Venäjän suorittamat terrori-iskut Euroopassa

  • 211 887
  • 1 496

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Kenen rahat tuolla tankkerissa olevassa öljyssä on kiinni eli millä taholla on taloudellinen interssi saada omansa pois ja kenelle tämä toimii varoittavana esimerkkinä? Jos lasti on vielä Venäjän omaisuutta, niin sillä ei ihan kauheasti varmaan ole merkitystä, mutta jos lasti on jo myyty, niin sitten jollain pöytälaatikkofirmalla saattaa vähän olla epävakautta bisneksissä. Laivan seisottaminen tietysti haittaa varustamon bisneksiä kun tankkeri seisoo tyhjän panttina.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Asiasta sanotaan myös näin: Alus ei voi jatkaa matkaansa ennen puutteiden korjausta tai niille on tehty lippuvaltion tekemä korjaussuunnitelma.

No niinpä sanotaan. HS noudatti jutussaan Traficomin antamaa tiedotetta, jossa ensin lainataan sisältöä 1:1 mutta ei sen jälkeen tiedotteen lopussa olevaa toteamusta, joka taas on ristiriidassa HS:n lainaaman osan kanssa.

Laittaisin Traficomin piikkiin ainakin sen, että tiedote ei ole ammattimaisesti tehty. Ei voi antaa tiedotetta, jossa ensin kielletään operointi ilman korjauksia ja sitten myöhemmin lopussa todetaan, että lippuvaltion tekemä korjaussuunnitelmakin käy operointiin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Yleisradion uutisessa kerrotaan tarkemmin, joskin kertojana merioikeuden professori Ulla Tapaninen:
"Traficomin listaamat puutteet on joko korjattava Suomessa tai on tiedettävä täsmälleen, missä satamassa ne korjataan ja milloin, Tapaninen sanoo."

Kun tuo paskapurkki on ylipäätään otettu talteen aiheuttamasta tahallista sabotaasia tai tahatonta (venäläistyyliin "tahatonta", eli pidetään romuja niin epäluotettavassa kunnossa että saattavat hyvinkin räjähtää sivistysmaailman riesaksi ja ympäristön tuhoksi, mutta silloinhan kyseessä on vaan kohtalo) ympäristötuhontaa, niin eiköhän tuon korjaussuunnitelmaltakin vaadita uskottavuutta muutenkin kuin että joku cookinsaarelainen paskatunkion palkkaama spurgu laittaa nimen alle AI:lla syötettyyn "korjaussuunnitelmaan" ja korjauspaikkana vaikka Shanghai että varmasti saavat puksutella mahdollisimman monen sabotointikohteen läheltä.

edit. Ja jälleen kerran mainitsen nyt itsestäänselvyyden, eli että Suomenlahdella (tai Tanskan salmissa) ei tarvitsisi eikä oikeastaan edes saisi olla mitään vapaataivalta näille paskapurtiloille. Tuokin purkki oli pysäytetty YLEn jutun mukaan viimeksi -23 Ghanassa, jossa paikallisviranomaisetkin löysivät paskeesta pitkän listan korjattavaa ennen kun saisi kuljeskella merillä. Melkein veikkaan ettei hirveän isolla pieteetillä tuolloin mahdollisesti (oletettavasti) tehtyä korjaussuunnitelmaa ole noudatettu, minkä pitäisi toimia myös Trafille selvänä ennakko-olettamana siitä mitä tapahtuu jos paskiaiset päästetään rikoksentekovälineineen satamasta pelkkiä pyhiä puheita vastaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Luulisi, että kohta:

"Traficomin mukaan useat puutteet johtuivat siitä, ettei turvallisuusjohtamisjärjestelmää ole noudatettu riittävässä laajuudessa.

Sama havainto on tehty aiemmassa satamavaltiotarkastuksessa."

merkitsisi sitä, että nyt oltaisiin tiukempia sen suhteen päästetäänkö alus liikkeelle. Luulisi, että edellisen tarkastuksen jättäminen huomioimatta painaisi myös.
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Toisaalta jos teossa epäillään ja tuomitaan lopuksi rikoksesta, niin rikoksentekovälineenä laiva voitaneen katsoa valtiolle menetetyksi?

Valtiolle menetetyksi voidaan tuomita myös sellainen esine tai omaisuus, jota on käytetty tahallisen rikoksen tekemisessä sekä oikeudenkäynnin kohteena olevaan tahalliseen rikokseen läheisesti liittyvä esine tai omaisuus, joka on yksinomaan tai pääasiallisesti tahallista rikosta varten hankittu tai valmistettu taikka ominaisuuksiltaan erityisen sovelias tahallisen rikoksen tekemiseen. Menetetyksi tuomitsemisen tarpeellisuutta harkittaessa tulee erityisesti kiinnittää huomiota uusien rikosten ehkäisemiseen.


Että älkääpä nyt päästäkö sitä ruostepurkkia yhtään mihinkään vaikka sieltä joku korjaussuunnitelma tulisikin.

Edit: Traficomin tiedousilaisuus nyt (13.00)
Katso Yle Uutiset suora Yle Areenassa:

 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Että älkääpä nyt päästäkö sitä ruostepurkkia yhtään mihinkään vaikka sieltä joku korjaussuunnitelma tulisikin.
Onko nyt niin, että tämä kelluva ympäristökatastrofi voisi lähteä matkaan ilman yhtä ankkuriaan, jos vaan suunnitelma uuden asentamisesta esitetään? Luulin, että yhden ankkurin puuttuminen olisi jo niin iso vika, että paatti ei liiku mihinkään ennen kuin uusi on paikallaan.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Onko nyt niin, että tämä kelluva ympäristökatastrofi voisi lähteä matkaan ilman yhtä ankkuriaan, jos vaan suunnitelma uuden asentamisesta esitetään? Luulin, että yhden ankkurin puuttuminen olisi jo niin iso vika, että paatti ei liiku mihinkään ennen kuin uusi on paikallaan.
Täyttä Kummelia tai pitäisikö sanoa Turhapuroa.

"Härski Hartikainen ja Sörsselssön lupasivat asentaa Hartikaisen kehittämän tulevaisuuden monitoimiankkurin heti ensi kuussa. Heippati hei."
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Onko nyt niin, että tämä kelluva ympäristökatastrofi voisi lähteä matkaan ilman yhtä ankkuriaan, jos vaan suunnitelma uuden asentamisesta esitetään? Luulin, että yhden ankkurin puuttuminen olisi jo niin iso vika, että paatti ei liiku mihinkään ennen kuin uusi on paikallaan.

Satumainen sattuma osallistui peliin, sillä eilenhän just sopivasti ongittiin yksi ankkuri Suomenlahden pohjasta Ruotsalaisen monitoimihärvelin kannelle. Kummelin Pena sen siinä keksi, että hitsataan se Eagle S:n uudeksi ankkuriksi jotta paatti pääsee viemään Putinin pensiinit perille.
 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Ehkä eniten tähän ketjuun, mutta paljon muutakin asian ympäriltä. Jukka Savolainen lataa jämäkkää tekstiä aseellisen kontaktin mahdollisuuden syistä, Suomen asemasta ja ns. oikeusoppineetkin saa kuulla kunniansa. Suosittelen videota.

Sanna Ukkolan kysymyksien funktioksi jää Savolaisen äänessä pitäminen, monet niistä on suorastaan kauniisti sanottuna luokattomia, saaden Savolaisenkin kakistelemaan.



 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Ehkä eniten tähän ketjuun, mutta paljon muutakin asian ympäriltä. Jukka Savolainen lataa jämäkkää tekstiä aseellisen kontaktin mahdollisuuden syistä, Suomen asemasta ja ns. oikeusoppineetkin saa kuulla kunniansa. Suosittelen videota.

Sanna Ukkolan kysymyksien funktioksi jää Savolaisen äänessä pitäminen, monet niistä on suorastaan kauniisti sanottuna luokattomia, saaden Savolaisenkin kakistelemaan.



Jaksatko tiivistää lyhyesti oleellisimmat? Pitää koittaa katsoa johonkin väliin.
 

rpeez

Jäsen
Jaksatko tiivistää lyhyesti oleellisimmat? Pitää koittaa katsoa johonkin väliin.
Puoleen tuntiin mahtuu paljon, tässä jotain ihan muistista, sori jos on virheitä ja suosittelen katsomaan itse, koska muutakin tosiaan on ja Savolainen oli suorapuheinen:

-Kaapelien katkominen on harjoittelua ja testaamista, liian kallista pelkäksi kiusanteoksi. Esimerkiksi myös Euroopan ja USAn välillä on tarpeeksi matalaa ankkuritekniikalle kun sopivaan paikkaan menee. Merikaapelien katkominen sellaisenaan ei aiheuta Suomelle ongelmia sisäisessä datasiirrossa tai sähkönjakelussa.
- Aseellinen konflikti lähtee jostain Kiinan Kauko-idän selkkauksesta jota hän pitää kutakuinkin vääjäämättömänä, ja se synkronoidaan sen kanssa että venäjä aiheuttaa Natolle muuta mietittävää Euroopassa. Kohde ei ole vielä valittu (mm helppous vs saatu hyöty), mutta Suomi tekee parhaansa ettemme se ole me.
- Oikeusoppineet sai kuraa niskaansa politikoinnista eikä turvallisuuden lisäämisestä
- Sarjassa Ukkolan hienot kysymykset :
"Voivatko Nato laivat Suomenlahdella oikeasti tehdä jotain vai ovatko vain pelotteita?", johon Savolainen vastasi jotenkin "yleensä pelote vaatii että voidaan oikeasti tehdä jotain."
Ukkola: "Mitä kriittistä infraa meressä on?" Savolainen: "Kaasuputkia, datakaapeleita ja sähkökaapeleita".
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Vain ajan kysymys milloin joku näistä varjolaivaston romuista laskee lastinsa Itämereen.


Nyt toivotaan että Saksa seuraisi Suomen esimerkkiä ja pistäisi paikallisen Trafin tarkastamaan purtilon seilauskunto. Saattaneepi olla jotain ryssimistä (sic) havaittavissa sekä miehistön että laivan ylläpidossa että perusteet ottaa talteen korjausten ajaksi olisivat jo ympäristön kannalta äärimmäisen selvät. Tuskin ihan helpolla saadaan alusta kuitenkaan ajelehtimiskuntoon, jos siitä pidetään millään järkevällä tavalla huolta.
 

rpeez

Jäsen
Ilta-Sanomien kommentissa (heh) oli mielestäni aika pohdinnan arvoinen idea estää kaapelien katkominen ankkurilla, nimittäin kaapelien suojaksi vahvat vaijerit pohjaan. Lienee vaan aika hinnakasta sekin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Merten pohjalla kulkevien kaapeleiden katkominen kauppalaivojen ankkureiden avulla on aivan ilmeisesti helppo keino toteuttaa moiset tuhotyöt.
Jos laivojen kulkua aletaan mm. Naton toimesta tarkkailla, niin ehkä huomataan ovatko ankkurit paikallaan vai merenpohjaa kyntämässä.
Kuinka helppoa sitten on asentaa laivoihin jotain muita vedessä laahattavia härveleitä, jotka voivat olla jopa tehokkaampia pätkimään kaapeleita ja putkia kuin ankkurit?
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Merten pohjalla kulkevien kaapeleiden katkominen kauppalaivojen ankkureiden avulla on aivan ilmeisesti helppo keino toteuttaa moiset tuhotyöt.
Jos laivojen kulkua aletaan mm. Naton toimesta tarkkailla, niin ehkä huomataan ovatko ankkurit paikallaan vai merenpohjaa kyntämässä.
Kuinka helppoa sitten on asentaa laivoihin jotain muita vedessä laahattavia härveleitä, jotka voivat olla jopa tehokkaampia pätkimään kaapeleita ja putkia kuin ankkurit?
Onhan noita "kaapelinkatkojia" suunniteltu mm. Kiinan toimesta jo jonkin aikaa: Newsweek: Kiinalaisinsinöörit hakivat patentteja merenalaisille ”kaapelienkatkojille”.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Merten pohjalla kulkevien kaapeleiden katkominen kauppalaivojen ankkureiden avulla on aivan ilmeisesti helppo keino toteuttaa moiset tuhotyöt.
Jos laivojen kulkua aletaan mm. Naton toimesta tarkkailla, niin ehkä huomataan ovatko ankkurit paikallaan vai merenpohjaa kyntämässä.
Kuinka helppoa sitten on asentaa laivoihin jotain muita vedessä laahattavia härveleitä, jotka voivat olla jopa tehokkaampia pätkimään kaapeleita ja putkia kuin ankkurit?
Onhan noita "kaapelinkatkojia" suunniteltu mm. Kiinan toimesta jo jonkin aikaa: Newsweek: Kiinalaisinsinöörit hakivat patentteja merenalaisille ”kaapelienkatkojille”.
Tietenkin löytyy tehokkaampia keinoja sabotaasin tekemiseen, mutta se ei ole tässä olennaisin juttu. Tehokkaampien, nimenomaan ja pelkästään tuhotöihin käytettävien keinojen käyttäminen nimittäin olisi paljon avoimempaa terrorismia ja sodankäyntiä sivistysmaailmaa vastaan, kuin tuo naapurityypillinen paskanaamailu, jota tehdessä jo vinkuvat että "EI ME MITÄÄN OLLA TEHTY!!!".

Terroritunkio välttää avoimia sotatoimia itseään vahvempia vastaan niin kauan kunnes uskoo olevansa vahvempi osapuoli. Niin pilaantunutta votkulia ja krokodiilia sekä copiumia ei ole vielä paskatunkion johtoporsaisto päässyt hotkimaan, että tuo tilanne olisi lähelläkään edes niiden harhaisimmissa unelmakuvissa ja tilanteessa jossa USA:ta johtaa oranssi satunnaiselementti ja eteläafrikkalainen haittamaahanmuuttaja pääsee hallinnoimaan äksänsä lisäksi myös tiktokkia ja suoltamaan paskaansa suoraan somessa itseään typeröittävien ihmisten aivoihin kahdestakin suunnasta.

Eli vaikka tuhotöihin löytyy ankkurinlaahausta ja muuta "miten se ny tollai, kohtalo on oikullinen" välineistöä, niin niiden käyttö vie naapurimme pelkurimaisilta paskahousupiskeiltä niiden ainoan suojan tilanteelta, jossa jopa naapurille myötämielisimmät "valtamediakriittiset" yms. väki näkisi että kyllä ne itse asiassa on aika vittumaista porukkaa ja oikeastaan olisi kivempi jos eivät tuhoaisi tietoisesti meidän infraa. Tämä puolestaan mahdollistaisi sivistysmaailmalta oikeasti tuntuvia vastatoimia paskatunkion terroristisesta toiminnasta.

Lisäksi luonnollisesti erikoisvälineillä varustettu sabotointilaiva olisi automaattisesti tulkittavissa sota-alukseksi, ja semmoisen käyttö ihmisten maailman tuhontaan sotatoimeksi. Ei menisi läpi mikään "no iigorihan tai siis Pablo sen keksi että kun oli tämmöinen halvalla myynnissä ja ajateltiin että voisi mennä kaupaksi määränpäässä mutta oli niin likainen että sitten ajateltiin huuhtaista nopeasti matkalla ja sitten se tipahti ja ei me oikein tiietä miten se nyt tollai jäi sitten laahaamaan kun luultiin että olisi kyllä tippunut kokonaan irti että oltaisiin kyllä tietty nostettu kun kallis kaapelinkatkoja ja kaikki tai siis mikä tuo on ???" ja jopa naapuria edustavalla "hermannilla" olisi melkoinen mentaaliakrobatiatempaus selittää, miten touhu ja asiakkaansa itse asiassa ei ole terroristeja vaikka harrastavat terroristista toimintaa sille erikseen suunnitellulla välineistöllä.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Varjolaivaston purkki kiertelee kaasuputken ympärillä. Mikä on se tapahtuma, joka katkaisee kamelin selän lopulta ja näillä romuilla ei pääse enää Itämerelle? Pitääkö näiden vaikuttaa Tanskan infraan, jotta saavat kivet kottikärryihinsä? Se olisi myös suora isku sotatalouden lompakkoon, kun vihdoin uskallettaisiin tehdä näin.
 

rpeez

Jäsen

Varjolaivaston purkki kiertelee kaasuputken ympärillä. Mikä on se tapahtuma, joka katkaisee kamelin selän lopulta ja näillä romuilla ei pääse enää Itämerelle? Pitääkö näiden vaikuttaa Tanskan infraan, jotta saavat kivet kottikärryihinsä? Se olisi myös suora isku sotatalouden lompakkoon, kun vihdoin uskallettaisiin tehdä näin.
Mitä sitä uutisia tästä tekee, sotalaiva vaan paikalle iholle ettei ankkuri putoa väärällä hetkellä. Ja jos putki on vaarassa vahingoittua niin laiva on pysäytettävä.

Ilolla katsoin uutista kuinka virolaiset vahtii nyt konekiväärin kanssa Estlink 1:stä, ja asenne oli ilmeisen kova.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös