Mainos

Venäjän suorittamat terrori-iskut Euroopassa

  • 136 408
  • 972

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Se (isolla kirjoitettu) on vain Venäjän epävirallista ideologista puhetta. Venäjä ei ole julistanut sotaa Suomelle, eikä Suomen eduskunta ole todennut että olisimme de facto sodassa Venäjän kanssa. Silloin mennään vielä rauhanajan sääntöjen mukaan. Eikä sotatilan virallistamista Suomen ja Venäjän välillä kai kannata Suomen omalta osaltaan kiirehtiäkään.

Tällöin kaivatut suorat toimet, esim. kiinalaisalusten upottaminen tai haltuunotto Itämerellä on poissa laskuista. Mikä olisi sitten se konkreettinen toimi jota suosittelisit tehtäväksi, joka kuitenkin olisi Suomen rauhanajan lakien, kansainvälien lakien ja viranomaisten valtuuksien puitteissa?

Voin myöntää, että minulla ei ole kompetenssia kertoa, mitä toimia Suomen pitäisi tehdä. Sellaiset operaatiot ovat kaukana omasta osaamisalastani. Mutta siitä olen varma, että tälläisten iskujen hyväksyminen ja ei-mitään-tekeminen ei edistä rauhaa, vaan lisäävät vain vihollisen aggressiota.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat ja muut jotka eivät voita
Ukrainalaiset natsit ovat sekoittaneet kemikaaleilla lintujen päät. Ne ovat manipuloituina parvissa lähteneet terrorisoimaan ilmatiloja. Ilmeisesti merikaapelien katkeamisten taustalla on natsien myrkyttämät kalaparvet.

Sähköverkot ovat kokeneet vakavia häiriöitä Lahdesta korkealta pudonneen Pelikaaniparven törmäyksen takia. Nupen mahdollista osuutta asiaan selvitellään.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
En jaksa nyt Marinea avata, mutta onko tämä XinXin missä päin tällä hetkellä ja löytyykö tuosta datasta mitään poikkeavaa?

Hangon eteläpuolella tosiaan nyt. Aika tasainen näyttäisi vauhti jäljen mukaan olleen, mutta en omista tunnareita, että pääsisi tarkasti katsomaan. Sen sijaan n. 10 km tämän purtilon edellä seilaa samaa reittiä venäjän lipun alla oleva Crystal Vladivostok. Tämän vauhti on ollut nykivää (joka voi tietenkin olla ihan njormal ryysylaivoille). Joku tunnarit omistava voisi käydä katsomassa näiden nopeudet ja verrata esimerkiksi edellisten ankkurinraahaajien nopeuteen. Voisi kuvitella, että ankkuria raahaavan aluksen vauhti hidastuu ja muuttuu vaihtelevammaksi.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
YLEn uutisessa mainittu Eagle S näyttäisi tehneen hyvin outoja kiemuroita juuri tuon kaapelin päällä. Nyt alus on pysähtynyt/pysäytetty Helsingin eteläpuolelle ja Suomen merivartioston(?) Turva on aluksen lähistöllä n. 500 metrin päässä. Olisiko toimiin siis kuitenkin ryhdytty heti ilmoittamatta ensin medialle. Toivottavasti.

EDIT: Laitoin kuvat tuon Eagle S:n jäljestä, nämä voi kaikki käydä tietenkin tarkistamassa vielä seuraavan n. 12 tunnin aikana marinetraffic.comista. Punainen merkkaa hyvin hidasta vauhtia. Tuo ensimmäisen kuvan ensimmäinen punainen pätkä vaikuttaisi olevan tuon kaapelin kohdilla. Toisessa kuvassa suurennettuna nuo kiemurat siltä kohdalta. Toimitus pahoittelee kuvan suttuisuutta, joka johtuu ammattitaidon puutteesta kuvan käsittelyssä.
 

Liitteet

  • EagleS1.png
    EagleS1.png
    76,5 KB · kertaa luettu: 161
  • EagleS2.png
    EagleS2.png
    36,6 KB · kertaa luettu: 159
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Toisaalta mitä väliä jos rikollinen saadaan kiinni, kyllä tässä pitäisi nyt päästä ennaltaehkäisevämpään malliin-> varmasti kv merioikeuteen saa jonkun ankkuritarkistuksen 1-6kk varustamon laskuun ennen kuin pääsee Itämerelle.

Mutta informaatiota toki taas niin paljon liikenteessä että parempi siviilien odotella jos ei oikeaa tietoa ole saatavilla. Ja onhan sekin kätevää saada öljytankkeri lähelle Suomen rannikkoa...
 
YLEn uutisessa mainittu Eagle S näyttäisi tehneen hyvin outoja kiemuroita juuri tuon kaapelin päällä. Nyt alus on pysähtynyt/pysäytetty Helsingin eteläpuolelle ja Suomen merivartioston(?) Turva on aluksen lähistöllä n. 500 metrin päässä. Olisiko toimiin siis kuitenkin ryhdytty heti ilmoittamatta ensin medialle. Toivottavasti.

EDIT: Laitoin kuvat tuon Eagle S:n jäljestä, nämä voi kaikki käydä tietenkin tarkistamassa vielä seuraavan n. 12 tunnin aikana marinetraffic.comista. Punainen merkkaa hyvin hidasta vauhtia. Tuo ensimmäisen kuvan ensimmäinen punainen pätkä vaikuttaisi olevan tuon kaapelin kohdilla. Toisessa kuvassa suurennettuna nuo kiemurat siltä kohdalta. Toimitus pahoittelee kuvan suttuisuutta, joka johtuu ammattitaidon puutteesta kuvan käsittelyssä.

Vessel Finderista löytyy ilmaiseksi vähän tarkempi kartta ja kun sitä vertaa OpenStreetMapsista löytyvään karttaan kaapelin sijainnista, eroa kaapelin ja ensimmäisen kiemuran välillä on silmämääräisesti parisenkymmentä kilometriä.

Taitaa konevika tai muu vakava tekninen vika olla todennäköisempi selitys. Mikään pakkohan tuolta kansainväliseltä alueelta ei ole Suomen aluevesille tulla.

Muokkaus:

Tuolla Marinetrafficissa näki vielä reitin aikaleimalla ja sen perusteella nuo ensimmäiset kiemurat lähtivät liikkeelle vasta kello 11:50 UTC, eli Suomen aikaan kello 13:50, kun yhteys vikaantui jo 12:26.

 
Viimeksi muokattu:

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Vieläkö näitä ihmisiä löytyy jostain? Saako kysyä uudestaan sitten kun naapurin joukot tulee itärajan yli?

Saatana on tämä yksi velliperseiden maa.
Mitä ehdotat vastatoimeksi näillä tämän hetkisten tietojen perusteella?
Pommitetaanko Pietari paskaksi? Vai riittääkö että laitetaan Viipuri kivikaudelle?
Mikä olisi sinusta sopiva keino osoittaa ettei Suomi ole velliperseiden maa?
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Mitä ehdotat vastatoimeksi näillä tämän hetkisten tietojen perusteella?
Pommitetaanko Pietari paskaksi? Vai riittääkö että laitetaan Viipuri kivikaudelle?
Mikä olisi sinusta sopiva keino osoittaa ettei Suomi ole velliperseiden maa?

Pelata korteilla, joita Venäjä ei voi ennakoida ja siten aiheuttaa Kremlissä pään raapimista. Eli vastata epäsymmetrisesti, suljetaan Venäjän Ahvenanmaan konsulaatti.

Tietysti etukäteen voisi ilmoittaa, että seuraavasta kerrasta sovitaan Trumpin kanssa diili amerikkalaisten joukkojen pysyvästä tukikohdasta Koillis-Lapissa, kivasti Murmansikin ja Koillisväylän (huom. Kiinan intressi) uloittuville.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Vieläkö näitä ihmisiä löytyy jostain? Saako kysyä uudestaan sitten kun naapurin joukot tulee itärajan yli?

Saatana on tämä yksi velliperseiden maa.
Et kai ihan tosissasi pelkää, että naapurin joukot tulisivat itärajan yli?

Kannattaa oikeasti suodattaa realistisin silmin näitä iltapaskalehtien klikkiotsikoita. Oma järki sallittua.

Kiusaa voivat tehdä ja tekevätkin, mutta siitä on pitkä matka mihinkään rajan yli vyörymiseen sotilaallisin voimin.

Edit; poistettu ylimääräinen kirjain.
 
Viimeksi muokattu:

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Pelata korteilla, joita Venäjä ei voi ennakoida ja siten aiheuttaa Kremlissä pään raapimista. Eli vastata epäsymmetrisesti, suljetaan Venäjän Ahvenanmaan konsulaatti.

Tietysti etukäteen voisi ilmoittaa, että seuraavasta kerrasta sovitaan Trumpin kanssa diili amerikkalaisten joukkojen pysyvästä tukikohdasta Koillis-Lapissa, kivasti Murmansikin ja Koillisväylän (huom. Kiinan intressi) uloittuville.
Katkaistaan se Venäjälle menevä datakaapeli, joka menee jossain Porvoon edustalla merenpohjassa Suomen aluevesillä(eikös siellä joku sellainen mene?). Jäi Rapala valokuituun kiinni ja korjaus nyt kestää vuodesta kahteen kun varaosia on vaikea saada.
Sähköt toki voisi katkaista kaikista venäläisomisteisista kiinteistöistä Suomessa. Sanottais vaan, että on pula sähköstä kun kaapelit katkeilee alvariinsa Suomenlahdella.
Hankoon iso Jenkkien laivastotukikohta olisi alkuun ihan jees.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Vessel Finderista löytyy ilmaiseksi vähän tarkempi kartta ja kun sitä vertaa OpenStreetMapsista löytyvään karttaan kaapelin sijainnista, eroa kaapelin ja ensimmäisen kiemuran välillä on silmämääräisesti parisenkymmentä kilometriä.

Taitaa konevika tai muu vakava tekninen vika olla todennäköisempi selitys. Mikään pakkohan tuolta kansainväliseltä alueelta ei ole Suomen aluevesille tulla.

Muokkaus:

Tuolla Marinetrafficissa näki vielä reitin aikaleimalla ja sen perusteella nuo ensimmäiset kiemurat lähtivät liikkeelle vasta kello 11:50 UTC, eli Suomen aikaan kello 13:50, kun yhteys vikaantui jo 12:26.



Hyviä tarkennuksia. Tuo Eagle S:n ensimmäinen vauhdin hiljentyminen, kun jälki muuttuu vihreästä keltaiseksi, osuu ajallisesti aika hyvin tuohon yhteyden vikaantumiseen (jälki keltaiseksi n. klo 10.20). Osuuko tuo kohta maantieteellisesti siihen kaapelin tienoille? Ankkuri vetoon ja sen takia myöhemmin noita nykimisiä tai jopa ankkurin nosto siinä kohdalla kun vauhti pysähtyy?

Nämä nyt tällaista spekulointia. Mainitsemasi syyt ovat varmasti todennäköisimpiä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tanskan salmissa laivan kuntotarkistus ja ilmoitus että ei kunnossa itämerelle.

Tanska ja Ruotsi voisivat yksipuolisilla ilmoituksilla laajentaa aluevesirajojaan niin paljon, että alukset eivät pääse Itämereltä poistumaan kulkemalla kansainvälisiä vesialueita pitkin.

Kun miettii Venäjän ja Kiinan samankaltaisia toimia, uskoisin niiden hyväksyvän Tanskan ja Ruotsin toimet ilman vastalauseita.

No joo, tai sitten keksitään jotain muuta...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

LaiLaiLei

Jäsen
Vieläkö näitä ihmisiä löytyy jostain? Saako kysyä uudestaan sitten kun naapurin joukot tulee itärajan yli?

Saatana on tämä yksi velliperseiden maa.
Hienosti pätkitty lainaus, pisteet siitä. Jos nyt olisit koko viestin lainannut, niin siellä lukee aika selvällä suomen kielellä, että jos on jostain syystä tarkoituskin, että tuosta jäädään saman tien kiinni, niin asia on eri. Ei montaa tuntia ehtinyt tuo laiva matkata ennen kuin pysäytettiin.

Lisäksi viestissä lukee, että kaapeli on voitu myös räjäyttää. Jostain syystä jätit tuonkin pois lainauksesta. Ilmeisen tärkeää on päästä muita kutsumaan velliperseiksi.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Tanskan salmissa laivan kuntotarkistus ja ilmoitus että ei kunnossa itämerelle.
Kaikki on nykyään älykästä ja pilvessä. Eli älyankkuri voisi olla ratkaisu. Ankkurin tilaa voitaisiin valvoa satelliitin välityksellä rannikkovartioston konttorissa. Epäselvät tapaukset pysäytetään vaikkapa viikoksi odottelemaan. Kyllä siinä lastin omistajan naama venähtää.

Toinen juttu voisi olla itse kaapelien suojaaminen joillain fyysisillä hommeleilla ja tietty hälyttimillä.

Myöskin säännölliset tarkastuskäynnit ja tarvittaessa saatto pois kaapelialueelta merivoimien toimesta aina kun joku laiva jää "konevian" takia tai jostain muusta täysin viattomasta syystä pörräämään kaapelien yläpuolelle.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
En vaan käsitä miksi ihmeessä suomalaiset iltapäivälehdet siteeraa venäläistä valtionmediaa. Nyt saatiin taas ensimmäisenä terroristien puhdas VALE leviämään ja suurimmalle osalle ihmisistä tämä jää nyt mieleen. Jos joku täällä on venäjälle hyödyllinen idiootti, niin nämä meidän amatööritoimittajat.

Iltapäivälehdet??? Ikävästi nyt leimaat rehelliset iltapäivälehdet. Wink.

Mutta ei se haittaa. Pitää vaan olla sitä kuuluisaa medialukutaitoa. Siitä on hyötyä kun lukee tänne laitettuja linkkejä. Kuten nyt vaikkapa itse YLE:n uutisia:


Mutta ehkäpä nämä olivat vain YLE:n iltapäiväuutiset. Ne vähän vähemmän vakavamieliset uutiset.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista

Harmin paikka Venäjälle, että on henkiinjääneitä. Nyt pitäisi kai FSB:n äkkiä saada lista matkustajista ja ottaa heihin ja heidän sukulaisiinsa yhteyttä ja käydä pieni rakentava keskustelu ilmaliikenteen erilaisista vaaroista, kuten lintuparvista ja ukrainalaisista drooneista.

Ettei mitään väärää tietoa vaan pääsisi liikkeelle...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Harmin paikka Venäjälle, että on henkiinjääneitä. Nyt pitäisi kai FSB:n äkkiä saada lista matkustajista ja ottaa heihin ja heidän sukulaisiinsa yhteyttä ja käydä pieni rakentava keskustelu ilmaliikenteen erilaisista vaaroista, kuten lintuparvista ja ukrainalaisista drooneista.

Ettei mitään väärää tietoa vaan pääsisi liikkeelle...
Siellä varmaan jo kysellään kaikilta alushousujen kokoa ja toimitetaan FSB:n varastosta uudet "humanitäärisenä apuna".
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän tämäkin Azerbaijan Airlinesin alas ampuminenkin paineta villaisella ja jatketaan elämää. Aivan käsittämätöntä touhua.

Hattu pois lentokoneen miehistöltä, jotka yrittivät kaikkensa saadakseen koneen alas mahdollisimman turvallisesti.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän tämäkin Azerbaijan Airlinesin alas ampuminenkin paineta villaisella ja jatketaan elämää. Aivan käsittämätöntä touhua.

Hattu pois lentokoneen miehistöltä, jotka yrittivät kaikkensa saadakseen koneen alas mahdollisimman turvallisesti.
Jos ei Venäjä joutunut mihinkään vastuuseeen Malaysia Airlinesin lennon 370 alasampumisesta Itä-Ukrainassa vuonna 2014, niin eiköhän kansainvälinen reaktio tule jäämään sormen heristelyn tasolle. Venäjän ja Azerbaidzanin perinteisesti läheisille väleille ohjusisku voi toki aiheuttaa kolhun.

Rehellisesti sanottuna ottaa päähän. Venäjä on kuin julma koulukiusaaja, minkä tekoihin kukaan ei halua puuttua, vaikka keinoja olisi.

"Venäjän ymmärtäjät" pitänevät hetken aikaa matalampaa profiilia, mutta eiköhän taas vuodenvaihteen jälkeen tulla näkemään omituisia näkemyksiä ja lausuntoja. Suomessakaan Kimmo Kiljunen ei varmasti ole mikään ainoa haitallinen idiootti.
 
Viimeksi muokattu:

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Klo 14 on jonkinlaista tiedotustilaisuutta luvassa. Kaikesta huokuu kyllä ettei kyseessä ole tekninen tai huolimattomuudesta johtuva vika, kuten arvata saattaa. Kyseessä on kuitenkin infran paskomista, jota lähtökohtaisesti pidän edelleen sotatoimena yhteiskuntaa vastaan. Yhteiskunnan vastauksen tulisi olla sen mukainen.

Itämeri tiukempaan valvontaan jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös