Hyvää pätkää jälleen täällä. Mielenkiintoista kuunneltavaa ja kyllä Eagle S:n tarkoitus on nähtävästi ollut vetää kaikki kaapelit kylmäksi mitä edustalta löytyy.
Aircraft are marvels of engineering, where technology and safety redundancies are perfectly intertwined. So much so that we sometimes forget that the final safety barrier is human. ✈️
When all else fails, there is someone trained, capable and willing to fight for the safety of everyone on board.
The crew of this tragic flight demonstrated extraordinary bravery and professionalism. After their aircraft was struck, they fought to pilot and land a doomed aircraft, doing everything possible to save lives.
My humble honour to the memory of Azerbaijan Airlines Captain Igor Kshnyakin, First Officer Aleksandr Kalyaninov, and Purser Hokuma Aliyeva, among the 39 lives lost. Their heroism ensured that 29 passengers survived.
Next time you board an aircraft, keep this in mind. Treat pilots and crew with highest respect. They will give their lives to ensure that they are saving yours.
United by wings
The voice of Hokuma Aliyeva, who professionally served to the very last minute of the tragic aircraft crash, assuring passengers that "everything will be fine," will not be forgotten.Today, nationwide day of mourning in remembrance of the tragedy's victims is observed.Allah rəhmət eləsin!
Que? Kekkosen ajoista? Jos nyt mentäisiin vaikka niihin Niinistön aikoihin ensin. Kyllä silloinkin Natossa oltiin. Se että lausuntoihin on tullut raikkautta johtuu nähdäkseni suuresti myös ms Valtosen briljantista toimensa hoitamisesta, ei niinkään Natosta, eikä tosiaan ainakaan Niinistöstä. Tätä myöten koko hallituksen vaihtuminen on muuttanut retoriikkaa. Toki Nato on antanut tukevamman selkänojan, se on selvä.Tulkaa jo pois sieltä menneisyydestä. Suomen valtion suhtautuminen Venäjään on muuttunut niistä Kekkosen ajoista, ja viimeistään Natoon liittymisen myötä on myös viestintä ollut tyystin toisenlaista.
En tiedä, missä tynnyrissä on pitänyt elää, jos tätä ei ole rekisteröinyt.
Nyt on viranomaiset saaneet reagoinnista kyllä hyvät pisteet. Seuraavaksi tulee sitten ennakointi. Paras keino lienee tuon lastin takavarikoinnin lisäksi, se että lopuksi laivat upotetaan. Sillä voisi antaa jo suht vahvan signaalin ulos, että ei välttämättä ole järkevä lähteä kaapeleita naaraamaan tulevaisuudessakaan.
Niin onhan tämän paatin miehistöltä kerätty tupakat pois? Jos ja kun ovat venäläistaustaisia, niin eikös se kuulu heillä vähän niin kuin tapoihin, että tupakan lisäksi syttyy vahingossa jotain muutakin samalla palaamaan?On muuten melkonen pommi tuo Eagles S. Täynnä bensaa ja purkukuntoinen. Ehkä se "turvavyöhyke" paatin ympärillä on ihan hyvä olla muunkin kuin tutkinnan turvaamiseksi
Hyvä kirjoitusNämä kaapelin katkomiset ovat hybridioperaatioita siinä missä välineellistetty maahanmuuttokin. On tehokkaampaa toimia kylmänviileästi eikä lähteä mukaan kostamaan laittomuuksia laittomuuksilla. Jos alennamme itsemme Venäjän tasolle häviämme sen pelin.
Kuten joku viisas aikoinaan totesi "Idioottien kanssa ei kannata väitellä. Ensin ne vetävät sinut omalle tasolleen ja sitten päihittävät sinut kokemuksellaan." Sama pätee siinä kuinka meidän - oikeus- ja sivistysvaltioiden - tulee toimia. Keinoja kyllä riittää ilman itsemme alentamista samalle tasolle terroristivaltion kanssa. Suomessa viranomaisyhteistyö toimii, sitä ei halvaannuta poliittiset ääripäät, korruptio tai ulkovaltiollinen paine.
Venäjä hakee tempuillaan meidän provosoitumista, että saisivat tekosyyn uhriutua jälleen kerran, jolloin heillä olisi kansalleen myytynä narratiivi jossa lännen natsit ja fasistit lietsovat russofobiaa tekaistuilla kaapelinkatkomistarinoillaan. Tällä pyritään saamaan fokus pois Venäjän suorittamasta kansanmurhasta ja laittomasta sodasta Ukrainasta ja toki testataan kuinka NATO maa suhtautuu erilaisiin hybridisodankäynnin temppuihin.
Voisiko yhtenä ratkaisuna olla se, että Suomi hakee EU rahoitusta yhdessä Viron kanssa merenpohjan alle lohittavaan tunnellin, jossa kaapelit kulkisivat.
Joo voi kuvitella miten kävisi jos suomalainen alus kävisi katkomassa venäläisten kaapeleita jossain mustallamerellä.Ryssälle voi sitte puhua heidän omaa kieltään, kun kyselevät miten paatti on meren pohjassa ja todeta, että särkiparvi tuli kyljestä läpi konehuoneeseen.
Samaa mieltä. Noin yleisohjeena sanoisin että Venäjään olisi hyvä suhtautua kuten Liettuan entinen presidentti Vytautas Landsbergis on kehottanut: Olla ja elää kuin sitä ei olisi olemassakaan poislukien sotilaallinen ja muu varautuminen. Olla pitämättä sinne suuntaan minkäänlaisia kaupallisia tai muitakaan suhteita, pyrkiä tilkitsemään vienti Venäjälle muiden valtioiden kautta ja ylipäätään koettaa elää tässä maailmassa muiden tahojen kanssa. Pahaa vaan pelkään, että heti kun jonkinlaista rauhaa Ukrainaan aletaan hieroa, on sankoin joukoin opportunisteja jotka rientävät Venäjälle kaupantekoon.Nämä kaapelin katkomiset ovat hybridioperaatioita siinä missä välineellistetty maahanmuuttokin. On tehokkaampaa toimia kylmänviileästi eikä lähteä mukaan kostamaan laittomuuksia laittomuuksilla. Jos alennamme itsemme Venäjän tasolle häviämme sen pelin.
Kuten joku viisas aikoinaan totesi "Idioottien kanssa ei kannata väitellä. Ensin ne vetävät sinut omalle tasolleen ja sitten päihittävät sinut kokemuksellaan." Sama pätee siinä kuinka meidän - oikeus- ja sivistysvaltioiden - tulee toimia. Keinoja kyllä riittää ilman itsemme alentamista samalle tasolle terroristivaltion kanssa. Suomessa viranomaisyhteistyö toimii, sitä ei halvaannuta poliittiset ääripäät, korruptio tai ulkovaltiollinen paine.
Venäjä hakee tempuillaan meidän provosoitumista, että saisivat tekosyyn uhriutua jälleen kerran, jolloin heillä olisi kansalleen myytynä narratiivi jossa lännen natsit ja fasistit lietsovat russofobiaa tekaistuilla kaapelinkatkomistarinoillaan. Tällä pyritään saamaan fokus pois Venäjän suorittamasta kansanmurhasta ja laittomasta sodasta Ukrainasta ja toki testataan kuinka NATO maa suhtautuu erilaisiin hybridisodankäynnin temppuihin.
Voisiko yhtenä ratkaisuna olla se, että Suomi hakee EU rahoitusta yhdessä Viron kanssa merenpohjan alle lohittavaan tunnellin, jossa kaapelit kulkisivat.
Olisikohan järkeä eritellä kaapeli- ja putkivauriot itämerellä omaksi ketjukseen, sillä asiaa varmaan omaan ketjuun ja tuskin tämäkään jää hiljaiseksi.
@Moderaattorit ?
Asiallista toimintaa meidän viranomaisilta tämän purtilon kohdalla.
"Mielenkiinnolla" jäämme odottelemaan, mitä kortteja ryysylän pakasta lyödään pöytään seuraavaksi? jatkuvatko tihutyöt merellä hakien reaktiota NATOlta, vai muuttaako kiusanteko ja terrorisointi muotoaan?
Voisiko yhtenä ratkaisuna olla se, että Suomi hakee EU rahoitusta yhdessä Viron kanssa merenpohjan alle lohittavaan tunnellin, jossa kaapelit kulkisivat.
Juurikin näin. Venäjä eväsi hätälaskeutumiset läheisille lentoasemille. Tämän lisäksi koneessa oli myös GPS ongelmia heti nousun jälkeen eli siihen kohdistettiin häirintää. Kone lenteli osuman jälkeen vaivalloisesti Kaspianmerellä ja muualla yli kaksi tuntia.En tiedä oliko jo mainittu, mutta aika omituista tuon kazakkikoneen osalta se, että kone ei tehnyt (tai saanut tehdä) hätälaskua lähempänä oleville kentille osuman jälkeen. Käskikö venäläinen lennonjohto mennä pakkolaskuun Kaspianmeren toiselle puolelle siinä toivossa, että kone tipahtaa matkalla mereen ja todisteet tuhoutuu, tai ainakaan ei heti saada oikeaa syytä selville ja lintuparviteoria on jo iskostunut lännessä kansan mieliin ja elämä jatkuu.
E: oli onneksi mainittu.
Juurikin näin. Venäjä eväsi hätälaskeutumiset läheisille lentoasemille. Tämän lisäksi koneessa oli myös GPS ongelmia heti nousun jälkeen eli siihen kohdistettiin häirintää. Kone lenteli osuman jälkeen vaivalloisesti Kaspianmerellä ja muualla yli kaksi tuntia.
Onneksi miehistö sai koneen raahattua Aktauhun ja lento ei jäänyt mysteriiksi.
Itse en oikein ymmärrä tätä provosoitumis, testaus tai temppuilu näkökulmaa tässä nyt. Kyllä tässä hybridihyökkäyksessä pyrittiin aiheuttamaan maksimi tuhot sähköntuotannolle sekä tietoliikenteelle katkomalla kaikki mahdolliset kaapelit Suomen ja Viron väliltä.Venäjä hakee tempuillaan meidän provosoitumista, että saisivat tekosyyn uhriutua jälleen kerran, jolloin heillä olisi kansalleen myytynä narratiivi jossa lännen natsit ja fasistit lietsovat russofobiaa tekaistuilla kaapelinkatkomistarinoillaan. Tällä pyritään saamaan fokus pois Venäjän suorittamasta kansanmurhasta ja laittomasta sodasta Ukrainasta ja toki testataan kuinka NATO maa suhtautuu erilaisiin hybridisodankäynnin temppuihin.
Käski ja toivoi. Ajoivat koneen Kaspianmeren ylle ja toivoivat että tippuu sinne matkustajineen, minkä jälkeen olisi taas MH17 tilanne että fyysiset todisteet ovat hävinneet (MH17 tapauksessa paskatunkion haltuun) ja sitten voi paljon helpommin heitellä näitä idioottimaisia vaihtoehtoisia totuuksia siitä mitä matkustajakoneelle tapahtui. Terroristipaskiaiset olivat siis jälleen ihan omimmissa touhuissaan kuten lukemattomia kertoja aiemminkin.En tiedä oliko jo mainittu, mutta aika omituista tuon kazakkikoneen osalta se, että kone ei tehnyt (tai saanut tehdä) hätälaskua lähempänä oleville kentille osuman jälkeen. Käskikö venäläinen lennonjohto mennä pakkolaskuun Kaspianmeren toiselle puolelle siinä toivossa, että kone tipahtaa matkalla mereen ja todisteet tuhoutuu, tai ainakaan ei heti saada oikeaa syytä selville ja lintuparviteoria on jo iskostunut lännessä kansan mieliin ja elämä jatkuu.
E: oli onneksi mainittu.
Nuo jutut (ei lainaamassani viestissä) joissa toivotaan naapurin paskapurtiloiden upottamista ovat siinä mielessä tolkuttomia, kun tuommoinen aiheuttaa kuitenkin jopa lastista tyhjäksi pumpattuna vähintään pienimuotoisen alueellisen ympäristövahingon. Toisaalta samasta syystä (siis siitä että nämä varjolaivaston hylyt ovat jo valmiiksi purkukuntoisia eivätkä missään mielessä ainakaan merikelpoisia), ne pitäisi pystyä oikeasti pysäyttämään vaikka sinne Tanskan salmiin kuntokartoituksen ja tarvittaessa "levikkeelle" siirron ajaksi. Luulisi että jos autotielläkään et saa puskea menemään ihan millä tahansa jarruttomalla ja läpilaholla pommilla, niin vielä isompi riski syntyy kun semmoisilla sitten seilaillaan menemään erittäin haastavalla sisämerellä, vaikka seilailijalla ei edes olisi terroristista tarkoitusta touhussaan (mikä voidaan vielä olettaa nykyisellään kaikilla paskatunkion eduksi seilaavalla olevan, perustuen näihin terrori-iskuin kriittistä infraa kohtaan).On muuten melkonen pommi tuo Eagles S. Täynnä bensaa ja purkukuntoinen. Ehkä se "turvavyöhyke" paatin ympärillä on ihan hyvä olla muunkin kuin tutkinnan turvaamiseksi
Itse en oikein ymmärrä tätä provosoitumis, testaus tai temppuilu näkökulmaa tässä nyt. Kyllä tässä hybridihyökkäyksessä pyrittiin aiheuttamaan maksimi tuhot sähköntuotannolle sekä tietoliikenteelle katkomalla kaikki mahdolliset kaapelit Suomen ja Viron väliltä.
Osittain spekulaatiota, ilmeisesti yrittivät, mutta ankkuri ei tarttunut ja sitten myöhemmin pari tietoliikennekaapelia selvisi sen takia, kun ankkuri oli tipahtanut matkasta. Onhan tämä aivan täysi sotatoimi jo ja asiaan pitäisi suhtautua sen mukaisesti...Itse ihmettelen myös sitä, että nyt kun naapurit pahastuvat kun Estlink2 meni mäsäksi niin eikö olisi kannattanut samalla pahastumisella vetää hajalle myös Estlink1?
Nämä kaapelin katkomiset ovat hybridioperaatioita siinä missä välineellistetty maahanmuuttokin. On tehokkaampaa toimia kylmänviileästi eikä lähteä mukaan kostamaan laittomuuksia laittomuuksilla. Jos alennamme itsemme Venäjän tasolle häviämme sen pelin.
Höpsis. Ainoastaan Viro on kyllin rohkea hoitamaan näitä hommia mallikkaasti. Meidän kuuluisi olla kaikessa, kuten eteläinen naapurimme, Naton mallioppilas, eli paukuttaa turpaamme kaiken aikaa, pitää rajat auki ja ostaa halpaa neukkuenergiaa. Ja sitten taas mölistä vähän lisää, kuinka perseestä itänaapuri on (on toki, siitä samaa mieltä) ja kuinka on tyhmäpäätoimintaa leikkiä slobojen kanssa.Suomi saa ansaitusti kehuja toiminnastaan. Hyvinhän se hoidettiinkin.
Suomenlahden kaapelirikko nousi otsikoihin maailmalla – suomalaisille ylistystä
Estlink 2 -kaapelin hajoaminen huomioitiin isosti maailmalla. Suomen toiminta keräsi myös vuolaita kehuja.www.is.fi
Myös ihan sen pakoteruuvin kiristäminen lienee edelleen mahdollista, vaikka nyt valitettavasti ilmassa alkaa jo liennytystäkin olla. Mikäli haluamme "heikentää Venäjää", suoraviivainen tapa on myös lisätä apuamme Ukrainalle, mitä enemmän Venäjä kärsii tappioita Ukrainan toimesta, sitä vähemmän heillä on mahdollisuuksia harjoittaa terroriaan muuallakaan.Enkä nyt tietenkään tarkoita että Suomi lähtisi sooloilemaan omiaan, vaan esimerkiksi Nato, Yhdysvallat tai EU-johtoisella kokonaisstrategialla. Eikä mitään ryysyjen paskakaapeleita tarvitse lähteä poikkimaan, vaan etsitään onat vastavuoroiset hyökkäystavat. Ensimmäisenäi tselleni asiasta mitään tietämättömälle tulisi mieleen esimerkiksi laajamittaiset kyberiskujen mahdollisuudet vaikkapa. Varmaan keskiluokan Sergeitäkin voi alkaa vähän vituttamaan nykymeno, kun pankin datakannat nollattu ja tilin saldo 0 ripulia jne.
Venäjä käy länttä ja Suomea vastaan hybridisotaa ja sodassa on sodankäynnin lait. Suorastaan vituttaa, että täällä takerrutaan jatkuvasti johonkin me noudatamme sopimuksia mantroihin.
Myös ihan sen pakoteruuvin kiristäminen lienee edelleen mahdollista, vaikka nyt valitettavasti ilmassa alkaa jo liennytystäkin olla...
Kyllähän tässä ja aiemmassa Newnew Polarbear tapauksessa tarkoitus oli rikkoa kaikki mitä matkalla ankkuriin tarttuu. Ei tuo laivan ankkuri mikään täsmäase ole, vaan sillä naarataan pohjaa ja katsotaan mihin tarttuu ja mikä livahtaa karkuun. Jossain kohtaa sitten pettää ja tippuu matkasta, kuten nyt ilmeisesti käynyt ja kuten kävi edellisellä kerralla.Itse ihmettelen myös sitä, että nyt kun naapurit pahastuvat kun Estlink2 meni mäsäksi niin eikö olisi kannattanut samalla pahastumisella vetää hajalle myös Estlink1?
Viittaan ennen kaikkea uutisiin Saksan liittokansleri Olaf Scholzin suunnittelemasta vierailusta Venäjällä, sekä kohta virkaansa astuvan Donald Trumpin tavoitteisiin lopettaa sota nopeasti. Valitettavasti en pidä kovin realistisena skenaariota, missä Ukraina taipuu rauhan vastineeksi alueluovutuksiin ja muihin rajoitteisiin, mutta Venäjän eristämistä tultaisiin länsimaiden toimesta jatkamaan kuten tähän asti, tai entisestään tiukentamaan.Missä tällaista liennytystä on ilmassa?
Boldaus oma. Kieltämättä on ollut osaltaan ristiriitaista, että ehkä maailman tiukimmasta Venäjä-kannasta tunnettu Viro on edelleen jatkanut energian ostamista Venäjältä. Toki virolainen yhteiskunta on ollut siirtoenergian varassa Suomeakin enemmän, mutta tietynlainen särö tähän "mallioppilas"-mielikuvaan.Meidän kuuluisi olla kaikessa, kuten eteläinen naapurimme, Naton mallioppilas, eli paukuttaa turpaamme kaiken aikaa, pitää rajat auki ja ostaa halpaa neukkuenergiaa. Ja sitten taas mölistä vähän lisää, kuinka perseestä itänaapuri on (on toki, siitä samaa mieltä) ja kuinka on tyhmäpäätoimintaa leikkiä slobojen kanssa.