Mainos

Venäjän suorittamat terrori-iskut Euroopassa

  • 153 055
  • 1 108

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Aina voidaan keskustella oliko joku lause nyt juuri sitä mitä sen pitäisi täydellisessä maailmassa olla, mutta mun mielestä Suomi on hoitanut tämän viimeisen keissin aivan erinomaisesti ja myönnän ainakin itse olleeni jopa hieman yllättynyt näinkin suoraviivaisesta toiminnasta. Tekoja pelkkien puheiden sijaan. Juuri tällaista toivon jatkossakin viranomaisiltamme ja toivottavasti muutkin valtiot seuraavat esimerkkiämme.
Suomi on hoitanut loistavasti tämän viimeisen keissin, samaa mieltä siitä. Löytyy myös luottoa siihen, että jatko hoituu viranomaisten ja valtion johdon toimesta loistavasti. Nimimerkki @Cobol avasi asiaa loistavasti ylempänä ja ehkä Naton artikla 4 on tosiaan tavallaan "aktivoitu" järkevämmin jo.

Meikäläisen kritiikki on koskenut Stubbin sanomisia kohtaan. Kyseessä on kuitenkin sotatoimet (olkoonkin hybridit) Suomea ja Viroa kohtaan niin ei ole mielestäni järkevää lähteä avaamaan viholliselle etenkin kun sen nimi on Venäjä, että mitä ei olla tekemässä ainakaan tai että mitä mahdollisia ongelmia meidän puolustusliitossa on.
 

MegaForce

Jäsen
Näin ihan järjellä ajaleltuna, miksi helvetissä sijainnit on täytynyt kertoa alunperin? Mitä normaali ihminen tai pahaa tahtomattomat tahot tekevät tällä informaatiolla?

Kertokaa nyt vielä ydinlaitosten ovien pin-koodit julkisuuteen, koska täytyyhän ihmisten ne tietää.

Eiköhän takana ole ajattelu jossa kertomalla sijainnit, laivat osaisivat varoa kaapeleita. Ei mietitty mihin vihamielinen taho voi tietoa käyttää.
En oikein ymmärrä, mitä varsinaista hyötyä kaapeleiden piilottamisesta kartoista olisi. Valtiollinen toimija todennäköisesti saisi silti selville niiden sijainnit ja voisi kohdistaa toimiaan niitä vastaan. Jos kaapelit eivät ole enää näkyvillä, on helpompi väittää, että ei tiedetty niiden sijainnista - esimerkiksi, jos ankkuri on laskettu alueelle vahingossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aina voidaan keskustella oliko joku lause nyt juuri sitä mitä sen pitäisi täydellisessä maailmassa olla, mutta mun mielestä Suomi on hoitanut tämän viimeisen keissin aivan erinomaisesti ja myönnän ainakin itse olleeni jopa hieman yllättynyt näinkin suoraviivaisesta toiminnasta. Tekoja pelkkien puheiden sijaan. Juuri tällaista toivon jatkossakin viranomaisiltamme ja toivottavasti muutkin valtiot seuraavat esimerkkiämme.
Just näin. Pitää antaa kunniaa viranomaisille kun on paikka. Erinomaista toimintaa. Mulla ei oikein ole lisättävää, joten jää vähän nollapostaukseksi.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Olen niin yllättynyt. Sieltä se tosiaan toinen ankkuri puuttuu. Missä lie myrskyssä irronnut ankkuriketjusta:

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin ihan järjellä ajaleltuna, miksi helvetissä sijainnit on täytynyt kertoa alunperin?

Että toiselta puolelta maailmaa tulevat rahtilaivat tai öljytankkerit eivät vahingossa katkaisisi niitä ankkureillaan.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Tuo Kazakstaniin pudonnut kone oli tosiaan Venäjän ilmatorjunnan ampuma, pakottivat sen lentämään kauas meren yli ettei jäisi kiinni. Jotenkin niin venäläistä meininkiä.

"– Kertoo paljon, että venäläismedia alkoi välittömästi valehdella turman syistä ja että Venäjä pakotti vaurioituneen koneen lentämään meren yli. Todennäköisesti jäljet yritettiin saada hävitettyä mereen ja todisteet rikoksesta tuhota, hän uskoo."


 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomi ei tietenkään pyydä mitään artikla nelosten aktivoimista jo siksikään, koska mikään muu Nato-maa ei sitä tämmösten tapausten takia halua tehdä.

Jos tämmöisiä aktivoimisjuttuja alettaisiin vaatimaan julkisesti, se vain nolaisi koko puolustusliiton.

On ihan selvä, että mitkään kaapelin katkomiset - niin vittumaisia kuin ne Suomelle ja Virolle ovatkin - eivät ole läheskään riittäviä niin järeälle toimelle, kuin koko euroatlanttisen puolustusliiton aktivointi.

Ei tuo välttämättä olisi mahdotonta, koska Artikla 4 tarkoittaa käytännössä vain konsultaatiota jäsenvaltioiden kesken. IS:n parin vuoden takainen artikkeli kertoo, hyvin, minkälaisissa tilanteissa tuo on aktivoitu.

Naton 4. artikla on aktivoitu järjestön historiassa tähän mennessä seitsemän kertaa, viimeksi 24. helmikuuta 2022, kun Ukrainan sota alkoi. Tuolloin neuvotteluja pyysivät sota-alueen läheisyydessä sijaitsevat Bulgaria, Tshekki, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Romania ja Slovakia.

4. artikla on aktivoitu myös Turkin pyynnöstä useamman kerran, liittyen joko terrori-iskuun tai Syyrian sotaan. Puola pyysi konsultaatiota maaliskuussa 2014, kun Venäjä oli miehittänyt Krimin.

Kyseessä on prosessi, jossa vaihdetaan informaatiota ja mielipiteitä.

 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen niin yllättynyt. Sieltä se tosiaan toinen ankkuri puuttuu. Missä lie myrskyssä irronnut ankkuriketjusta:

Tämähän ilmoitettiin jo eilen tiedotustilaisuudessa. Eagle S oli havaittu ankkuri alhaalla ja käskytetty nostamaan. Sieltä se nousi ilman ankkuria vain ketjun raato palasi kelalle.

Onko muuten palstaveljillä tietoa, kuinka syvällä Suomen aluevesillä Eagle S oli? Lähinnä kiinnostaisi onko tuo ollu tietoinen reitti poiketa Suomen aluevesille tekemään sabotaasi vai onko ankkuri ajanut sen pois KV vesiltä.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat ja muut jotka eivät voita
Olen pudonnut taas kärryiltä. Miksi Venäjä ampui alas tuon Azerbaidzhanilaisen koneen? Pelotellaakseen? Joutuakseen piilottelemaan syyllisyyttään? Että pääsee syyttämään muita maita?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todennäköisesti tämä oli ihan perinteistä ryssimistä. Eli ammuttiin alas vahingossa.
Ei ollut valitettavasti ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään kerta. Tässä uskaltaa kohta lähteä lentokoneilla vain kohti länttä.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Olen pudonnut taas kärryiltä. Miksi Venäjä ampui alas tuon Azerbaidzhanilaisen koneen? Pelotellaakseen? Joutuakseen piilottelemaan syyllisyyttään? Että pääsee syyttämään muita maita?
Sitä on ammuttu Groznyn yllä missä Kadyrovin poppoo pelkää Ukrainan iskuja. Siellä on Ukraina iskenyt pariin kertaan. Ja tsetseenit on varmaan ampumassa mitä vaan näkyy tutkassa.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todennäköisesti tämä oli ihan perinteistä ryssimistä. Eli ammuttiin alas vahingossa.
Luultavasti, jossain oli puhetta että Ukrainalaisia droneja oli ammuttu alas läheisyydessä. Tämä lisää varmasti Venäläiset tuntien hutien määrää. Droneahan on helvetin vaikea erottaa matkustajakoneesta.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ollut valitettavasti ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään kerta. Tässä uskaltaa kohta lähteä lentokoneilla vain kohti länttä.
No sepä. Tähän ei edes voimannäyttö auta, kun puikoissa on osaamattomia sähläreitä. Ja toisaalta maan tapa on virheiden peittely ja piilottelu, jolloin ketään ei panna tilille. Asenne on piittaamattomuuden ja osaamattomuuden lisäksi, "aina roiskuu kun rapataan".
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Tämähän ilmoitettiin jo eilen tiedotustilaisuudessa. Eagle S oli havaittu ankkuri alhaalla ja käskytetty nostamaan. Sieltä se nousi ilman ankkuria vain ketjun raato palasi kelalle.
Juu koitin tuossa hassutella :D

Onko muuten palstaveljillä tietoa, kuinka syvällä Suomen aluevesillä Eagle S oli? Lähinnä kiinnostaisi onko tuo ollu tietoinen reitti poiketa Suomen aluevesille tekemään sabotaasi vai onko ankkuri ajanut sen pois KV vesiltä.
Tämä on muuten mielenkiintoinen kysymys, koska sabotaasi tehtiin juurikin Suomen puolella. Itselläni ei ole tietoa, mutta ovatko mahdollisesti sössineet reittinsä?
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Juu koitin tuossa hassutella :D


Tämä on muuten mielenkiintoinen kysymys, koska sabotaasi tehtiin juurikin Suomen puolella. Itselläni ei ole tietoa, mutta ovatko mahdollisesti sössineet reittinsä?
Käsittääkseni sabotaasi tehtiin kansainvälisillä vesillä. Sitten kehoitettiin laivaa siirtymään Suomen aluevesille, jonne päästyään laiva otettiin haltuun.

Edit: typo
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni sabotaasi tehtiin kansainvälisillä vesillä. Sitten kehoitettiin laivaa siirtymään Suomen aluevesille, jonne päästyään laiva otettiin haltuun.

Edit: typo
Ei. Nimenomaan sen takia Suomi puuttui asiaan, koska sabotaasi tehtiin Suomen aluevesillä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Todennäköisesti tämä oli ihan perinteistä ryssimistä. Eli ammuttiin alas vahingossa.
Nyt on ilmeisesti Kremlin selitystoimistossa ankara miettiminen käynnissä, että miten kranaatinreiät azerikoneen pyrstössä saadaan ukronatsien tai amerikkalaisten syyksi. Lintuparvi oli heikko yritys, mutta pian varmasti kuulemme jotain raflaavampaa.
***
Eagle S:n tötöilykin selitetään vielä parhain päin tai tulee jyrkkä seinäkielto. Bensalastin kuljetuksen jatkumista taatusti vaaditaan pitiollajo-periaatteella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei. Nimenomaan sen takia Suomi puuttui asiaan, koska sabotaasi tehtiin Suomen aluevesillä.

Eikä tehty, vaan Suomen talousvesillä, joka on eri asia. Alus ajoi käskyttämällä mutta sinänsä vapaaehtoisesti aluevesirajan sisälle, minkä jälkeen otettiin haltuun. Talousvesillä ei olisi ollut toimivaltaa.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikä tehty, vaan Suomen talousvesillä, joka on eri asia. Alus ajoi käskyttämällä mutta sinänsä vapaaehtoisesti aluevesirajan sisälle, minkä jälkeen otettiin haltuun. Talousvesillä ei olisi ollut toimivaltaa.
Kiitos DAF tarkennuksesta, tätä vähän olen yrittänyt metsästää. Onko tuossa silti mahdollista, että ollaan erehdytty tuolle alueelle suorittamaan sabotaasia, vai meneekö tuo väylä nimenomaan Suomen talousvesien alueella?
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Eikös se Ranskasta lähtenyt ollut datakaapelia varten kuten vähän aikaa sitten, ja taasen 7kk menee tuon hemmetin paksun sähkökaapeli jöötin korjaamiseen joiltain muilta.
Juuri noin se menikin. Mulla meni kaapelit sekaisin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuo Kazakstaniin pudonnut kone oli tosiaan Venäjän ilmatorjunnan ampuma, pakottivat sen lentämään kauas meren yli ettei jäisi kiinni. Jotenkin niin venäläistä meininkiä.

"– Kertoo paljon, että venäläismedia alkoi välittömästi valehdella turman syistä ja että Venäjä pakotti vaurioituneen koneen lentämään meren yli. Todennäköisesti jäljet yritettiin saada hävitettyä mereen ja todisteet rikoksesta tuhota, hän uskoo."


Hyi vittu että tuo on kuvottavaa kansaa. Aina kun luulet, että nuo eläimet ei enää alemmas pysty mitenkään vajoamaan, niin jostain ne löytävät aina uuden lapion jolla kaivaa itsensä vähän alemmas.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Eikä tehty, vaan Suomen talousvesillä, joka on eri asia. Alus ajoi käskyttämällä mutta sinänsä vapaaehtoisesti aluevesirajan sisälle, minkä jälkeen otettiin haltuun. Talousvesillä ei olisi ollut toimivaltaa.
Kertokaa tyhmälle, että mikä on talousvesialue?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös