen päämäärä on vakuuttaa Berdimukhamedov tarpeesta rakentaa Turkmenistanista kaasuputki Turkin kautta Eurooppaan, joka ohittaisi Venäjän ja Gazpromin putkiverkoston.

Viime toukokuussa Vladimir Putin sopi Berdimukhamedovin ja Kazakstanin presidentti Nurusultan Nazarbayevin kanssa kaasu- ja öljyputkista, jotka rakennetaan Turkmenistanista Kazakstananiin ja sieltä edelleen Venäjälle, jossa ne linkitetään Gazpromin verkostoon.

Sopimus antaa Venäjälle entistä lujemman otteen Keski-Aasian energiamarkkinoista. Hyvin suuri osa Venäjän Eurooppaan myymästä maakaasusta onkin turkmenistanilaista ja kazakstanilaista maakaasua. Venäjä ostaa kazakeilta ja turkmeeneilta maakaasua halvalla, ja myy sitä Eurooppaan kalliilla. Toiminta on Gazpromille hyvin kannattavaa, ja rakennettaviksi sovitut uudet putket lisäävät sen voittoja entisestään.

Jos Yhdysvallat onnistuu houkuttelemaan Turkmenistanin rakentamaan Venäjän ohittavan putken Turkkiin ja sieltä edelleen Eurooppaan, menettää Venäjä kuitenkin monopoliasemansa turkmeenien maakaasun jälleenmyyjänä. Maakaasusta hyvin riippuvainen EU tervehtisi tällaista ratkaisua varmasti ilolla, sillä EU alkaa olla pelottavan riippuvainen Venäjän maakaasusta. Yksin poliittisesti Venäjälle vihamielinen Puola ostaa 80% maakaasustaan Venäjältä!

Turkmenistan ei kuitenkaan yksin riitä poistamaan EU:n energiariippuvuutta Venäjästä, sillä Turkmenistanin tiedossa olevat maakaasuvarannot eivät ole riittävän suuret. Ainoa potentiaalinen pitkällä tähtäimellä riittävä vaihtoehto Venäjälle on Iran, jonka maakaasuvarannot ovat toiseksi suurimmat maailmassa heti Venäjän jälkeen. Nekin lienevät kuitenkin melkoisesti Venäjää vähäisemmät, sillä Venäjällä on arvioitu olevan lähes kolmasosan koko maailman maakaasusta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Tänään oli uutisissa juttua Venäjälle suuntautuvan kauttakulkuliikenteen huimasta kasvusta ja sen merkityksestä Suomen taloudelle. Kiinnittäkää huomio tähän:

http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id70989.html

Liikenteen arvo yltää jälleen tänä vuonna kaikkien aikojen ennätykseen. Sen arvo on jopa kaksi kertaa suurempi kuin Suomen oma kauppa kahden suurimman kauppakumppaninsa Saksan ja Venäjän kanssa.

Toistan: Venäjälle suuntautuvan transitioliikenteen arvo on kaksi kertaa suurempi kuin Suomen oma kauppa Suomen suurimpien kauppakumppaneiden Venäjän ja Saksan kanssa.

Miettikää hetki, millaisista volyymeistä transitioliikenteessä on kysymys.

Yli 60 km yltävät rekkajonot ovat varmasti vittumaisia Kaakkois-Suomen asukkaiden kannalta, mutta on olemassa syy miksi niihin ei ole puututtu eikä haluta puuttua: niiden tuottama hyöty Suomen kansantaloudelle. 24 tuntia vuorokaudessa loistoautoja itärajan taakse rahtaavia rekkajonoja siedetään, koska transitioliikenne jättää niin paljon valuuttaa Suomeen.

Olen seurannut Internetin keskustelupalstoilla suomalaisten mielipiteitä rekkajonoista. Yleinen asenne tuntuu olevan, että rajat kiinni tai vähintään lisämaksuja venäläisrekoille. Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että liikenne tuottaa jo nyt valtavasti hyötyä Suomen kansantaloudelle, eikä olisi välttämättä viisasta mennä sotkemaan liiketoimintaa lisämaksuilla rajan sulkemisesta puhumattakaan.

Suomen kannattaa minusta ottaa hyöty irti Venäjän transitioliikenteestä niin kauan kuin sitä kestää. Kun uudet investoinnit Pietarin satamiin ovat valmiit, tulee transitioliikenne vähenemään tuntuvasti. Toki rekkajonot häviävät, mutta niin häviää myös transitioliikenteen Suomelle tuottama hyöty.

YLE:n uutisten juttu aiheesta:

http://www.yle.fi/java/areena/dispatcher/841469.asx?bitrate=1000000
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Venäläinen Norilsk Nickel osti 100% osuuden kanadalaisesta LionOresta. Myyntihinta oli $5,2 miljardia.

Norilsk Nickel on maailman suurin nikkeli, platinan ja kuparin tuottaja.

Norilsk Nickelin ostopäätöksen takana oli yhtiön halu lisätä metallien tuotantoaan. LionOre omistaa kaivoksia mm. Australiassa, Botswanassa ja Etelä-Afrikassa. Näin Norilsk Nickel voi laajentaa tuotantoaan nyt myös Venäjän ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Venäläinen Norilsk Nickel osti 100% osuuden kanadalaisesta LionOresta. Myyntihinta oli $5,2 miljardia.

Norilsk Nickel on maailman suurin nikkeli, platinan ja kuparin tuottaja.

Norilsk Nickelin ostopäätöksen takana oli yhtiön halu lisätä metallien tuotantoaan. LionOre omistaa kaivoksia mm. Australiassa, Botswanassa ja Etelä-Afrikassa. Näin Norilsk Nickel voi laajentaa tuotantoaan nyt myös Venäjän ulkopuolelle.

Kun tarpeeksi varastaa, niin on varaa välillä ostaakin jotain.
 

KooPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Suomen kannattaa minusta ottaa hyöty irti Venäjän transitioliikenteestä niin kauan kuin sitä kestää. Kun uudet investoinnit Pietarin satamiin ovat valmiit, tulee transitioliikenne vähenemään tuntuvasti. Toki rekkajonot häviävät, mutta niin häviää myös transitioliikenteen Suomelle tuottama hyöty.
Tällä hetkellä rekkaralli Venäjälle ei tuota Suomelle hyötyä kuin tullin ja satamien kautta. Normaalissa maassa rekoilta perittäisiin tietullit jolloin oikeasti hyödyttäisiin liikenteestä, mutta ei Suomessa.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Venäinen yritys Norils Nickel on varmasti joutunut ostamaan nikkelikaivoksensa Venäjältä, joka taas varasti Neuvostoliiton aikana Suomelta esim. Petsamon nikkelimalmivarat.

No tuossa tapauksessa kaikki maailmassa oleva varallisuus on varastettua, koska kaikki maailmassa oleva luonnonvarallisuus on aikanaan vaihtanut omistajaa väkivalloin.

Eiköhän pitäydytä siksi nykyajassa eikä muistella 60 vuotta vanhoja asioita.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Toistan: Venäjälle suuntautuvan transitioliikenteen arvo on kaksi kertaa suurempi kuin Suomen oma kauppa Suomen suurimpien kauppakumppaneiden Venäjän ja Saksan kanssa.
- - -

Ketähän tässä nyt koijataan? Transitioliikenteen arvo, eli sen tavaran arvo niissä rekoissa joka viedään Suomen halki, on kaksi kertaa suurempi kuin jne.

Ei siitä arvosta jää mitään Suomeen. Päinvastoin, venäläiset rekat on tankattu Venäjällä kun tulevat Suomeen ja niillä on omat lisätankit tankattuna, jotta pääsevät Hangosta takaisin kuorman kanssa. Edelleen heillä on omat eväät ja eväsjuomat koko matkan ajaksi. Ei heidän tarvitse ostaa Suomesta yhtään mitään. Vaikka rekka hajoaisi matkalla, odotetaan toista venäläistä rekkaa joka pystyy auttamaan matkan jatkamisessa.

Venäjän transito-liikenteestä on tällä hetkellä pelkästään kuluja Suomelle.

Muissa eurooppalaisissa maissa kaikki rekkaparkit ovat maksullisia, samaten Venäjän puolella. Suomi taitaa olla ainoa maa, jossa tienvieret ovat maksuttomia rekkaparkkeja. Tässä näkyy suomalaisten ministerien nöyristely ja pokkurointi taas Venäjän suuntaan. Vastaavia rekkajonoja ei näy muissa maissa, koska niistä sakotetaan / laskutetaan. Venäläiset rekkafirmat käyttävät kylmästi hyväkseen suomalaisten sinisilmäisyyttä ja Suomen hallituksen Putinin perseennuoleskelua.

Aivan käsittämätöntä touhua. Jos asuisin Haminan liepeillä, voisin vaikka hermostua. Nyt tyydyn vittuilemaan venäläisille rekoille kehäkolmosella.
 

TKH

Jäsen
Vähän sotilasalan uutisia lähinnä Intian suunnalta.

Venäjän suunnittelemia ja osin toteuttamia asehankintoja ja -projekteja nyt ja lähitulevaisuudessa.
http://en.rian.ru/russia/20071018/84435260.html

Intia ja venäjä ovat yhteistyönä rakentamassa uutta viidennen sukupolven hävittäjää.
http://www.kommersant.com/p-11555/r_529/G5_fighter_Russia_India/

Intia ostaa 40 SU-30 konetta Venäjältä.
http://en.rian.ru/analysis/20071016/84132527.html

Intia saa vasta vuoden päästä ensimmäisen Venäjältä tilatun Akula -luokan ydinsukellusveneen, mutta jo nyt ne ovat huhujen mukaan aloittaneet neuvottelut myös toisesta Akulasta. Ilmeisesti Intia on halukas hankkimaan myös 350 T-90:iä lisää. Kumma kun Intia ei ole ostanut Kiinan tavoin venäläisten pitkän kantaman IT-ojuksia, kaikkea muuta mahdollista ne kyllä ostaa.
http://www.indianexpress.com/iep/sunday/story/213978.html

Vähän juttua Intian lentotukialushankkeista nyt ja tulevaisuudessa. On se kumma, että ne tarvii vähintään kolme, mutta Kiina ei yhtää ja Venäjäkin pärjää yhdellä. Tosin Venäjähän suunnittelee massiivisen laivaston rakentamista seuraavan 10-15 vuoden aikana. Kai Kiinakin vähintään pari lentotukialusta rakentaa lähivuosina. Virallinen vahvistus tälle vain puuttuu.
http://www.indianexpress.com/story/31148.html

Iran ostaa Venäjältä moottorit omiin hävittäjiinsä.
http://www.kommersant.com/page.asp?id=815301
 

TKH

Jäsen
Intia saa vasta vuoden päästä ensimmäisen Venäjältä tilatun Akula -luokan ydinsukellusveneen, mutta jo nyt ne ovat huhujen mukaan aloittaneet neuvottelut myös toisesta Akulasta.

http://en.rian.ru/russia/20081027/117976941.html

Huhujen mukaan Intialle menossa oleva uusi akula II on aloittanut sitten koeajot. Venäjä on virallisesti tosin kieltänyt aluksen olevan menossa Intialle, mutta vahvojen huhujen mukaan alus siirtyisi ensi vuonna Intian merivoimille.
 

Viljuri

Jäsen
Kopioiko Venäjä Suomen armeijan maastokuvion? / IS

Tosiaan jo Venäjän ja Georgian välistä sotaa koskevassa ketjussa asiaa sivuttiin, ja silloin ainakin allekirjoittanut ajatteli "rivien välissä", että GRU:lle olisi tapahtunut vahinko, ja Suomen suunnassa (Leningradin sotilaspiiri) tapahtuvia operaatioita varten varattua materiaalia olisi vahingossa lipsahtanut myös eteläisiin sotilapiireihin, mutta ilmeisesti kysymys on myös taloudellisesta vahingonteosta ja laillisesti suojattujen immateriaalisten oikeuksien tahallisesta loukkaamisesta hyötymistarkoituksessa venäläisen tahon toimesta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ei löytynyt parempaakaan ketjua tälle uutiselle, mutta venäläinen valtio-omisteinen öljy-yhtiö Rosneft sekä öljyputkimonopoli Transneft ovat mitä ilmeisemmin pahoissa talousvaikeuksissa. Siitä kielii nimittäin lainaneuvottelut Kiinan kanssa, joka varmistaakseen raakaöljytoimitukset tulevaisuudessa neuvottelee nyt pääministeritasolla isosta lainasta ko. yrityksille, so. Venäjän valtiolle. Summat eivät ole ihan pieniä, sillä Rosneftiin pumpattaisiin 15 miljardia US$ ja Transneftiin 10 miljardia US$. Vastavuoroisesti Venäjä toimittaisi putkea pitkin 15 miljoonaa tonnia per vuosi raakaöljyä kahdenkymmenen vuoden aikana Kiinalle. Lähde AP.

Tämä on mielenkiintoinen uutinen geopoliittisestikin ajateltuna.
 

TKH

Jäsen
Tämä on mielenkiintoinen uutinen geopoliittisestikin ajateltuna.

Rosneftin talousvaikeudet on vanha uutinen, tämä on jo toinen kerta kun ne tekevät samankaltaisen sopimuksen Kiinan kanssa. Edellinen oli vain muutamia vuosia sitten. Kiinallehan tuo järjestely sopii varmastikin aika hyvin. Välillä ehdittiin uutisoida neuvotteluiden olevan kaatumassakin, mutta eiköhän ne jonkinlaisen sopimuksen saa lopulta aikaiseksi. Tämä uusi sopimusneuvottelu Kiinan ja Venäjän välillä on laajempi paketti ja siihen liittyy muutakin kuin öljyn toimitusta. Ohessa yksi aikaisempi artikkeli Rosneftin ja Transneftin suunnitelluista lainajärjestelyistä Kiinan kanssa.

http://www.kommersant.com/p1048688/petroleum_export_China/

Transneftin talousvaikeuksista en tiedä, mutta Venäjältä Kiinaan sekä tyynellemerelle valmisteilla oleva Espo -öljyputki nielee paljon rahaa ja se on ilmeisesti jäänyt suunnitelmista jälkeen. Kiinalle tuo on hyödyllinen hanke ja Kiina luonnollisesti haluaa varmistaa sen toteutumisen. Mahdollinen laina on tällöin luonnollisesti sidottu tuon öljyputken rakentamiseen.
 

TKH

Jäsen
Vähän juttua Intian lentotukialushankkeista nyt ja tulevaisuudessa. On se kumma, että ne tarvii vähintään kolme, mutta Kiina ei yhtää ja Venäjäkin pärjää yhdellä. Tosin Venäjähän suunnittelee massiivisen laivaston rakentamista seuraavan 10-15 vuoden aikana.

http://en.rian.ru/analysis/20081120/118436465.html

Tuon linkin mukaan Venäjä on epävirallisesti väläyttänyt Admiral Gorshkov -lentotukialuksen ottamista Venäjän merivoimien käyttöön, mikäli kohonneista kustannuksista ei päästä Intian kanssa sopuun. Vähän pienenlainen lentotukialus tuo Venäjälle olisi, mutta kyllähän se niiden merivoimille tietysti kelpaisi kun uudet valmistuu vasta 7-8 vuoden päästä, aikaisintaan. Intia varmaan vetäisi moisesta tempusta herneet nenään ja leikkaisi/peruuttaisi asehankintoja Venäjältä tämän takia. Enemmän tuossa on varmaankin kyse vain neuvotteluaseen käyttämisestä Venäjän puolelta ja Intialle tuo lentotukialus matkaa kunhan osapuolet pääsevät hinnasta sopuu. Harvinaisen huonosti Venäjä tuon lentotukialuksen peruskorjauksen on tehnyt, lähtien aina siitä telakasta jolle tuo hanke annettiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuon linkin mukaan Venäjä on epävirallisesti väläyttänyt Admiral Gorshkov -lentotukialuksen ottamista Venäjän merivoimien käyttöön, mikäli kohonneista kustannuksista ei päästä Intian kanssa sopuun. Vähän pienenlainen lentotukialus tuo Venäjälle olisi, mutta kyllähän se niiden merivoimille tietysti kelpaisi kun uudet valmistuu vasta 7-8 vuoden päästä, aikaisintaan.

Toisaalta ei tuo Venäjän laivastolle valmistuva seuraava lentotukialus ole ilmeisesti kuin Admiral Gorshkovin kokoluokaa oleva alus. Kuinka monta alusta sitten yhteensä valmistetaan on hivenen avoin kysymys - ennakointeja kuitenkin on esitetty mutta ensimmäinen valmistunee noin 2015, jos presidentti Medvedevin ennakoima aikataulu pitää paikkansa.

Lyhyt lainaus Global Security Org. sivuilta:

Admiral Masorin, announced that within 20 to 30 years, there will be two aircraft carrying strike groups in Russia’s navy, each of them including three aircraft carrying ships. "We plan in this time to create two strike aircraft carrying groups in the North and the Far East ... One will be at sea, a second will be getting ready to replace it, and the third will be at anchor ” V. Masorin said.

vlad.
 

TKH

Jäsen
Toisaalta ei tuo Venäjän laivastolle valmistuva seuraava lentotukialus ole ilmeisesti kuin Admiral Gorshkovin kokoluokaa oleva alus.

Tarkoitin tosin että Gorshkov on konemäärältään turhan pieni. Siihenhän tulee vain 16-20 hävittäjää kun Venäjän uusiin lentotukialuksiin tulee todennäköisesti reilut 30 konetta + helikopterit. Siinä on jo tulivoimassa oleellinen ero, vaikka kooltaan ja tonneiltaan alukset suunnilleen samankokoisia onkin.
 

TKH

Jäsen

TKH

Jäsen
Ensimmäisiä (alustavia) tietoja Venäjän tulevista uusista lentotukialuksista on julkistettu. Alla olevan linkin mukaan ne tulee olemaan hiukan Admiral Kuznetsovia isompia, mutta ei paljoa. Mainittakoon, että huhujen mukaan Kiinan uudet lentotukialukset ovat hyvin lähellä Jenkkien "supercarrier" luokkaan ja siis huomattavasti Venäjän nyt suunnittelemia isompia. Mutta ne onkin huhuja ne.

http://en.rian.ru/russia/20090227/120342249.html

Jonkinasteista lentotukialus buumia on havaittavissa. Venäjä, Kiina, Intia ja Britannia lienevät kaikki rakentamassa tällä hetkellä 1-2 lentotukialusta. Olkoonkin, että Venäjän alukset on vasta piirustuspöydällä kun muiden on jo rakennusvaiheessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös