Mainos

Venäjän suorittamat terrori-iskut Euroopassa

  • 156 381
  • 1 147

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Viranomaisten mukaan pidätyksiin, tai niiden määrään, liittyy tarve varmistaa laivalle riittävä miehistö. Miksi? Laivan lasteineen voisi takavarikoida vastineeksi kaapelin korjauskustannuksista. Omistaja saa sen, kun maksaa k.o. laskun, jos siis omistaja ilmaantuu laivaa vaatimaan
Paljonkohan tuollaisenkin ympäristökatastrofipurkin hyvitys maksaisi kun Suomella ei ole tapana hävitellä niitä jonnekin meren pohjaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jahas... Venäjän tiedeakatemian sotilasasiantuntija Alexandr Stepanov ehdottaa, että Venäjän laivasto alkaisi saattamaan venäläisiä kauppalaivoja Itämerellä. Sopivasti turvaamassa sabotaaseja?

Nyt on Naton reagoitava nopeasti.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Nyt on Naton reagoitava nopeasti.
Ei siinä sen kummempaa kuin että Tanska ryhtyy kontrolloimaan yksiselitteisesti mitkä laivat kulkevat Itämerelle ja mitkä eivät.

Nyt olisi hyvä aika viheltää poikki tuo paskavaltion peli. Katsellaan joskus ensi vuosikymmenellä uudestaan kunhan ensin valtiojohto on vaihtunut ja koulukirjat uusittu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jahas... Venäjän tiedeakatemian sotilasasiantuntija Alexandr Stepanov ehdottaa, että Venäjän laivasto alkaisi saattamaan venäläisiä kauppalaivoja Itämerellä. Sopivasti turvaamassa sabotaaseja?

Nyt on Naton reagoitava nopeasti.

 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Jahas... Venäjän tiedeakatemian sotilasasiantuntija Alexandr Stepanov ehdottaa, että Venäjän laivasto alkaisi saattamaan venäläisiä kauppalaivoja Itämerellä. Sopivasti turvaamassa sabotaaseja?

Nyt on Naton reagoitava nopeasti.
Nyt on löytynyt varsinainen satusetä. Tämä on mahdollista vain Venäjällä, muualla vastaavat tapaukset ohjattaisiin muiden palveluiden piiriin.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Jahas... Venäjän tiedeakatemian sotilasasiantuntija Alexandr Stepanov ehdottaa, että Venäjän laivasto alkaisi saattamaan venäläisiä kauppalaivoja Itämerellä. Sopivasti turvaamassa sabotaaseja?

Nyt on Naton reagoitava nopeasti.
Tämä on provokaation seuraava vaihe, varmaan ihan suunniteltu kuvio. Kyllähän Venäjä osasi odottaa, kun aloitti piuhojen katkomisen, että jossain vaiheessa joku reagoi voimakkaammin, ja varmasti siellä oli sitten käsikirjoituksen seuraava vaihe valmiina. Toki julkisuudessa Peskov pitää asiaa "vähäpätöisenä", erityisesti siksi ettei venäläisten mahtava kansallinen itsetunto kärsisi siitä, että piskuinen Suomi on ottanut haltuun sen vakoilualuksen. Mutta kyllä Kremlissä tilannetta seurataan tarkkaan.

Yhtä lailla aiempin tietoliikennekaapelien terrorisoinnin vuoksi Suomessa oli varmasti toimintatapa, marssijärjestys ja komentoketju sovittu aiempien tapausten pohjalta. Tämä mahdollisti nyt nopean toiminnan. Uskon että Suomessa on myös mietitty tuota vaihtoehtoa, että merirosvopaattien lähistöllä seilaa sotilasaluksia, ja toivottavasti varauduttu siihenkin tilanteeseen.

Käyttämällä muualle rekisteröityjä "siviilialuksia" Venäjä on säilyttänyt kiistettävyyden ja toiminut selkeästi sotilaallisen kynnyksen alapuolella. Jos häirintäoperaatioissa aletaan hyödyntää, tai niitä aletaan tukea sotilasaluksilta käsin, aletaan olla lähempänä sotilaallista toimintaa. Tämä todennäköisesti myös muuttaa myös vastatoimien oikeusperusteita.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Venäjä mittaa kuinka pitkälle Nato maat antaa kaiken tapahtua. Tähän pitää nyt vastata kunnolla. Varjolaivaston kulku Itämerelle pysöytettävä Tanskan salmiin.

Mielestäni Stubbin ulostulo asiassa oli onneton, jossa hän ”toivoo” NATOn läsnäolon lisäämistä julkisesti. Kommentti olisi pitänyt olla tiukempi. Lisäksi Stubbin kommentti että ”näitä saattaa sattua lisää tulevaisuudessa” ikäänkuin annetaan Venäjälle vielä mahdollisuus näitä toteuttaa. Nyt olisi ollut mahdollisuus vetää tiukkaa linjaa, mutta aika Suomettumisen linjalla taas vedettiin.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suzanne Hanrahan, Ogie Ogilthorpe
Venäjä mittaa kuinka pitkälle Nato maat antaa kaiken tapahtua. Tähän pitää nyt vastata kunnolla. Varjolaivaston kulku Itämerelle pysöytettävä Tanskan salmiin.
Se on justiinsa näin. Ajakoot paskalaivansa vaikka Murmanskiin.
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Pyh. Suomalainen yhteiskunta on perustunut avoimuuteen. Se että joku kuvittelee ettei Venäjällä tälläkin hetkellä tiedetä kaikkea mitä Suomessa näkyy ulospäin on aika naivi. Aivan varmasti meitä vakoillaan useammankin satelliitin toimesta. Eikä edes pelkästään Venäjällä. Googlekin on julkaissut melkoisen tarkat satelliittikuvat maastamme ja kuvitellaanko että yhtiö yhtäkkiä vetäisi pois verkosta jos joku "Petteri Suomesta" soittaisi siitä.

Paperit, dokumentit, kyvykkyydet, pienten asioiden kappalemäärät yms saa tietty pidettyä salassa mutta ei tosiaankaan mitään rakennushankkeita tai vaikka sotaharjoitusten kalustomääriä tai osallistujia.

Avoimuus ei ole sinisilmäisyyttä vaan länsimaista 2020 -lukua. Ja kyllä Länsikin tietää mitä isompaa idässä suunnitellaan, että kaksisuuntainen tiehän tuo on.
Katsokoon sitten Igorit satelliiteistaan. Ei kaikkia tietoja tarvitse heille valmiina pdf:nä toimittaa.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Jaa se paatti vähemmän yllättäen ainakin tälläsen julkaisun mukaan täynnä naapurin tiedustelutekniikkaa
Kuinka tyhmä täytyy olla, että jos laiva on varustettu joillain vakoilulaitteilla, että sillä samalla purtilolla sitten tehdään tällaista provokaatiota, josta aika suurella todennäköisyydellä jää vielä kiinni.
Vai olikohan Putinille yllätys että Suomalaiset erikoisjoukot nousivat alukselle tutkimaan että mitä sieltä oikein löytyy?
Pisteet tästä Suomalaisille viranomaisille.

Joka tapauksessa jos tuo uutinen vakoilulaitteista pitää paikkaansa, niin aika suurella todennäköisyydellä NATO varmaankin lisää näkyväisyyttään Itämerellä.
Toivon mukaan tämä alkaisi tavalla tai toisella rajoittamaan noiden venäjän haamulaivojen kulkua Itämerellä.

Sillä onhan tuo rajoitus välttämätöntä paitsi kaapeleiden kunnossa pysymisen kannalta, niin myös sen kannalta, että koskaan ei tiedä tapahtuuko tulevaisuudessa joko vahingossa tai tahallaan ”vahinko” jossa useampi tonni öljyä tai öljynjalosteita, joutuu Itämereen.
 

Altec

Jäsen
On edelleen kyllä pirunmoinen kasa kaikenmaailman laivoja parkissa itämerellä. Turvakin siirtynyt partioimaan noiden viereen ja vahtivuoron Eagle S:n osalta ovat ottaneet Uisko ja Ukko.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
On edelleen kyllä pirunmoinen kasa kaikenmaailman laivoja parkissa itämerellä. Turvakin siirtynyt partioimaan noiden viereen ja vahtivuoron Eagle S:n osalta ovat ottaneet Uisko ja Ukko.
Tuolle koko terroritunkion varjolaivastolle pitäisi keksiä joku ratkaisu. Siksi ehdotin Naton artikla neljää, että tämä käytäisiin läpi jäsenvaltioiden kesken. Toisaalta yhteisymmärrykseen pääseminen voi olla vaikeaa kuten @BitterX toteaa, mutta tätä ei yhdellä Turvalla hoideta. Toivottavasti Stubb pääsi Rutten kanssa hyvään yhteisymmärrykseen...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Te olette ryöstäjä, raiskaaja, kansanmurhaaja, terroristi. Eipä olisi herra Putinista uskonut ensi näkemällä.

Päinvastoin olin varma jo 1999 kun astui Jeltsinin saappaisiin että nyt tuli ruoriin vaarallinen kaveri. Olihan tästä jo viitteitä kun pommitti Tsetseenit kivikaudelle.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Katsokoon sitten Igorit satelliiteistaan. Ei kaikkia tietoja tarvitse heille valmiina pdf:nä toimittaa.
Toisaalta, jos paatti vetää ankkuria perässään merenpohjaa pitkin kymmeniä kilometrejä on aivan sama onko kukaan edes nähnyt mitään pdf:iä.

Siellä on Porvoon ja Tallinnan välillä toistakymmentä alusta nyt seisomassa keskellä merta. Erikoista, kun harvemmin nuo missään tuollaisessa paikassa odottavat satamaan pääsyä.
 
Viimeksi muokattu:

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Hesarin tapahtumakuvausartikkelin perusteella Eagle S:n tarkoitus oli tuhota myös Estlink 1:n kaapeli ja tämän jälkeen vastaantuleva kaasuputki. Maaallikkona mietin, että mikähän ajatus tällaiseen suursabotaasiin on ollut käyttää alusta, joka on lastattu palavalla aineella. Riskejä luulisi riittävän muutenkin.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Paljonkohan tuollaisenkin ympäristökatastrofipurkin hyvitys maksaisi kun Suomella ei ole tapana hävitellä niitä jonnekin meren pohjaan.

Kierrätys on kuitenkin päivän sana. Romurauta on yllättävän kallista, suuremmatkin erät maksavat jotain kymmenen senttiä/kilo. Kyseinen purkki painaa kumminkin reilu 40 miljoonaa kiloa. Lisäksi laivan muu metalli, esim. kupari maksaa kilohintana paljon enemmän. Ja kai siitä lastistakin (35 miljoonaa kiloa/litraa lyijytöntä bensaa) hyvin kymmenen miljoonaa irtoaisi. Että kyllä sen purkin materiaalin/lastin arvo liikkuu parin kymmenen miljoonan hujakoilla liikkuisi. On sekin jotain kaikkeen vaivaan ja vahinkoon.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hesarin tapahtumakuvausartikkelin perusteella Eagle S:n tarkoitus oli tuhota myös Estlink 1:n kaapeli ja tämän jälkeen vastaantuleva kaasuputki. Maaallikkona mietin, että mikähän ajatus tällaiseen suursabotaasiin on ollut käyttää alusta, joka on lastattu palavalla aineella. Riskejä luulisi riittävän muutenkin.
Siinä riittääkin mietittävää. Onneksi näin ei päässyt käymään.

Eagle S siirretään Porvoon Kilpilahteen.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On tämä kaapelien ryssiminen kai ainakin osittain onnistunut kuten ryyzyt sen ajattelivatkin. Täälläkin edellinen viesti sotaa käsittelevään ketjuun torstailta. Toki ryssähkö taitaa jäädä myymättä Viroon.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mielestäni Stubbin ulostulo asiassa oli onneton, jossa hän ”toivoo” NATOn läsnäolon lisäämistä julkisesti. Kommentti olisi pitänyt olla tiukempi. Lisäksi Stubbin kommentti että ”näitä saattaa sattua lisää tulevaisuudessa” ikäänkuin annetaan Venäjälle vielä mahdollisuus näitä toteuttaa. Nyt olisi ollut mahdollisuus vetää tiukkaa linjaa, mutta aika Suomettumisen linjalla taas vedettiin.
Luuletko ihan tosissasi, että kulisseissa vedetään tuolla linjalla mikä julkisuuteen annetaan? Itse pidän erittäin fiksuna puhua hiukan ”ympäripyöreästi” medialle, turha sitä on vihulaiselle antaa tarkkoja tietoja mihin on varauduttu ja mitä mistäkin seuraa.

Siellä on aivan takuuvarmasti Suomen, Ruotsin ja Viron toimesta rajutkin suunnitelmat valmiina ja harjoiteltuna, muiden NATO-maiden laivastot ja ilmavoimat sitten tukevat tarvittaessa… Ja kannattaa muistaa sekin, että NATO’lla ei ole armeijaa, NATO-mailla on.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Maanpuolustus.netissä joku spekuloi pilke silmäkulmassa, että olisi sanottu, että mennäänkö kv-merirosvouspykälän mukaan vai tuutteko Suomen aluevesille ja mennään Suomen lain mukaan.
Itseasiassa ei välttämättä kovin kaukana todellisuudesta, päätös laivalle nousuun oli tehty ennenku Turva sai yhteyden.



Edit. Verkkouutisten artikkeli
 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Hesarin tapahtumakuvausartikkelin perusteella Eagle S:n tarkoitus oli tuhota myös Estlink 1:n kaapeli ja tämän jälkeen vastaantuleva kaasuputki. Maaallikkona mietin, että mikähän ajatus tällaiseen suursabotaasiin on ollut käyttää alusta, joka on lastattu palavalla aineella. Riskejä luulisi riittävän muutenkin.
Hyvä pointti, mutta iso roihu korkeintaan ja naapurissa riski taitaa olla erilainen käsite kuin meillä.

Voi myös miettiä miksi noin iso operaatio? Paljon kaapeleita kerralla oli tarkoitus. Oliko kyseessä vaan pistimen syvemmälle työntö vai taustalla jotain muutakin.
Voinee sanoa, että kiitos suomalaisten valmistautumisen ja rohkeuden tämä erä taidettiin voittaa tai ainakin päätyä tasuriin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen vähän pohtinut, että sopiva vastaveto Venäjän varjolaivaston tekemien koiruuksien estämiseksi voisi olla sellainen, että aina kun epäily herää, lähetetään paikalle merirosvolipulla varustettu alus, joka kaappaa laivan ja pakottaa sen Suomen aluevesille. Siellä sitten Suomen laivasto tulee paikalle ja karkottaa merirosvoaluksen, ja ikään kuin sattumalta huomaa kaappausyritystä tutkiessaan, että tämä kaapattu alus onkin tehnyt tuhmuuksia itsekin.

Tätä voisi vielä tehostaa sillä, että alukselle nousevilla merirosvoilla olisi stereotypiset merirosvohatut ja silmälaput.
 

ruoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Lännen Kiekko, Panelian Raikas
Jahas... Venäjän tiedeakatemian sotilasasiantuntija Alexandr Stepanov ehdottaa, että Venäjän laivasto alkaisi saattamaan venäläisiä kauppalaivoja Itämerellä. Sopivasti turvaamassa sabotaaseja?

Nyt on Naton reagoitava nopeasti.
Aina sitä ehdottaa saa. Mutta olisiko ryssien amiraalit niin sekaisin oikeasti, että toisivat omat sota-alukset tuohon pienelle vesialueelle, joka on käytännössä vihollisen ”omistama”?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös